to zdjęcie mogło by chyba przynajmniej w tej kwestii, częściowo spełniać powyższe założenia...
No niestety, nie bardzo. Jak słusznie kolega
@Engineer zauważył, chodzi mi
wyłącznie o EN57 bez górnego reflektora i jednocześnie bez górnych lamp końca pociągu. Zdjęcia (same w sobie ciekawe), jak zamieszczone wyżej, są powszechnie znane i niestety, nie wnoszą niczego nowego do tego zagadnienia. Chodzi mi o to, że jestem przekonany, iż reflektory standardowego typu, ze zintegrowanymi światłami końca pociągu, zaczęto wprowadzać znacznie wcześniej, niż górny reflektor. Logicznie biorąc, należałoby sądzić, że mniej więcej od drugiej połowy lat 1960., a już na pewno po 1970 roku w Pafawagu montowano w nowych jednostkach już nowe reflektory, przy których górne, oddzielne światła końca pociągu były zbędne. Pytanie więc, czy dalej montowano jednocześnie te górne światła końcowe (co byłoby nonsensem, ale całkiem możliwym), czy jednak zmieniono dokumentację produkcyjną i zaprzestano instalacji tych świateł. Druga sprawa, to czy przy naprawach w ZNTK, równocześnie z wymianą starych reflektorów (bez świateł końcowych) na nowe, ze zintegrowanymi końcówkami, likwidowano górne światła końcowe - ze zdjęć wynika, że raczej nie, pozostawiano te lampy, pewnie już niedziałające.
skan książki Marka Pisarskiego "Polskie Koleje 1842-1972", i tam jest trochę obrazków których chyba na forum nie widziałem. Może Wam się w dyskusji przydadzą? Jakby były bez znaczenia dla tematu to poproszę admina o usunięcie. Niestety nie są podpisane datami,
Zdjęcia fajne, ale może warto ten wpis, jak i kilka innych ze zdjęciami ezt, przenieść do wątku
"Kult jednostki" w dziale "Kolej w Polsce"?