• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei naszych południowych sąsiadów (ČD/ČSD/ŽSR/ZSSK)

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Wagon Uacs za lokomotywą to nie Bramos tylko Zerba. Jest lepiej zrobiony od Bramosa i jest to wagon z prostą ramą. Bramos robi te wagony na ramie platformy. Wagony Bramosa będę miał w niedzielę to będzie można je porównać i coś o nich napisać więcej.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Tak jak obiecałem napisać coś o modelach wagonów Uacs(Raj) niniejszym to czynię.
Wagon firmy Zerba który kupiłem jakieś 22 lata temu. Już nie pamiętam ceny ale tani nie był. Pomosty na zbiornikach i dolne drabinki z blachy fototrawionej oraz armatura i barierka pomostu z korba hamulca ręcznego wykonane z metalu.
Wagon nr 83 54 930 8 384-3 CSD prosta rama. Cementarny a Vapenky Prachovice.
20181105_124840-1.jpg
20181105_125116-1.jpg
20181105_125158-1.jpg


Wagon firmy Bramos . pomosty i detale z plastiku dość ładnie wykonane. Wersja z ramą o zmiennym przekroju.
Wagon nr 83 54 930 9 084-8 CSD . Cementarny a Vapenky Prachovice.
20181105_125037-1.jpg
20181105_125132-1.jpg
20181105_125206-1.jpg


Wagon firmy Bramos. Szczegóły jak w poprzednim modelu.
Wagon nr 83 54 930 5 709-4 CSD Kralodvorska Cementarna Beroun.
20181105_125003-1.jpg
20181105_125144-1.jpg


I wszystkie razem.
20181105_125324-1.jpg


Wagony firmy Bramos kupiłem w sklepie Hobby Shop w Ostravie. Mozna zamawiać przez Internet a przesyłki są wysyłane z Polski z Chałupek lub mozna odebrac osobiście na giełdzie w Sosnowcu. Cena to 990 kc. Może to nie mało ale wagony ciekawe i uważam ze dobrze zrobione chociaż trzeba w nie włożyć odrobinę pracy. Przede wszystkim żeby wagony dobrze jeździły po łukach trzeba trochę przyciąć z zewnątrz ramę dyszla kkk jak na zdjęciu poniżej. Po prawej dyszel bez zmian po lewej przyciety. Bez tego koła wagonu ocierają o ramę dyszla.
20181104_141321-1.jpg


Kolejna rzecz wymagająca poprawy to wygląd zbiorników. Nowy model ma zbiorniki przez które przechodzi światło jak w chińskich lampionach. Ponieważ zbiorniki mają juz napisy to trzeba je pomalować od środka czarną farbą. Ja to już zrobiłem w wagonie firmy Zerba i wyszło dobrze. Chociaż popełniłem jeden błąd. Najpierw trzeba pomalować farbą żółtą a po wyschnięciu dopiero czarną. Mnie niestety w miejscu niedokladnego sklejenia połówek zbiornika podciekla farba w szczelinę i jest widoczna czarna kreska. Teraz wiem że najpierw należy użyć żółtej farby. Gdy wyschnie uszczelni zbiornik i wtedy można użyć czarnej farby.
Jak pomalować zamknięty zbiornik od środka. No cóż nie ma innego sposobu jak wstrzykniecie niedużej ilosci farby strzykawka przez otwór od rury. Potem otwór zatkac czymś i poobracac wagonem na wszystkie strony żeby farba pokryła ścianki zbiornika. Warto to robić we wszystkich czterech zbiornikach na raz. Po tym odetkac otwory i wagon zostawić na kilka dni lub tygodni do wyschnięcia.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Wczoraj zabrałem się za malowanie zbiorników w wagonach Uacs firmy Bramos. I tutaj mam dobrą wiadomość bo w odróżnieniu od wagonów firmy Zerba wagony Bramos jak się okazało mają zbiorniki rozbieralne co znacznie ułatwiło ich pomalowanie od wewnątrz i znaczenie skrócilo potrzebny na to czas. Tak więc nie trzeba wstrzykiwac farby tylko po rozebraniu wagonu zwyczajnie pomalować wnętrze pędzlem.
20181230_182943-1.jpg
20181230_182923-1.jpg
20181230_222950-1.jpg
20181230_224914-1.jpg
20181230_224831-1.jpg
20181230_225020-1.jpg

Zbiorniki trzeba uważnie malować tak aby farba nie pokrywała krawędzi połówek zbiornika na ich styku. Nie ma potrzeby malowania dwóch warstw bo i tak światło nie będzie przenikać przez dwie ściany zbiorników. Można też najpierw pomalować wnętrze na kolor zewnętrzny a po wyschnięciu dopiero na ciemno szaro lub na czarno.
Dla mnie efekt jest całkiem zadowalający a zbiorniki już nie wyglądają jak lampiony.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Koleżanki i Koledzy,

Szukam dobrych zdjęć modelu H0 wagonu sypialnego ČD w kolorze niebiesko-jasnoszarym, Tillig 74784 (https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-74784.html). Jeżeli ktoś z Was ma taki model i byłby gotowy zrobić dla mnie parę zdjęć, lub użyczyć model do zdjęć w Warszawie, uprzejmie proszę o kontakt na pw.

Z góry dziękuję.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Dziękuję za link, ale ja potrzebuję zdjęć, które mogę wykorzystać (prawa autorskie). Dlatego potrzebuję zdjęć od ich autora, ewentualnie użyczenia modelu, żebym zdjęcia sam zrobił. Pomijam już jednak nie najwyższą jakość tych fotek i napis sklepu. Ale wygląda na to, że problem uda się rozwiązać.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Wczoraj do kolekcji CSD doszły 3 cysterny.
Jako pierwszą przedstawię wyrób firmy Bramos. Jest to wagon do przewozu skroplonego butanu serii Zagks. Jakość wykonania całkiem znośna.
20190703_133858-1.jpg
20190703_133929-1.jpg
20190703_134236-1.jpg

Zauważyłem pewne nieścisłości w oznaczeniu wagonu ale po usunięciu napisu RIV już wszystko będzie w miarę zgodne.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Kolejne dwie cysterny to wyroby firmy Tillig. Rzadko kupuję modele tej firmy bo za wysoką cenę otrzymujemy zwykle model co najwyżej średniej jakości. Minie zaciekawił model jaki został pokazany na poprzedniej stronie tego wątku czyli cysterna do przewozu mleka. Ja raczej preferuję epokę IV więc w ofercie tego producenta znalazłem dwa modele podobnych wagonów i ostatecznie niedawno zdecydowałem się je kupić.
Pierwszy wagon to cysterna o pojemności 240hl z podgrzewaniem zbiornika.
20190703_133812-1.jpg
20190703_133951-1.jpg
20190703_134054-1.jpg
20190703_134116-1.jpg


Drugi wagon to cysterna z termicznie izolowanym zbiornikiem o pojemności 200hl i podgrzewaniem.
20190703_133825-1.jpg
20190703_133942-1.jpg
20190703_134026-1.jpg
20190703_134200-1.jpg


Modele te są bardzo pięknie wykonane z bardzo dużą dbałością o detale. Jakość wykonania dużo wyższa niż można by się spodziewać po tej firmie. Tak więc w tym przypadku wysoka cena idzie w parze z jakością. A widok podwozia mówi sam za siebie.
20190703_143524-1.jpg


Zaciekawiła mnie też sama konstrukcja tych wagonów i jak się okazuje jest to duża rodzina budowanych po wojnie w latach 1948 - 1967 cystern 2 osiowych ze standardowym podwoziem i całą gamą zbiorów o różnej pojemności i przeznaczenia eksploatacyjnego. Więcej informacji na ich temat można znaleźć na tej stronie; https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002978-Nadrzkove-vozy-a-jejich-modely-Chemopetrol/
Ciekawostką jest że te cysterny bardzo długo były wyposażone w budki hamulcowego z czego znaczna część do końca eksploatacji tych wagonów. Ja osobiście pamiętam takie wagony przyjeżdżające do Polski jeszcze w połowie lat 80 tych.
Inna ciekawostka która mnie nurtuje to wiele cystern CSD ma numery handlowe z których wynika że są własnością kolei a nie jakiegoś zakładu. Podejrzewam że w Czechosłowacji nie było zewnętrznej firmy eksploatujacej cysterny odpowiednika naszego PEC/DEC stąd być może duża liczba cystern należących do CSD. Owszem większe zakłady przemysłowe miały też własne cysterny włączone jako wagony prywatne do taboru CSD. Ale warto by ten temat jeszcze sprawdzić.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.297 23 0
Kilka fotek najnowszego wyrobu firmy Piko: "Laminatki", czyli uniwersalnego elektrowozu serii S499, kolei CSD. Model naprawdę robi wrażenie i od razu stał się jednym z ulubionych w mojej kolekcji! Popatrzcie sami:

ALA_2020_17b.jpg


ALA_2020_17c.jpg


ALA_2020_17d.jpg


ALA_2020_17e.jpg


ALA_2020_17f.jpg


ALA_2020_17g.jpg


ALA_2020_17h.jpg


ALA_2020_17i.jpg
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.297 23 0
Kto pamięta, że Piko już kiedyś produkowało miniaturę "Laminatki"?
Blisko pół wieku temu, w asortymencie tego producenta, znalazł się model sześcioosiowego prototypu serii S699, w wielkości N.
Tak się złożyło, że kilka tygodni temu udało mi się kupić na ebayu ten modelik. Nie byłaby to żadna rewelacja, gdyż można go na tym portalu bez problemu nabyć, oczywiście używanego. Ten jednak był wystawiony jako ... NOWY! I rzeczywiście, okazało się, że model jest nie tylko w bardzo dobrym stanie, kompletny razem z oryginalnym opakowaniem, instrukcją i gwarancją, ale też zupełnie nie jeżdżony! Ktoś go 40 lat temu kupił (na gwarancji jest data zakupu: 1980 rok) i ... schował do szafy. Tak to, w przeciągu kilku tygodni, trafiły do mnie dwie nowe miniaturki "Laminatki", obie wyprodukowane przez Piko, tyle że w odstępie 40 lat!

ALA_2020_17s.jpg


ALA_2020_17t.jpg


ALA_2020_17u.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Szkoda tylko że S699 zbudowano tylko w jednym egzemplarzu. Owszem na bazie tej konstrukcji produkowano dla ZSRR lokomotywy serii CzS4 o bardzo podobnej sylwetce.
A modeli obydwu można koledze pogratulować
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Także i ja kupiłem model laminatki w wersji analogowej. Bardzo pięknie wykonany model. Ma bardzo rozbudowane funkcje oświetlenia, które da się wykorzystać dopiero w DCC. Wymaga to jednak użycia dekodera, który oprócz podstawowych wyjść świateł ma jeszcze 7 co najmniej wyjść dodatkowych (AUX 1 do 7). Ja akurat zamontowałem dekoder Plux22 firmy Uhlenbrock nr 74540.
IMG_20210109_201838_511~2.jpg
IMG_20210109_201939_720~2.jpg

Na tym dekoderze da się uruchomić wszystkie funkcje, które w przybliżeniu pokrywają się z tabelą funkcji AUX podanych w instrukcji modelu. Jednak podane opisy funkcji w instrukcji są trochę niezrozumiałe lub nawet mylące. Dlatego podaję jak to funkcjonuje w moim modelu.
F0 Światła białe dolne zależne od kierunku jazdy.
F1 Światła czerwone z tyłu niezależne od kierunku jazdy.
F2 Światła czerwone z przodu niezależne od kierunku jazdy.
F3 Oświetlenie przedziału maszynowego.
F4 Światła żółte dolne (przeciwmgłowe ?) zależne od kierunku jazdy i F0.
F5 Oświetlenie podwozia.
F5 Oświetlenie kabin zależne od kierunku jazdy i F0.
F7 Reflektor górny zależne od kierunku jazdy i F0.
To oczywiście tak funkcjonuje z tym konkretnym dekoderem bez konfiguracji funkcji. Jednak na dekoderach innych firm funkcje mogą być uruchamiane innymi przyciskami funkcyjnymi.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Bardzo dobrze. Owszem typowo dla Uhlenbrocka jest slyszalne brzęczenie silnika. Ale to mi nie przeszkadza skoro nie ma dźwięków.
 

Podobne wątki