• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Fasty - most

OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#81
Znalazło się miejsce na 3x100 zamieszczam plan "ostateczny" wajchy już są w drodze także mam dalsze pytania. Czy nastawnia może być w tym miejscu czy po drugiej stronie. Mam u siebie w zbiorach wskazniki Weinert 72390,jakie było moje rozczarowanie one są tylko podświetlane a nie ruchome .Można wykonać je ruchome ale jest sporo zabawy ,moje pytanie posiadam 2 takie wskazniki czy dać je można tylko na 2 zwrotnice EW1, czy dokupić jeszcze 4 na wszystkie rozjazdy. Zastanawiam się nad semaforami kształtowymi - tu prośba o umiejscowienie na planie.
300X40.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#82
Jeżeli mają być semafory kształtowe, to muszą być urządzenia srk mechaniczne kluczowe lub pędniowe. Przy urządzeniach pędniowych konieczne są dwie nastawnie, na obu końcach. Na bardzo małych, krótkich stacjach może być jedna nastawnia w budynku stacyjnym na środku, ale do pędnia do zwrotnic nie może przekraczać długości 350 m. Jeżeli stacja jest dłuższa, to muszą być dwie nastawnie. Przy urządzeniach kluczowych, gdzie zwrotnice nastawia się lokalne, dźwignią z przeciwwagą, nastawnia może być jedna, w budynku stacji, Semafory mogą mieć dłuższe pędnie, więc z nastawni na środku mogą być nastawiane semafory na obu końcach.

Jedna nastawnia, umieszczona tak, jak na rysunku, może być wyłącznie przy urządzeniach przekaźnikowych (lub komputerowych), ale wtedy muszą być semafory świetlne,

Co do lokalizacji semaforów, to pytanie, czy dolny tor ma być torem głównym dodatkowym, dla przebiegów pociągowych (wjazd i wyjazd), czy torem bocznym, tylko dla jazd manewrowych? Jeżeli ma być torem głównym dodatkowym, to rozjazd po lewej stronie (wjazd na żeberko) powinien być tego samego typu, co pozostałe, bo jazdy pociągu (nie manewru) będą się odbywały po nim w położeniu na bok. Rozjazd na żeberko przy stacji może być krótki (EW 1), bo po nim na bok będą tylko jazdy manewrowe,

Przy urządzeniach mechanicznych zasadniczo wszystkie zwrotnice muszą mieć latarnie ze wskaźnikami.
 
OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#83
Czyli 2 nastawnie, tor dolny będzie manewrowy. Do tych rozjazdów krótkich manewrowych mogę zastosować wskażniki weinerta? Zaś do długich wykorzystam pokrywy pędni z zestawów tilliga dobrze kombinuje.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#84
@Asan . Bardzo podobny do Twojego układ, tylko w większej skali masz na Fabrycznym, na wschodniej głowicy. Tam wjazdy na żeberko i tory wyciągowe są osłonięte wykolejnicami. Zwrotnice do tych torów też były przestawiane pędniami, a nie przy gruncie. Dopiero przy ładowni (a od strony zachodniej na bocznicy wojskowej) były przestawiane przy gruncie. Pamiętaj, że gdy będziesz kupować drugą nastawnię parterową, to musisz mieć zewnętrzne naprężacze (jak na dawnym Centralnym), na Fabrycznym nie było, bo naprężacze były na dolnym piętrze nastawni. Także w Twoim przypadku powinieneś mieć wszystkie napędy mechaniczne pędniowe, bo inaczej przy każdych manewrach będziecie musieli z drugim dyżurnym dygać z kluczami z piętra. :)
Zauważ, że na Centralnym wszystkie nastawnie BŁ są parterowe i tylko przy jednej (BŁ7) z uwagi na funkcję jaką pełni są dwa rozjazdy mechaniczne pędniowe, a resztę przestawia się przy gruncie ( nastawnia parterowa).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#85
Zaś do długich wykorzystam pokrywy pędni z zestawów tilliga dobrze kombinuje.
Nie bardzo rozumiem. Co mają pokrywy pędni do zwrotników z latarnią? Latarnie powinny być przy wszystkich zwrotnicach, a pokrywy pędni powinny być tam, gdzie pędnia idzie w kanałach, a nie na słupkach nad ziemią. Nie znam produktów Tilliga, więc nie umiem niczego o tym powiedzieć.

Co do porad kolegi @bstok70, to przy nastawni parterowej pędnie muszą mieć naprężacze zewnętrzne, przy nastwni piętrowej naprężacze są na parterze budynku, pod pomieszczeniem dyżurnego ruchu (nastawniczego). A czy będą nastawnie piętrowe, czy parterowe, czy jedna taka, a druga inna, to już zupełnie inna sprawa.
 
OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#86
Prace posuwają się do przodu, standardowo wykonałem wnętrze przystanku osobowego. Oświetlenie-każda dioda osobno pod dekoder do zaprogramowania jaśniej-ciemniej itd. Dwa punkty światła wewnątrz i dwa punkty nad wejściami. Poczyniłem też sufity deskowane, IMG_6868.JPG IMG_6861.JPG IMG_6879.JPG IMG_0002.JPG IMG_0005.JPG IMG_0016.JPG IMG_0019.JPG IMG_0022.JPG IMG_0026.JPG IMG_0029.JPG IMG_0038.JPG IMG_0041.JPG IMG_0055.JPG IMG_0056.JPG Budynek jeszcze do patyny jak i dachówki na dachu, rynny. Zdjęcia poglądowe w którym miejscu będzie budynek na skrzynce, będzie jeszcze WC które właśnie się maluje.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.284 41 5
#88
Jako że nie ma się do czego przyczepić, to ja się przyczepię do zasłonki w kasie....chyba przeskalowany wydruk ;) :p
 
OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#90
W poście nr 81 zamieściłem układ torów, czy któryś z szacownych Kolegów mógłby pomóc mi z semaforami krztałtowymi.Dolny tor jest manewrowy, jestem przed zakupami więc chcę się poradzić aby uniknąć nie potrzebnych wydatków.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#91
Potrzebne będą dwa semafory 1-ramienne (jako wyjazdowe z toru głównego zasadniczego), dwa semafory 2-ramienne z ramionami sprzężonymi (semafory wyjazdowe z toru głównego dodatkowego) i dwa semafory 2-ramienne z ramionami niesprzężonymi (semafory wjazdowe) - razem 6 semaforów, a do tego 2 tarcze ostrzegawcze trzystawne.
 
OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#92
Dziękuję za szybką odpowiedź,sporo tego wyszło no nie stety nie mieści się to w moim budżecie.Max co mogę zakupić to 2x1ramienne 2x 2ramienne sprzężone.Naniosłem to na rysunek czy w takim ustawieniu będzie poprawnie?
semafory.jpg
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#93
Aż się nie znam ale jeżeli tutaj środki mają wpływ na ilość semaforów to to co jest potrzebne to semafory wjazdowe. Wyjazdowych nie musi być.
Wtedy wystarczą 2 semafory dwuramienne niesprzężone.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#94
semafory.jpg

Przestaw semafory tak jak pokazują strzałki.
ale jeżeli tutaj środki mają wpływ na ilość semaforów to to co jest potrzebne to semafory wjazdowe. Wyjazdowych nie musi być.
Gdzie chcesz, na tych skrzynkach z rysunku, postawić semafory wjazdowe? Może lepiej zostawić jak jest a dodatkowe skrzynki, wystarczą o długości 10cm, na semafory wjazdowe zrobić w przyszłości po uzbieraniu kasy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#95
Wjazdowych nie będzie cały układ pokazany jest we wpisie #59 Proste pytanie czy teraz rozstaw semaforów jest poprawny?
semafor1.jpg
 
OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#97
Aaa no i teraz jest wszystko jasne,narysowałem kierunek jazdy-czarna strzała.Na wjeździe semafor po prawej stronie od torów a na wyjeździe po lewej.Teraz już chyba będzie ok lecz mam obawy co do 1ramiennego po prawej czy nie powinien stać za rozjazdem na bocznicę.
SEMAFOR 2.jpg
 
OP
OP
Asan

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
579 1 5
#99
Nie,będzie 2 kierunkowa chciałem pokazać kierunek jazdy który będzie u mnie podczas zabawy i dlatego mam po prawej stronie semafory-pogubiłem się już w tym wszystkim.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
pogubiłem się już w tym wszystkim.
Oj tak. Na prawdziwej kolei nie może nie być semaforów wjazdowych. Na liniach znaczenia miejscowego może nie być semaforów wyjazdowych, ale wjazdowe muszą być zawsze (pomijam bardzo nieliczne wyjątki). Oczywiście na samych segmentach stacyjnych nie ma miejsca na semafory wjazdowe. Wykorzystując rysunek zamieszczony w poście 59. narysowałem jak to powinno wyglądać. Proponuję też rozważyć propozycję kolegi @stare tory:
Może lepiej zostawić jak jest a dodatkowe skrzynki, wystarczą o długości 10cm, na semafory wjazdowe zrobić w przyszłości po uzbieraniu kasy.
A cały układ powinien wyglądać mniej więcej tak:

makieta.jpg