• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

B

bobby74

Gość
Dzisiaj wystawiłem z witryny BR 52 z datą rewizji grudzień 1949, czyli samych początków Deutsche Bundesbahn :cool:
Do tego z tendrem kondensacyjnym. Wynalazek, który miał na celu gospodarniejsze obchodzenie się z wodą w lokomotywie - szczególnie ważne tam, gdzie uzupełnianie wody było niemożliwe bądź mocno utrudnione. Efektem ubocznym korzystnym w czasie wojny była stosunkowo nieduża emisja pary, co dawało większe szanse transportom wojennym ciągniętym przez BR 52 na niezauważenie przez samoloty wroga... Na szczęście nie pomogło to Niemcom w wygraniu wojny :), a lokomotywy były używane jeszcze długo w Europie, choć rzadko z takim tendrem, gdyż technika ta okazała się zawodna.
Model to Märklin 31031 z zestawu dwóch BR 52 - z tendrem typowym dla tej lokomotywy i właśnie z tendrem kondensacyjnym. Metalowa nadbudowa z typowymi (?) zabrudzeniami, dźwięk, funkcjonujące wentylatory w tendrze, dymek z komina. Wcale nie jestem pewien, czy taka lokomotywa rzeczywiście wtedy istniała, ale i tak bardzo mi się podoba.

IMG_7505.JPG IMG_7510.JPG IMG_7513.JPG IMG_7522.JPG IMG_7525.JPG

I jeszcze link z kilkoma bardzo ładnymi fotografiami podobnej lokomtywy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
A jaki przydział i datę rev. ma egz. 1064?
Lokomotywa Roco 43644 V100 1064 BD Wuppertal, Bw Hagen Eck.(Eckesey), AW Bremen, REV Brm 3.8.62.
Jeśli dobrze się orientuję to z tym numerem to był chyba pierwszy wypust Roco tej lokomotywy. Na tej stronie jest dość dużo na temat wyprodukowanych modeli (nie wszystkich bo brakuje n.p. lokomotywy firmy Rowa w skali N) tej serii http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_100 . Roco pod numerem 43644 wyprodukowało 3 numery 1064 90-91, 1075 92-93 i 1088 94-97. Późniejsze wypusty już z gniazdem DCC miały już inne numery katalogowe.
 
Ostatnio edytowane:

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
Lokomotywa Roco 43644 V100 1064 BD Wuppertal, Bw Hagen Eck.(Eckesey), AW Bremen, REV Brm 3.8.62.
Jeśli dobrze się orientuję to z tym numerem to był chyba pierwszy wypust Roco tej lokomotywy. Na tej stronie jest dość dużo na temat wyprodukowanych modeli (nie wszystkich bo brakuje n.p. lokomotywy firmy Rowa w skali N) tej serii http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_100 . Roco pod numerem 43644 wyprodukowało 3 numery 1064 90-91, 1075 92-93 i 1088 94-97. Późniejsze wypusty już z gniazdem DCC miały już inne numery katalogowe.
Dzięki! Rozumiem, że wszystkie te modele były czerwone i jeszcze nie niebiesko-kremowe?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Niebiesko kremowy był już z ep.IV nr kat 43648 na pewno był 211 070 czy był inny numer trzeba sprawdzić na stronie którą podałem wcześniej.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Skoro temat lokomotyw z rodziny V100 się wyczerpał to chciałbym zaprezentować kolejną lokomotywę.
Tym razem chcę zaprezentować model lokomotywy serii 184 firmy Marklin. Pierwszy model lokomotywy tej serii miałem z firmy Lima ale był on niestety dość niskiej jakości niemniej wiele lat temu był nie do pogardzenia. Lokomotywy serii 184 zbudowano jako lokomotywy czterosystemowe w liczbie 5 sztuk z wyposażeniem elektrycznym firm AEG 184 001-003 (E410 001-003) i BBC 184 111-112 (E410 011 i 012 przez krótki czas 184 011 i 012). Zbudowano tez jeszcze 4 podobne lokomotywy dwusystemowe serii 181.1 (E310). Lokomotywy serii 184 nazwane tez Europa lok miały 4 pantografy na dachu gdy 181 miały tylko 2. W końcowym okresie eksploatacji lokomotyw serii 184 ze względu na awaryjność układów do zasilania prądem stałym zdemontowano 2 zewnętrzne pantografy i część wyposażenia elektrycznego prądu stałego i eksploatowano je jako lokomotywy dwusystemowe prądu przemiennego. Lokomotywy te niestety nie były w pełni udaną konstrukcją głównie ze względu na awaryjne układy zasilania prądem stałym. Najlepsze lokomotywy 4 systemowe zaprojektowane w latach 60-tych to były francuskie CC40100 i ich belgijskie odmiany serii 18. Jak na tym tle wypadły belgijskie lokomotywy serii 16 tego nie wiem.
Wracając do modeli to niestety powstało stosunkowo niewiele opracowań tych lokomotyw. Najstarsze były modele Limy i Trix. Gdzies na początku lat 2000-nych powstał model firmy Marklin a kilka lat temu najlepsze modele wykonał LS Models przy czym ten ostatni jako jedyny wykonał wszystkie odmiany (BBC I AEG).
Wracając do modelu Marklina jaki obecnie posiadam to wszystko wskazuje że nie jest to całkowicie na nowo opracowany model, wiele detali zdradza że wykorzystano obudowę z Trixa i boki wózków. Całkowicie na nowo wykonano podwozie z klasycznym napędem Marklina. Wiele detali poprawiono i wykonano wnętrza kabin (w Trix-ie były szyby z czarnego plastiku). Sam model robi dobre wrażenie może niezbyt nowoczesnego modelu ale bardzo solidnego. Mój model kupiłem okazyjnie z drugiej ręki i jest on przerobiony na system 2DC. Jeśli dobrze sie orientuję Marklin nie wykonał tego modelu na prąd stały pod marka Trix i prawdopodobnie przeróbki dokonał jakiś profesjonalny warsztat z wykorzystaniem oryginalnych części Hamo/Trix jednak koła z obrzeżami o niskim profilu niewiele wyższym od RP25 wygladają na produkt jakiejś innej firmy (ale mogę sie mylić).
Lokomotywa 184 002-4 BD Saarbrucken Bw Saarbrucken 1
20151216_111636.jpg
20151216_111715.jpg
20151216_111746.jpg
20151216_111831.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Zgadza się na podstawie doświadczeń z lokomotywami serii 184 i 181.1 zbudowano 25 lokomotyw serii 181.2. Była to największa seria lokomotyw DB ze sterowaniem tyrystorowym. W tamtym czasie już pracowano nad całkiem nowym napędem asynchronicznym. Stąd w odróżnieniu od innych kolei DB nie wprowadziło lokomotyw tyrystorowych do eksploatacji na większą skalę.
[DOUBLEPOST=1455562274,1455561864][/DOUBLEPOST]Model Roco lokomotywy serii 181.2 przedstawił na pierwszej stronie tego wątku kolega Tulip. Ja na razie nie mam tego modelu.
 
D

Dampflok

Gość
Pierwszymi wielosystemowymi elektrowozami dla kolei zachodnioniemieckich były trzy elektrowozy Baureihe 182 wyprodukowane w 1960 roku. Początkowo elektrowozy oznakowane były jako Baureihe E 320. Dodatkowy elektrowóz wielosystemowy dla kolei zachodnioniemieckich Baureihe 183 wyprodukowano w 1962 roku przy wykorzystaniu wózków i ramy z niemieckiego elektrowozu E 244 021, eksploatowanego na górskiej linii kolejowej Höllentalbahn w Schwarzwaldzie, oraz silników trakcyjnych z niemieckiego elektrowozu E 244 022. Początkowo elektrowóz oznakowany został jako Baureihe E 344. Elektrowozy eksploatowane były przy prowadzeniu pociągów pasażerskich do Francji i Luksemburga.

Elektrowóz Baureihe 182 001 w Koblencji.
http://www.bahnbilder.de/bild/deuts...-hier-die-aeusserlich-aufgearbeitete-aeg.html

und-hier-aeusserlich-aufgearbeitete-aeg-694715.jpg


Elektrowóz 183 001 w lokomotywowni Saarbrücken w czerwcu 1968 roku.
http://www.78er.de/BIM/BIM0812/08122/08123/08124/08124.html

E34401-r-BwSaarbruecken-19660329-Holzborn-Skl.jpg


Elektrowóz 184 112 z pociągiem lokalnym Köln - Aachen w dniu 10 września 1977 roku.
Dodatkowe fotografie elektrowozów Baureihe 184:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4633983,page=all

81-19_184112_Aachen_10-9-77_S.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Zgadza się pierwsze dwusystemowe lokomotywy DB to były E320/182 zbudowane jako nowe podobnie do serii 110/140 jednak były to lokomotywy doświadczalne w których zastosowano i testowano różne rozwiązania stąd nietypowa numeracja 001, 011, 021. Podobnie ponumerowano lokomotywy E244 dla Hollentalbahn. Pierwsza E244 001 była zbudowana jak E44.5 (506-509). Pozostałe były podobne do normalnych E44. Dwie z tych lokomotyw przebudowano na E44.
[DOUBLEPOST=1455567100,1455566635][/DOUBLEPOST]Wracając jednak do tematu lokomotyw wielosystemowych to przez długi czas lokomotywy serii 184 były jedynymi lokomotywami czterosystemowymi DB. Dopiero DB AG wprowadziły nowe lokomotywy serii 189 na początku lat 2000-nych.
 
B

bobby74

Gość
Wiem, że o V200 i BR 220 już było, ale bardzo chciałem się pochwalić wczorajszym nabytkiem - BR 220 022-8 z 1977 roku.
Model to ESU 31081 - metalowa nadbudowa i rama + cała masa bajerów typowych ostatnio dla lokomotyw ESU łącznie z generatorem spalin - którego lepiej nie używać, bo zaczyna hałasować ;)
Pozdrawiam znad Renu!

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
A czemu nie. Po to jest ten wątek żeby się chwalić swoimi modelami:) i dzielić z innymi swoją wiedzą. Model wygląda super gratulacje. Czy wśród wielu bajerów jakie ma ten model sa tez napędzane wentylatory?
 
B

bobby74

Gość
Czy wśród wielu bajerów jakie ma ten model sa tez napędzane wentylatory?
Całe szczęście nie :) Dwusystemowa DC/AC bez konieczności przebudowy czegokolwiek. Sensoryka pisku kół w łukach i "stal o stal" na rozjazdach, podświetlana maszynownia, kabina maszynisty, pulpit sterowniczy, "snop iskier" podczas hamowania, 2 generatory spalin, wentylatory przestrzenne i obrotowe, ale tylko manualnie :) Podczas włączania silników światła i inne elementy świecące na chwilę przygasają, tak jak w starym maluchu podczas rozruchu - bardzo realistycznie i efektownie to wygląda :D Prezentowany kiedyś przeze mnie PIKO V200 też tak ma.
 
B

bobby74

Gość
Co można podpiąć do BR 220? Znalazłem co nieco o Silberlingach do ruchu lokalnego.

image.jpeg


Czy coś jeszcze?
 
B

bobby74

Gość
ESU LokSound V4.0 z DCC i mfx dla Märklina, ale okrojony - można na nowo mapować funkcje i modyfikować ustawienia, ale nie można modyfikować dźwięku.
 

KSK 1982

Kustosz Sali Pamięci
Zespół forum
GGM
Reakcje
168 4 0
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Na tym trzecim zdjęciu sa za lokomotywą wagony z rodziny yl to takie coś co powatało jeszcze przed Silberlingami z wejściami po środku i na końcach. Budowano je jako 1/2 kl AByl411 (BC4ymg51/ AB4ym51), 2kl. Bylb421/Byl422 (C4ymg51/B4ym51), 2 kl. ze stanowiskiem sterowniczym Bylf436 (C4ymgf51/ B4ymf51), 2kl bagażowy BDyl456/Bdyl458/459 (CPw4ym51/BPw4ymf51). Wagony były bezprzedziałowe. Do nich jeszcze zbudowano bez środkowego wejścia wagon 2kl Barowy Bryl446 (CR4ymg51/BR4ymb51) i wielkoprzedziałowe 1 kl Ayl401(AB4ymg54/A4ym54).
Wracając do zdjęcia to za lokomotywa są 2 wagony 2 kl chyba Byl421 lub 422 trxzeci wagon to prawdopodobnie 2kl Bagażowy ale z serii BDms271-273 (dokładne ustalenie jest raczej niemożliwe) czwarty wagon jest tez trudny do ustalenia bo jedyne co o nim wiadomo to to że nie ma wejścia po środku. Wagony 5 i 6 to kolejne wagony z wejściem po środku ale które to z nich to też trudne do ustalenia. ostatni wagon to wagon bez wejścia pośrodku. Wszystkie te wagony sa wagonami konstrukcji powojennej.
Modele wagonów z wejściami pośrodku produkowało Roco a wagon barowy BRyl446 Roco i Lima. BDms też był w ofercie Roco.
Pokuszę sie jeszcze o rozkminienie wagonu na drugim zdjęciu. Ponieważ widać żółty pas 1 kl i zielone pudło jest to zatem wagon 1/2 klasy. Drzwi są jednoskrzydłowe czyli starze serie w tym przypadku raczej w rachubę wchodzą ABm223 (możliwe 221 ale było ich 2 sztuki) lub AByi411. Ten ostatni jest nawet bardziej prawdopodobny bo jeśli to co jest widoczne na ścianie cziłowej pod krawędzia dachu to fragment świałła końca pociągu to wskazuje na to że jest to wagon z wejściem środkowym bo wagony dalekobieżne typu X miały końcówki usytuowane nisko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
Ponieważ wrócił temat lokomotywy V200/BR220, postanowiłem pokazać tu jej cięższą wersję. W 1956 roku Koleje Jugosłowiańskie zamówiły 3 lokomotywy oparte o konstrukcję maszyn serii V200. Ze względu na mały dopuszczalny nacisk na oś, wynoszący na większości linii w ówczesnej Jugosławii tylko 16 ton, lokomotywy zostały wykonane jako 6-osiowe. Skutkowało to m.in. większą długością maszyny, 20 270 mm w porównaniu do 18 470 mm długości lokomotyw V200 (prototypy miały 18 530 mm) oraz większą masą, nieco ponad 100 ton zamiast 80 ton maszyn V200.

Producent lokomotywy, firma Krauss-Maffei liczył na większe zamówienie, jednak z braku pieniędzy Koleje Jugosłowiańskie nie zdecydowały się na dalsze zakupy. Krauss-Maffei postanowił jednak zbudować w 1957 roku jeszcze jedną maszynę, którą zamierzał oferować na rynku zachodnim. Pomalowana na szaro-granatowo, z wielkim napisem KRAUSS-MAFFEI na boku, na jesieni 1957 roku przeszła z sukcesem próby eksploatacyjne na linii Semmering w Austrii, prowadząc zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe, utrzymując rozkładową prędkość. Ze względu na większą masę, przy tej samej mocy dwóch 12-cylindrowych silników wynoszącej blisko 2200 KM, co lokomotywy V200, maszyna 6-osiowa miała mniejszą prędkość - tylko 120 km/h, podczas, gdy jej lżejsze siostry rozwijały prędkość 140 km/h. Uznano to za wadę nowej maszyny i w 1958 roku przebudowaną ją, zwiększając moc do 3000 KM i największą prędkość do 140 km/h.

Po przebudowie lokomotywa została pomalowana na kremowo-czerwono z białymi paskami i dalej przechodziła próby eksploatacyjne, głównie na południu Niemiec i w Austrii. Dopiero w styczniu 1963 roku Deutsche Bundesbahn wynajęły lokomotywę, a w 1964 dokonały jej formalnego zakupu. Maszyna została oznaczona symbolem V300 001 i pomalowana w kolory podobne do maszyn V200. W 1968 roku lokomotywa dostała nowe oznaczenie, 230 001-0. I właśnie w takich oznaczeniach został wypuszczony jej model firmy Rivarossi (HR2050), jaki udało mi się jakiś czas temu kupić z drugiej ręki. Mój model jest fabrycznie wyposażony w dekoder dźwiękowy ESU LokSound V3.5. Modele tej lokomotywy w różnych oznaczeniach były produkowane wcześniej przez Limę, były też modele Trixa i Märklina.

IMG_2428b.JPG
IMG_2437b.JPG
IMG_2426b.JPG
IMG_2441b.JPG
 
Ostatnio edytowane:
B

bobby74

Gość
V300?
Od jakiegoś już czasu myślę o takim modelu w ciemnoniebieskim malowaniu fabrycznym i na myśleniu się kończy, bo wyobrażenie sprzedających o cenie jest proporcjonalne do powiększonej długości tej lokomotywy w porównaniu do V200 :)
A czy byłaby szansa na zdjęcie tego loka razem z BR220/V200?