• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.990 497 33
Jeszcze jedna prototypowa lokomotywa spalinowa, z ostatniego okresu istnienia Deutsche Bundesbahn: w 1989 roku firmy MaK, Krupp i ABB wspólnie zbudowały trzy prototypowe lokomotywy, znane jako MaK DE 1024. Maszyny dostały oznaczenia DB 240 001-003 i były intensywnie przez DB testowane. Jednak podobnie, jak w wypadku wcześniej opisanych lokomotyw, nie doszło do ich zakupu, a maszyny zostały przekazane znanemu przewoźnikowi Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK). Jedna z nich o ile wiem jest do tej pory w eksploatacji. Modele tych lokomotyw miały w ofercie Lima i Hobbytrade. Mnie się udało sfotografować maszynę 240 002-6 w Hamburgu, w lipcu 1992 roku.

img776.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.529 63 2
Jeśli moge cos dodać do tematu lokomotyw DE 1024 to nasuwa mi sie takie jedno spostrzeżenie że konstrukcja ta, która została zaprojektowana z myślą o kontynuacji i dalszej produkcji padła ofiarą zjednoczenia Niemiec. Po zjednoczeniu nastąpił zalew lokomotyw spalinowych dużej mocy których koleje DR miały w nadmiarze. No cóz po co kupować nowe drogie lokomotywy skoro są do wykorzystania może nie najnowocześniejsze ale za darmo. Inną ofiarą zjednoczenia Niemiec ale po wschodniej stronie była nowa lokomotywa elektryczna serii 252 których zbudowano zaledwie 4 sztuki, zmieniono im później oznaczenie na 156 i ostatecznie sprzedano prywatnemu przewoźnikowi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.990 497 33
No to jeszcze raz "spalinówka". ;) Mój drugi model V 200, tym razem pierwszej serii produkcyjnej: V 200 037, też Roco (jeszcze bez dodatkowych części):

IMG_2502b.JPG
IMG_2503b.JPG
IMG_2504b.JPG
IMG_2505b.JPG


Była wcześniej mowa o różnicach między prototypami (pokazałem tu model V 200 004) a wersją seryjną (wspomniano model Piko), więc teraz porównanie obu moich modeli:

IMG_2509b.JPG
IMG_2512b.JPG
IMG_2518b.JPG
 
B

bobby74

Gość
Czy to możliwe, że tzw. Vorserienloks, czyli prototypy V200 miały już keksa DB, a kolejne już seryjne loki napis na ścianie bocznej Deutsche Bundesbahn? Myślałem, że keks pojawił się na burtach dopiero poźniej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.990 497 33
Ogólnie biorąc, to keks został wprowadzony rzeczywiście później. Ale prototypy jeździły długo i doczekały się zmiany oznaczenia, nawet chyba dwukrotnej, bo po 1968 roku dostały pewnie nowe oznaczenia według norm UIC.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.529 63 2
Lokomotywy prototypowe na poczatku eksploatacji także posiadały duży napis DEUTSCHE BUNDESBAHN. Później podobnie jak w lokomotywach seryjnych te napisy zdejmowano i malowano klasycznego Keksa. Po roku 1968 prototypy były dalej w eksploatacji i otrzymały serię 220 i jeśli się nie mylę eksploatowano je do samego końca lat 70-tych. Kilka stron wcześniej w tym wątku zaprezentowałem prototyp w malowaniu z epoki IV jako 220 001. Tak na marginesie model V200 004 ma na wózku jeszcze dodatkowo element nośny dla Indusi (odpowiednik naszego SHP) w mojej 220 001 tego nie ma jak tez w modelu V200 037
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.990 497 33
Tak na marginesie model V200 004 ma na wózku jeszcze dodatkowo element nośny dla Indusi (odpowiednik naszego SHP) w mojej 220 001 tego nie ma jak tez w modelu V200 037
Oba moje modele mają imitację Indusi, nie tylko element nośny. W 004 Indusi jest na wózku, obok koła, a 037 pod ostoją, za wózkiem. Pogrzebię w literaturze to może znajdę jakąś informację lub zdjęcia, jak było w rzeczywistości.

V 200 004:

IMG_9410a.JPG


V 200 037:

IMG_2502a.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.529 63 2
Przypuszczam że najprawdopodobniej jest tak jak jest w modelach czyli seryjne V200 miału Indusi pod pudłem. Natomiast prawdopodobnie prototyp nr 001 najzwyczajniej nie miał Indusi. Jak było w prototypach 002 i 003 nie wiem. Przypuszczam że umieszczenie Indusi na wózku jak w nr 004 mogło być dość kłopotliwe w eksploatacji lokomotywy, dlatego zmieniono jego miejsce czego nie zauważyłem na zdjęciach V200 037 a nie mam własnego modelu seryjnej V200/220.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.990 497 33
Z moich dociekań wynika, że prototypowe V 200 001-005 miały Indusi na wózku, obok koła (jak w moim modelu V 200 004). Miała tak również od samego początku V 200 001, ale być może później przeniesiono urządzenie gdzieś indziej. Model Jacka przedstawia stan z okresu IV epoki, więc po 1968 roku. Nie trafiłem na takie zdjęcie tego pierwszego egzemplarza z późniejszych czasów, żeby było to widać.

V 200 001 (1953)a.jpg


Pierwsza seria produkcyjna, od numeru 005 do 086 miała Indusi pod ostoją, za wózkiem, jak w moim modelu 037, natomiast druga seria - numery 101 - 150, miała to urządzenie znowu na wózku, ale na środku, między kołami. Niżej V 200 129 już jako 221 129. Oba zamieszczone tu zdjęcia pochodzą z Eisenbahn Journal Extra 1/2001 "V 200".

221 129 (1983).jpg


A przy okazji wyjaśniła się sprawa keksa I napisu DEUTSCHE BUNDESBAHN. Lokomotywy od numeru 001 do 055 miały na bokach ten napis od początku. Późniejsze maszyny, od numeru 055 miały już tylko namalowany symbol DB. W połowie lat 1960-tych również na wcześniej dostarczonych lokomotywach napis DEUTSCHE BUNDESBAHN zastąpiono namalowanym keksem. I ciekawostka: lokomotywy od numeru 006 (seryjne) miały już od 1956 roku keks DB na czołowych ścianach.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.529 63 2
Cieszy mnie że udało sie dojśc do prawdy w kwestii Indusi i duzego napisu. Przy okazji szukania zdjęc do skanowania do tematu kolei szwajcarskich znalazłem w moich zbiorach zdjęcie 220 041-8 wykonane w roku 1979-tym w Wittingen. Nie wiem kto jest autorem tego zdjecia a dostałem je od kolegi ,który dostał je jeszcze od kogoś innego.
220 041.1.jpg
 
P

Paweł Piotr

Gość
Jeśli mogę się wtrącić - mam takie zdjęcie V200 017 ( to co prawda nie DB, ale zawsze...) z elektromagnesem Indusi na środku wózka..
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.529 63 2
Nie wiem co jest na końcu składu ale wyglada troche na Behelfspackwagen to taki bagazowy "sklejony" z dwóch towarowych Leipzigów i osadzony na wózkach osobowych.
[DOUBLEPOST=1456594579,1456594085][/DOUBLEPOST]
Jeśli mogę się wtrącić - mam takie zdjęcie V200 017 ( to co prawda nie DB, ale zawsze...) z elektromagnesem Indusi na środku wózka..
Nie wiem z jakich lat jest to zdjęcie ale lokomotywy serii 220 na DB wycofano z eksploatacji ok roko 1980-81 i część z nich trafiła do prywaciarzy. Natomiast Indusi na tych prywatnych V200 wygląda na dość duzy wiekszy niz ten na wózku V200.1/221 na zdjęciu przedstawionym przez Andrzeja. Teraz ciekawe czy ta modyfikacja jest "odziedziczona" po DB czy tez jest to prywaciarska zmiana.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.529 63 2
Konstrukcyjnie wygląda na odmianę Gbs252 tylko bez zasuwanych otworów wentylacyjno zaladunkowych.