To obejrzyjmy następną ikonę: legendarna E03, później 103. Temat tak obszerny, że zasługuje na oddzielny wątek, ale spróbujmy się zmieścić tu. Zdjęć oryginałów jest w sieci setki, jeżeli nie tysiące, więc tu pokażę tylko kilka, jakie sam miałem okazję wykonać, a potem przejdę do modeli - oczywiście też nie wszystkich.
Prototypowe cztery egzemplarze zostały zbudowane w 1965 roku i otrzymały oznaczenia E03 001 do 004. W 1968 roku, w związku z wprowadzeniem nowego systemu oznaczeń, zostały one przenumerowane na 103 001 do 004. Lokomotywy miały moc ciągłą 5940 kW i osiągały prędkość 200 km/h. W 1970 roku rozpoczęto produkcję wersji seryjnej, oznaczonej numerami 103 101 do 245 (seria 103.1). Wersja seryjna miała nieco większą moc 7780 kW i różniła się nieco wyglądem, przede wszystkim bocznymi żaluzjami na całej wysokości ścian pudła (prototypowe maszyny miały żaluzje tylko w górnej części pudła). Ostatnie 30 (216 do 145) sztuk otrzymało dłuższe kabiny, co spowodowało wydłużenie długości maszyny z 19 500 do 20 200 mm. Lokomotywy były przeznaczone przede wszystkim do pociągów TEE i IC i dlatego otrzymały charakterystyczne dla TEE barwy kremowo-czerwone z czarnym dolnym pasem. Kilka (kilkanaście?) lokomotyw z późniejszych dostaw miało cały dół pudła, łącznie z dolnym pasem, w kolorze czerwonym, co moim zdaniem wyglądało lepiej i pasowało do zmienionego pod tym względem w końcu lat 1970-tych malowania wagonów 1 klasy TEE i IC.
Po 1987 roku maszyny zaczęły dostawać nowe kolory "Orientrot". Na szczęście tylko część lokomotyw zostało tak przemalowanych. Nie wspominam tu świadomie specjalnych malowań, jak Lufthansa czy DB-Touristik.
Maszyny serii 103 zostały formalnie wycofane z normalnej eksploatacji między 1997 a 2001 rokiem, ale jeszcze kilka lat później sięgano do tych maszyn w razie zwiększonych potrzeb eksploatacyjnych. Wiele maszyn zostało zachowanych, część w stanie zdatnym do jazdy. Dwie lokomotywy, o numerach 113 i 245 (ostatnia zbudowana) zostały zachowane w jednostkach DB: 113 w DB Fernverkehr Frankfurt, a 245 w DB Fernverkehr München i są używane w regularnym ruchu, nosząc oryginalne symbole Deutsche Bundesbahn (tzw. "keks").
A teraz czas na zdjęcia. Niestety, nigdy nie trafiłem na lokomotywę z serii prototypowej. Swoje modele pokażę w następnym odcinku. Na początek kilka zdjęć z Kolonii w 1993 roku.
103 204 w Magdeburgu rok później, już z logo DB AG.
I na koniec 103 245, złapana w marcu 2014 roku w Monachium.