Pojawił się w tym wątku ciekawy temat wagonów pasażerskich z rodziny X. Dodam kilka zdjęć moich modeli wagonów do pociągów pośpiesznych w komunikacji krajowej i międzynarodowej.
Bm 234, 51 80 22 70 592-2 Mu Freilassing
Zobacz załącznik 352296
Zobacz załącznik 352301
Bm235, 51 80 22 90 221-8 Kar Basel Bad
Zobacz załącznik 352297
Zobacz załącznik 352302
Obydwa modele są firmy Roco ze starszej produkcji i obaie odmiany produkowano pod tym samym numerem katalogowym 44746. W mdelach tych musiałem zamienić między sobą wózki bo różniły się wyposażeniem hamulca i rodzajem prądnic oświetleniowych tak żeby wózki z hamulcem magnetycznym i nowocześniejszą prądnicą dostał wagon na 200 km/h. Niestety producent nie jest zbyt staranny w doborze wyposażenia do poszczególnych wersji wagonów w zalezności od predkości i rodzaju hamulca w wózkach. Tez we wcześniajszych modelach montowano wózki z odlanym razem z ramą skośnym amortyzatorem odspręzynowania drugiego stopnia co nie jest zgodne z wózkami w wersji na 200 km/h. Nie ma też w instrukcji montażu nic na temat tego że w wagonach z wózkami bez hamulca klockowego nie należy montować w podwoziu cylindrów hamulcowych, bo wagony te w skali 1:1 miały hamulce tarczowe z siłownikami na wózkach przy samych tarczach hamulcowych. Wagony Bm234 produkowano na 140, 160 i 200 km/h i odpowiednio do tych prędkości dostosowywano wyposażenie i rodzaj wózków typu Minden Deutz. Pod koniec produkcji serii Bm234 lub zaraz po jej zakończeniu wyodrębniono z niej wagony dostosowane do prędkości 200 km/h i nadano im oznaczenie serii Bm235. Wagony Bm235 choć dość starej konstrukcji wprowadzono do eksploatacji w pociągach z programu IC79 gdyż nie zdecydowano się na wprowadzenie do produkcji wagonów 2 klasy z przedziałami generacji Eurofima, jak na innych europejskich kolejach (trochę szkoda).
WRbumz139, 51 80 88 75 502-1 Esn Dortmund Hbf. Quick Pick, wagon restauracyjny działający w systemie podobnym do barów szybkiej obsługi gdzie zamiast kelnera posiłki zamawiało się samemu i samemu je odbierało. Wagony te wykonano w wersji na 200 km/h dla pociągów IC79 i były one malowane na kolor kremowo czerwony (chyba Andrzej gdzieś model tego wagonu zaprezentował ale niae umiałem znaleźć wpisu), natomiast do pociągów pośpiesznych na 160km/h malowano na kolor kremowo niebieski morski. Na model tego wagonu dość długo polowałem ale nie załapałem się na model firmy Ade po reaktywacji (nie miałem wtedy pieniędzy) natomiast kiedy pojawił się w zapowiedziach firmy ACME to już nie odpuściłem. Model ten jest lepiej wykonany od modelu Ade bo w końcu jest to znacznie nowsze opracowanie, jedyna rzecz, która mnie trochę rozczarowała to fartuchy pomalowane na kolor ciemnoszaro brązowy a nie niebieski morski jak w modelu Ade ale wagon z tym numerem tak był pomalowany w rzeczywistości. Inna rzecz w tym modelu, która mnie trochę zawiodła to niedostosowanie do sprzęgów krótkich Marklin/Trix. Wystarczyło by gdyby producent wyposażył model w dodatkowy komplet zderzaków z lekko pociętymi od dołu tarczami co przy już tak dużej cenie modelu powinno być zapewnione.
Zobacz załącznik 352298
Zobacz załącznik 352303
ABvmz227, 61 80 30 70 003-2 Kol Koln Dutzerfeld. Wagon ten należy do grupy 5 wagonów wyprodukowanych w roku 1974-tym z rodziny Eurofima i posiada wózki typu francuskiego jakie stosowano w wagonach Corail (wagony nr 002 i 003). Wagony 004-006 posiadały wózki MD36. Natomiast wagon 001 to inna historia , o której napiszę wkrótce.
Zobacz załącznik 352299
Zobacz załącznik 352304
Model jest produkcji Roco nr 44641
Na koniec jeszcze pasujący raczej tylko kolorystycznie wagon pocztowy Post mr-a 50 80 00 33 045-8 PA Koln3 Koln dutzerfeld. Wagon jest produkcji Sachsenmodelle o niezbyt wysokiej jakości wykonania. Niestety wagon kupiłem bez opakowania i dodatkowych detali. Niestety jest dopuszczony do prędkości 140 km/h przez co niezbyt pasuje do pozostałych wagonów ale z tego co wiem były wersje tych wagonów dostosowane do prędkości nawet 200 km/h ale kupiłem ten model za 45 zł więc nie było co wybrzydzać. Daty rewizji są z roku 1994-go więc jest z epoki V ale jak sądzę w epoce IV chyba wyglądał tak samo o ile na początku nie był pomalowany na kolor zielony.
Zobacz załącznik 352300
Zobacz załącznik 352305
Przepraszam za jakość zdjęć ale przy obecnie kiepskiej pogodzie trudno znależć dobrze oświetlone miejszce do fotografowania.