• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej Warszawsko-Petersburska

OP
OP
Mirek555k

Mirek555k

Znany użytkownik
PGM
Reakcje
6 1 4
  1. Kuźnica B. przeszła modernizacje. Zdjęcie pochodzi z 1992roku. Kuźnica przyjmowała i odprawiała pociągi wąske i szerokie. Pasażerskie i towarowe. Wśród poc. pasazażerskich można wymienić pociągi rozkładowe i specjalne. Reszty pociągów wymieniać publicznie nie można !
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
W nowym rozkładzie Stacja Białystok będzie obsługiwać tylko 27 par pociągów pasażerskich. Idealny kiedyś cykl dwu/trzygodzinny został rozbity. Autobusiarze zacierają ręce. Ktoś umyślnie niszczy polaczenia kolejowe w tym regionie. Najgorsze jest to, że nie ma polaczenia rano do Warszawy - pierwsze dopiero o 7. Studenci więc nie skorzystają, osoby, które mają coś do załatwienia też wybiorą autobus. Jestem bardzo zdegustowany. W środku dnia połączenia egzotyczne (Bielsko Biała) wrócił "Włóczęga Północy". Za-łam-ka!! Fajny ten remont :-( .
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Jak pewnie poda Rynek Kolejowy: "Nie powiodło się PLK przywrócenie po 10 miesiącach ruchu pociągów na całym odcinku Rail Baltica od Warszawy do Sadownego" ;).
Jeżeli jakimś cudem za trzy dni ta łącznica między Rembertowem, a Zielonką będzie gotowa, zobowiązuję się skończyć wszystkie moje moduły stacji Popowów Fabryczny do końca Stycznia. Właściwie to nawet jej skończenie nic nie pomoże, bo maszyniści nie znaliby szlaku :p Jedynym pocieszeniem jest to, że pociągi znowu pojadą przez Radzymin. Tylko czy Tłuszcz jest już przebudowany na głowicy od strony Radzymina ?? Ta redukcja połączeń z Polską B, to chyba nie tylko kwestia taboru czy finansów ale i przepustowości linii....
Zdjęcia z jadącego pociągu - przepraszam za jakość:
Rembertów "w inwestycyjnym lesie"
1. Brak starych napędów zwrotnicowych (zdemontowane na czas przebudowy układu torowego)
Brak starych napędów.jpg

2. Nie ma też napędów przy nowych rozjazdach, a "garnek" świeżo wstawiony.
Brak napędów zwrotnic.jpg

3. Nie ma sieci nad torem ani semafora wjazdowego (w lewej części zdjęcia sama podstawa semafora)
Brak semafora i sieci.jpg

4. "Tor"? Hmm właściwe, to szyny położone na podkładach, jeszcze bez mocowań.
Goły tor.jpg

5 A właściwe jaki to ma znaczenie - 100m dalej nie ma toru w ogóle.
Brak torów.jpg

Brak torów 2.jpg


Jeśli dodamy do tego nieskończony Łochów..... No trudno będzie wygrać z autobusami :niepewny:
 

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
Bardzo wątpię w ruszenie łącznicy, od strony Zielonki nie ma jeszcze sieci, na żadnym torze, a Rembertowa nie widziałem od czasu zamknięcia, lecz z powyższych zdjęć da się wywnioskować bankowe opóźnienie. Poza tym nikt tam nie ma zapoznania szlaku. Moim zdaniem, jak pogoda będzie sprzyjać to do marcowej korekty może zdążą.
Stacja Tłuszcz jest już gotowa od strony Krusza i Jasienicy, od Wołomina wjazd odbywa się na bok, na tory główne dodatkowe od 8 wzwyż. Ruchem steruje już nowa nastawnia Tł (ja mówię żartobliwie TłC), a nastawnia TłA doraźnie pełni funkcję PSKP. Co do Łochowa, to moim zdaniem trochę skopali tę stację. Aby wjechać pod peron, jadąc do Małkini, pociąg musi być skierowany zawsze na bok. Dla pociągów towarowych przewidziano tylko jeden tor ( w Tłuszczu tylko dwa), a w Łochowie zawsze jakiś towar stał, kiedy inne stacje nie brały lub podczas wyprzedzania. Ja na miejscu projektanta, wstawiłbym rozjazdy w torze numer 3 za peronem i była by wtedy możliwość wykorzystania całej długości toru długiego Łochowa i przyjmowania pociągów towarowych na jego dalszą część. Nastawnia w Łochowie jest już gotowa, wczoraj na prędce wieszali tabliczki z nazwami posterunku. Jest też sporo dwudziestek na każdym przejeździe na odcinku Tłuszcz - Sadowne, ale może do nowego rozkładu chociaż część zniknie.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Co do Łochowa, to moim zdaniem trochę skopali tę stację. Aby wjechać pod peron, jadąc do Małkini, pociąg musi być skierowany zawsze na bok. Dla pociągów towarowych przewidziano tylko jeden tor ( w Tłuszczu tylko dwa), a w Łochowie zawsze jakiś towar stał, kiedy inne stacje nie brały lub podczas wyprzedzania. Ja na miejscu projektanta, wstawiłbym rozjazdy w torze numer 3 za peronem i była by wtedy możliwość wykorzystania całej długości toru długiego Łochowa i przyjmowania pociągów towarowych na jego dalszą część. Nastawnia w Łochowie jest już gotowa, wczoraj na prędce wieszali tabliczki z nazwami posterunku. Jest też sporo dwudziestek na każdym przejeździe na odcinku Tłuszcz - Sadowne, ale może do nowego rozkładu chociaż część zniknie.
Ale czy to oznacza, że po przebudowie Łochów już nie będzie stacją szeregową? Zaintrygował mnie też temat Łap. Przecież teraz przez najbliższe kilka lat ma się już nic nie dziać na Rail Baltica (stracili fundusze).
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
Ciekawą kwestią jest też stalownia w której wytwarzano szyny na potrzeby tej kolei.Mieściła się ona w okolicy ulicy Szwedzkiej i Al Solidarności .Pozostałości są do dziś pod postacią stojącego tam budynku w którym to później wytwarzano amunicję .A wraz z rozwojem kolei produkcję szyn przeniesiono min ze względu na koszta transportu ród żelaza .Jak zdobęde coś ciekawego na ten temat to wstawie.
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
Dworzec w Małkini 1942 rok
kolej peters 1942.jpg

[DOUBLEPOST=1452097910][/DOUBLEPOST]Dworzec w Łochowie 1910 rok
kolej peters łochów 1910.jpg

[DOUBLEPOST=1452098032][/DOUBLEPOST]Kobyłka 1924
kolej peters 1924.jpg

[DOUBLEPOST=1452098093,1452097784][/DOUBLEPOST]Wołomin 1910
kolej peters 1910 wolomin.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Och tak. Ex Pogoń w rzeczywistości miał znacznie dłuższą relację w kolejnych latach. Jechał aż z Gliwic. Co ciekawe na całym odcinku, w tym na CMK ciągnęła go śląska EU07. Niewiele wtedy było "obcych" lokomotyw w Białymstoku. Nie wiem też czy przypadkiem drużyna nie była białostocka. Ex Pogoń tryplował w odstępach 15 minutowych "Jaćwinga" do SuchychWałków i tzw. "Ex chyba Sowińskiego" prominenta z Ełku, który wywalczył dla tego węzła najszybsze w historii połączenie z Warszawą. Pociąg zatrzymywał się tylko w Łapach i Białymstoku Starosielcach (omijał Białystok Centralny) odbijając w Klepaczach, a właściwie na P. Odg. Turczyn (dziś z trudem można znaleźć fundamenty po pięknej i jedynej wtedy w okolicy nastawni wystandaryzowanej - takie jak ns CMK). Wracając do ekspresu, w czasach gdy kursował z Gliwic frekwencja była jako taka (wszystko przez Jaćwinga, który za mniejsze pieniądze jechał tak samo szybko, nigdzie się nie zatrzymując). Fatalna frekwencja była w trzecim, goniącym dwa poprzednie prawie-ekspresie do Ełku. Dlatego dalsze podróże odbywałem właśnie tym pociągiem wspierając tym (taką miałem nadzieję) podróżnych z Ełku . Niestety nie pomogło. Ja miałem dalej (stacja jest położona na zachodzie miasta), większość podróżnych i tak wysiadało w Starosielcach i do Ełku pociąg jechał prawie pusty. Jego kursowanie nie trwało roku. Wkrótce i Ex Pogoń został zdegradowany do pośpiecha. Długo potem nie było ekspresu do Białegostoku. Aż nagle, przez sezon letni jeździł ekspres do Giżycka. Niestety pomysłodawcy zapomnieli ogłosić, że w pociągu obowiązuje specjalna taryfa - cena jak w pośpiesznym - i znów miałem prawie caly pociąg dla siebie a w dublującym pośpiechu z przesiadką w Białymstoku drzwi się nie domykały z powodu tłoku.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Ogłoszenie:
Proszę Kolegów o pomoc w odnalezieniu dokumentów remontu wagonów angielskiej konstrukcji w Polsce. Wpis z dnia 2015-12-13 16:03:57 na: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html

Jako ilustrację ogłoszenia zamieszczam obrazek "ciuchci"
z tamtej linii :)
510_001.jpg


PS. Żadnych innych niż żartobliwe, moich komentarzy nie będzie. Z góry pozostaję wdzięczny za okazaną mi pomoc.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Po upływie 44 lad od rozpoczęcia budowy Kolei Warszawsko-Petersburskiej, została ona upaństwowiona (w 1895 roku). Natomiast w 1906 roku została ona połączona z Koleją Bałtyjsko-Pskowsko-Ryską. Od tego momentu datujemy powstanie kolei nazywanej Północno-Zachodnie Drogi Żelazne (Северо-Западные железные дороги).
Zamieszczam pocztówkę datowaną na rok 1912, prezentującą (tę właśnie) nową kolej. Źródło: rosyjski internet.

Pocztówka 1912rok.jpg


PS. Zwróćcie uwagę na to, że na pocztówce nie ma "widoczku" żadnego z miast na odcinku Wilno-Warszawa, a przede wszystkim samej Warszawy!
Ponownie przypominam się z tematem pociągów sanitarnych: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html :)
 
Ostatnio edytowane:

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Dzisiaj chciałbym zaproponować przegląd typów parowozów używanych na kolei Warszawsko-Petersburskiej. Źródło: rosyjski internet, portal Parovoz.

Parowóz typu 1-2-0, seria B, rok 1857.
Паровоз типа 1-2-0 серии Б Петербурго-Варшавской железной дороги постройки 1857 г..jpg

Parowóz typu 1-2-0, seria B, rok 1862.
Паровоз типа 1-2-0 серии Б Петербурго-Варшавской железной дороги постройки 1862 г..jpg

Parowóz typu 1-2-0, seria F.
Паровоз типа 1-2-0 серии Ф Петербурго-Варшавской железной дороги..jpg

Parowóz typu 1-2-1, seria A.
Пассажирский паровоз типа 1-2-1 серии А Петербурго-Варшавской железной дороги..jpg

Parowóz pasażerski typu 2-1-0, seria A.
Пассажирский паровоз типа 2-1-0 серии А Петербурго-Варшавской железной дороги..jpg

Parowóz towarowy typu 0-3-0, seria G.
Товарный паровоз типа 0-3-0 серии Г Петербурго-Варшавской железной дороги..jpg

CDN :)
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Dla potrzeb realizacji tematu o NKW: http://forum.modelarstwo.info/threa...tajemnice-skarby-i-uroki-kolejki.31150/page-3 , przeszukałem swój śmietnik fotograficzny (czyli archiwum), w celu odnalezienia zdjęć z trzyosiowymi parowozami nazywanymi "kołomyjka" - "samowarek".
Przy tej okazji znalazłem i poddałem zabiegom poprawiającym jakość dwa zdjęcia parowozów serii G, zbudowanych specjalnie na zamówienie Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Ciekawym jest fakt, że parowozy te na stronie fabryki w Kołomnie (Завод инженеров братьев Струве Коломенский завод) figurują jako parowozy pasażerskie. Niektóre inne źródła klasyfikują je jako towarowe. Ja nie będę tego komentował, ponieważ wnioski, po zapoznaniu się z dostępnym materiałem nasuwają się same.

Folder reklamowy fabryki.
Folder fabryki, 1899.jpg


Parowóz serii G (nr 49), o układzie osi 0-3-0, zdjęcie 1. Dla zaspokojenia ciekawości, tuż powyżej tego zdjęcia ( wa1aw, 9 Maja 2016 ), znajduje się rysunek tego parowozu. Warto porównać go ze zdjęciem.
Паровоз серии Г №49 типа 0-3-0.jpg


Parowóz serii G, o układzie osi 0-3-0, zdjęcie 2.
Паровоз серии Г №49 типа 0-3-0 zdjęcie 2.jpg


PS. Jeśli Was zainteresowałem wyrobami fabryki w Kołomnie, to o małych "samowarkach" na tor 750 mm wkrótce przeczytacie w temacie NKW :)
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
146 1 0
Jakoś dziwnie mi wyglądają parowozy "kabriolety" czyli bez budki. Ciekawe jak sobie radzili maszyniści w czasie jakiejś nawałnicy podczas jazdy?
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Cieszę się bardzo, że Kolegom podobały się ostatnie zdjęcia. Pójdę więc za ciosem i opublikuję jeszcze kilka :)

Opowieść o kolei należy rozpocząć od samego początku. Wracam więc do czasów jej budowy, jednak zacznę od Warszawy, ważniejszej dla nas od Petersburga. :) Na rosyjskim blogu znalazłem zdjęcie z wmurowania kamienia węgielnego pod budowę stacji w Warszawie w 1866 roku. Ponieważ w tym temacie opublikowałem 11 zdjęć, to każde kolejne "moje" zdjęcie czy materiał będę oznaczał rosnąco.
12.jpg

Do budowy stacji w Warszawie jeszcze powrócę. Tymczasem ponownie zajmę się parowozem serii G. Otóż, określenie tego parowozu zarówno osobowy jak i towarowy jest poprawne. Seria G była serią parowozów produkowanych w wielu miejscach, także poza imperium. Posiadam skan katalogu z 1896 roku Południowo-Zachodniej Kolei, której parowozy w większości także jeździły na kolei Warszawsko-Petersburskiej. Rosjanie nazywają kolej Warszawsko-Petersburską "Польская железная дорога", czyli Koleją Polską.

Strona tytułowa katalogu.
13.jpg


Na 17 stronie jest pierwszy parowóz serii G.
14.jpg

Cała strona z danymi tego parowozu.
15.jpg


Kolejna pozycja, ze strony 19.
16.jpg

Oraz jego dane.
17.jpg


Na koniec, strona z ostatnim parowozem serii G, ze strony 21.
18.jpg

Jego dane techniczne.
19.jpg


PS. Mam nadzieję, że Kolegom spodobał się opublikowany materiał.
WAŻNE!!! - Przy tej okazji zwracam się do Kolegów z ogłoszeniem, ze opublikuję zdjęcie jednego z pierwszych, jeśli nie pierwszego parowozu z polskimi oznaczeniami na stacji kolejowej z polskim szyldem, w zamian za dokumentację lub nieznane zdjęcia wagonów Mhx, o których informacje można znaleźć tutaj: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html
 

Podobne wątki