• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Model EN57 PIKO - nasze oczekiwania...

Skiper

Aktywny użytkownik
Reakcje
285 39 11
#41
chciałbym się wreszcie dowiedzieć, jakież to różnice w budowie nie pozwalają na wykorzystanie tej formy do starszych wersji EN57?
W drugiej połowie lat 80. wieku XX podczas napraw głównych zmieniano położenie skrzynek połączeniowych dla kabli - przenoszono z dachu na ściany szczytowe oraz zmieniano częściowo prowadzenie kanałów kablowych w rurach na dachu (w kierunku ściany szczytowej skosem do nowej skrzynki a nie prosto).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.150 504 30
#42
Może nie w temacie EN57, ale pozwolę sobie na małe sprostowanie
Otóż dzisiaj już takiej dowolności nie ma. Obowiązująca instrukcja Ie-1 (E-1) stanowi, że sygnał Pc1 lub Pc2 to trzy światła na przodzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego. Wyjątek, gdzie mogą być stosowane dwa światła to pojazdy kolejowe niepodlegające wpisowi do krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) oraz pojazdy historyczne, turystyczne i przeznaczone wyłącznie do użytku lokalnego.
Rzeczywiście, tak jest od niedawna, nie sprawdziłem wcześniej najnowszej wersji instrukcji. W Ie-1 z sierpnia 2016 roku brzmienie przepisu było jeszcze stare, dopuszczające zarówno trzy, jak i dwa światła, z uwagą, że na pojazdach, wyposażonych w górne światło należy stosować trzy światła. Kolejna wersja instrukcji, jaką mam, pochodzi z 2019 roku i tam już faktycznie dowolności nie ma, poza wyjątkami, o których pisał kolega @Sebastian.
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
362 98 10
#43
Rzeczywiście, tak jest od niedawna, nie sprawdziłem wcześniej najnowszej wersji instrukcji. W Ie-1 z sierpnia 2016 roku brzmienie przepisu było jeszcze stare, dopuszczające zarówno trzy, jak i dwa światła, z uwagą, że na pojazdach, wyposażonych w górne światło należy stosować trzy światła. Kolejna wersja instrukcji, jaką mam, pochodzi z 2019 roku i tam już faktycznie dowolności nie ma, poza wyjątkami, o których pisał kolega @Sebastian.
Trzecie, (górne) światło zaczęto stosować na taborze PKP od czasu zmiany i wprowadzenia do instrukcji maszynisty Mte61 obowiązku obserwowania przez drużynę trakcyjną sieci trakcyjnej. Przepis ten wprowadzono przed 1975 rokiem (kiedy to rozpocząłem pracę na tym stanowisku).:cool:
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
362 98 10
#45
Ale dotyczyło to w zasadzie tylko zespołów trakcyjnych i wagonów silnikowych, bo lokomotywy (poza manewrowymi SM42 i mniejszymi) już dużo wcześniej miały fabrycznie trzy reflektory.
Ale dotyczyło to w zasadzie tylko zespołów trakcyjnych i wagonów silnikowych, bo lokomotywy (poza manewrowymi SM42 i mniejszymi) już dużo wcześniej miały fabrycznie trzy reflektory.
Nie wszystkie, np.SM 30.Jest to lok. pracujący także w ruchu pociągowym. Zatrudniana m. inn. w lekkich pociągach roboczych, sieciowych a także wszędzie tam, gdzie wymagany był niski nacisk osi na szynę.:cool:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.150 504 30
#46
Dzięki przyjęciu tej wersji do opracowania form będzie można wykonać całą gamę malowań po 1990 r .
Praktycznie na przestrzeni kolejnych 30 ! lat - pełna epoka V i epoka VI.
Co sprawi, że moje zainteresowanie tym modelem coraz bardziej maleje... :(
Napisałem:
lokomotywy (poza manewrowymi SM42 i mniejszymi) już dużo wcześniej miały fabrycznie trzy reflektory
 

JSz

Użytkownik
Reakcje
179 11 0
#47
Co sprawi, że moje zainteresowanie tym modelem coraz bardziej maleje... :(

Napisałem:
Według mnie jeśli ma to być model jednostki w wersji z 1988 roku ,pasujący pod epoki od Va do obecnej , to będzie miał następujące szczegóły konstrukcyjne pudła :
-brak świateł końca pociągu które były umieszczone na czołach pomiędzy dolną krawędzią dachu a nad oknami czołowymi.
-duże pełne zgarniacze (ani nie belkowe, ani małe lemieszowe).
-oznaczenia klasy przedziału pasażerskiego (w tym przypadku 2klasy) malowane a nie jako aluminiowe cyfry przykręcane do poszycia ścian bocznych pudła w okolicach drzwi wejściowych dla pasażerów, jak miało to miejsce w poprzednich starszych wersjach produkcyjnych.
Więc możemy się spodziewać wielu ciekawych malowań różnych przewoźników czyli klasyka lat dziewięćdziesiątych PKP, pomarańcza PKP, firmowe PR, firmowe KM, firmowe KŚ i i wiele innych.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
#50
Co do istotnych zmian z punktu widzenia modelarskiego które sobie przypominam:
1.Zgarniacz torowy
Wprowadzony w produkcji od nr ok 1000 (1013 wersja i ?) w postaci dwóch lemieszy. Niższym numerom dobudowano go podczas napraw z tym, że to był zgarniacz fartuchowy na podstawie dokumentacji CBK. Okres zabudowy to przełom lat 70/80.
2. Trzeci reflektor
Analogicznie jak zgarniacz i też jest nieco inny niż fabryczny.
3. Światła końca pociągu
Zlikwidowane ok nr 1100 (1113 wersja k ?)
4. Ryfle
Zlikwidowane od wersji k (1113) z tym, że zmieniła się także konfiguracja pokryw inspekcyjnych na bokach.
5. Wsporniki odbieraków
Od wersji k lub j (ok 1100) zmienione z rozchodzących się ku dołowi na pionowe
6.Połączenie elektryczne członów
Od wersji k (1113) zastosowano skrzynki na krawędziach dachu z listwami zaciskowymi
I jeszcze drobiazgi ale bez numeru zmiany bo nie pamiętam a nie mam możliwości sprawdzić
- likwidacja skrzynki stycznika sprężarki na podwoziu (przeniesiony został do szafy NN)
- zastąpienie (jak dla mnie urokliwej :love:) cewki na dachu kondensatorem
- zmiana kształtu ściany działowej między maszynistą a kierownikiem
- zmiana kształtu skrzyń aparatowych na podwoziu członu silnikowego
- zmiana układu rur na dachu (to temat rzeka bo co 100 sztuk były tam wprowadzane zmiany)
Tyle do 1990, potem to inna bajka :).
 

Skiper

Aktywny użytkownik
Reakcje
285 39 11
#51
Według mnie jeśli ma to być model jednostki w wersji z 1988 roku ,pasujący pod epoki od Va do obecnej , to będzie miał następujące szczegóły konstrukcyjne pudła :
(...)
-duże pełne zgarniacze (ani nie belkowe, ani małe lemieszowe)
A dlaczego małych miałby nie mieć? Skoro w modelu ET22 przewidziano dwie wersje to i tu widzę taką możliwość - bo raczej na 100 procent będą to części odejmowalne (osobne). Tak samo zakładam (liczę na to), że będą wersje z poręczami i stopniami na ścianie czołowej.

EN57 w wersji z dekoderem dźwięku będzie miał oświetlenie wnętrza?
Odsyłam do katalogu - ja tam stosownych znaczków związanych z oświetleniem wnętrza nie widzę....
 

JayGino

Użytkownik
Reakcje
36 6 0
#52
Ja czekam na malowanie KM, jak będzie taki kupuję od razu. Mam nadzieję że w 2023 Piko zapowie kolejne malowania (może właśnie w tym moje ulubione Koleje Mazowieckie, kto wie :niepewny:). Jak nie będzie KMki to też się zadowolę czarno-czerwonym malowaniem PR, jak w ogóle kupię ten model... :(
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
#54
Co do istotnych zmian z punktu widzenia modelarskiego które sobie przypominam:
1.Zgarniacz torowy
Wprowadzony w produkcji od nr ok 1000 (1013 wersja i ?) w postaci dwóch lemieszy. Niższym numerom dobudowano go podczas napraw z tym, że to był zgarniacz fartuchowy na podstawie dokumentacji CBK. Okres zabudowy to przełom lat 70/80.
2. Trzeci reflektor
Analogicznie jak zgarniacz i też jest nieco inny niż fabryczny.
3. Światła końca pociągu
Zlikwidowane ok nr 1100 (1113 wersja k ?)
4. Ryfle
Zlikwidowane od wersji k (1113) z tym, że zmieniła się także konfiguracja pokryw inspekcyjnych na bokach.
5. Wsporniki odbieraków
Od wersji k lub j (ok 1100) zmienione z rozchodzących się ku dołowi na pionowe
6.Połączenie elektryczne członów
Od wersji k (1113) zastosowano skrzynki na krawędziach dachu z listwami zaciskowymi
I jeszcze drobiazgi ale bez numeru zmiany bo nie pamiętam a nie mam możliwości sprawdzić
- likwidacja skrzynki stycznika sprężarki na podwoziu (przeniesiony został do szafy NN)
- zastąpienie (jak dla mnie urokliwej :love:) cewki na dachu kondensatorem
- zmiana kształtu ściany działowej między maszynistą a kierownikiem
- zmiana kształtu skrzyń aparatowych na podwoziu członu silnikowego
- zmiana układu rur na dachu (to temat rzeka bo co 100 sztuk były tam wprowadzane zmiany)
Tyle do 1990, potem to inna bajka :).
No i najważniejsze - zastąpienie kanap krytych skajem - plastikowymi siedziskami we wściekłej czerwieni - bez tego szczegółu modelu nie kupię...
 

mjasinsk

Aktywny użytkownik
Reakcje
524 58 11
#55
Ale znalazłem Wam też to, czas: 4:12 . Niestety operator kiepski ale sam film niemal oskarowy jeżeli chodzi o ujęte loki.
Drugi film chyba jeszcze ciekawszy, szczególnie po za EN57, skład ODRA.


 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.150 504 30
#58
To jest dowód, jakiego ja i prawdopodobnie @Andrzej Harassek szukaliśmy. Rok 1977, górny reflektor montowany fabrycznie.
To dla mnie żaden dowód, zresztą link do tego filmu był już na forum parę razy i parę razy już o nim dyskutowaliśmy, choć akurat nie w kontekście EN57, a składu Ex "Odra". Na filmie widać produkcję EN57, widać reflektory ze zintegrowanymi końcówkami, ale nie widać tam górnego reflektora. Trzecia lampa jest za to widoczna na EN71 we fragmencie o wyjazdach na narty do Zakopanego. To wszystko już wiedzieliśmy i była o tym mowa wyżej. Film potwierdza, że można przyjąć, iż mniej więcej od połowy lat 1970. (moim zdaniem 1976-77) zaczęto montować trzecie światło fabrycznie. Natomiast światła końca pociągu w reflektorach zaczęły pojawiać się w EN57 jeszcze wcześniej, podczas wymiany starych reflektorów na nowe, ujednolicone w trakcie napraw starszych zespołów, kiedy jeszcze nie zakładano trzeciego reflektora.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
#59
To dla mnie żaden dowód [...] Trzecia lampa jest za to widoczna na EN71 we fragmencie o wyjazdach na narty do Zakopane
Jeżeli film jest z 1977 i występuje tam EN71, których 20 sztuk dostarczono w 1976 (wcześniej eksportowano takie do Jugosławii - kto widział ich teren, ten rozumie), to co jest nie tak, że nadal nie wierzymy w produkowanie EN57 z górnym reflektorem przynajmniej od 1977?

EN71 to EN57 z dodatkowym członem s. Czy podejrzewasz, że specjalnie na potrzeby EN71 produkowano inne człony r, niż dla jednocześnie produkowanych EN57?

Poza tym, tam gdzie pokazują prace montażowe przy czole pojazdu ze światłami końca składu, też nie wiemy, czy to był EN57, czy EN71 :p
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.150 504 30
#60
nadal nie wierzymy w produkowanie EN57 z górnym reflektorem przynajmniej od 1977?
A kto nie wierzy? Pisałem już dawno i inni koledzy też, trzeci reflektor wprowadzono do produkcji w drugiej połowie lat 1970., więc w czym jest problem? O światłach końcowych zintegrowanych z reflektorami też pisałem, ostatnio przed chwilą - nie ma to moim zdaniem związku z trzecim reflektorem, bo duże, standardowe lampy przednie wprowadzono już wcześniej.
 

Podobne wątki