• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej Warszawsko-Petersburska

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
W uzupełnieniu wczorajszego wpisu dodam pierwszy (początkowy) element infrastruktury kolejowej, który musiał powstać w ramach dzieła budowy pierwszej stacji w Warszawie na kolei Warszawsko-Petersburskiej.
Jest nim rysunek koziołka oporowego na peronie stacji pasażerskiej pochodzący z dokumentacji technicznej z epoki.
Koziołek oporowy.jpg


Mając początek torów :) musimy wiedzieć dokąd te tory są doprowadzone. Wstawiam fragment mapy kolei imperialnych z 1890 roku, ograniczonej przeze mnie do europejskiej części Rosji. Kolorowymi kreskami w legendzie mapy zaznaczono przebiegi poszczególnych linii kolejowych. Kolor odróżnia stan własnościowy. Niebieskim kolorem zaznaczone są linie należące do zarządcy (właściciela), którego własnością także była kolej Warszawsko-Petersburska. Źródłem jest rosyjski internet w tym portal z mapami.
Mapa kolei imperialnych z 1890 roku..jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Chcąc szybko przemieszczać się po tak rozległej imperialnej sieci kolejowej należało dysponować szybkimi, jak na ówczesne czasy parowozami. Do takich parowozów należała osobowa seria parowozów typu A. W prezentowanym w dalszym ciągu katalogu, parowozy serii A także nosiły nomenklaturę parowozów towarowo osobowych, ponieważ często prowadziły składy mieszane (tak podają rosyjskie źródła). Jednak według ogólnej klasyfikacji na kolei imperialnej seria A była zaliczana do parowozów osobowych.

Oto przykład serii A.
23.jpg

Oraz strona z jego danymi.
24.jpg


Parowóz A 14.
25.jpg

Dane A 14.
26.jpg


Mamy parowozy, ale przydały by się wagony :)
Oto rysunek wagonów I, II i III klasy z okresu do 1917 roku.
27.jpg

Oraz zdjęcie wagonu pasażerskiego kolei Warszawsko-Petersburskiej z 1862 roku. Oryginalny opis zdjęcia: "Вагон пассажирский Петербургско-Варшавской ж.д. 1862 год".
28.jpg

Parowozy są, wagony są, teraz czas na załogę :) Prezentuję obrazek umundurowania pracowników kolei Warszawsko-Petersburskiej. W kolejności od lewej: maszynista parowozu z 1862 roku, konduktor (ober konduktor), starszy naczelnik odcinka szlaku kolejowego oraz naczelnik stacji.
29.jpg

Wreszcie na końcu zdjęcie z budowy dworca kolejowego w Warszawie w 1868 roku. Mając za sobą opis parowozów, wagonów i kolejarzy, dopiero teraz można właściwie ocenić treść tego zdjęcia, które prezentuje jak mi się wydaje budowę dworca Petersburskiego. W Petersburgu w odróżnieniu od Warszawy dworzec kolejowy do dziś dnia nosi nazwę Warszawskiego :)
30.jpg

PS. Koledzy pasjonaci, ponawiam ogłoszenie że opublikuję zdjęcie jednego z pierwszych, jeśli nie pierwszego parowozu z polskimi oznaczeniami na stacji kolejowej z polskim szyldem, w zamian za dokumentację lub nieznane zdjęcia wagonów Mhx, o których informacje można znaleźć tutaj: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.935 119 22
A mnie nie raz zastanawiało, czemu na tych starych rosyjskich lokomotywach parowych reflektory czołowe były w formie tak ogromnych w stosunku do całej lokomotywy obudowie? Z czego to wynikało?
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Moda z Ameryki. Żeby dobrze świeciło.
Próbowałem pogodzić oczekiwania Kolegów CoCu i MichałŁ. Oto wnioski:
Ta tak zwana wielka lama czołowa parowozu, to w języku rosyjskim nazywa się: Прожектор паровоза.
Oto wyjaśnienie dlaczego był taki wielki:
Паровоз № 7 Восточной пенсильванской желеной дороги. 114 по счету паровоз Балдвинского завода стандартной формулы 4-6-0 был построен в июне 1862 года. ... На паровозы того времени устанавливали огромный головной прожектор прямо на платформе перед дымовой трубой. Он, благодаря рефлектору, превращал слабое керосиновое пламя в заметный издали свет.
W wolnym tłumaczeniu:
Parowóz № 7 Wschodnio Pensylwańskiej Kolei był wyrobem fabryki Baldwin w układzie osi 4-6-0 i był zbudowany w czerwcu 1862 roku (więc w czasach powstawania kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i Warszawsko-Petersburskiej). ... Parowóz tego czasu był wyposażony w ogromny czołowy reflektor usytuowany na wprost przed kominem. Reflektor ten, dzięki wielkości zamieniał słaby płomień w zauważalne z oddali światło.

Parowóz 7
007-fit-649x301.jpg

Zasada utrzymywania wielkich reflektorów czołowych została zachowana także w czasach sowieckich. Czyżby skopiowane z kolei amerykańskich? :)
Schemat instalacji elektrycznej zasilającej oświetlenie radzieckich parowozów.
parovoz_html_m591a0454.jpg


PS. Ponieważ zastanawiają mnie zdjęcia z okresu budowy, wpis oraz wpis poprzedzający wa1aw, Poniedziałek o 16:21, to następnym razem napiszę o przypuszczeniach, że są to zdjęcia z Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Powodem jest typ parowozu, który nie był obecny na kolejach szerokotorowych, oraz inne szczegóły zdjęcia.
W związku z tym opiszę także budowę mostu Kierbedzia i inne ciekawe fakty z okresu początków kolei w Królestwie. Noszę się z zamiarem otwarcia tematu o Kolei Warszwsko-Wiedeńskiej, jako pierwszej polskiej kolei.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Wreszcie na końcu zdjęcie z budowy dworca kolejowego w Warszawie w 1868 roku. Mając za sobą opis parowozów, wagonów i kolejarzy, dopiero teraz można właściwie ocenić treść tego zdjęcia, które prezentuje jak mi się wydaje budowę dworca Petersburskiego
Na rosyjskim blogu znalazłem zdjęcie z wmurowania kamienia węgielnego pod budowę stacji w Warszawie w 1866 roku.
Te dwa wpisy związane są ze zdjęciami, wobec których miałem wątpliwości czy powinny być powiązane z tematem kolei Warszawsko-Petersburskiej. Dzięki zwróceniu mi uwagi przez Kolegę Jarząbek, że parowóz Krauss sfotografowany w byłym NRD jest na torze 600 mm, zacząłem weryfikować opisy zdjęć ściągniętych ostatnio oraz tych wcześniejszych.
Przyznam się, że ściągnąłem sporą ilość zdjęć o kolejach imperialnych, które pozyskałem zarówno z archiwów państwowych jak i źródeł prywatnych. Część z nich miała opisy niepełne oraz zdarzały się wadliwe.
Wobec tego dzisiaj zamieszczam sprostowanie, że te dwa zdjęcia, tak jak przypuszczałem są zdjęciami dobrze datowanymi, jednak przedstawiają budowę dworca Terespolskiego (dzisiaj wa-wa Wschodnia). Jak wszyscy wiemy jest to linia normalnotorowa, stąd miałem rację pisząc o wątpliwościach w stosunku do uwiecznionego na zdjęciu parowozu. Dworzec Terespolski był połączony linią obwodową z dworcem na linii Warszawsko-Wiedeńskiej. Posiadając bogate archiwum zdjęciowe kolei imperialnych otworzę osobny temat o pierwszej kolei w Królestwie Polskim.
W ramach rekompensaty za nieprecyzyjne opisy zdjęć, zamieszczam zweryfikowane zdjęcie 1046 wiorsty, czyli stacji towarowej szerokotorowej linii Warszawsko-Petersburskiej. 1046 wiorsta to jest Warszawa :)
Warszawa, 1046 wiorsta.jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Oj, nie. W tamtym okresie wszystkie linie kolejowe w Warszawie (oczywiście oprócz Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej) były szerokotorowe.
Dziękuję za sprostowanie. Tak się dzieje, jak za opracowanie tematu bierze się kolejowy laik. Mając pewien zasób wiedzy, w dalszym ciągu uczę się pewnych zagadnień związanych z koleją, więc daleko mi do wiedzy jaką posiadają starzy wyjadacze na forum :)
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
W dalszym ciągu będę publikował zdjęcia będące w mojej kolekcji. Bieżące zdjęcie pochodzi z rosyjskiego albumu w którym zdjęcia z kolei Warszawsko-Petersburskiej były wykonywane i segregowane zgodnie z odziałem na odległość w wiorstach. Pierwsza, zerowa wiorsta była przypisana do stolicy imperium, koniec przypadał na Warszawską Gubernię.
Bieżące zdjęcie przedstawia budynek kantoru na stacji towarowej w Warszawie, co odpowiada 1046 wiorście (zgodnie z opisem). Ponieważ nie mam nieograniczonej ilości czasu, aby weryfikować wszystkie opisy zdjęć, to proszę Kolegów o pomoc w ustalaniu na ile wiarygodne są informacje związane z tymi zdjęciami.

Jedno jest pewne. W zasobach imperialnych odnalazłem zdjęcie jak mi się wydaje pierwszego parowozu z polskimi oznaczeniami, który stoi na tle stacji z polskim szyldem! Jest to z całą pewnością zdjęcie z Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej!

Opublikuję je w zamian za pomoc w odnalezieniu dokumentów lub zdjęć w jedynym temacie kolejowym, w którym przez lata nauczyłem się na tyle dużo, że mogłem samodzielnie weryfikować i ustalać fakty. Jest to temat dotyczący wagonów Mhx: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html#745642
Warszawa, 1046 wiorsta, widok budynku kantoru na stacji towarowej.jpg

PS. Zgodnie z moim obecnym poziomem wiedzy, istniały na kolei Warszawsko-Wiedeńskiej dwa parowozy z polskimi oznaczeniami. Posiadam obydwa zdjęcia, ale tylko jedno jest na tle stacji i jest bardzo dobrej jakości.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Wiem, że trudno ogarnąć cały zasób Forum ale linki do tych zdjęć już były podane trzy strony wcześniej. :)

http://forum.modelarstwo.info/threads/kolej-warszawsko-petersburska.27330/page-5
[DOUBLEPOST=1464967373,1464966737][/DOUBLEPOST]
Jedno jest pewne. W zasobach imperialnych odnalazłem zdjęcie jak mi się wydaje pierwszego parowozu z polskimi oznaczeniami, który stoi na tle stacji z polskim szyldem! Jest to z całą pewnością zdjęcie z Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej!
Opublikuję je w zamian za pomoc w odnalezieniu dokumentów lub zdjęć w jedynym temacie kolejowym, w którym przez lata nauczyłem się na tyle dużo, że mogłem samodzielnie
Coś takiego znalazłem:
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/34141.jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Wiem, że trudno ogarnąć cały zasób Forum ale linki do tych zdjęć już były podane trzy strony wcześniej. :)

http://forum.modelarstwo.info/threads/kolej-warszawsko-petersburska.27330/page-5
[DOUBLEPOST=1464967373,1464966737][/DOUBLEPOST]
Coś takiego znalazłem:
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/34141.jpg
Dziękuję bardzo Koledze Jarząbek za zainteresowanie tematem wagonów Mhx i pociągów sanitarnych :) . Od tego zdjęcia zacząłem ten temat (wpis 2015-08-27 21:45:21 link: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html#745642). Dzięki właśnie temu zdjęciu, po kontakcie z Panem Schmidt-em (właścicielem portalu) została wprowadzona moja poprawka w opisie tego zdjęcia. Szczegóły można zobaczyć w pierwszym wpisie pod podanym linkiem. Generalnie, mogę powiedzieć, że prawie "stawałem na uszach" żeby "wyklarować" wiedzę o tego rodzaju taborze kolejowym. Dzisiaj jestem nieco w "kropce", ponieważ mam pewne luki w zasobach dokumentacji odnośnie wagonów Mhx. Stąd moja prośba do Kolegów z modelarstwo.info o pomoc w wyjaśnieniu tematu prowadzonego wspólnie z Kolegami z forum Odkrywca.
Odnośnie linku Kolegi Jarząbek: http://forum.modelarstwo.info/threads/kolej-warszawsko-petersburska.27330/page-5 , to moje źródło (zasób) zdjęć jest zupełnie inne. Moje zdjęcia pochodzą z rosyjskich źródeł archiwalnych.
Natomiast w uzupełnieniu wpisu: wa1aw, Czwartek o 22:26 zamieszczam schemat jednej z typowych lamp czołowych, "prożektora" rosyjskiego (radzieckiego) parowozu.
Prożektor rosyjskiego parowozu.jpg
 
Ostatnio edytowane:

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
W temacie kolei Warszawsko-Petersburskiej zamieszczam zdjęcia kilku "artefaktów" tej kolei.
Pierwsze zdjęcie przedstawia odznaki tej kolei (obrazek z ekspozycji muzeum kolei imperialnych, a może imperatorskich :) ), dwa następne, są to sprzączki pasów z umundurowania pracowników kolei Warszawsko-Petersburskiej oraz na końcu (dwa ostatnie), przedstawiają sprzączki pasów kolei Północno-Zachodniej, czyli Północno-Zachodniej Drogi Żelaznej, która w 1906 roku przejęła Kolej Warszawsko-Petersburską.
Zdj.1
36.jpg

Zdj.2
37 Санкт-Петербурго-Варшавская железная.jpg

Zdj.3
38 Санкт-Петербурго-Варшавская железная2.jpg
Zdj.4
39 Северо-Западная железная дорога.jpg

Zdj.5
40 Северо-Западная железная дорога2.jpg

PS. Po przeczytaniu wielu wpisów zamieszczonych w ostatnim czasie, dziękuję wszystkim Kolegom z modelarstwo.info za pewien zasadniczy element. Chodzi o pielęgnowanie przyjaznej atmosfery na wspólnym forum wymiany myśli i nie odrzucanie nikogo (przede wszystkim nowych użytkowników), bez względu na niedoskonałości. Łączy nas pasja, do której maja prawo zarówno fachowcy jak i laicy (trzeba im to wybaczyć, jedynie wskazując na popełnione błędy) :)
 
Ostatnio edytowane:

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
146 1 0
Nie dowierzam... Skąd wy macie takie zbiory!? Jestem pełen podziwu....
PS. Po przeczytaniu wielu wpisów zamieszczonych w ostatnim czasie, dziękuję wszystkim Kolegom z modelarstwo.info za pewien zasadniczy element. Chodzi o pielęgnowanie przyjaznej atmosfery na wspólnym forum wymiany myśli i nie odrzucanie nikogo (przede wszystkim nowych użytkowników), bez względu na niedoskonałości. Łączy nas pasja, do której maja prawo zarówno fachowcy jak i laicy (trzeba im to wybaczyć, jedynie wskazując na popełnione błędy) :)
Dla tych słów również jestem pełen podziwu. Życzę wszystkim by tutaj na forum byłą coraz bardziej przyjazna atmosfera zawsze i w każdej sytuacji. Pozdrawiam.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Uzupełniając wpis z dnia wa1aw, 30 Maja 2016 , gdzie opisywałem (prezentowałem) parowozy "A", zamieszczę obwolutę jednego z albumów o kolei imperatorskiej (carskiej). Dodatkowo załączam trzy zdjęcia parowozów "A". Pierwsze zdjęcie jest zdjęciem katalogowym parowozu A9. Dwa kolejne zdjęcia są fotografiami kolorowymi parowozów "A". Chociaż fotografia kolorowa powstała już w 1877 roku (a nawet wcześniej), to dopiero w 1907 roku bracia Lumière wynaleźli płyty do zdjęć w barwach naturalnych. Piszę o tym, ponieważ zdjęcia wydają mi się retuszowane z pomocą komputera (są zbyt dobre), a ja nie mam informacji o dacie wykonania tych zdjęć. Moim zdaniem na pewno były zrobione do rewolucji, czyli przed 1917 rokiem.

Foto 1 - okładka.
41_Okładka.jpg

Foto 2 - parowóz "A" z katalogu.
42_steam-a.jpg


Foto 3 - parowóz "A", kolor 1.
43_seria A kolorowany.jpg

Foto 4 - parowóz "A", kolor 2.
44_seria A kolorowany zdj 2.jpg

PS. Pisząc, że zdjęcia kolorowe są zbyt dobre (w związku z tym raczej były retuszowane), miałem na myśli jedynie jakość warstwy koloru. Posiadam wiele czarno białych zdjęć z tamtego okresu, które jakością wykonania biją na głowę zdjęcia z lat późniejszych. Szczególnie blado dla późniejszych, wygląda porównanie tych do rewolucyjnych ze zdjęciami z czasów PRL-u :)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.396 58 3
PS. Pisząc, że zdjęcia kolorowe są zbyt dobre (w związku z tym raczej były retuszowane), miałem na myśli jedynie jakość warstwy koloru. Posiadam wiele czarno białych zdjęć z tamtego okresu, które jakością wykonania biją na głowę zdjęcia z lat późniejszych. Szczególnie blado dla późniejszych, wygląda porównanie tych do rewolucyjnych ze zdjęciami z czasów PRL-u
Nie były retuszowana to zdjęcia robione przez Siergieja Michajłowicza Prokudin-Gorskiego
https://pl.wikipedia.org/wiki/Siergiej_Prokudin-Gorski
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Zgadza się! Genialny fotograf alchemik :) wyprzedził o kilka dziesięcioleci amerykańki Technikolor. Zdjęcia jak z westernu z Wayn'em.
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
Pytanko, mianowicie na zdjęciu powyżej z suwnicą niektóre wagony po prawej mają namalowany X na drzwiach, czy to chodzi o jakiś system wymiany wagonów?
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
No cóż, skoro zdaniem Kolegi, cytuję: "Wejście na czyjąś aukcję na ebay'u, gdzie sprzedawane jest KONKRETNE ZDJĘCIE, skopiowanie go i upowszechnienie na łamach tego forum, jest przegięciem. O sankcjach prawnych i prawach autorskich nie wspominając", to śpieszę z wyjaśnieniem, że zeskanowanie i udostępnienie w publicznej przestrzeni zdjęcia, do którego prawa autorskie wygasają po 50-ciu latach, nie nadaje antykwariuszowi praw autorskich do tego zdjęcia.

Ponieważ nie chcę prowadzić polemiki, to jedynie wspomnę, że obecność na forum nie traktuję w kategoriach spotkania filatelistów na których chwalą się oni swoimi znaczkami. Forum, jak sama nazwa wskazuje jest platformą wymiany myśli, opinii, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz zbierania rozproszonych materiałów w celu opracowywania tematów i wyjaśniania "białych plam" w historii. Jest to działanie pro publico bono.

Skoro wystosowany został do Admina formalny wniosek, sprzeczny z moją oceną funkcjonowania na forum modelarstwo.info, to zwracam się do Administratora z prośbą o udzielenie wyjaśnień oraz w razie ewentualnej oceny naruszenia przeze mnie jakichś poczynionych ustaleń o wykluczenie mnie z tego gremium. Wówczas po raz drugi i ostatni zamknę swoje konto.

Poddaję się więc pod ocenę Kolegów, chociaż szczerze mówiąc jestem już zmęczony wyjaśnianiem artykułowanych zastrzeżeń.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.777 141 0
Nie jestem pewien drugiego obrazka/ryciny, czy odnosi się do kolei Warszawsko Petersburskiej, czy Fabryczno-Łodzkiej
ale trzeci chyba już tak ;-)

IMG_24477.JPG
IMG_24479.JPG
IMG_24484.JPG

źródło: Muzeum Polin (można fotografować, zdjęcie moje)
 

Podobne wątki