• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta Marka na poddaszu

OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
thewald napisał(a):
a jakiej firmy masz te rozjazdy podwójne
Wszystkie tory produkcji firmy Lenz, te z nowej serii czyli produkowane przez angielskie PECO. Kilka stron wcześniej w tym wątku opisywałem czym się różnią nowe od starych.
 
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
No i wyciągnąłem z szafy leżakujący tam od kilku lat model dworca Krakow

makieta_194.jpg


który po krótkim namyśle postanowiłem wreszcie odpakować aby zobaczyć co jest w środku.

A w środku pełno polistyrenowych ramek. Na pierwszy rzut oka rynny chyba trzeba będzie zrobić sobie samemu ale cegły są całkiem dobrze odwzorowane choć ich rogi są lekko zaokrąglone.

makieta_195.jpg


Na razie nie mam czasu aby to wszystko powyciągać i pooglądać ale kiedyś to uczynię i jakąś prezentację zrobię zwaną w języku lengłidż inbox'em.
 
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
Dzięki za zdjęcie.

Wynika z niego że Lenz wypuścił "wariację na temat" bo tylko główna część bryły budynku oraz ta lewa niższa z dobudówką - nie wiem jak to nazwać - i to do połowy (dwa okna) - zgadzają się z tym zdjęciem. Ale to nie problem bo nazwa mojej stacji pomimo że jeszcze nie została przeze mnie wymyślona na pewno będzie inna.

Nie skorzystam ze zdjęcia jeśli chodzi o stopień "zużycia" bo widać na nim że lata świetności dworca już dawno minęły a mnie interesują raczej tylko lekko zużyte budowle i tabor ale może w wolnej chwili powiększę sobie to zdjęcie i zostawszy modelarzem śledczym zacznę liczenie cegieł w murze, murze głównego budynku. :cool:
 
Reakcje
66 2 0
[3 grosze]
Zanim zaczniesz 'wieszać psy' na firmie, to poszukaj informacji (w instrukcji) czy niema gdzieś podanego rocznika na którym sie firma wzorowała.
Bo może się okazać, że to np lata 30-te ale ubiegłego wieku i tu już będą olbrzymie różnice.
 
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
Przyszło mi do głowy że budynek był przebudowywany i miałem to nawet dziś dopisać ale nie zdążyłem :)

Biorąc pod uwagę intensywność zabrudzeń cegieł musiała ta rozbudowa odbyć się pewnie przed II wojną światową. Jak znajdę czas poszukam w necie informacji choć nie mam zamiaru odwzorować na makiecie dokładnie tej stacji.

Model tego budynku produkowany przez firmę Auhagen w wielkości H0 przedstawia go w prawie takiej samej postaci jaką zaproponował Lenz i sądząc po ubiorach pasażerów (oj, pszepraszam ... pasażerek i pasażerów) szwędających się po peronie widocznych na zdjęciu w katalogu to jest to XIX wiek. Czyli na pewno budynek był przebudowywany.

Odszczekuję więc tę 'wariację na temat' ale tematu drążył nie będę bo mnie historia tej stacji nie zajmuje, trzeba zająć się makietą :)

EDIT:

Aby zakończyć to drążenie znalazłem czas i zajrzałem do wikipedii, z której zacytuję: "W 1882 zbudowano końcową stację kolejową z Güstrow i Plau am See"
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
Trochę gimnastyki i z tekturowych rur po agro-włókninie, kawałka płyty meblowej, pudła po jakimś narzędziu ogrodniczym, podkładek z kartonu pozyskanego z opakowań zbiorczych po mleku (takich rzeczy się nie wyrzuca !) no i małej drabinki dwustronnej oraz flexa powstało przedłużenie toru wjazdowego na stację.

makieta_196.jpg


Udało mi się jakoś połączyć za pomocą flexa wszystko w przejezdny układ torowy - no z małą niedoskonałością widoczną w lewym górnym rogu na poniższym obrazku - i mogłem poćwiczyć dziś wjazd na stację i manewry polegające na przetoczeniu wagonu towarowego pod magazyn a brankarda pod rampę. Trochę tego manewrowania było muszę przyznać. Jutro trzeba będzie te wagony pozbierać i wycofać się przed widziany przeze mnie tylko oczyma wyobraźni semafor wjazdowy. Tę niedoskonałość połączenia torów muszę chyba za pomocą kawałków polistyrenu usunąć bo teraz obręcze kół tłuką o końcówkę szyny co wydaje mi się że dobrze im nie służy.

makieta_197.jpg


I spostrzeżenia dwa:

1. W wagonie brankardzie jest zainstalowane oświetlenie sterowane dekoderem o adresie (chyba) 99 i pomimo że było wyłączone to podczas przejeżdżania przez krzyżownice rozjazdów światła na milisekund kilka się włączały. Nie znam się na elektryczności, być może to jakieś zwarcie.

2. Podczas wpychania dwóch wagonów pod magazyn na łuku rozjazdu pociąg lekko zwalniał i trochę jakby szarpał. Chyba ta geometria Lenz'a nie jest jednak idealna no ale innych torów na razie nie mam. Kto wie czy nie zakupię kiedyś czegoś lepszego, jak już będę miał gotowy budynek dworca, magazyn, rampę i peron bo wpadłem na to, że nie trzeba przecież czekać aż ten strych dokończę tylko można już działać*.

* "O rozpaczy !!! Król zawołał, to nie przyszło mi do głowy, i by głowę swą ukarać tłukł nią w twardy pień palmowy" - taki fragment z Koziołka Matołka mi się przypomniał
 

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
363 0 0
z małą niedoskonałością widoczną w lewym górnym rogu .... usunąć bo teraz obręcze kół tłuką o końcówkę szyny co wydaje mi się że dobrze im nie służy.
Nie bardzo widzę na czym ta niedoskonałość polega, czyżby to były różnice w wysokości szyn?

W wagonie brankardzie ...... podczas przejeżdżania przez krzyżownice rozjazdów światła na milisekund kilka się włączały ....... być może to jakieś zwarcie.
podejrzewam, że jest to stan nieustalony napięcia na dekoderze spowodowany jego chwilowym zanikiem i ponownym pojawieniem się, a którego bezpośrednią przyczyną jest przerywanie ciągłości obwodu elektrycznego pomiędzy kołem a szyna lub pomiędzy szynami, ewentualnie chwilowe zwarcie obwodu z jego niemal natychmiastowym odpuszczeniem (inaczej nic by już nie świeciło i nie jechało) w obszarze rozjazdu - ten stan jest zapewne błędnie odczytywany przez dekoder jako wyzwolenie do zapalenia światła po czym gdy napięcie wraca do stanu ustalonego dekoder już poprawnie utrzymuje wygaszenie świateł...

Podczas wpychania dwóch wagonów pod magazyn na łuku rozjazdu pociąg lekko zwalniał i trochę jakby szarpał. Chyba ta geometria Lenz'a nie jest jednak idealna.
przypuszczam, że problemem są opisane powyżej problemy z dobrym połączeniem elektrycznym, bo tabor jest krótki by nawet tramwajowa geometria to powodowała....

Odnośnie układu - masz szeroki obszar do zagospodarowania, może dodać dodatkowy tor bocznicowy i przesunąć rozjazd podwójny w kierunku do widocznej lokomotywy....wydłużą się tory w obrębie stacji no ale przy obecnym miejscu nie będziesz mógł wyjechać z niej tak jak to robisz obecnie, tak czy inaczej trzeba eksperymentować i sprawdzać....
 
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
thewald napisał(a):
Nie bardzo widzę na czym ta niedoskonałość polega, czyżby to były różnice w wysokości szyn?
Flex łączący oba rozjazdy jest o jakieś 5-6 mm z krótki i powstała szczelina o długości około 5-6 mm w szynie wewnętrznej i 12 mm w zewnętrznej bo jej promień jest większy. Tekturka ma za zadanie uniemożliwić wpadnięcie obręczy koła w tę "dziurę".

Odnośnie układu - to co jest teraz na stole ma posłużyć do pomiarów części z rozjazdami a po tym jak udało mi się jakoś połączyć wszystko w przejezdny układ do zabawy w manewry na stacji. Docelowo, kiedyś w bliżej nieokrślonej przyszłości jak już to będzie budowane na strychu w środek wstawione zostaną 2 segmenty po około 90 cm więc stacja będzie miała długość około 520-540 a może i więcej. Planuję łuk R 1600 czyli 190 cm + 90 cm (wyjście z łuku) + długość stacji i mam na to max 820 cm ale wtedy ostatni segment będzie umiejscowiony nad szafkami w części warsztatowej. Dokładne wymiary będę mógł określić jak "odgracę" ten strych.
 
Ostatnio edytowane:

Paweł P1

Aktywny użytkownik
Reakcje
467 0 0
Flex łączący oba rozjazdy jest o jakieś 5-6 mm z krótki i powstała szczelina o długości około 5-6 mm w szynie wewnętrznej i 12 mm w zewnętrznej bo jej promień jest większy. Tekturka ma za zadanie uniemożliwić wpadnięcie obręczy koła w tę "dziurę".
Może zamiast flexa zastosuj łuk R10 + G2 i dalej G1, zgodnie z geometrią Lenza, vide obrazek.
 

Załączniki

OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
Paweł P1 napisał(a):
Może zamiast flexa zastosuj łuk R10...
Taki miałem plan ale napisałem kilka postów wcześniej że mam ten tor ale nie wiem gdzie go schowałem. Godzinę już poświęciłem na przegląd kilku szaf i szafek i jak kamień w wodę. Szybciej będzie kupić nowy niż go odnaleźć, zresztą i tak muszę dokupić 2 takie R10 aby zamknąć okrąg z rozjazdami łukowymi ponieważ w momencie zakupu tychże łuki R10 były u Lenza niedostępne.
 
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
Kolega @thewald ma już skrzynki a ja ciągle na etapie prowizorki

makieta_198.jpg


i mierzenia

makieta_199.jpg


ale aby nie było N-udno postanowiłem "przewietrzyć" N-kę

* Zamazane notatki w notatniku oraz książki w regale z powodu ... zachowania prywatności. Osobiście uwielbiam analizować otoczenie prezentowanych na zdjęciach forumowiczów modeli czy warsztatów, jakie tam mają oni meble, książki, bibeloty ... ale dostarczać takich informacji o moich meblach, książkach, bibelotach ... staram się unikać, choć w przypadku mebli nie zawsze można zachować tajemnicę :cool:
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.575 28 1
Hej.
Proste rozwiązanie. Wycinasz jakieś 1,2cm, czy ile tam potrzeba na środkowym torze (tam na łączeniu).
Równasz jedną szynę wycinając jakieś 0,6cm w miejscu gdzie obecnie masz tą tekturkę, "czy cóś".
Następnie dosuwasz całą prawą stronę o te 1,2cm. Wszystko się zejdzie, spasuje i gotowe.
Te 1,2cm po dosunięciu nie popsuje Ci przecież całego układu, a będzie porządnie i dziura zniknie na wieki.:p

makieta_197 (1).jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
Dziękuję za podpowiedź jak rozwiązać problem tej szpary ale ten układ torowy jest tymczasowy, rozłożony w celu pomierzenia co ile miejsca zajmuje więc cięcia torów nie przewiduję. Jak tylko dostanę paczkę ze sklepu w której będą łuki R~1600 powinno się to zamknąć.
 
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
No i problem szpary został rozwiązany. Zamówione tory łukowe przeznaczone właśnie do wykorzystania ich do budowy układu z rozjazdami doszły co prawda chyba kilka tygodni temu ale dopiero teraz "zmusiłem" się aby nimi zastąpić tego flexa. Namęczyłem się trochę z łączeniem tych torów z nowej produkcji bo złączki strasznie ciasno na szyny wchodzą, łączenie nowych ze starymi jest trochę luźne ale jakoś to działa. Lokomotywa śmiga po rozjazdach bez problemów. Przy okazji aby nie biegać z wykałaczką - którą przestawiam zwrotnice - do najmniej dostępnego miejsca tej "makiety" kupiłem dwa napędy (docelowo będą wykorzystane do rozjazdów łukowych w planowanym przeze mnie mini "ringu" ale to raczej tak około 2045 roku nastąpi jeśli w tym tempie będę się zajmował dokończeniem remontu na strychu choć ze 2 godziny ostatnio poświęciłem na wynoszenie pudeł z czasopismami aby mieć dostęp ścian i dachu).

makieta_200.jpg


Napędy sterowane DCC, oba mają adres 5 i na szczęście nie musiałem jednego zmieniać co wiązałoby się z czytaniem instrukcji do Roco Mausa bo pasuje mi to, że za jednym naciśnięciem przycisku na manipulatorze przestawiają się równocześnie. Z powodu fiaska poszukiwań mini-wkrętaków, które przez 10 lat leżały w jednej z szaf na półce i coś mnie podkusiło schować je w innym miejscu śrubki przykręciłem nożykiem do tapet (nie róbcie tego w domu!). W komplecie są także podświetlane wskaźniki zwrotnicowe po dwa w komplecie (lewy i prawy). Sam element do którego należy przykleić wskaźnik bo na wcisk się nie trzyma można wyjąć aby przestawić go w zależności od tego czy rozjazd jest lewy czy prawy albo w ogóle go usunąć jeśli komuś nie jest taki bajer potrzebny i dla takich użytkowników Lenz przygotował małą zaślepkę na powstały po wyjęciu tego wskaźnika otwór. Kabelki trochę za sztywne ale to pewnie z powodu oszczędności użyto drutu a nie jakiejś plecionki.

makieta_201.jpg


No i wieczorową porą tak to się prezentuje

makieta_202.jpg


Samych "pudełek" wskaźników jeszcze nie przyklejałem bo do łukowych rozjazdów będzie potrzebny jeden lewy a drugi prawy a tu mam dwa prawe ale jak już dojdzie do tego klejenia użyję Microscale Liquitape, który w wątku kolegi @thewald niedawno opisałem.
 
Ostatnio edytowane:

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
363 0 0
Napędy sterowane DCC, oba mają adres 5 i na szczęście nie musiałem jednego zmieniać co wiązałoby się z czytaniem instrukcji do Roco Mausa bo pasuje mi to, że za jednym naciśnięciem przycisku na manipulatorze przestawiają się równocześnie.....
u mnie semafory kształtowe "działają" na zwrotnicy nr 5, ale zupełnie nie mam pojęcia jak sprawdzić ich rzeczywisty adres... a że "chwilowo" mam pilniejsze prace na warsztacie niż czytanie błędnych instrukcji (semafora) to temat adresowania leży bo nie mam do tego weny .... może ktoś w międzyczasie to rozpracuje i wyłoży po ludzku co i jak.... (tutaj sama instrukcja Roco Maus'a to chyba za mało)

W komplecie są także podświetlane wskaźniki zwrotnicowe
a czy one świeca cały czas (jak moje semafory) czy tylko wieczorową porą? ;)
 
OP
OP
Tempest

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
657 3 0
Świecą cały czas więc bawić można się tylko wieczorową porą :)

A może da się tym sterować przez jakieś F-ki ? Nie mam pojęcia. Instrukcja jest w języku niemieckim czyli mi nie znanym. Szukałem w instrukcji w pdf-ie na stronie Lenz'a dostępnej fragmentów z wyrazem "latern" i w googlowym tłumaczu tłumaczyłem na angielski ale jedyne co znalazłem to że można przez CV55 zmieniać jej jasność. No ale szukałem teraz tak na szybko i nie wszystkie fragmenty przetłumaczyłem.

thewald napisał(a):
zupełnie nie mam pojęcia jak sprawdzić ich rzeczywisty adres...
Tak mi się kojarzy że Roco Mausem nie da się odczytac wartości ustawień CV, można je tylko zapisywać.
 

Podobne wątki