No niestety, nie bardzo. Jak słusznie kolega
@Engineer zauważył, chodzi mi
wyłącznie o EN57 bez górnego reflektora i jednocześnie bez górnych lamp końca pociągu. Zdjęcia (same w sobie ciekawe), jak zamieszczone wyżej, są powszechnie znane i niestety, nie wnoszą niczego nowego do tego zagadnienia. Chodzi mi o to, że jestem przekonany, iż reflektory standardowego typu, ze zintegrowanymi światłami końca pociągu, zaczęto wprowadzać znacznie wcześniej, niż górny reflektor. Logicznie biorąc, należałoby sądzić, że mniej więcej od drugiej połowy lat 1960., a już na pewno po 1970 roku w Pafawagu montowano w nowych jednostkach już nowe reflektory, przy których górne, oddzielne światła końca pociągu były zbędne. Pytanie więc, czy dalej montowano jednocześnie te górne światła końcowe (co byłoby nonsensem, ale całkiem możliwym), czy jednak zmieniono dokumentację produkcyjną i zaprzestano instalacji tych świateł. Druga sprawa, to czy przy naprawach w ZNTK, równocześnie z wymianą starych reflektorów (bez świateł końcowych) na nowe, ze zintegrowanymi końcówkami, likwidowano górne światła końcowe - ze zdjęć wynika, że raczej nie, pozostawiano te lampy, pewnie już niedziałające.
Zdjęcia fajne, ale może warto ten wpis, jak i kilka innych ze zdjęciami ezt, przenieść do wątku
"Kult jednostki" w dziale "Kolej w Polsce"?