• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.672 65 3
I to nie wszędzie. Mam zdjęcia lokomotyw Tr12 i Tp2 zrobione we Lwowie przez mojego dziadka gdzieś ok roku 1943-44 i jeszcze miały widoczne orzełki PKP być może zamalowane ale jeszcze były na tych lokomotywach.
 

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
4.556 99 132
Z racji iż mnie ten temat zaintrygował zrobiłem małą analizę zrzutów ekranu z tego filmu.
Nie ma reguły. Wyraźnie widać że na dużej ilości taboru tabliczki są, ale odnoszę wrażenie że często są one zamalowane.
Niekiedy na tendrze jest polska tabliczka, a na samym parowozie napis Deutsch.
IMG_20241223_094625.jpg
IMG_20241223_094646.jpg
IMG_20241223_094710.jpg
IMG_20241223_094727.jpg
IMG_20241223_094806.jpg
IMG_20241223_094858.jpg
IMG_20241223_094915.jpg

PS. Ciekawe co się stało z widocznymi na nagraniu Luxtorpedami.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Z racji iż mnie ten temat zaintrygował zrobiłem małą analizę zrzutów ekranu z tego filmu.
Nie ma reguły. Wyraźnie widać że na dużej ilości taboru tabliczki są, ale odnoszę wrażenie że często są one zamalowane.
Niekiedy na tendrze jest polska tabliczka, a na samym parowozie napis Deutsch.
Zobacz załącznik 1092595 Zobacz załącznik 1092596 Zobacz załącznik 1092597 Zobacz załącznik 1092598 Zobacz załącznik 1092599 Zobacz załącznik 1092600 Zobacz załącznik 1092601
PS. Ciekawe co się stało z widocznymi na nagraniu Luxtorpedami.
Mam pytanko odnośnie wagonów widocznych na moście :)Jakiej są one budowy?

A Luxtorpedy jeżdziły podczas okupacji i po 2WŚ :love:Odsyłam do książki "Lux-torpeda" B. Pokropińskiego...
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 12 1
Niestety, w temacie powojennej eksploatacji Lux-torped śp. p. B. Pokropiński oparł się na niesprawdzonych, błędnych informacjach i nieprawdziwe dane z jego książki są w dalszym ciągu powielane.
Kampanię wrześniową 1939 r. przetrwały na terenach okupowanych przez Niemcy trzy wagony serii SAx: oryginalny Austro-Daimler nr 90 080 (który był już wtedy tak wyeksploatowany, że najprawdopodobniej został szybko pocięty na złom) oraz chrzanowskie nr 90 081 i 084. Dwa kolejne spłonęły w hali na dworcu w Krakowie, ostatni zaginął i jego losy nie są znane (zapewne znalazł się po wschodniej stronie linii demarkacyjnej z października 1939 r. pomiędzy Niemcami i ZSRR).
Oba wagony (081 i 084) zostały uruchomione i kursowały do Zakopanego jako pojazdy "tylko dla Niemców" i jako wagony specjalne dla hitlerowskich dygnitarzy. Na przełomie 1944/45r. ewakuowano je na zachód.
Ostatnim udokumentowanym śladem wagonu nr 90 084 jest jego pobyt w stanie mocno zdewastowanym na terenie parowozowni w mieście Wittenberge nad Łabą we wschodniej strefie okupacyjnej Niemiec w grudniu 1947 r. Informacja o jego rzekomym powrocie do Polski w lipcu 1946 r. jest w tej sytuacji mało wiarygodna. Brak natomiast jakichkolwiek danych archiwalnych na temat losów wagonu nr 90 081. Oba wagony nie znalazły się również na listach rewindykacyjnych polskiego taboru, znajdujących się w zasobach Archiwum Akt Nowych w Warszawie. Z uwagi na brak możliwości samodzielnego poruszania się pojazdów i konieczność ich holowania specjalnym transportem na sztywnym holu awaryjnym, jest wielce prawdopodobne, że strona polska sama zrezygnowała z ich sprowadzenia do kraju na własnych kołach. Gdyby jednak w którymś transporcie przekroczyły granicę Polski, najprawdopodobniej w krótkim czasie zostałyby pocięte na złom, przede wszystkim z powodu totalnego braku części zamiennych w powojennych warunkach dla tak nietypowego taboru. Nie udało się zresztą uruchomić wtedy żadnego z przedwojennych szybkobieżnych wagonów spalinowych, nawet całkowicie polskiej konstrukcji.
Całkowitą nieprawdą jest zatrudnienie Lux-torped do dowozu robotników do kopalni Siersza po 1945 r. Byłoby to kompletnie bez sensu i nie znajduje potwierdzenia w jakichkolwiek materiałach źródłowych z epoki.
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 12 1
Ależ oczywiście:
R. Kroma, J. Sosiński, K. Zintel – Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1919 – 1939. KOLPRESS, Poznań 2011 r.;
M. Ćwikła - Eksploatacja wagonów silnikowych typu Austro-Daimler na sieci PKP. Część 1 i 2. Świat Kolei nr 7 i 8/2019;
Amtlicher Taschenfahrplan für das Generalgouvernement. Lata 1940 – 1944;
Archiwum Akt Nowych w Warszawie „Zespół Ministerstwo Komunikacji 1945-51”
 
Reakcje
316 3 0
Zespół Ministerstwo Komunikacji 1945-51”
Akurat tutaj bym był ostrożny. Siedzę teraz w zespole AAN sygn. 287 Biuro Rewindykacji w Warszawie i w temacie przynajmniej piwiarek jest on znacznie bardziej obfitujący w informacje niż wspomniane Ministerstwo Komunikacji. A reszta jednostek akt taborowych też jest soora i zapowiada się interesująco.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.121 26 1
Akurat tutaj bym był ostrożny. Siedzę teraz w zespole AAN sygn. 287 Biuro Rewindykacji w Warszawie i w temacie przynajmniej piwiarek jest on znacznie bardziej obfitujący w informacje niż wspomniane Ministerstwo Komunikacji. A reszta jednostek akt taborowych też jest soora i zapowiada się interesująco.
Proszę sie nie przejmować tą negatywną oceną. Zawsze się jakiś cymbał znajdzie, który nie będzie w stanie merytorycznie uzasadnić takiej oceny. No, chyba, że sie mylę, w co wątpię.
 
Reakcje
84 3 0
Proszę sie nie przejmować tą negatywną oceną. Zawsze się jakiś cymbał znajdzie, który nie będzie w stanie merytorycznie uzasadnić takiej oceny. No, chyba, że sie mylę, w co wątpię.
O ile dobrze kojarzę Filip nie jest jakimś odklejeńcem który by za nic wystawiał negatywy. Więc mam zdecydowaną nadzieję, że przeglądając forum na komórce wcisnął sąsiedni przycisk do zamierzonego.
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 12 1
Akurat tutaj bym był ostrożny. Siedzę teraz w zespole AAN sygn. 287 Biuro Rewindykacji w Warszawie i w temacie przynajmniej piwiarek jest on znacznie bardziej obfitujący w informacje niż wspomniane Ministerstwo Komunikacji. A reszta jednostek akt taborowych też jest soora i zapowiada się interesująco.
Około 30 lat temu razem z paroma kolegami przeglądnęliśmy zasoby AAN w zespole sygn. 315 Ministerstwo Komunikacji 1945-1951, tematycznie związane z rewindykacjami taboru, bowiem wtedy rewindykacje te znajdowały się właśnie w zespole MK. Było to około 40 sygnatur teczek, podzielonych wg krajów i stref okupacyjnych Niemiec, z których powracały parowozy oraz wagony (w tym motorowe).
Być może przeniesiono później właśnie te materiały do zespołu 287; nie mam na ten temat wiedzy.
 
Reakcje
316 3 0
Około 30 lat temu razem z paroma kolegami przeglądnęliśmy zasoby AAN w zespole sygn. 315 Ministerstwo Komunikacji 1945-1951, tematycznie związane z rewindykacjami taboru, bowiem wtedy rewindykacje te znajdowały się właśnie w zespole MK. Było to około 40 sygnatur teczek, podzielonych wg krajów i stref okupacyjnych Niemiec, z których powracały parowozy oraz wagony (w tym motorowe).
Być może przeniesiono później właśnie te materiały do zespołu 287; nie mam na ten temat wiedzy.
Ministerstwo Komunikacji też przeglądałem i na 99% są inne dokumenty. W BROW samych teczek dotyczących rewindykacji wagonów do przewozu piwa jest około 15-20, a wagonów łącznie będzie ponad 100 sygnatur. Rewindykacje też są w zespole Ministerstwo Handku Zagranicznego sygn. 351. Część dokumentów oczywiście się dubluje.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
I to nie wszędzie. Mam zdjęcia lokomotyw Tr12 i Tp2 zrobione we Lwowie przez mojego dziadka gdzieś ok roku 1943-44 i jeszcze miały widoczne orzełki PKP być może zamalowane ale jeszcze były na tych lokomotywach.
Niemcy okupowali Lwów w 1939 r. raptem przez nieco ponad 2 tygodnie. Być może radzieckim okupantom potem nie zależało, by zmieniać tabliczki. Nie wiem, czy w ogóle przekuwali te parowozy na swój rozstaw torów. Może do służby przywrócili je Niemcy, jak się pojawili we Lwowie w czerwcu 1941 r. Wtedy ważniejszy dla nich był marsz na Moskwę aniżeli detale.
 

Podobne wątki