• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#81
Jak najbardziej zachęcam do prezentacji wszystkiego co związane z DB.
Przypuszczam że ten drugi model 112-ki Andrzeja to może być taki jak od Kolegi Krisa. Co do jego ucyfrowienia to była by potrzebna płytka jak w moim nowszym modelu Ae6/6. Myślę o wykonaniu kopii z ewentualnymi ulepszeniami .
Mam znajomego który takie rzeczy robi w granicach cenowych 15-30 zł za sztukę. Sam potrzebuję 3 sztuki i 1 na zapas. Można by zrobić większe zamówienie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
#82
Tu wagony DB, które posiadam (sypialne) i oryginały (nie wiem, czy numery się zgadzają, nie sprawdzałem).
Nie znam ich historii, ani nie mogę nic na ich temat powiedzieć. Ale chętnie prezentuję. Za niedługo jadą do oświetlenia :)
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#83
Z tego co widzę wszystkie trzy modele to wagony serii WLABmh174. Ogólnie zbudowano 77 wagonów. Pierwsza seria podobnie jak WLABm173 miała wózki Munchen Kassel z wyglądu podobne do wózków tocznych VT11. W przedstawionych modelach są już wózki Minden Deutz. O historii tych wagonów wiem niewiele. Serię WLABm173 sprzedano w roku 1984 firmie Hupac. W roku 1967 powstała kolejna seria WLABmh175 dostosowana do większej prędkości 160km/h, zewnętrznie różniły się prostym dachem na końcach. Jest pokazany na ostatnim zdjęciu. Natomiast na 9 zdjęciu jest wagon SBB CFF FFS typu MU albo M ex CIWL. Nie wiem czy wagony tego typu w ramach TEN przydzielono do DB. Mam co prawda taki model w skali N ale nie jestem pewien jego autentyczności.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
#84
Ja już kilka wagonów DB pokazałem w innych wątkach, ale że było to kilka lat temu, to tu w skrócie powtórzę. Cztery wagony w klasycznym dla IV epoki DB malowaniu "oceanblau-beige", czyli "oceanicznoniebiesko-kremowy". Pierwszy to model firmy ADE. Wagon we wcześniejszej wersji malowania, z czarnym dolnym pasem.

IMG_2897a.jpg
IMG_2898a.jpg
IMG_2901a.jpg
IMG_2903a.jpg


Następny wagon to wagon 1/2 klasy z najstarszej serii wagonów typu X DB, z lat 1950-tych, charakteryzujących się jednoskrzydłowymi (nie łamanymi, jak w późniejszych konstrukcjach) drzwiami i wąskimi oknami przedziałów. Wagony tego typu w latach 1970-80-tych przyjeżdżały regularnie do Warszawy w pociągu z Frankfurtu nad Menem przez Zgorzelec - Wrocław - Łódź. Model L.S. Models. We wspomnianym pociągu był jeszcze jeden wagon tego starego typu: 2 klasy/bagażowy. Model takiego wagonu firma L.S. Models wypuściła niestety tylko w zestawie z innym wagonem 2 klasy, nowszej budowy. Tak wyglądają modele wagonów ze składu Frankfurt - Warszawa, niestety, modele mają inne przydziały, niż te, które jeździły w tym pociągu.

IMG_8374a.jpg
IMG_8377a.jpg
IMG_8399a.jpg


A tu wspomniany zestaw dwóch wagonów i ten drugi z nich, nowszego typu.

IMG_8418a.jpg
IMG_8403a.jpg


Więcej o tych wagonach L.S. Models napisałem tu:
http://forum.modelarstwo.info/threads/mój-tabor.5433/page-24
http://forum.modelarstwo.info/threads/nowości-2012-nie-pkp.11695/page-2#post-169367
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#85
Wagony tego typu w latach 1970-80-tych przyjeżdżały regularnie do Warszawy w pociągu z Frankfurtu nad Menem przez Zgorzelec - Wrocław - Łódź. Model L.S. Models.
W latach 90-tych pojawiły się w nocnej "rzeźni" relacji Warszawa - Berlin Lichtenberg. Nawet w drugiej klasie oferowały komfort podróży nieosiągalny dla współczesnych dalekobieżnych "tramwajów".
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#87
Pojawił się w tym wątku ciekawy temat wagonów pasażerskich z rodziny X. Dodam kilka zdjęć moich modeli wagonów do pociągów pośpiesznych w komunikacji krajowej i międzynarodowej.
Bm 234, 51 80 22 70 592-2 Mu Freilassing
20160104_193713.jpg
20160104_194350.jpg

Bm235, 51 80 22 90 221-8 Kar Basel Bad
20160104_193735.jpg
20160104_194416.jpg

Obydwa modele są firmy Roco ze starszej produkcji i obaie odmiany produkowano pod tym samym numerem katalogowym 44746. W mdelach tych musiałem zamienić między sobą wózki bo różniły się wyposażeniem hamulca i rodzajem prądnic oświetleniowych tak żeby wózki z hamulcem magnetycznym i nowocześniejszą prądnicą dostał wagon na 200 km/h. Niestety producent nie jest zbyt staranny w doborze wyposażenia do poszczególnych wersji wagonów w zalezności od predkości i rodzaju hamulca w wózkach. Tez we wcześniajszych modelach montowano wózki z odlanym razem z ramą skośnym amortyzatorem odspręzynowania drugiego stopnia co nie jest zgodne z wózkami w wersji na 200 km/h. Nie ma też w instrukcji montażu nic na temat tego że w wagonach z wózkami bez hamulca klockowego nie należy montować w podwoziu cylindrów hamulcowych, bo wagony te w skali 1:1 miały hamulce tarczowe z siłownikami na wózkach przy samych tarczach hamulcowych. Wagony Bm234 produkowano na 140, 160 i 200 km/h i odpowiednio do tych prędkości dostosowywano wyposażenie i rodzaj wózków typu Minden Deutz. Pod koniec produkcji serii Bm234 lub zaraz po jej zakończeniu wyodrębniono z niej wagony dostosowane do prędkości 200 km/h i nadano im oznaczenie serii Bm235. Wagony Bm235 choć dość starej konstrukcji wprowadzono do eksploatacji w pociągach z programu IC79 gdyż nie zdecydowano się na wprowadzenie do produkcji wagonów 2 klasy z przedziałami generacji Eurofima, jak na innych europejskich kolejach (trochę szkoda).

WRbumz139, 51 80 88 75 502-1 Esn Dortmund Hbf. Quick Pick, wagon restauracyjny działający w systemie podobnym do barów szybkiej obsługi gdzie zamiast kelnera posiłki zamawiało się samemu i samemu je odbierało. Wagony te wykonano w wersji na 200 km/h dla pociągów IC79 i były one malowane na kolor kremowo czerwony (chyba Andrzej gdzieś model tego wagonu zaprezentował ale niae umiałem znaleźć wpisu), natomiast do pociągów pośpiesznych na 160km/h malowano na kolor kremowo niebieski morski. Na model tego wagonu dość długo polowałem ale nie załapałem się na model firmy Ade po reaktywacji (nie miałem wtedy pieniędzy) natomiast kiedy pojawił się w zapowiedziach firmy ACME to już nie odpuściłem. Model ten jest lepiej wykonany od modelu Ade bo w końcu jest to znacznie nowsze opracowanie, jedyna rzecz, która mnie trochę rozczarowała to fartuchy pomalowane na kolor ciemnoszaro brązowy a nie niebieski morski jak w modelu Ade ale wagon z tym numerem tak był pomalowany w rzeczywistości. Inna rzecz w tym modelu, która mnie trochę zawiodła to niedostosowanie do sprzęgów krótkich Marklin/Trix. Wystarczyło by gdyby producent wyposażył model w dodatkowy komplet zderzaków z lekko pociętymi od dołu tarczami co przy już tak dużej cenie modelu powinno być zapewnione.
20160104_193810.jpg
20160104_194437.jpg


ABvmz227, 61 80 30 70 003-2 Kol Koln Dutzerfeld. Wagon ten należy do grupy 5 wagonów wyprodukowanych w roku 1974-tym z rodziny Eurofima i posiada wózki typu francuskiego jakie stosowano w wagonach Corail (wagony nr 002 i 003). Wagony 004-006 posiadały wózki MD36. Natomiast wagon 001 to inna historia , o której napiszę wkrótce.
20160104_193853.jpg
20160104_194501.jpg

Model jest produkcji Roco nr 44641

Na koniec jeszcze pasujący raczej tylko kolorystycznie wagon pocztowy Post mr-a 50 80 00 33 045-8 PA Koln3 Koln dutzerfeld. Wagon jest produkcji Sachsenmodelle o niezbyt wysokiej jakości wykonania. Niestety wagon kupiłem bez opakowania i dodatkowych detali. Niestety jest dopuszczony do prędkości 140 km/h przez co niezbyt pasuje do pozostałych wagonów ale z tego co wiem były wersje tych wagonów dostosowane do prędkości nawet 200 km/h ale kupiłem ten model za 45 zł więc nie było co wybrzydzać. Daty rewizji są z roku 1994-go więc jest z epoki V ale jak sądzę w epoce IV chyba wyglądał tak samo o ile na początku nie był pomalowany na kolor zielony.
20160104_193920.jpg
20160104_194526.jpg

Przepraszam za jakość zdjęć ale przy obecnie kiepskiej pogodzie trudno znależć dobrze oświetlone miejszce do fotografowania.
 
Ostatnio edytowane:
B

bobby74

Gość
#89
Pojawił się w tym wątku ciekawy temat wagonów pasażerskich z rodziny X. Dodam kilka zdjęć moich modeli wagonów do pociągów pośpiesznych w komunikacji krajowej i międzynarodowej.
Bm 234, 51 80 22 70 592-2 Mu Freilassing
Zobacz załącznik 352296 Zobacz załącznik 352301
Bm235, 51 80 22 90 221-8 Kar Basel Bad
Zobacz załącznik 352297 Zobacz załącznik 352302
Obydwa modele są firmy Roco ze starszej produkcji i obaie odmiany produkowano pod tym samym numerem katalogowym 44746. W mdelach tych musiałem zamienić między sobą wózki bo różniły się wyposażeniem hamulca i rodzajem prądnic oświetleniowych tak żeby wózki z hamulcem magnetycznym i nowocześniejszą prądnicą dostał wagon na 200 km/h. Niestety producent nie jest zbyt staranny w doborze wyposażenia do poszczególnych wersji wagonów w zalezności od predkości i rodzaju hamulca w wózkach. Tez we wcześniajszych modelach montowano wózki z odlanym razem z ramą skośnym amortyzatorem odspręzynowania drugiego stopnia co nie jest zgodne z wózkami w wersji na 200 km/h. Nie ma też w instrukcji montażu nic na temat tego że w wagonach z wózkami bez hamulca klockowego nie należy montować w podwoziu cylindrów hamulcowych, bo wagony te w skali 1:1 miały hamulce tarczowe z siłownikami na wózkach przy samych tarczach hamulcowych. Wagony Bm234 produkowano na 140, 160 i 200 km/h i odpowiednio do tych prędkości dostosowywano wyposażenie i rodzaj wózków typu Minden Deutz. Pod koniec produkcji serii Bm234 lub zaraz po jej zakończeniu wyodrębniono z niej wagony dostosowane do prędkości 200 km/h i nadano im oznaczenie serii Bm235. Wagony Bm235 choć dość starej konstrukcji wprowadzono do eksploatacji w pociągach z programu IC79 gdyż nie zdecydowano się na wprowadzenie do produkcji wagonów 2 klasy z przedziałami generacji Eurofima, jak na innych europejskich kolejach (trochę szkoda).

WRbumz139, 51 80 88 75 502-1 Esn Dortmund Hbf. Quick Pick, wagon restauracyjny działający w systemie podobnym do barów szybkiej obsługi gdzie zamiast kelnera posiłki zamawiało się samemu i samemu je odbierało. Wagony te wykonano w wersji na 200 km/h dla pociągów IC79 i były one malowane na kolor kremowo czerwony (chyba Andrzej gdzieś model tego wagonu zaprezentował ale niae umiałem znaleźć wpisu), natomiast do pociągów pośpiesznych na 160km/h malowano na kolor kremowo niebieski morski. Na model tego wagonu dość długo polowałem ale nie załapałem się na model firmy Ade po reaktywacji (nie miałem wtedy pieniędzy) natomiast kiedy pojawił się w zapowiedziach firmy ACME to już nie odpuściłem. Model ten jest lepiej wykonany od modelu Ade bo w końcu jest to znacznie nowsze opracowanie, jedyna rzecz, która mnie trochę rozczarowała to fartuchy pomalowane na kolor ciemnoszaro brązowy a nie niebieski morski jak w modelu Ade ale wagon z tym numerem tak był pomalowany w rzeczywistości. Inna rzecz w tym modelu, która mnie trochę zawiodła to niedostosowanie do sprzęgów krótkich Marklin/Trix. Wystarczyło by gdyby producent wyposażył model w dodatkowy komplet zderzaków z lekko pociętymi od dołu tarczami co przy już tak dużej cenie modelu powinno być zapewnione.
Zobacz załącznik 352298 Zobacz załącznik 352303

ABvmz227, 61 80 30 70 003-2 Kol Koln Dutzerfeld. Wagon ten należy do grupy 5 wagonów wyprodukowanych w roku 1974-tym z rodziny Eurofima i posiada wózki typu francuskiego jakie stosowano w wagonach Corail (wagony nr 002 i 003). Wagony 004-006 posiadały wózki MD36. Natomiast wagon 001 to inna historia , o której napiszę wkrótce.
Zobacz załącznik 352299 Zobacz załącznik 352304
Model jest produkcji Roco nr 44641

Na koniec jeszcze pasujący raczej tylko kolorystycznie wagon pocztowy Post mr-a 50 80 00 33 045-8 PA Koln3 Koln dutzerfeld. Wagon jest produkcji Sachsenmodelle o niezbyt wysokiej jakości wykonania. Niestety wagon kupiłem bez opakowania i dodatkowych detali. Niestety jest dopuszczony do prędkości 140 km/h przez co niezbyt pasuje do pozostałych wagonów ale z tego co wiem były wersje tych wagonów dostosowane do prędkości nawet 200 km/h ale kupiłem ten model za 45 zł więc nie było co wybrzydzać. Daty rewizji są z roku 1994-go więc jest z epoki V ale jak sądzę w epoce IV chyba wyglądał tak samo o ile na początku nie był pomalowany na kolor zielony. Zobacz załącznik 352300 Zobacz załącznik 352305
Przepraszam za jakość zdjęć ale przy obecnie kiepskiej pogodzie trudno znależć dobrze oświetlone miejszce do fotografowania.
@Jacek765 i @Andrzej Harassek trochę obok tematu, ale jestem pod ogromnym wrażeniem Waszego przywiązania do detalu, znajomości tematu i cierpliwości. W dzisiejszych czasach to już rzadkość, tym bardziej należy to podkreślać i doceniać - "popieram", "doceniam" pod postem to za mało (y) (y)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#90
Bardzo dziękuję że moje wpisy cieszą sie uznaniem. Ja na ogół staram się w miarę mozliwości jak najwięcej wiedzieć o pierwowzorach posiadanych modeli i tez w drugą stronę jeśli mnie zafascynuje jakiś tabor w skali 1:1 to staram się pozyskać jego model. Z racji że jestem maszynistą z dodatkowymi uprawnieniami rewidenta taboru posiadam pewną wiedze techniczną i staram się nią dzielić. Nie wiem wszystkiego a czasem mam niezbyt dokładne źródła informacji dlatego bardzo mi miło jeśli ktoś uzupełni lub poprawi moje informacje jak tez doda coś czego nie wiem.
Chciałbym uzupełnić mój ostatni wpis o lepsze zdjęcia bo te ostatnie nie wyszły za dobrze. Teraz są trochę lepsze. Nie dodaję opisów bo numery są już trochę czytelne a opisy są w moim poprzednim wpisie.
20160105_131754.jpg
20160105_131827.jpg
20160105_131855.jpg
20160105_131914.jpg
20160105_131949.jpg
20160105_132151.jpg
20160105_131517.jpg
20160105_131546.jpg
20160105_131704.jpg


Na koniec jeszcze zdjęcie podwozi wagonów z rodziny X firmy Roco z prawidłowymi detalami zamontowanymi w podwoziu i na wózkach w zalezności od rodzaju hamulca.
20160104_200512.jpg

Kolejno od góry;
Dum 902 140km/h hamulce klockowe założone cylindry hamulcowe w podwoziu
Am203 160km/h hamulce tarczowe (w wyobraźni) cylindry hamulcowe zdemontowane
Bm234 160km/h hamulce j,w.
Bm235 200km/h hamulce j.w. + hamulce magnetyczne. Nieprawidłowy amortyzator odspręzynowania drugiego stopnia
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#91
W latach 90-tych pojawiły się w nocnej "rzeźni" relacji Warszawa - Berlin Lichtenberg. Nawet w drugiej klasie oferowały komfort podróży nieosiągalny dla współczesnych dalekobieżnych "tramwajów".
Pamiętam go z Grochowa w 1996 roku .W przedziałach nawet były obrazki z pociągami.Wagon bagażowy/2 klasa też był w tym składzie
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#92
Do przedstawionych wyżej wagonów najczęsciej uzywam lokomotywy serii 111 firmy Roco nr kat 63640 z nowego opracowania z nowym napędem i na nowo opracowaną obudową i lepszymi detalami. Model to 111 087 BD Mumchen, Bw Munchen1. Lokomotywy serii 111 w skali 1:1 budowano od roku 1974-go jako uzupełnienie lokomotyw serii 110 i 112. Na poczatku lat 70-tych ogólne tendencje do podnoszenia prędkości pociagów dalekobieżnych w komunikacji międzynarodowej jak i krajowej spowodowały że lokomorywy serii 110 o prędkości konstrukcyjnej 150km/h już nie mogły sprostać nowym wymogom a lokomotyw serii 112 na 160km/h było po prostu za mało. Stało się jasne że potrzeba nowych lokomotyw. Sama konstrukcja lokomotyw 111 nie była ani nowatorska ani nowoczesna bo w załozeniach konstrukcyjnych miała być częsciowo zunifikowana z serią 110. Zachowano silniki trakcyjne, zestawy kołowe, wymiary podwozia i ogólna filozofie konstrukcji pudła ze zdejmowanymi segmentami dachu jak w lokomotywach znormalizowanych a nie zdejmowane całe segmenty pudła jak w seriach 103, 151, 181 i 184. Niemniej kilka nowych rozwiązań wprowadzono. Przede wszystkim nowe wózki, nowocześniejsza kabina, nowy system wentylacji silników trakcyjnych oraz mocniejszy hamulec elektrodynamiczny. Ogółem do roku 1984-go zbudowano 227 lokomotyw w sześciu seriach produkcyjnych. Dzięki nowemu znacznie wydajniejszemu hamulcowi elektrodynamicznemu lokomotywy te wprowadzono z duzym powodzeniem do ruchu podmiejskiego dzięki czemu ograniczono zuzycie klocków hamulcowych.
Wracając do modelu pierwotnie miał zamontowane pantografy połówkowe ale je zamieniłem z lokomotywa serii 103 gdzie były bardziej potrzebne.
20160105_132548.jpg
20160105_132615.jpg
20160105_132644.jpg
20160105_132709.jpg
20160105_132735.jpg
 
Ostatnio edytowane:

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#93
W nawiązaniu do wagonów Bm 234 i 235 - kilka zdjęć (źr. flickr):

Bm234-ki:

WaggonUnion Reisezugwagen DB Bauart Bm234_page1
by Alessandro Albe', on Flickr
WaggonUnion Reisezugwagen DB Bauart Bm234_page2
by Alessandro Albe', on Flickr
WaggonUnion Programme for freight and passenger-traffic_page7
by Alessandro Albe', on Flickr

Bm235 w historycznym składzie ekspresu IC 1806 Kolonia - Hamburg-Altona z lata 2010 r. prowadzonym przez BR 103 235:

D-DB 51 80 22-90 013-9 Bm 235
Essen Hbf 20.08.2010
by The STB, on Flickr

D-DB 51 80 22-90 639-1 Bm 235
Essen Hbf 20.08.2010
by The STB, on Flickr

A na koniec ładny składzik prowadzony przez 114 499, 5 III 1992 r.:

DB 114 499 Belm (D) 5 maart 1992
by Superbock, on Flickr
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#94
Obiecałem że napiszę coś o wagonie ABvmz 227 numer 001 i niniejszym to czynię. Zacznę jednak od bezpośrednio z nim związanego wagonu Bwumz/Bvmz237. Zacznę od tego że gdzieś ok roku 92 lub93-go na giełdzie w Katowicach kupiłem używany model wagonu Bwumz237 firmy Fleischmann o dość osobliwym wyglądzie; sylwetka jak Eurofima , wózki Minden Deutz a ściany boczne pod oknami i dach z falistej blachy inox jak w wagonach francuskich. Wagon ten tak bardzo mi się spodobał że był ostatnim moim skróconym modelem i sprzedawałem go w roku 96-tym z bólem serca ale postanowiłem ortodoksyjnie zrezygnować ze skróconych wagonów. Niestety wagony te były czasem do kupienia tylko w skali 1:100 z Rowa/Roco natomiast w skali 1:87 wyprodukowała go firma Ade, która w tamtym czasie wycofała się z rynku na skutek choroby właściciela p. Willego Ade. Na rynku wtórnym nie było mozliwości nabycia modelu tego wagonu. Na pocieszenie rok później kupiłem model w skali N także firmy Fleischmann ale juz nie chciał urosnąć ;):D.
20160105_135727.jpg


W międzyczasie udało mi sie zdobyć trochę informacji na temat wagonów w skali 1:1 i z tego co udało mi się dowiedzieć to w roku 1972 firma LHB zbudowała dwa prototypowe wagony o wysokim komforcie podrózowania dostosowane do prędkości 200km/h, klimatyzowane w wersji 1/2 kl ABwumz 227 oraz 2 kl. Bwumz237. Wagony te chyba jako pierwsze lub jedne z pierwszych miały drzwi odskokowo przesuwne. Wagon 2 klasy w odróznieniu od produkowanych dotychczas wagonów serii Bum/Bm 231-234 miały tylko 11 przedziałów a nie 12 przez co przedziały stały sie obszerniejsze co dawało lepszy komfort podróży. Niestety koleje niemieckie pomimo zakupienia tych prototypów nie zakupiły więcej przedziałowych wagonów 2 klasy nowego standardu Z tylko nadal kupowały juz nieco przestarzałe wagony Bm234/235 a lepszy standad zapewniały nowe wagony bezprzedziałowe Bpmz291. Do wagonów 1/2 klasy jeszcze powrócono w roku 1974-tym i zakupiono jeszcze 5 wagonów ale juz z gładkim poszyciem ścian bocznych. Wagony te pochodziły z równoległej produkcji wagonów Eurofima 1/2 kl. dla SNCF. Do ustalenia jeszcze jest fakt jakie wózki zastosowano w wagonach nr 002 i 003 wyprodukowanych przez Alsthom, jedne źródła podaja że były to wózki Y32 (od wagonów Corail) a inne źródła podają że były to wózki Fiat Y0270 o dość podobnym wyglądzie. Wagony 004-006 wyprodukowane przez LHB miały wózki Minden Deutz 36 jakie zastosowano w prototypach. Wagony weszły do regularnej eksploatacji ale niestety ze względu na małą ilość nigdy w pełni nie wykorzystano ich możliwości w pociągach Intercity, szczególnie dotyczy to wagonu Bwumz/Bvmz237, który jako pojedynczy egzemplarz o nietypowej liczbie miejsc nie mógł być wykorzystany w systemie rezerwacji dlatego był eksploatowany w pociągach pośpiesznych. Więcej na temat można znaleźć tu http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3126631,page=all .
Obydwa wagony prototypowe były malowane według nowego schematu z roku 1972 roku tzw Pop Lackierung, który jednak się nie przyjął. Jednak w swoim malowaniu przetrwały do roku 1988-go kiedy je przemalowano na standardowy schemat kremowo niebieski morski zakończono ich eksploatację w roku 1995 i prawdopodobnie niestety zezłomowano. Mała róznica w oryginalnum malowaniu nastąpiła na samym początku lat 80-tych kiedy wymieniono drzwi na seryjne typu Eurofima i pomalowano je na jednolity kolor jaki wagony miały w obszarze pasa okiennego.
Wracając do modeli to gdzieś ok roku 2008 wpadła mi ulotka firmy LS Models z zapowiedziami nowości, w których były zapowiedziane trzy komplety po 2 wagony modeli prototypów LHB kazdy komplet obejmował inny okres eksploatacji i malowania z uwzględnieniem zmian w obszarze drzwi. Od razu sie napaliłem na te modele ale na realizację musiałem czekać jeszcze jakieś 2 lata bo modele ukazały sie z dość dużym poślizgiem niemniej było warto czekać. Ja wybrałem kompletwagonów z najwcześniejszego okresu. Wagony mają jeszcze stare oznaczenia Bwumz237 i ABwumz227 i prędkość 200km/h. Później oznaczenia zmieniono na Bvmz237 i ABvmz227 jak też zmniejszono prędkość do 160km/h.
ABwumz227, 51 80 30-70 001-8 Esn Dortmund Bbf
20160105_130745.jpg
20160105_130818.jpg

Bwumz237, 51 80 21-70 001-9 Dortmund Bbf
20160105_130850.jpg
20160105_130911.jpg

Pewną ciekawostką jest fakt że 4 grupa cyfr pomimo dopuszczenia do prędkości 200km/h w obydwu wagonach jest 70 a nie 90 lub 91 co być może oznacza że jeszcze na początku lat 70-tych nie stosowano kodów cyfrowych z zakresu 90 dla wyróżnienia wagonów o prędkości powyżej 160km/h ale warto by to zweryfikować.
Jeszcze dodam ciekawostkę wszystkie firmy, które zabrały się za produkcję modeli wagonów prototypowych z roku 1972-go miały w ofercie modele obydwu wagonów; Rowa, Roco i Ade. Fleischmann w ofercie też miał dwa wagony ale nie miał wagonu 1/2 klasy ABwumz227 zamiast niego był w ofercie wagon 1 klasy Awumz207 w takim samym malowaniu jak ABwumz227. Wagonu prototypowego 1 klasy nigdy nie wyprodukowano i uwzględniając zmiany w systemie oznaczeń wagony Avmz207 pojawiły się dopiero 5 lat później w ramach produkcji wagonów Eurofima. Zastanawia jednak to wyrwanie się przed szereg z modelem nieistniejącego wagonu. Najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem może być że taki wagon mógł być w planach producenta jednak go nie zrealizowano a Fleischmann musiał wejść w posiadanie dokumentacji i być może modele powstawały równolegle z prototypami w skali 1:1
 
Ostatnio edytowane:

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#96
Mam pytanie do znawców: czy były jakieś istotne różnice między podwoziem lokomotyw DB serii 110 (pudło jak w 140) i 140? Jeśli nie, czy zamiana pudła w modelu Roco DB 110 na pudło tejże firmy lokomotywy 140 będzie dopuszczalne? Obydwa pudła idealnie pasują do podwozia, ale w kwestiach detali purystą takim jak Koledzy nie jestem. ;)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#97
Jak najbardziej można w tym przypadku zamieniać pudła bo podwozia lokomotyw serii 110 i 140 a także 139 niczym się nie rózniły. W skali 1:1 lokomotywy te rózniły się w konstrukcji wózków tylko przełozeniem przekładni głównej nawet chyba nie było zmian w układzie hamulcowym. Nawet te bardziej aerodynamiczne 110-ki miały takie same wózki a w modelach Roco starszej generacji chyba podwozia tez były zamienne z tymi prostymi budami. Nadwozia lokomotyw serii 110 były identyczne (oczywiście poza różnicami wprowadzanymi podczas produkcji jak reflektory i żaluzje) z lokomotywami serii 139 natomiast seria 140 nie posiadała hamulca elektrodynamicznego przez co miała mniej żaluzji w nadbudówkach na dachu. Jako ciekawostka lokomotywa 110 511 z prostym pudłem powstała z lokomotywy 139 134. Pudło posadzono na wózkach powypadkowej 110 477. Natomiast w latach 1993-95 dokonano odwrotnej przebudowy 18 lokomotyw serii 110 na 139 wykorzystując wózki wycofanych z eksploatacji lokomotyw serii 140. Natomiast wózki od przebudowanych 110-ek wykorzystano do lokomotyw 114 485-504 dawnych 112 485-504, których wózki na 160km/h wykazywały wiele uszkodzeń i lokomotywy te oznaczono serią 110 .
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#98
Dzisiaj kolejna lokomotywa Deutsche Bundesbahn - tym razem z IV epoki.
BR 360 - kiedyś V60 - w malowaniu beżowo-oceanicznoniebieskim (to nie ja tą nazwę koloru wymyśliłem :)) z 1987 roku. Lokomotywa spalinowa manewrowa z przeniesieniem napędu na osie jak w lokomotywach parowych.
Model ESU 31061 - metalowa buda, zarówno DC, jak Märklin, elektrycznie sterowane sprzęgi, sensoryka uruchamiająca dźwięki "stal o stal" podczas przejeżdżania kołami przez zwrotnice, generator spalin wydmuchiwanych z rury wydechowej. Malutka maszynka, a ciągnie maaasę wagoników.
Pozdrawiam :podstepny:
Kolega przedstawił piękny model lokomotywy serii 360 firmy ESU więc może i ja przedstawię mój model. Ja akurat mam model serii 260 firmy Roco. Ja mam moją lokomotywę blisko 20 lat i pomimo że nie ma tak zaawansowanych funkcji ba, nawet nie ma gniazda DCC. mimo to model jest bardzo dobrze wykonany i widać duże starania producenta o szczegóły. Po raz pierwszy Roco pokazało swój nowy model V60 w roku 1988 i poza przeprowadzoną modernizacją w zakresie dostosowania do DCC niczego więcej nie zmieniano i model w róznych odmianach jest nadal produkowany. Jakościa detali może nadal zachwycać. Jedyna rzecz którą zrobiłem w moim modelu to pomalowałem koła żeby nie wyglądały tak bardzo plastikowo. W przyszłości planuję dostosować ten model do DCC i zamontować zdalnie sterowane sprzęgi. Jako ciekawostkę podam fakt że lokomotywy te budowane pod serią V60 w liczbie 942 sztuk, podzielono na dwie grupy u progu epoki IV i oznaczono seriami 260 i 261. Róznica polegała na tym że lokomotywy zgrupowane w serii 261 były cięższe (ok 53t) gdyż ich ramy wykonano z grubszej blachy w porównaniu z 260 (48,5-49,5t). Ponieważ nie zachowano ciągłości numeracji najwyższy numer V60 był 1241. W numeracji EDV numer inwntarzowy musi mieć 3 cyfry dlatego lokomotywom V60 1001-1019 nadano mumery 260 001-019 a V60 1101-1241 oznaczono 261 101-241. Nie wiem tylko co się stało z lokomotywami V60 011-021 gdyż nie otrzymały oneoznaczenia EDV. Ponowne zmiany oznaczeń nastąpiły w roku 1987-mym kiedy z przyczyn formalnych lokomotywy te zaliczono do grupy lokomotyw małych i zmieniono oznaczenia serii na 360 i 361. Wkrótce część lokomotyw , które dostosowano do zdalnego sterowania radiem oznaczono seriami 364 i 365.
Model Roco to 260 150-8 BD Nurnberg Bw Nurnberg1 nr Katalogowy 43830.
20151220_110436.jpg
20151220_110457.jpg
20151220_110524.jpg
20151220_110548.jpg
20151220_110619.jpg
20151220_110719.jpg


I jeszcze oryginał w roku 1985 jako V60 150 przygotowana na paradę
260-150-1.jpg


Jako ciekawostka zdjęcie z sieci Lokomotywy , która ma oznaczenie 360 i 260
vt8gl9w5efpc.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3