• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.290 93 9
Mam pytanko :)Są jakieś artykuły badż opracowania o wagonach pasażerskich w II RP?
Jakieś statystyki bądż rys historyczny ... Szczupaki mile widziane :niepewny:
 

Spy007

Użytkownik
Reakcje
96 2 0
Mam pytanko :)Są jakieś artykuły badż opracowania o wagonach pasażerskich w II RP?
Jakieś statystyki bądż rys historyczny ... Szczupaki mile widziane :niepewny:
Kiedyś gdzieś tutaj na forum mignęła mi się charakterystyka polskich wagonów przedwojennych, z tego co pamiętam to były w niej szczupaki.

W temacie wątku-stacja Włodzimierz Wołyński w okresie II wojny światowej, na pierwszym planie cudo, drezyna na bazie Chevroleta Master Sedan z 1937, montowany w zakładach Lilpop, Rau i Loewenstein

1709392425079.png


Fotografia znaleziona na Allegro
 

601W Eaaos

Nowy użytkownik
Reakcje
28 3 0
Mam pytanko :)Są jakieś artykuły badż opracowania o wagonach pasażerskich w II RP?
Jakieś statystyki bądż rys historyczny ... Szczupaki mile widziane :niepewny:
Tak, na forum była konkretną dyskusja i o osobowych i o pocztowych. Niestety materiałów pisanych nie ma. Może kiedyś p. Koj napisze, zwłaszcza że ostatnio odnalazły się różne pisma w archiwach. P. Milanowski też zbiera i póki co atakuje z drugiej strony - popełnił w Świecie Kolei przyczynki o losach wagonów poza PKP.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
Mam pytanko :)Są jakieś artykuły badż opracowania o wagonach pasażerskich w II RP?
Jakieś statystyki bądż rys historyczny ... Szczupaki mile widziane :niepewny:
Zwartej publikacji raczej nie znajdziesz.
Zacznij od tego forum, jest kilka wątków z informacjami, ale trzeba je odfiltrować i posklejać. Potem pociągnij temat dalej. Sięgnij do źródeł, np. Inżynier Kolejowy, tam masz artykuł o polskich wagonach stalowych. Poszukaj w Świecie Kolei artykułów Massela o ruchu pasażerskim w okresie międzywojennym.
Oczywiście marzyłoby się mieć pod ręką taką książeczkę, jaką niedawno dostali Czesi i Słowacy OSOBNI VOZY CSD I (1918-1939) chociaż pewnie część taboru będzie się pokrywała z tym polskich torów z racji spuścizny po kolejach c.k. najjaśniejszego pana.
 

Elvictorof

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
Mnie zastanawia ta wanna. Facet w białym kitlu i ta boazeria bardziej mi pasuje pod pociąg szpitalny niż luksusowy pociąg łazienkowy.
Akurat to zdjęcie pochodzi z tzw. wagonu kąpielowego z pociągu narciarskiego relacji Karków - Worochta bodajże 1938 rok. W pociągu był te wagon kinowy, restauracyjny i praktycznie same sypialne
 

Załączniki

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.772 30 2
Adam to dobrze ci pasuje, bo pociągi szpitalne w tamtych czasach to były właśnie cywilne przerobione na szpitale gdy wybuchał jakiś konflikt. Oczywiście w czasie wielkich wojen też budowano takowe od początku, ale moda była taka, jak na tym zdjęciu, poprostu łazienka z lat 30tych.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.476 19 9
Akurat to zdjęcie pochodzi z tzw. wagonu kąpielowego...
To chyba mistrzowstwo "wykopu". Odpowiedź na post sprzed 9 laty. :)
Ale od razu trzeba dodać, że zamieszone przez kolegę zdjęcia z tego pociągu są sztucznie kolorowane, a więc w żadnym wypadku nie wolno wyciągać z ich kolorystyki jakichkolwiek wniosków.
Powtórzę jak mantrę - takie zdjęcia powinny być specjalnie oznaczane, że ich użycie grozi "śmiercią lub kalectwem". :)
 

Elvictorof

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
To chyba mistrzowstwo "wykopu". Odpowiedź na post sprzed 9 laty. :)
Ale od razu trzeba dodać, że zamieszone przez kolegę zdjęcia z tego pociągu są sztucznie kolorowane, a więc w żadnym wypadku nie wolno wyciągać z ich kolorystyki jakichkolwiek wniosków.
Powtórzę jak mantrę - takie zdjęcia powinny być specjalnie oznaczane, że ich użycie grozi "śmiercią lub kalectwem". :)
Hmm być może mistrzostwo.. jestem nowy, aktywnie przeglądam forum, widzę, patrzę nie ma, myślę mam coś, to wrzucam. :)
 

Elvictorof

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
To chyba mistrzowstwo "wykopu". Odpowiedź na post sprzed 9 laty. :)
Ale od razu trzeba dodać, że zamieszone przez kolegę zdjęcia z tego pociągu są sztucznie kolorowane, a więc w żadnym wypadku nie wolno wyciągać z ich kolorystyki jakichkolwiek wniosków.
Powtórzę jak mantrę - takie zdjęcia powinny być specjalnie oznaczane, że ich użycie grozi "śmiercią lub kalectwem". :)
T dla tych co oczy bolą by już nie bolały. Pozdrawiam i się poprawię, obiecuję
 

Załączniki

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.476 19 9
To dla tych, co oczy bolą, by już nie bolały.
Tu nie chodzi o ból jakiejkolwiek części ciała. ;)
Chodzi o to, że w internecie jest ostatnio coraz więcej takich sztucznie barwionych zdjęć i coraz trudniej odróżnić je od prawdziwych zdjęć kolorowych (a takie były już przed wojną). Przez to łatwo można paść ofiarą pomyłki, co jest fikcją, a co prawdą.

Nazwa pliku jest ok, ale łatwo ją przeoczyć. Stąd moje apele, żeby zwracać na to uwagę i wyraźnie to zaznaczać.
 

Elvictorof

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
Może komuś się przyda.

Wykaz wszystkich warsztatów i parowozowni PKP, zapewne wg. inwentaryzacji z końca 1927 r. / początku 1928 r. :niepewny: opublikowany w wydawnictwie "GŁOS WARSZTATÓW I PAROWOZOWNI", organie Zrzeszenia Pracowników Administracji Technicznej Warsztatów i Parowozowni P.K.P.

W nr 7 (z 15 sierpnia 1928 r.) opublikowany został wykaz wszystkich warsztatów PKP (parowozowych, wagonowych, par.-wag.) poszczególnych Dyrekcji Kolei, podzielonych na główne, pomocnicze i podręczne.

Zobacz załącznik 1015371

Zobacz załącznik 1015372

Zobacz załącznik 1015373

Zobacz załącznik 1015374

W nr 8 (z 31 stycznia 1929 r.) opublikowany został wykaz wszystkich parowozowni PKP (w porządku alfabetycznym), poszczególnych Dyrekcji Kolei, oraz suplement (na końcu wykazu parowozowni) do opublikowanego we wcześniejszym numerze wykazu warsztatów (uzupełnienia i poprawki). W spisie parowozowni pominięto ich podział na klasy, z powodu (jak podają autorzy) ich prowizorycznej klasyfikacji, która w najbliższym czasie miała być zastąpiona nowym podziałem, zgodnym z najnowszymi wymaganiami PKP.

Zobacz załącznik 1015375

Zobacz załącznik 1015376

Zobacz załącznik 1015377

Zobacz załącznik 1015378

Zobacz załącznik 1015379

Wykaz interesujący, brak w nim (co zrozumiałe, spisy przedstawiają stany z ok. początku 1928 r.) np. parowozowni Gdynia Grabówek (oddanej do użytku jesienią 1929), ale jest np. parowozownia w Kościerzynie, oczywiście ta starsza. Obiekt istniejący obecnie (oddany również jesienią 1929), został wybudowany względem poprzedniego o ok. 200 m. na południe. Poniżej fotografia północnej ściany czołowej parowozowni w Kościerzynie, z widocznym na elewacji rokiem "narodzin" 1929 (zdjęcie z dnia 29.03.2022).

Zobacz załącznik 1015395

Jeżeli ktoś wyłapie jakieś nieścisłości w powyższych wykazach, proszę o uzupełnienia, poprawki czy dodatkowe informacje.
Zastanawiam się ja, a zapewne ktoś z Was wie dlaczego w obu wykazach tj, warsztatów i parowozowni zabrakło późniejszych ZNTK w Łapach, funkcjonujących od przełomu XIX i XX wieku?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.476 19 9
Nie tylko zdjęć ale i filmów.
Niestety, to prawda.

Na szczęście można jeszcze wyłapać te "kolorowanki", ale wymaga to wiedzy i spostrzegawczości. Bo o ile algorytmy kolorujące radzą sobie dość dobrze z kolorami nieba, drzew, trawy i ziemi (bo to elementy typowe i niezmienne), to większość z tych algorytmy legnie na szczegółach...
Oto kilka "wpadek", które zaliczył algorytm na zdjęciu z parowozem (https://forum.modelarstwo.info/attachments/parowóz-tr12-z-pociągiem-6-rajdu-narciarskiego-colorized-enhanced-jpg.1076752/):

1) My "wiemy", że czołownica parowozu powinna być czerwona. Algorytm o tym nie wiedział i zrobił ją w tym samym rdzawo-brązowym kolorze, co cały parowóz. Na pewno nie jest to kwestia brudu, gdyż parowóz na taką okazję był na pewno wyszykowany na błysk. O czystości parowozu świadczy choćby bardzo wyraźny napis "Kraków" na czołownicy.
2) Nad dymnicą obok komina powiewa chorągiewka w ewidentnie polskich barwach. Powinna być więc biało-czerwona. Algorytm zrobił ją... biało-granatową.
3) Kolor tablicy na dymnicy jest niespójny. Zewnętrzny okrąg jest z prawej strony czerwony, potem przechodzi w fiolet, a z lewej staje się czarny. Żadne odbicia lub refleksy światła nie uzasadniają aż tak intensywnych przejść kolorystycznych na zdjęciu. Drugą kwestią sugerującą, że tablicę "pomalował" algorytm jest fakt, że raczej żaden artysta, mający choć odrobinę gustu, nie pomalowałby tej tablicy w tak paskudne kolory. Trójkolorowa wstęga wokół tablicy sugeruje raczej kontrastowe i żywe zestawienie kolorów.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.604 30 0
Zastanawiam się ja, a zapewne ktoś z Was wie dlaczego w obu wykazach tj, warsztatów i parowozowni zabrakło późniejszych ZNTK w Łapach, funkcjonujących od przełomu XIX i XX wieku?
Oj chyba przeoczyłeś Łapy, proszę zajrzyj jeszcze raz do wykazu warsztatów :)

Warsztaty w Łapach, jako Główne, parowozowo-wagonowe, są na pierwszym miejscu w Dyr. Wileńskiej.
Zobacz załącznik 1015372

Natomiast parowozownia w Łapach była już nieczynna (temu brak jej w wykazie).
 

Elvictorof

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
Oj chyba przeoczyłeś Łapy, proszę zajrzyj jeszcze raz do wykazu warsztatów :)

Warsztaty w Łapach, jako Główne, parowozowo-wagonowe, są na pierwszym miejscu w Dyr. Wileńskiej.
Zobacz załącznik 1015372

Natomiast parowozownia w Łapach była już nieczynna (temu brak jej w wykazie).
upss taki malutki wpis po prawej w dole Dyrekcji Wileńskiej. Dziękuję. oczy już nie młode
 

Podobne wątki