Wg. opisu ze strony Stanisławów 1928 r.
Ja mam zapisane, że to Pn12-20 w 1932 roku
Ja natomiast trafiłem na datę 1935 To jest bardziej realne ... parowóz już jest po ''polonizacji''. Polskie modyfikacje to instalacja hamulca ciśnieniowego, oraz instalacja oświetlenia elektrycznego
Omawiana fotografia jest zamieszczona na str. 20 w artykule autorstwa Pawła Terczyńskiego: Parowozy serii Pn11 i Pn12 (z cyklu: Nasz portret, Świat Kolei nr 1/2003, str. 14-23). Podpis pod zdjęciem w artykule jest następującej treści: „Maszyna Pn12-20 w pełnej okazałości na tle hali lokomotywowni w Stanisławowie. Rok 1935 to początek ich eliminacji z ruchu pospiesznego na rzecz serii Pt31. Lokomotywa ma już elektryczne oświetlenie z widocznym na pomoście turbogeneratorem, ale jeszcze hamulec próżniowy – być może to przesądziło o jej zatrudnieniu w ruchu osobowym na trasie Lwów – Stanisławów. Fot. A. Polowiec, archiwum H. Griebl.”
Nie pierwszy to raz (i pewnie nie ostatni), jak fotografia, kiedyś zamieszczona w prasie hobbystycznej, trafia na stronę fb. Oceniając po drugim zamieszczonym zdjęciu, nie pierwszy też raz, kopia fotografii z kolekcji Helmuta Griebla została wystawiona w sieci, zapewne na jakiejś aukcji.
Z informacji zawartych w w/w artykule wynika, że Pn12-20 to ex 310.307 kkStB (Floridsdorf 2533/1918). Wg stanu na 1.01.1938 była już w Dyr. Radomskiej. We wrześniu 1939 znalazła się na terenach zajętych przez ZSRR. Większość przejętych Pn11 i Pn12 nie została przerobiona na tor szeroki, przez co rdzewiały odstawione na bocznych torach w okolicach Kowla (do 1939 stacja leżała w granicach II RP). Po inwazji Niemiec na ZSRR niemal wszystkie ex. PKP-owskie Pn11 i Pn12 wpadły w ręce III Rzeszy (na terenie Związku Radzieckiego pozostała prawdopodobnie tylko Pn11-1, po 1939 jej los jest nieznany). W 1942 zdobyte parowozy omawianych serii zostały zgrupowane w Austrii. W styczniu 1944 r. dawna Pn12-20 otrzymała nr DRG 16.069. Po wojnie pozostała na terenie Niemiec, gdzie została złomowana.
Na marginesie, Pn12-20 – jak widać na fotografii, należała do grupy parowozów oznaczonych serią 310.300, mających kocioł systemu Brotana (na PKP Pn12-13 – 22), zamówionych w liczbie 10 szt. przez kkStB i zbudowanych w 1918. Co interesujące parowozy z tym kotłem (310.300 – 310.309), ostatecznie nie weszły na wyposażenie kolei austriackich, stąd Pn12-20 prawdopodobnie już w 1919 / 1920 (wraz z 310.304 – Pn12-17 i 310.308 – Pn12-21), trafiła do Polski, w ramach pierwszych zakupów i umów z Austriakami, obejmujących dostawę m.in. 132 szt. parowozów serii 80 (Tw12). Pozostałe 7 szt. przyszłych Pn12 z kotłami Brotana, zostało zakupionych przez KPEV (zostały oznaczone serią S11 i nr 1301 – 1307). Parowozy te, po krótkiej służbie na kolejach pruskich i zgrupowaniu w parowozowni Katowice (Bw Kattowitz), trafiły na PKP dopiero w połowie 1922, po podziale taboru Górnego Śląska w ramach postanowień konwencji genewskiej podpisanej w maju 1922 r. (i przyłączeniu wybranych terenów Górnego Śląska do II RP, m.in. po Powstaniach Śląskich).
Na koniec może ktoś wie, jaki konkretnie nr inwentarzowy nosił parowóz bawarskiej serii C VI, o numerze 1576, na PKP oznaczono go serią Ti101. Pytanie związane jest z poniższą fotografią, opisaną w j. niemieckim "Feldpost von Fritz Reicharz, Lokheizer der Militäreisenbahn Kalisch, an einen Kollegen vom 5. September 1915 mit dem Vermerk „Wir haben die letzte Zeit sehr strammen Dienst“. Mit der Tafel „Zur Erinnerung an den Feldzug 1914/15. Bw Kalisch“ zeigen sich die Kameraden vor der bayerischen C VI Nr. 1576 (Maffei 1909, F.Nr. 2069), die nach dem Ersten Weltkrieg bei der PKP verblieb. Das Bw Kalisch unterstand dem Maschinenamt Lodz. Die Eisenbahnstrecke, die Kalisch mit dem 100 km entfernt liegenden Lodz verband, wurde erst zwischen 1898 und 1902 gebaut und führte weiter nach Warschau", czyli przedstawiającą (wg opisu) parowóz z Bw Kalisch (Kalisz) niemieckich kolei wojskowych, który po I w. św. pozostał w Polsce i wszedł na wyposażenie PKP. Fotografię do swojego kolegi wysłał Fritz Reicharz (Lokheizer - palacz parowozowy), pocztą polową, z datą 5 wrzesień 1915. Na tablicy otoczonej grupą kolejarzy, napis głosi "Ku pamięci kampanii 1914/15. Bw. Kalisch".
- 1
- 3
- Pokaż wszystkie