Czteroosiowe Umbauwagen firmy Roco były moi pierwszymi wagonami osobowymi tej firmy jakie znalazły się w mojwj kolekcji. Mam je od 30 lat i były to dwa modele kupione z trzeciej ręki Byg i BDyg. Kilka lat temu kiedy kupiłem model lokomorywy serii 23 kupiłem na Ebayu 3 wagony używane w róznym stanie AByg BDyg i B4yg (IIIep.). Z tego wszystkiego skompletowałem 4 wagony w dobrym stanie. Co do dostarczanych uchwytów razem z modelami to wygląda na to że już dodawano je pod koniec lat 70-tych a na pewno już w roku 1980-tym. Posiadam katalog na lata 1980/81 i już sa tam zdjęcia (nie rysunki) tych wagonów juz z zamontowanymi uchwytami. Mam tez katalog z roku 1978-go ale sa tam rysunki tych wagonów z uchwytami przez co nie moge być pewny ostatecznej wersji jaka była w tym czasie w sprzedaży. Warto tu dodać informację że te wagony Roco wprowadziło do produkcji ok roku 1975-go bo w tym roku otrzymały nagrodę Model des Jahres 1975, Eisenbahn Modelbahn Magazin. Z tego co wiem to był to samodzielny projekt firmy Roco a nie odziedziczony po firmie Rowa (p. Willego Ade), która to firma tez miała wagony tego typu z własnego projektu. Niestety wagony firmy Rowa zostały uziemione podobnie jak lokomotywy serii 216 prawdopodobnie żeby chronić własne projekty. Jeszcze w uzupełnieniu informacji o wagonach 3 osiowych to we wspomnianym katalogu 80/81 wagony te mają na zdjęciach uchwyty natomiast czerwona doczepa nr kat 4214A jest pokazana jako nowość na rok 1981 ale na zdjęciu nie ma uchwytów, podejżewam nie zdążyli przykleić.
Teraz przedstawie wagony z mojej kolekcji;
Byg514 50 80 29-11 593-0 Kol dalej przydział na białym tle jest nieczytelny, model z dostawy do Polski ok roku 1976-go, ciemno szary dach
BDyg531 50 80 82-12 061-1 Kol przydział nieczytelny, model z późniejszej produkcji - srebrnoszary dach i ślady po odklejonych uchwytach (model ten zastąpił u mnie taki sam wagon , który był w gorszym stanie z dostawy do polski z roku 1976-go , który mial dach ciemno szary).
AByg504 50 80 38-11 456-9 Han dalszy przydział nieczytelny, model z poczatku lat 80-tych jeszcze bez KKK, dach srebrno szary nadwozie zieleń tlenkowa (jaśniejsza od poprzednich modeli)
B4yg 75 702 Han Hannover Hbf. model tym razem z III epoki prawdopodobnie z końca lat 80-tych lub poczatku 90-tych posiada już KKK. Może pochodzić z zestawu bo nie mam oryginalnego opakowania.
I jeszcze fotka grupowa od czoła z góry
Chciałbym się odnieść do problemu sprzęgowego przedstawionego wcześniej przez Andrzeja na przykładzie pięknego modelu cysterny (dobrze że sie pojawił wagon towarowy w tym wątku).
Umbauy to bodajże chyba najstarsze modele wagonów osobowych firmy Roco własnego projektu i wkrótce do nich powstał uzupełniający zestaw mechanizmu krótkiego sprzęgu. Niestety początkowy projekt tych wagonów jak też 4 osiowych cystern nie przewidywał zastosowania takiego mechanizmu przez co dodatkowy zestaw KKK nie pracował prawidłowo z powodu braku krzywki do prowadzenia sprzegu w czasie ciagnięcia pociągu co objawiało sie rozciąganiem sprężystym cięzszego składu. Nieznacznie późniejszy projekt wagonów typu Hecht już miał te krzywki. Zestaw KKK do Umbau-ów pasował takze do Hechtów. Przedstawiam zdjęcie wagonów z widocznymi mechanizmami sprzęgowymi; kolejno od góry Hecht z załozonym KKK z zestawu uzupełniającego, niżej w środku Umbauwagen B4yg z KKK montowanym fabrycznie i na dole Umbauwagen Byg514 bez KKK.
Teraz przedstawie wagony z mojej kolekcji;
Byg514 50 80 29-11 593-0 Kol dalej przydział na białym tle jest nieczytelny, model z dostawy do Polski ok roku 1976-go, ciemno szary dach
BDyg531 50 80 82-12 061-1 Kol przydział nieczytelny, model z późniejszej produkcji - srebrnoszary dach i ślady po odklejonych uchwytach (model ten zastąpił u mnie taki sam wagon , który był w gorszym stanie z dostawy do polski z roku 1976-go , który mial dach ciemno szary).
AByg504 50 80 38-11 456-9 Han dalszy przydział nieczytelny, model z poczatku lat 80-tych jeszcze bez KKK, dach srebrno szary nadwozie zieleń tlenkowa (jaśniejsza od poprzednich modeli)
B4yg 75 702 Han Hannover Hbf. model tym razem z III epoki prawdopodobnie z końca lat 80-tych lub poczatku 90-tych posiada już KKK. Może pochodzić z zestawu bo nie mam oryginalnego opakowania.
I jeszcze fotka grupowa od czoła z góry
Chciałbym się odnieść do problemu sprzęgowego przedstawionego wcześniej przez Andrzeja na przykładzie pięknego modelu cysterny (dobrze że sie pojawił wagon towarowy w tym wątku).
Umbauy to bodajże chyba najstarsze modele wagonów osobowych firmy Roco własnego projektu i wkrótce do nich powstał uzupełniający zestaw mechanizmu krótkiego sprzęgu. Niestety początkowy projekt tych wagonów jak też 4 osiowych cystern nie przewidywał zastosowania takiego mechanizmu przez co dodatkowy zestaw KKK nie pracował prawidłowo z powodu braku krzywki do prowadzenia sprzegu w czasie ciagnięcia pociągu co objawiało sie rozciąganiem sprężystym cięzszego składu. Nieznacznie późniejszy projekt wagonów typu Hecht już miał te krzywki. Zestaw KKK do Umbau-ów pasował takze do Hechtów. Przedstawiam zdjęcie wagonów z widocznymi mechanizmami sprzęgowymi; kolejno od góry Hecht z załozonym KKK z zestawu uzupełniającego, niżej w środku Umbauwagen B4yg z KKK montowanym fabrycznie i na dole Umbauwagen Byg514 bez KKK.
Ostatnio edytowane: