• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
Oczywiście V300 001, dzięki za zwrócenie uwagi. Już poprawione. Szansa na zdjęcie byłaby, choć już chyba nie dziś. Ale mam tylko jedną V200 Roco, którą już tu pokazywałem.
 
B

bobby74

Gość
Pal licho czy od Roco - ciekawy jestem wrażeń z różnicy długości, kiedy wielka V200 staje się mała w sąsiedztwie jeszcze większej lokomotywy :)
W ramach rewanżu zaprezentuje zestaw wagonów Blauer Enzian z lat 50-tych - może się w końcu sprzeda... ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
Zgodnie z obietnicą zdjęcia porównawcze 230 001-0 Rivarossi i V 200 004 Roco. Porównując oba modele stwierdzam, że są podobnej jakości jeśli chodzi o odwzorowanie. Niektóre detale są lepsze u Roco (np. uchwyty manewrowego na czołach, inne w modelu Rivarossi (np. wentylatory na dachu). W mojej 230 źle jest chyba źle założona obudowa i wygląda na to, że dekoder (widoczny w jednej z kabin) przeszkadza w dociśnięciu budy we właściwe miejsce. Jest to o tyle dziwne, że model był wyposażony w dekoder fabrycznie. No, ale za ceną, jaką dałem za ten model, nie mam prawa narzekać. Niestety, jak na razie nie poradziłem sobie z otwarciem modelu żeby to poprawić.

IMG_2445b.jpg
IMG_2450b.jpg
IMG_2449b.jpg
IMG_2456b.jpg
IMG_2453b.jpg
IMG_2454b.jpg
IMG_2458b.jpg
 
B

bobby74

Gość
Co ciekawe Pikowska V200 ma 4 wentylatory na dachu - Roco ma 2 :)
A pomysł Rivarossiego, żeby dekoder pchać do kabiny, mimo że w loku tyyyyle miejsca - zaskakujący. Ale i tak BR230 robi na mnie wrażenie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
Model Roco to prototyp, jeden z pięciu (004), modele Piko to pewnie seryjne lokomotywy. One troszkę się różniły.
 
B

bobby74

Gość
Skład pociągu dalekobieżnego Monachium - Hamburg Altona z połowy lat pięćdziesiątych - Blauer Enzian.
Wagony typu Henschel-Wegmann z wagonem widokowym na końcu składu - na wzór amerykański.
Model to Märklin 46215 z oświetleniem wewnętrznym i końca składu. Takie składy robiły również Rivarossi i Lima. Idealnie pasuje do V200 prezentowanego powyżej.

IMG_7548.JPG


IMG_7550.JPG


IMG_7554.JPG


IMG_7556.JPG


IMG_7557.JPG


IMG_7558.JPG


IMG_7560.JPG


IMG_7566.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
No to teraz moje dwa składy. Pierwszy od góry Limy, dolny to trochę nowsza wersja, już pod marką Rivarossi. Warto tu dodać, że oryginalny, przedwojenny pociąg został przebudowany. Sprzęgi samoczynne w końcowych wagonach zostały zastąpione sprzęgami śrubowymi, zamontowano zderzaki, ale największą zmianą było dobudowanie dodatkowego, piątego wagonu środkowego.

Ponieważ w rzeczywistości był tylko jeden taki skład, Lima jest do sprzedaży. Zapraszam do działu "Giełda". ;)

IMG_0786a.JPG


Lima-Riv 1.jpg

Lima-Riv 2.jpg

Lima-Riv 3.jpg


Lima-Riv 4.jpg


Lima-Riv 5.jpg

Lima-Riv 6.jpg

Lima-Riv 7.jpg
 
D

Dampflok

Gość
Lokomotywa spalinowa została wyprodukowana w 1962 roku przez Henschel dla kolei zachodnioniemieckich, które nie zamówiły jednak dodatkowych spalinowozów. Konstrukcja wywodzi się od pierwszych spalinowozów Baureihe V160 wyprodukowanych w 1960 roku dla kolei zachodnioniemieckich. Od tego spalinowozu wywodzi się również konstrukcja lokomotyw spalinowych Baureihe 218 dla kolei zachodnioniemieckich. Lokomotywa była eksploatowana w południowych Niemczech do 1975 roku. Wówczas wiosną 1976 roku została sprzedana przewoźnikowi Hersfelder Kreisbahn. W lutym 1989 roku została sprzedana przewoźnikowi towarowemu Teutoburger Wald-Eisenbahn. W lutym 1992 roku została ponownie sprzedana przewoźnikowi towarowego SerFer. W latach 1995-1998 była eksploatowana tymczasowo we Włoszech. W 1998 roku spalinowóz powrócił do Niemiec. W zeszłym roku lokomotywa została wycofana z eksploatacji i zostanie czynnym eksploanatem zabytkowym.
http://www.historyphotos.org/galleries/german-railroad-photos-1970-1
image.phpbb.jpg
image.phpbbbb.jpg
image1.php.jpg
image.jpg
image.phphb.jpg
image.php.jpg

http://www.messebahnhof-hannover.lo...Messebahnhof/Messebahnhof2/messebahnhof2.html
232_001_080573_cuh.jpg
232_001_080573b_cuh.jpg

http://www.messebahnhof-hannover.lokfoto.de/Der_alte_Messebahnhof/Wuelfel/Wuelfel2/wuelfel2.html
232_001.jpg

http://www.messebahnhof-hannover.lokfoto.de/Der_alte_Messebahnhof/Wuelfel/wuelfel.html
232_001_a.jpg

http://www.ttnut.com/what-non-us-engine-do-you-want-t97-10.html
DB_V320.jpg

http://spur1info.com/aktuelles/tag/Elektrolok.html?page=6

19710906-KB000148.jpg

http://www.mysnip.de/forum-archiv/thema-16219-1245821/Kraftprotze+auf+der+Schiene+m_+5+B_.html
23200111770wnzfuq89i3.jpg

$_12.JPG
d6d7a2b0135ba317a7c13fc51c8dc477.jpg

Fotografia spalinowozu w malowaniu przewoźnika Teutoburger Wald-Eisenbahn.
http://www.zu-den-zuegen.de/v320/galerie/twe6.htm
300689-8-v320.jpg







'
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

KSK 1982

Kustosz Sali Pamięci
Zespół forum
GGM
Reakcje
168 4 0
Bobby mnie uprzedził;) ale było też:
Roco 23268

L1770624.JPG


http://www.hr4920.de/WebRoot/Store2...C9/1AED/21FB/275D/50ED/8961/96DF/L1770624.JPG
[DOUBLEPOST=1455918583,1455917060][/DOUBLEPOST]To i ja coś dodam od siebie model ten już był omawiany w tym wątku: http://forum.modelarstwo.info/threads/br-120-db-ag.16873/page-4
A tak się prezentuje Br 120 Lima 208142L po wymianie oświetlenia na diody i ucyfrowieniu:

IMG_0725.JPG

IMG_0731.JPG

IMG_0729.JPG

O ile dobrze pamiętam kiedyś Pan Andrzej też był zainteresowany BR120 w takim właśnie malowaniu.
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
V320/232 001 to była i chyba nadal jest największa lokomotywa spalinowa kolei niemieckich. Nie zdawałem sobie z tego sprawy do czasu kiedy kupiłem bardzo stary model Rivarossi.Lokomotywa ta jest dłuzsza od mojej najdłuższej lokomotywy amerykańskiej serii FP45 (sa dłuzsze lokomotywy amerykańskie ale ich nie mam). Mój model kupiłem za 120 zł w stanie dość wymaltretowanym ale o dziwo po zrobieniu przeglądu i nasmarowaniu dość dobrze jeździ. Napęd ma tylko na 2 osie jednego wózka z silnikiem umieszczonym pionowo. Musiałem wykonać nowe zderzaki bo z oryginalnych ostał się tylko jeden. Podobno w latach 90 tych Rivarossi miał poprawić ten model ale nie wiem czy to zostało zrealizowane i z jakim skutkiem. Niestety jeśli chodzi o modele lokomotywy 232 001 /V320 001 nie ma wielkiego wyboru jest model albo Rivarossi albo Brawa, który jest już trudno dostępny i raczej drogi.
Co do oryginału to ta lokomotywa została wykonana z inicjatywy firmy Henschel na jej własny koszt i ryzyko. Firma ta pod uwagę wzięła wstepne założenia odnośnie potrzeb trakcyjnych DB jednak nie były one szczegółowo sprecyzowane. Jak się okazało potrzeby trakcyjne DB wraz z postępem elektryfikacji znacznie się zmieniły bo linie na których była potrzeba stosowania dużych 6 osiowych lokomotyw były elektryfikowane w pierwszej kolejności a na pozostałych liniach niezelektryfikowanych w zupełności wystarczały lokomotywy 4 osiowe. Pomimo to DB wydzierżawiły ta lokomotywę na okres 10 lat. Niestety w zasadzie nigdy nie udało się w pełni wykorzystać jej walorów głównie ze wzglę du na brak zamiennika żeby stworzyć plan obsługi. Jedyna podobna lokomotywa jaka była do dyspozycji DB to była 230 001 jenak ustępowała ona parametrami technicznymi. Jeśli dobrze sie orientuję to obie lokomotywy stacjonowały w Bw Kempten i eksploatowano je raczej okazjonalnie i w zastępstwie za inne planowe lokomotywy.
20151228_130537.jpg
20151228_130559.jpg
20151228_130646.jpg
20151228_130717.jpg
 
D

Dampflok

Gość
Pierwsza lokomotywa spalinowa BR 202 kolei zachodnioniemieckich została wyprodukowana w 1971 roku przez Henschel i BBC oraz zaprezentowana na targach w Hanowerze. Dodatkowe dwa spalinowozy wyprodukowano w 1973 roku. Lokomotywy były eksploatowane jako testowe i wszystkie są eksponatami zabytkowymi.

Pierwsza lokomotywa pomalowana na biało wraz z wagonem sterowniczym z zamontowanym pantografem była eksploatowana do przeprowadzania testów z zasilaniem trójfazowym. W 1977 roku została pomalowana na żółto wraz z wagonem i była eksploatowana tymczasowo w Holandia jako lokomotywa elektryczna:obcy::confused:. Obecnie jest eksponatem w Werksmuseum w Kassel.

Druga lokomotywa pomalowana na czerwono of 1980 roku była eksploatowana do przeprowadzania testów z wysokimi prędkościami. W 1982 zamontowano opływową otulinę z przodu lokomotywy, która została zdemontowana w 1985 roku i przemalowano spalinowóz na niebiesko. Obecnie ponownie posiada opływową otulinę i jest eksponatem w Muzeum Transportu i Techniki w Berlinie.

Trzecia lokomotywa pomalowana na niebiesko w 1983 roku została wycofana z eksploatacji przez koleje zachodnioniemieckie z powodu uszkodzenia generatora. Wówczas została sprzedana przewoźnikowi Hersfelder Kreisbahn tak samo jak powyższa lokomotywa V 320 001. Również ta lokomotywa została zachowana i jest w Muzeum Techniki w Mannheim.

Fotografie lokomotyw spalinowych.
DE204.jpg

202 004-8
http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?f=32&t=45421
b47aaaafdb4b52537daa6817e929b420.jpg
ba84974ccb1d40504339129b817beb81.jpg

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3116866,3117213
28-43b.jpg

00918.jpg

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7688653
202 D 04.jpg

202003004rmneckarelz1x2aae.jpg


Lokomotywa spalinowa 202 003-0

hen_31404_08.jpg
hen_31404_55.jpg
hen_31404_56.jpg

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4822661
2020030u8qe9sz.jpg

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6146396
82110204.jpg

http://www.steamy.de/galerie/1982/1982.html
1982_1583.jpg

Lokomotywa spalinowa 202 002-2


202002Stw_140549-rssG-Heilbronn-197411-Holzborn-S3541kl.jpg


Modele spalinowozów są produkowane przez Heris.
$_57v.JPG

[DOUBLEPOST=1455935857,1455935045][/DOUBLEPOST]
Jeśli dobrze sie orientuję to obie lokomotywy stacjonowały w Bw Kempten i eksploatowano je raczej okazjonalnie i w zastępstwie za inne planowe lokomotywy.
Nie, spalinowóz BR 230 001 początkowo stacjonował w lokomotywowni Hamm, gdzie prowadził ciężkie pociągi towarowe z lokomotywą BR 232 001. Później od 1970 roku stacjonował w lokomotywowni Hamburg-Altona. Lokomotywa BR 232 później faktycznie stacjonowała w lokomotywowni Kempten. Dodatkowo obie lokomotywy kursowały jednak w różnych okresach na górskiej linii kolejowej Allgäubahn.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Dzięki za sprostowanie.
Co do lokomotyw serii 202 nie były one nigdy własnością DB jednak były na tej kolei intensywnie testowane. Właśnie na tych lokomotywach po raz pierwszy zastosowano napęd silnikami asynchronicznymi i sa one niejako prababkami dzisiejszych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Jeśli dobrze pamiętam to jak chodziłem w latach 80-tych do Technikum Kolejowego to wpadł mi do rąk jakiś numer czasopisma wewnętrznego Trakcja i Wagony z opisem tej konstrukcji. O ile dobrze pamiętam lokomotywy te maogły być wykonane jako 4 lub 6-cio osiowe dodatkowo były zaprojektowane wózki na tor wąski prawdopodobnie dla jakichś "dzikich" kolei. Czy wersję wąskotorową zrealizowano nie wiem ale jak nietrudno zauważyć pudła tych lokomotyw są zbudowane jako niższe i węższe tak żeby można było lokomotywę przetestować na kolejach o znacznie mniejszej skrajni.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
Skoro już mówimy o BR 202, to poszukałem trochę w sieci I dogrzebałem się paru ciekawostek. Były w sumie cztery prototypowe lokomotywy oznaczone tą serią. Pierwszą była maszyna Henschel-SSW DE 2000 o dość niezwykłym wyglądzie, z kabiną pod "ujemnym" kątem (już wiemy, na czym wzorowali się konstruktorzy enerdowskiej V180), zbudowana w 1962 roku. Trochę o niej można poczytać tu:
https://de.wikipedia.org/wiki/Henschel-SSW_DE_2000
http://www.bahnen-wuppertal.de/html/bahnknoten-hamm.html
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3191841
O ile sie doczytałem, nie było nigdy fabrycznego modelu tej lokomotywy.

Kolega Dampflok pisał natomiast o maszynach Henschel-BBC DE2500 z początku lat 1970-tych. Były faktycznie 3 lokomotywy, ale jedna była 4-osiowa (202 003), a dwie - 6-osiowe (202 002 I 202 004). O tych maszynach jest w internecine troche więcej wiadomości, ja zajrzałem tu: https://de.wikipedia.org/wiki/Henschel-BBC_DE2500

Na koniec warto dodać, że serię 202 otrzymały na DB AG przejęte z DR jednokabinowe lokomotywy BR 112 (dawne V 100). No ale to już zupełnie co innego.