• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Model EN57 PIKO - nasze oczekiwania...

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#21
Nadal brak jest (dokumentu) zdjęcia EN57 bez ryfli i górnego reflektora ;-) .
Na 99,9% nie było takich jednostek (obliczeniowo póki co na 91,5%).

Poszukuję informacji, od którego nr górny reflektor był montowany fabrycznie.
Co najmniej od 1174, tyle póki co udało mi się ustalić. Do większości materiałów (czasopisma, książki, itp.), które można poddać szerszej analizie, nie mam aktualnie dostępu.

Kolega @DRACULA powtarza ciągle to samo stwierdzenie "różnice w budowie nie pozwalające na wykorzystanie budowanej formy", więc chciałbym się wreszcie dowiedzieć, jakież to różnice w budowie nie pozwalają na wykorzystanie tej formy do starszych wersji EN57?
No cóż, czekamy aż Kolega @DRACULA "zasięgnie języka" i sprawa się wyjaśni, albo to po prostu było nieporozumienie "na łączach".
Jednocześnie podzielam Twoją opinię dotyczącą braku przeciwwskazań do wykonania modeli odzwierciedlających stan sprzed 1990 roku, oczywiście z uwzględnieniem informacji Kolegi @Remaj12 dotyczącej wersji bez "końcówek" i formy na 3 reflektory oraz zakładając, że wyprodukowany zostanie model EN57-925 w takiej formie, jaka widnieje w katalogu. Chyba, że "psikusem" będzie wykonanie wyłącznie form dla jednostek z ryflowanym pudłem :LOL:.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#24
pomiędzy nr 928 (rok 1973), a 1787 (rok 1990) wprowadzono taką zmianę na produkcji
Prawie na pewno trzeci reflektor fabrycznie zaczęto montować później, niż w 1973 roku, więc nie od numeru 928, tylko od wyższego. EN57-928 dostał górne lampy najprawdopodobniej w trakcie którejś naprawy.
Chyba, że "psikusem" będzie wykonanie wyłącznie form dla jednostek z ryflowanym pudłem
A tego nie rozumiem: dlaczego psikus? Bardzo prawdopodobne wydaje mi się, że będzie tylko wersja ryflowana, choć ja chętnie kupiłbym też wersję z epoki IVc z gładkim pudłem i zmodernizowaną kabiną (dwa duże okna, czyli od numeru 1900), ale ciągle w starym malowaniu.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
#25
Prawie na pewno trzeci reflektor fabrycznie zaczęto montować później, niż w 1973 roku, więc nie od numeru 928, tylko od wyższego. EN57-928 dostał górne lampy najprawdopodobniej w trakcie którejś naprawy.
Tak, zdecydowanie później. Pisząc "pomiędzy nr 928 (rok 1973), a 1787 (rok 1990) wprowadzono taką zmianę na produkcji" odniosłem się do postu (obecnie #1.039 w wątku Kult jednostki) Kolegi @przemek_lipski, gdzie widać oba w/w pojazdy.

Jednak oglądając Ilostan, dochodzę do wniosku, że zmiana w produkcji nastąpiła nie wcześniej, niż w 1976. Przy czym zdjęcia na Ilostanie są z XXI wieku, więc nie stanowią bezpośredniego dowodu. Porównałem jedynie długość reflektorów.

O ile mój domysł, że dospawane reflektory są dłuższe od fabrycznych, ma jakikolwiek sens. Równie dobrze sam projekt reflektora mógł ulec zmianie i w 1976 zaczęli dorabiać krótsze w ZNTK?

Trzeba również wziąć poprawkę na ew. zamiany członów pomiędzy zespołami, po awariach czy wypadkach - więc "jedna jaskółka wiosny nie czyni".


chętnie kupiłbym też wersję z epoki IVc z gładkim pudłem i zmodernizowaną kabiną (dwa duże okna, czyli od numeru 1900)
Niestety, bardzo mało prawdopodobne jest zbudowanie kolejnej formy EN57 w przewidywalnym czasie - chyba, że konsumenci zaskoczą Piko ;)
A może nie Piko, tylko ktoś inny wypełni lukę?
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#31
Nawiązując do wcześniejszych rozważań. Dodam, że wybór wersji ryflowanej EN57 późniejszej grupy wynikał z rachunku co można z takiej formy zrobić. Oprócz gamy malowań EN57 w epokach 5 i 6, można jeszcze zrobić EN71. Natomiast ztcw z powodów ekonomicznych nie będzie formy wersji gładkiej. Dzięki temu mamy taką dosyć strawną cenę modelu. Chyba, że popyt spowoduje, że powstanie też i gładka.
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.238 30 1
#32
Tomku oby tak było, że powstanie i wersja z pudłem gładkim dla zadowolenia wszystkich miłośników modeli.
Choć podobnie można by napisać o modelu ET41 - jednak wersja taka nie powstała. ;)
Czas pokaże co może nam producent zaoferować.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
#33
Koledzy, przeglądając wątek (@Zbigniew Gałczyński dzięki za wydzielenie), zauważyłem, że rozważacie rzekomą wersję Kolegi Artura :p

Teoretycznie mogłaby być, jeżeli gładkie ściany wprowadzono by przed wprowadzeniem trzeciego reflektora, ale moim zdaniem było odwrotnie: najpierw trzecia lampa, a później gładkie ściany, więc na "wersję kolegi Artura" nie byłoby szansy.
Chyba że była też taka wersja jaką chciałby kolega @Artur.

Tymczasem poniższa wypowiedź kolegi Artura:
Jedyna opcja dla mnie to:
Brak ryfli
Brak 3-go reflektora
była napisana w odpowiedzi na pytanie:
chciałbym się wreszcie dowiedzieć, jakież to różnice w budowie nie pozwalają na wykorzystanie tej formy do starszych wersji EN57?
Zatem ja zrozumiałem, że "brak ryfli" oraz "brak 3-go reflektora" to przykładowe różnice w budowie w stosunku do starszych wersji. Przy czym "brak ryfli" nie jest problemem, bo w modelu Piko mają być ryfle, podobnie jak w rzeczywistych EN57 wyprodukowanych wcześniej. Pozostaje więc brak 3-go reflektora i... no właśnie, co ew. jeszcze stanowi różnicę "nie pozwalającą na wykorzystanie tej formy do starszych wersji"?

Na razie wygląda, że śmiało można robić wersje od momentu zamontowania pierwszego górnego reflektora. Trzeba w końcu ustalić, kiedy to nastąpiło - raczej po 1976, no ale kiedy dokładnie?

Czyli o wersji z IIIc albo IVa można zapomnieć. Powinna być możliwa IVc, reflektor pasuje. A z pewnym wysiłkiem (skrócenie reflektora) nawet IVb, jeśli sprawdzi się moja hipoteza, że krótkie reflektory montowano fabrycznie, czyli od nr 1172 w roku 1976.
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
#35
Kolega @DRACULA powtarza ciągle to samo stwierdzenie "różnice w budowie nie pozwalające na wykorzystanie budowanej formy", więc chciałbym się wreszcie dowiedzieć, jakież to różnice w budowie nie pozwalają na wykorzystanie tej formy do starszych wersji EN57?
A może rozwinął byś swoją wypowiedź dotyczącą produkcji EN 57 z epoki poniżej V? Co stoi na przeszkodzie by odwzorować końcówkę epoki IVc, czy tylko jakieś kwestie ekonomiczne PIKO (zakładają że będzie za mały zbyt), czy jakieś zasadnicze różnice w budowie nie pozwalajace na wykorzystanie budowanej formy?
Rozmawiałem dziś w południe z Krzysztofem w temacie ...
Wg. ścisłej już chronologii jest to wersja z
1988r.
Wersja przyjęta w wyniku nie dwu tygodniowej ale 2 miesięcznej ! analizy charakteryzuje się :
- tylko ryflowane wersja
- tylko z trzema reflektorami ( od 1976 )
Co do pozostałych charakterystycznych cech wersji - nie mam przyzwolenia na ich publikację !
W najgorszym przypadku zainteresowani zorientują się w różnicach w 2022r widząc wykonany model.


Dzięki przyjęciu tej wersji do opracowania form będzie można wykonać całą gamę malowań po 1990 r .
Praktycznie na przestrzeni kolejnych 30 ! lat - pełna epoka V i epoka VI.



Jedna UWAGA !
KRZYSZTOF NIE MA CZASU NA INDYWIDUALNĄ WYMIANĘ KORESPONDENCJI !

PROSZĘ W IMIENIU KRZYSZTOFA O USZANOWANIE CZASU NASZEGO GŁÓWNEGO ARCHIWISTY KRAJU.
I NIE NIEPOKOJENIE GO MEILAMI , TELEFONAMI !
PAMIĘTAJMY ON JEST JEDEN , FIRM UTRZYMUJĄCYM Z NIM KONTAKT KILKA

A NAS SĄ SETKI ...


Jeszcze raz powtarzam , moją intencją jest ogólne zorientowanie zainteresowanych w temacie potencjalnych wersji.
Zwłaszcza fanów klasycznego okresu IV epoki na którą to nie ma obecnie co czekać .


To wszystko z mojej strony w temacie.
Dziękuje Czytającym.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#36
Rozmawiałem dziś w południe z Krzysztofem w temacie ...
Wg. ścisłej już chronologii jest to wersja z
1988r.
Wersja przyjęta w wyniku nie dwu tygodniowej ale 2 miesięcznej ! analizy charakteryzuje się :
- tylko ryflowane wersja
- tylko z trzema reflektorami ( od 1976 )
Co do pozostałych charakterystycznych cech wersji - nie mam przyzwolenia na ich publikację !
W najgorszym przypadku zainteresowani zorientują się w różnicach w 2021r widząc wykonany model.


Dzięki przyjęciu tej wersji do opracowania form będzie można wykonać całą gamę malowań po 1990 r .
Praktycznie na przestrzeni kolejnych 30 ! lat - pełna epoka V i epoka VI.

.
No cóż. Wobec tego aż projektant będzie miał czas by przedstawić problem - może artykuł w ŚK lub KMiD, pozostaje nam zabawa w spostrzegawczość - czym różniły się EN57 z lat 76-88 od późniejszych, oraz co pewnie i tak wielu zrobi, zignorowanie tych różnic,, lub jak zrobi mniejszość modelarskie skorygowanie.
 
OP
OP
P

przemek_lipski

Aktywny użytkownik
Reakcje
759 10 0
#37
Skoro to technicznie wersja z 1988 roku, to nie ma chyba przeszkód by zrobić model z samej końcówki epoki IVc. W przypadku tego konkretnego modelu który będzie wydany, to chyba tylko kwestia oznaczeń (rewizja, przydział, pasujący numer) by była?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
#39
Znalazłem takie zdjęcie przepraszam ale nie mam autora rok 1976 lipiec Poznań peron 4a Poznań - Osowa Góra (Mosina)
Zgarniacze sprzed zimy stulecia - zapewne i tak będą jako osobna część. Poza tym, jest upragniony reflektor; mniejszy, niż w planowanym Piko - liczę, że damy radę przerobić.

Fantastyczne zdjęcie, bardzo dziękuję :) Jeździłem takimi właśnie do Osowej Góry :)

Co prawda wg Ilostanu przydział "MD Wrocław Główny"...
 
S

Sebastian

Gość
#40
Może nie w temacie EN57, ale pozwolę sobie na małe sprostowanie
E 1 zawsze dopuszczały dwa lub trzy światła na czole pociągu, tak jest do dziś.
Otóż dzisiaj już takiej dowolności nie ma. Obowiązująca instrukcja Ie-1 (E-1) stanowi, że sygnał Pc1 lub Pc2 to trzy światła na przodzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego. Wyjątek, gdzie mogą być stosowane dwa światła to pojazdy kolejowe niepodlegające wpisowi do krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) oraz pojazdy historyczne, turystyczne i przeznaczone wyłącznie do użytku lokalnego.
 

Podobne wątki