Podzielam opinię, pisząc o liniach telegraficznych, telefonicznych i przesyłających prąd pisałem tylko z jakiego działu cytowanego wydawnictwa pochodzi zdjęcie.
Trochę historii
13 maja 2020 r. minęła 157 rocznica wydarzeń na ówczesnej linii Petersburskiej, a dokładniej w pobliżu stacji Czyżew, które miały miejsce w trakcie Powstania Styczniowego. Ilustruje to poniższy drzeworyt, którego reprodukcja ukazała się w przedwojennym czasopiśmie "Kolejowe Przysposobienie Wojskowe" nr 3/1933 (44) z marca 1933 r.
Zobacz załącznik 732913
Zdjęcie drzeworytu w lepszej jakości dostępne jest także w sieci:
Zobacz załącznik 732920
Wydarzenie te znane jest jako Bitwa pod Kietlanką. Więcej informacji np. na Wiki:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Kietlank%C4%85
...w tym w wersji rosyjskojęzycznej, gdzie można dowiedzieć się nieco więcej
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%BF%D0%BE%D0%B4_%D0%9A%D0%B5%D1%82%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B9
Tak naprawdę chyba nie do końca wiadomo czy drzeworyt przedstawia wydarzenie związane z bitwą pod Kietlanką, skoro opisany jest jako atak powstańców na rosyjską eskortę pociągu na stacji Czyżew (zarówno w opisie pod zdjęciem z przedwojennej prasy jak i po francusku). Kietlanka położona jest ok. 8 km. od stacji, a strona internetowa gminy Czyżew, wspomina o dwóch próbach ataku na pociąg, w tym jednym gdzie wymieniony jest dodatkowo dowódca węgierski o nazwisku Deskur. Po za tym, w wydarzeniu tym (bitwa pod Kietlanką), przynajmniej wg. opisu na Wiki (także w j. rosyjskim), nie został wykolejony parowóz tylko pierwsze wagony (z powodu ostrzeżenia maszynisty, czyli zapewne w wyniku zdrady dróżnika, o której niżej), z drugiej strony wydarzenie utrwalone na drzeworycie mogło też zostać "ubarwione" przez jej autora, aby nadać mu większej dramaturgii....
Notatka ze strony o historii gminy Czyżew:
"W 1863r. w okolicach stacji kolejowej oddział powstańczy pod dowództwem oficera węgierskiego Deskura i Mystkowskiego z powodzeniem zaatakował liczebniejszy oddział kozacki. Następny atak na przejeżdżający pociąg z wojskiem carskim nie powiódł się w skutek zdrady dróżnika a oddział po ciężkiej walce utraciwszy 100 ludzi musiał się wycofać. W kilka tygodni później, inny dróżnik uszkodził tory kolejowe powodując wykolejenie pociągu, w wyniku czego zginęło około 600 carskich żołnierzy i 20 oficerów."
http://www.umczyzew.pl/asp/pl_start.asp?typ=14&menu=221&strona=1
Wspomniane wyżej wykolejenie pociągu przez bohaterskiego dróżnika miało miejsce 1 czerwca 1863 r. (niedługo rocznica), a przedstawia je zapewne kolejna rycina z Powstania Styczniowego.
Zobacz załącznik 732950
https://timenote.info/pl/events/Pow...-w-ktorej-zginelo-20-oficerow-i-600-zolnierzy
http://www.muzeumwp.pl/kalendarium/11/ - tu podana jest data wydarzenia oraz nieco informacji ".... między Małkinią a Czyżewem dróżnik kolejowy dokonał sabotażu, polegającego na rozkręceniu szyn. W jego wyniku doszło do katastrofy kolejowej, w której zginęło 20 oficerów i 600 żołnierzy carskich". Próbowałem znaleźć jakieś dane dotyczące imienia i nazwiska dróżnika jednak niczego nie znalazłem, może ktoś coś wie o jego losie (schwytany, skazany na śmierć i stracony, wywieziony na Syberię, uciekł przed represjami do oddziału powstańczego, przeżył powstanie?).
Ogólnie wydarzenia związane z koleją w trakcie Powstania Styczniowego to temat niezwykle interesujące, trochę można przeczytać np. w kilku książkach traktujących o powstaniu (np. Stefan Kieniewicz "Powstanie styczniowe", w-wa 1972) oraz trochę w internecie, np. w II częściowym artykule zamieszczonym w „Śląskim Kurierze WNET”, do którego linki poniżej:
https://wnet.fm/kurier/anonse-praso...tle-powstania-styczniowego-1863-1864-czesc-i/
https://wnet.fm/kurier/przemyt-bron...sala-wspolczesna-wydarzeniom-prasa-na-slasku/
Trochę historii
13 maja 2020 r. minęła 157 rocznica wydarzeń na ówczesnej linii Petersburskiej, a dokładniej w pobliżu stacji Czyżew, które miały miejsce w trakcie Powstania Styczniowego. Ilustruje to poniższy drzeworyt, którego reprodukcja ukazała się w przedwojennym czasopiśmie "Kolejowe Przysposobienie Wojskowe" nr 3/1933 (44) z marca 1933 r.
Zobacz załącznik 732913
Zdjęcie drzeworytu w lepszej jakości dostępne jest także w sieci:
Zobacz załącznik 732920
Wydarzenie te znane jest jako Bitwa pod Kietlanką. Więcej informacji np. na Wiki:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Kietlank%C4%85
...w tym w wersji rosyjskojęzycznej, gdzie można dowiedzieć się nieco więcej
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%BF%D0%BE%D0%B4_%D0%9A%D0%B5%D1%82%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B9
Tak naprawdę chyba nie do końca wiadomo czy drzeworyt przedstawia wydarzenie związane z bitwą pod Kietlanką, skoro opisany jest jako atak powstańców na rosyjską eskortę pociągu na stacji Czyżew (zarówno w opisie pod zdjęciem z przedwojennej prasy jak i po francusku). Kietlanka położona jest ok. 8 km. od stacji, a strona internetowa gminy Czyżew, wspomina o dwóch próbach ataku na pociąg, w tym jednym gdzie wymieniony jest dodatkowo dowódca węgierski o nazwisku Deskur. Po za tym, w wydarzeniu tym (bitwa pod Kietlanką), przynajmniej wg. opisu na Wiki (także w j. rosyjskim), nie został wykolejony parowóz tylko pierwsze wagony (z powodu ostrzeżenia maszynisty, czyli zapewne w wyniku zdrady dróżnika, o której niżej), z drugiej strony wydarzenie utrwalone na drzeworycie mogło też zostać "ubarwione" przez jej autora, aby nadać mu większej dramaturgii....
Notatka ze strony o historii gminy Czyżew:
"W 1863r. w okolicach stacji kolejowej oddział powstańczy pod dowództwem oficera węgierskiego Deskura i Mystkowskiego z powodzeniem zaatakował liczebniejszy oddział kozacki. Następny atak na przejeżdżający pociąg z wojskiem carskim nie powiódł się w skutek zdrady dróżnika a oddział po ciężkiej walce utraciwszy 100 ludzi musiał się wycofać. W kilka tygodni później, inny dróżnik uszkodził tory kolejowe powodując wykolejenie pociągu, w wyniku czego zginęło około 600 carskich żołnierzy i 20 oficerów."
http://www.umczyzew.pl/asp/pl_start.asp?typ=14&menu=221&strona=1
Wspomniane wyżej wykolejenie pociągu przez bohaterskiego dróżnika miało miejsce 1 czerwca 1863 r. (niedługo rocznica), a przedstawia je zapewne kolejna rycina z Powstania Styczniowego.
Zobacz załącznik 732950
https://timenote.info/pl/events/Pow...-w-ktorej-zginelo-20-oficerow-i-600-zolnierzy
http://www.muzeumwp.pl/kalendarium/11/ - tu podana jest data wydarzenia oraz nieco informacji ".... między Małkinią a Czyżewem dróżnik kolejowy dokonał sabotażu, polegającego na rozkręceniu szyn. W jego wyniku doszło do katastrofy kolejowej, w której zginęło 20 oficerów i 600 żołnierzy carskich". Próbowałem znaleźć jakieś dane dotyczące imienia i nazwiska dróżnika jednak niczego nie znalazłem, może ktoś coś wie o jego losie (schwytany, skazany na śmierć i stracony, wywieziony na Syberię, uciekł przed represjami do oddziału powstańczego, przeżył powstanie?).
Ogólnie wydarzenia związane z koleją w trakcie Powstania Styczniowego to temat niezwykle interesujące, trochę można przeczytać np. w kilku książkach traktujących o powstaniu (np. Stefan Kieniewicz "Powstanie styczniowe", w-wa 1972) oraz trochę w internecie, np. w II częściowym artykule zamieszczonym w „Śląskim Kurierze WNET”, do którego linki poniżej:
https://wnet.fm/kurier/anonse-praso...tle-powstania-styczniowego-1863-1864-czesc-i/
https://wnet.fm/kurier/przemyt-bron...sala-wspolczesna-wydarzeniom-prasa-na-slasku/
Znalazłem relację uczestnika tej bitwy majora Bronisława Deskura, który też pisze o samotnej akcji dróżnika (strona 56 i następne jego książki).
Link poniżej:
https://bbc.mbp.org.pl/dlibra/publi.../content?ref=L2NvbGxlY3Rpb25kZXNjcmlwdGlvbi80
Mam w związku z tym pytanie:
1. Czy można zdobyć dostęp do mapy lokalizacji dróżników (budników) według stanu na maj 1863?
2. Jak nazywał się dróżnik z Kietlanki (jedne źródła podają że Dobrowolski inne że Suchodolski)?
3. Za jaki odcinek linii kolejowej odpowiadał dany dróżnik i co należało do jego obowiązków?
Jeżeli ktoś będzie mógł pomóc mi w zdobyciu odpowiedzi na te pytania będę niezmiernie wdzięczny.