Z okazji Gwiazdki zawitał do mnie długo wyczekiwany model 120 001-3 DB, ACME 60360. Model odwzorowuje pierwszy dziewiczy egzemplarz z serii prototypowej tak, jak wyszedł prosto z fabryki, z oryginalnymi pantografami francuskiego typu, jeszcze bez naniesionej daty rewizji i bez przydziału do lokomotywowni. Potwierdzam opinię kolegi KAROLeski2: model jest super. Cały model jest wykonany z metalu (z wyjątkiem maskownic wózków i oczywiście drobnych detali), zderzaki są sprężynujące. Pudło jest przykręcone do podwozia czterema solidnymi wkrętami, a otwarcie modelu jest bardzo proste: trzeba po prostu te wkręty odkręcić. Ale w tym celu konieczne jest najpierw usunięcie dwóch imitacji elementów podwozia, które są dość mocno wciśnięte w swoje gniazda. Nie obejdzie się bez podważenia ich cienkim płaskim wkrętakiem. Instalacja oświetlenia jest zamontowana w obudowie, a połączenie elektryczne z ramą, w której jest silnik, gniazdo dekodera i reszta elektryki, zrealizowane jest przez płytkę stykową ze sprężynującymi kontaktami. W pudle znajduje się czteropozycyjny przełącznik, za pomocą którego można włączyć lub wyłączyć trzeci (górny, choć w tym wypadku to określenie trochę nieścisłe) i oświetlenie kabiny maszynisty - niezależnie na obu końcach lokomotywy. Co ciekawe, przy zasilaniu analogowym, oświetlenie kabin i trzeci reflektor włączają się zależnie od kierunku jazdy. Po włożeniu dekodera 21-pinowego, trzecie reflektory i kabiny włącza się
niezależnie od kierunku jazdy za pomocą wyjść AUX1, 2, 3 i 4 (o ile oczywiście zastosowany dekoder ma te cztery dodatkowe wyjścia). Niestety, w instrukcji obsługi nie ma słowa na temat świateł czerwonych, które w analogu świecą standardowo, z tyłu patrząc w kierunku jazdy. Wyłączenie trzeciego reflektora i kabin niczego tu nie zmienia.
To wszystko wewnątrz lokomotywy. Ale najpierw trzeba model rozpakować:
Model ma ładną, firmową podstawkę, która z powodzeniem mogłaby służyć do prezentacji w gablocie, przydałaby się do tego jakaś pokrywa. A model jest do podstawy przykręcony solidną śrubką, do odkręcenia której dołączony jest odpowiedni klucz.
Model pięknie prezentuje się z odpowiednim składem, tu z wagonem barowym QUICK-PICK DB, również ACME. Zdjęcia zrobiłem na swoim małym torze próbnym, stąd tory o różnej szerokości. Ciąg dalszy nastąpi.