Jeżeli mają być semafory kształtowe, to muszą być urządzenia srk mechaniczne kluczowe lub pędniowe. Przy urządzeniach pędniowych konieczne są dwie nastawnie, na obu końcach. Na bardzo małych, krótkich stacjach może być jedna nastawnia w budynku stacyjnym na środku, ale do pędnia do zwrotnic nie może przekraczać długości 350 m. Jeżeli stacja jest dłuższa, to muszą być dwie nastawnie. Przy urządzeniach kluczowych, gdzie zwrotnice nastawia się lokalne, dźwignią z przeciwwagą, nastawnia może być jedna, w budynku stacji, Semafory mogą mieć dłuższe pędnie, więc z nastawni na środku mogą być nastawiane semafory na obu końcach.
Jedna nastawnia, umieszczona tak, jak na rysunku, może być wyłącznie przy urządzeniach przekaźnikowych (lub komputerowych), ale wtedy muszą być semafory świetlne,
Co do lokalizacji semaforów, to pytanie, czy dolny tor ma być torem głównym dodatkowym, dla przebiegów pociągowych (wjazd i wyjazd), czy torem bocznym, tylko dla jazd manewrowych? Jeżeli ma być torem głównym dodatkowym, to rozjazd po lewej stronie (wjazd na żeberko) powinien być tego samego typu, co pozostałe, bo jazdy pociągu (nie manewru) będą się odbywały po nim w położeniu na bok. Rozjazd na żeberko przy stacji może być krótki (EW 1), bo po nim na bok będą tylko jazdy manewrowe,
Przy urządzeniach mechanicznych zasadniczo wszystkie zwrotnice muszą mieć latarnie ze wskaźnikami.