• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei naszych południowych sąsiadów (ČD/ČSD/ŽSR/ZSSK)

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.242 25 2
Nawiasem mówiąc oryginalny dekoder w tej lokomotywie też pochodzi od Uhlenbrocka, choć sprzedawany jest pod marką Piko. I też lekko brzęczy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
230 to S489 ma mniejszą prędkość bodajże 110 km/h i nie ma hamulca elektrodynamicznego.
240 to S499 ma prędkość 120 km/h i jest wyposażona w hamulec elektrodynamiczny. To ta skrzynka na dachu.
S489 ma jeszcze nad drzwiami małe okienko.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
W poprzednią niedzielę dość nieoczekiwanie wracając z pracy zahaczyłem o giełdę w Katowicach. Zaowocowało to równie nieoczekiwanym zakupem dwóch cystern CSD firmy Albert Modell. Modele reprezentują wagony o pojemności zbiornika 610hl zbudowane dla CSD w latach 1966-71 w fabrykach Jugosłowiańskich.
Wykonanie starsze z długim pomostem na zbiorniku i drabiną z pomostu hamulcowego. Model nr 785002.
20210310_135500-1.jpg
20210310_135537~2-1.jpg
20210314_133044-1.jpg
20210310_135755-1.jpg
20210310_140135-1.jpg

I zdjęcia oryginału które prawdopodobnie posłużyły do opracowania malowania modelu.
800px-Ra1991cerhenice2.jpg
800px-Ra1991cerhenice1.jpg


I model nr. 785001 wersja nowsza z drabinami wejściowymi na pomost z boków zbiornika.
20210310_135510-1.jpg
20210310_135548-1.jpg
20210314_132950-1.jpg
20210310_135706-1.jpg

I zdjęcie takiego wagonu w skali 1:1 już w nowszym malowaniu i oznaczeniu.
800px-W7850554-3554_stat_Nymburk_2012-05.jpg


Modele są bardzo pięknie wykonane z dużą liczbą detali. Pomosty są pokryte ażurową kratą z blach fototrawionych. Owszem wymagały kilku drobnych poprawek ale mało pracochłonnych. Słabe strony to jednak trochę widoczne łączenie segmentów formy zbiornika i wyjątkowo twarde sprężyny w mechanizmie krótkiego sprzęgu. Z tym pierwszym chyba trzeba się pogodzić. A sprężyny trzeba będzie wymienić choć to może być trudne bo może to wymagać rozbiórki modelu. Ja na razie tego nie robię bo i tak używam sprzęgów oczkowych. Ale użytkowników krótkich sprzęgów czeka trochę pracy bo nie ma łatwego dostępu do sprężyn.
Jeszcze co do samych wagonów w skali 1:1 to są one konstrukcyjnie bardzo podobne do cystern polskiej produkcji 29R z tym jednak że wagony polskie mają zbiorniki o pojemności 480hl. Nie wykluczam dużego pokrewieństwa tych konstrukcji bo w latach 50 tych wyeksportowano właśnie do Jugosławii cysterny typu 28R których odmianą była cysterna 29R na rynek krajowy. Wagony mają wózki UIC typ 30 identyczne jak wózki 28R.
Zdjęcia w skali 1:1 pozyskałem Tutaj a więcej informacji na temat wagonów można znaleźć Tutaj .
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Są warte zakupu ale nie wiem jak jest obecnie z ich dostępnością. Ja kupiłem ostatnie ze sklepu Świat Modeli Rybnik. Modele te były nowościami z drugiej połowy zeszłego roku i w wielu sklepach już są wyprzedane. Natomiast w tym roku na wiosnę ma się pokazać model wagonu z podgrzewanym zbiornikiem z drabinami po bokach zbiornika w szarym kolorze ep. IV CSD nr. 788007
.
albertmodell788007x (1).jpg

I ten model także chciałbym kupić.
Nie analizuję wersji z nowszych epok V i VI.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Jest już i trzeci wagon do kompletu z IV epoki CSD tym razem z podgrzewanym zbiornikiem nr 788007. Szczegóły i jakość wykonania jak w poprzednio przedstawionych modelach.
20210401_133054~2-1.jpg
20210401_133130-1.jpg
20210401_133211-1.jpg
20210401_133930-1.jpg
20210401_133318-1.jpg
20210401_133640~2-1.jpg


I zdjęcie wagonu takiego typu w skali 1:1 już bardziej współczesne.
800px-W7880651-3154_stat_Lovosice2012-06.jpeg
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Koledzy,
Czy ten czeski wagon można dołączyć do polskiego składu?
Czy były jakieś połączenia z Gdyni do Pragi lub ze Szczecina do Pragi??? Chodzi mi o połączenia bezpośrednie?

Rozumiem że kuszetka Robo z Wrocławia z V epoki to już tak nie bardzo chyba tu by pasowała, co??
20211203_221057.jpg
20211203_221141.jpg
20211203_221256.jpg
20211203_221315.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Koledzy
Czy ten czeski wagon można dołączyć do polskiego składu?
Czy były jakieś połączenia z Gdyni do Pragi lub ze Szczecina do Pragi??? Chodzi mi o połączenia bezpośrednie?
Ten wagon jest jeszcze czechosłowacki (ČSD, nie ČD) z IV epoki, ale do Polski przyjeżdżał. Sam kiedyś takim jechałem z Warszawy do Pragi. Były też bezpośrednie nocne pociągi z Gdyni (co do Szczecina nie mam pewności) do Pragi, ale nie wiem, czy w tej relacji jeździły sypialne wagony ČSD.
 
Ostatnio edytowane:

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
274 10 2
W drugiej połowie lat 80-tych wagony CSD docierały z Pragi do Poznania i tam były rozdzielane na "Bałtyk" do Gdyni oraz inny pociąg do Świnoujścia. Na pewno były to przedziałowe Y CSD i kuszetki (jak dobrze pamiętam niebieskie). Wracałem tym pociągiem po dwóch miesiącach kopania rowów w Brnie:cool:.
 

Wojciech49

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 3 0
A czy ktoś może się orientuje czy model ACME 60318, to w ogóle w Polsce się ukazał? Bo nigdzie o nim nie słyszałem a w Czechach już ponoć wyprzedany...
A drugie pytanie - czy ma ktoś jakieś doświadczenia w zakupach w czeskich sklepach internetowych i czy można tam śmiało kupować bez obaw?
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.136 129 19
A czy ktoś może się orientuje czy model ACME 60318, to w ogóle w Polsce się ukazał?
Model nie był dostępny w Polsce, ani w żadnym innym kraju poza Czechami, gdyż była to edycja specjalna wyłącznie na rynek czeski.
Bo nigdzie o nim nie słyszałem a w Czechach już ponoć wyprzedany...
To tegoroczna nowość, zapowiedziana niespełna dwa miesiące temu wraz z ukazaniem się zapowiedzi nowości od A.C.M.E. Z tego co widzę model już się ukazał i wcale by mnie nie zdziwiło, gdyby okazało się, że już się wyprzedał.
A drugie pytanie - czy ma ktoś jakieś doświadczenia w zakupach w czeskich sklepach internetowych i czy można tam śmiało kupować bez obaw?
Niestety nie mam żadnego doświadczenia w tej materii, ale z chęcią przyłączyłbym się do zakupu tego modelu i jeszcze jednego innego, jeśli znalazłby się jakiś kolega z doświadczeniem, mieszkający na południu lub bywający w Czechach i tam kupujący, gotowy pomoc w takim zakupie.
 

Wojciech49

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 3 0
Dziękuję za odpowiedź. Nie wiedziałem, że to model tylko na rynek czeski. W sklepach internetowych czeskich widzę, że za nim się ukazał, to już był wyprzedany na etapie przedsprzedaży, więc z zakupem może być trudno ale jestem chętny go nabyć. Moje pytanie o zakupy w sklepach czeskich przez internet dotyczyły także innych modeli, które widzę, że są dostępne i które bym kupił, ale nie mam doświadczenia, w których sklepach kupować a których ewentualnie unikać. Jak coś jestem chętny do zakupu, gdyby Koledze udało się zdobyć jakieś namiary :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Dobrze, że kolega @qwertas napisał "import" w cudzysłowie, bo to tylko do prezentacji. A przy okazji warto przypomnieć, że w Polsce TGV był dwa razy, w 1991 i 1995 roku. Za drugim razem jeździł z pasażerami po Polsce. O wizytach zagranicznych pociągów dużej prędkości w Polsce mówiliśmy tu.
 

Podobne wątki