• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
Może i były, niekoniecznie w wagonach ustawionych na torach stacyjnych, ale np. w wydzielonych ośrodkach wczasowych. Ale nie mam wiedzy na ten temat. U nas istniały takie ośrodki wagonowe, nie zawsze tuż przy stacji. Jednak te wagony w Berlinie to raczej pociąg roboczy i ew. wagony mieszkalne lub magazynowo-warsztatowo-socjalne.
W moim regionie klasyką był Hel i cały "ośrodek" wagonowy. Z resztą jest wspaniały dokument filmowy pt. "Bocznica" z tamtych czasów. Ale to już tak na marginesie...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Był nawet cały (lub prawie cały?) pociąg zestawiony z wagonów DSB. W tym roku model tego pociągu proponuje firma A.C.M.E. - Ex 322/323 “Neptun” København - Berlin Stadtbahn - (Praha)
To chyba był cały skład wagonów DSB. Cały pociąg miał jeszcze w składzie wagony DR i/lub ČSD (potem ČD), ale wagony te zostawały w Rostocku, a stamtąd na prom do duńskiego Gedser i dalej do Kopenhagi jechały już tylko wagony DSB.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Były też składy tylko z wagonów DSB złożone
To chyba różnie wyglądało w różnych latach. Z opisu wynika, że w 1978 roku, kiedy zrobiono to zdjęcie, pociąg składał się wyłącznie z wagonów DSB komunikacji międzynarodowej i nie był dostępny dla podróżnych wewnątrz NRD.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 9 0
Zestawienia bywały przeróżne.
Interesują mnie składy krótkie, zbieram tabor pod takie maksymalnie 3 wagonowe składy i pozostając w klimatach Skandynawii to takie zestawienie z Berlina do Sztokholmu przez prom Sassnitz chyba, na tablicy coś tam się doczyta.
Zdjęcie z grupy na fb ściągnięte.
92842035_2738348026233528_9068854068620820480_n.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
Niedawno do mnie dotarły długo oczekiwane modele cystern firmy Brawa zapowiadane jako nowości na rok 2022. Numery katalogowe 50660 i 50661. Wagony te w skali 1:1 zostały wyprodukowane dla DR we Francji w zakładach Franco Belge w latach siedemdziesiątych. Więcej na temat tej konstrukcji napisali koledzy Tutaj i Tutaj , tak więc nie ma potrzeby się powtarzać.
Model 50660 reprezentuje wcześniejszy okres eksploatacji tej konstrukcji wagonów jeszcze przed zmianami oznaczeń i numeracji z roku 1980-go. Wagon nr 31 50 727 0819-3 .Uahs-w , Rev/UFB/ 20.10.77 . Prawdopodobnie jest to malowanie i oznaczenie fabryczne.
20230625_131113.jpg
20230625_130516.jpg
20230625_131312.jpg
20230625_131334.jpg


Natomiast model nr 50661 reprezentuje już okres eksploatacji po roku 1980-tym. Wagon nr 35 50 075 2040-4 Zas-w [7850], Rev/La/3.9.86 .
20230625_130716.jpg
20230625_130622.jpg
20230625_130509.jpg
20230625_130805.jpg

Nie muszę chyba wspominać o bardzo wysokiej jakości wykonania tych modeli z czego firma Brawa jest dobrze znana.
Obydwa modele dzieli kilka lat okresu eksploatacji jednak dobrze wyglądają razem jeśli się przymknie oko na daty rewizji oraz na oznaczenia rodzaju hamulca ma narożnikach i tablice RID. W sumie to na samym początku lat osiemdziesiątych był czas eksploatacji wagonów z oznaczeniami przed i po reorganizacji.
Czekam jeszcze na model węglarki Eas [5965] na wózkach Niesky, tej samej firmy jednak na razie cisza a informacje są sprzeczne co do realizacji produkcji.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.205 88 0
Set Roco 44027 Eilzugwagen ładnie by pasował do Hechtów
No i udało się, od teraz moje Hechty nie są same :)

57 50 92-14 367-7 Düe | 18.4.74
57 50 28-14 376-7 Bme | 18.4.74
57 50 38-14 625-2 ABme | 12.2.74
57 50 18-14 032-8 Ame | 17.6.74
Berlin Rga | Bww Berlin Rga

Nawet nie wiem, jaki to rok produkcji. Dość stare, patrząc na prowadzenie zasilania w postaci długich blaszek pod podłogą. Ale odbiór prądu z wszystkich kół:) Naprawdę zacny zestaw, z ładnymi siedzeniami w postaci osobnych elementów, oraz mnóstwem części do montażu.

Dzięki za podpowiedź!
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
No i udało się, od teraz moje Hechty nie są same :)

57 50 92-14 367-7 Düe | 18.4.74
57 50 28-14 376-7 Bme | 18.4.74
57 50 38-14 625-2 ABme | 12.2.74
57 50 18-14 032-8 Ame | 17.6.74
Berlin Rga | Bww Berlin Rga

Nawet nie wiem, jaki to rok produkcji. Dość stare, patrząc na prowadzenie zasilania w postaci długich blaszek pod podłogą. Ale odbiór prądu z wszystkich kół:) Naprawdę zacny zestaw, z ładnymi siedzeniami w postaci osobnych elementów, oraz mnóstwem części do montażu.

Dzięki za podpowiedź!
Sam zestaw to gdzieś rok 1990 lub zaraz krótko po, a same Eilzugwagen pojawiły się w w katalogu w roku 1987/88. Były wówczas najlepiej "odrobionymi" wagonami Roco. Z resztą /chyba?/ na pudełku była nawet informacja "Exclusive, 1:87 exact"...
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Ciekawa propozycja , taki ORIENT -EXPRESS DR .Czy ktoś ma wiedze nieco wieksza na temat kursów tego pociągu do polskich kurortów ?
Tourex – Wikipedia, wolna encyklopedia
Rivarossi HR4379 - Zestaw 4 wagonów pasażerskich OSShD, Tourex, DR, epoka IV (dcc24.eu)
1979 rok - skład gościł w Gdańsku Głównym. Przybył z turystami z NRD do Trójmiasta. Po opróżnieniu składu parę godzin stał na torze towarowym w miejscu obecnego peronu 1 gdańskiego dworca. To jedyny znany mi epizod TOUREX'a na PKP. Może, ktoś inny widział go jeszcze na polskich torach. Kilkakrotnie widziałem go na DR w Dreźnie i na CSD w drodze do lub z Bułgarii (Mielnik i Podebrady).
 
Ostatnio edytowane:

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.146 121 1
Pierwszy model z serii „Próba lakieru lokomotyw spalinowych kolei Deutsche Reichsbahn”, wyprodukowany na wyłączność niemieckiego sklepu elriwa w ilości 550 sztuk.

PIKO 71298, 71299 - Deutsche Reichsbahn 120 059-1, Rbd Greifswald, Bw Angermünde - stan na marzec 1982 r.

396978416_737570238410553_6171288148739582884_n.jpg
396942144_737570251743885_4449090039714509722_n.jpg
398146386_737570325077211_2394335697631800638_n.jpg


Kolejnymi modelami z serii, które mają się ukazać, będą:

PIKO 71300, 71301 - Deutsche Reichsbahn V180 007, Rbd Berlin - stan na lata 60-te.

71301.jpg


PIKO 71302, 71303 - Deutsche Reichsbahn 118 203-9, Rbd Cottbus, Bw Zittau - stan na połowę lat 70-tych.

71302rgb.jpg
 

Załączniki

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
1979 rok - skład gościł w Gdańsku Głównym. Przybył z turystami z NRD do Trójmiasta. Po opróżnieniu składu parę godzin stał na torze towarowym w miejscu obecnego peronu 1 gdańskiego dworca. To jedyny znany mi epizod TOUREX'a na PKP. Może, ktoś inny widział go jeszcze na polskich torach. Kilkakrotnie widziałem go na DR w Dreźnie i na CSD w drodze do lub z Bułgarii (Mielnik i Podebrady).
Mnie się udało zobaczyć ten skład kilka razy na żywo w Warszawie. Serialnie! ;)
Tutaj na przykład, w trakcie wielkiej powodzi na Dunaju 1965 roku, z uwagi na brak przejezdności wielu szlaków, skład w kierunku Bułgarii utknął w Koszycach. Podjęto decyzję o przekierowaniu go do Polski, do Gdyni, by po przewiezieniu go promami do Warny kuracjusze mogli nim potem zaraz wracać do swojej "młodej republiki" ;)
Tutaj lubelska Pt31 ciągnie skład z ponadrozkładową prędkością 25 kmh na szlaku pomiędzy Siedlcami a Małkinią. Jak przecież wszyscy wiemy, najkrótsza trasa z Lublina do Gdyni wiedzie przez Kurpie :)
IMG_4822.jpg


Oczywiście Dunaj wylał bo mu kazałem ;) By móc sfocić ten skład z naszą Petuchą.
Tutaj wyjeżdża z Drezna.
IMG_4819.jpg


A tutaj jeszcze u czesko-słowackich braci z franuckimi pięknościami na przedzie.
IMG_4823.jpg



Panowie, oczy Was mylą - tło tych piękności na każdym ujęciu jest inne :devil:

Co do składu:
WLABD4ge
Bc4ue
Bc4ue
WLAB4ge
WLAB4ge
WLAB4g4
WR4ge
Sdr4ge
WR4ge
Sdr4ge
WLAB4ge (czerwony, bo niebieski porwali polokoktowcy)
WLAB4ge (j.w.)
WLAB4ge
WLAB4ge
 
Ostatnio edytowane:

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.530 35 0
Ciężko wybrać temat dla tego modelu ale z racji produkcji może tutaj.
Jakiś czas temu zakończyłem renowację doskonałego modelu BR42 firmy Gutzold do stanu jak najbardziej fabrycznego na dzisiaj to już muzealnego z jak najmniejszą ilością nowych powłok i ingerencjami.
Doczytałem, że model był produkowany w latach 1959-1963. Jest też wzmianka o tym, że był z bakelitu i tutaj mam z tym zagadkę.
Mój model ma kocioł i budkę z białego metalu. Bakelitowa nakładka jest na wannę tendra. Pierwsze partie tych modeli miały też pełne koła przedniej osi tocznej z bakelitu u mnie jest szprychowe. Czy bardziej będący w temacie koledzy orientacyjnie mogą wskazać z jakich lat produkcji tej ta BR42?
Ciekawi mnie też dlaczego akurat Gutzold wybrał Brotana gdzie numery możliwe to 0001 i 0002 a przydziały to DRG a po wojnie DB? Niemieccy koledzy wskazują, że może to być spowodowane potrzebą większej ilości miejsca w obudowie a nawet tym, że lepiej miał się sprzedawać w RFN. Na ile to prawda nie mam pojęcia tym bardziej, że Brotany DB zostały pocięte 002 w 1953 a 001 1956. Numer BR42 0001 z tą ilością zer wskazuje na okres DRG do 1945 roku. Podobno produkowano modele BR42 z numerem 536 jednak to błędne oznakowanie dla Brotana. Podobno także w różnych okresach produkcji malowano te modele farbą z połyskiem i jak mój satynową.
Poniżej mój staruszek.

100_1478.JPG

100_1479.JPG 100_1477.JPG
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.726 39 4
Na pewno model jest z jakiegoś stopu cynku lub innego białego metalu? Nigdy o tym nie słyszałem. Skoro tak to model jest z początku produkcji tylko nie pasuje mi ten półwózek ze sprzęgiem typu PIKO. Gützold wtedy miał sprzęg krótszy Dietzla. Numeru 536 Gützold nigdy nie dawał bo on był z lokomotyw z normalnym kotłem. Był w NRD produkowany przez Geberta jako zestaw do złożenia z blach i odelewów mosiężnych. A ten model penie ze względu na to ze zostały w RFN, choć V200 władze DDR kazały przerobić i dlatego rzadki jest model z napisem. Co do koloru to w Polsce były czarne matowe/satynowe a w NRD nie wiem dlaczego czarne połysk. Co do kółka, to mogły pierwsze wypusty mieć wiśniowe ale bakielitowe ale szprychowe. Pełnych kółek Gützold nie miał.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.530 35 0
Na pewno model jest z jakiegoś stopu cynku lub innego białego metalu?
Tak zdecydowanie to metal. Nawet w dotyku kocioł i wanna tendra jest zimna a wieko tendra jak to tworzywo nie. Ten numer 536 oczywiście nie pasuje do tego parowozu ale musiały powstawać bo ocalało co najmniej kilka. Pisząc o pełnym kole miałem na myśli to co na foto jak osobne półwózki. Także koła bose parowozu mają inny kolor niż to moje przednie. Szprychowe były stosowane 7 i 9 ramieniowe. Ja mam 9. Sprzęgi podobno według niemieckich kolegów się zmieniały podobnie jak to, że bywały serie bez resorów pod dymnicą. Także konstrukcja wózków tendra miała różne drobne zmiany wykonania. Taka sugestia, że był to ukłon w stronę RFN jest zrozumiała tylko na DB miały numer 001 i 002 a na DRG 0001 i 0002. Tutaj ciekawe jest, że w kraju demokracji ludowej buduje się model z okresu jaki był wtedy wstydliwie pomijany. Teoretycznie model prosty jak kowadło a troszkę zagadek w sobie ma.


28952471nx.jpg 28952474oj.jpg 28952475vn.jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.205 88 0
To nawet na zdjęciu wygląda, jak metalowy odlew. Lekko błyszczące krawędzie. W tym okresie do odlewów modeli/zabawek stosowano stop cynku.
 

Podobne wątki