• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Dekoder dźwiękowy RB 2300 @ Piko EP08

OP
OP
void-tech

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
1.019 38 1
#42
Tak @kiko_s dla mnie też. Przy pakiecie EP08, łatwo wychwycić różnice zwłaszcza na włączonym F1 i postoju maszyny. Na Zimo słuchać wyraźnie szum wentylatorów, a inne dźwięki są po prostu dużo głośniejsze. A co najlepsze, głośnie dźwięki nie generują trzasków, więc poza lepszym pasmem Zimo, jest wydajniejszy.
 
OP
OP
void-tech

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
1.019 38 1
#44
@rprail z tego co widzę na Twoim szorcie, to u Ciebie lokomotywa też nie rusza płynnie/super powoli, tylko dość nagle "szarpie" z miejsca, aby ruszyć, nawet do minimalnej prędkości.
Hej @melonowy wczoraj trochę potestowałem to o czym pisałeś. Więc po kolei (nie z Kuleckim):
- zwiększanie CV3 i CV4 (wartości przyśpieszenia i zwalniania) powoduje, że lokomotywa zdecydowanie za szybko przyśpiesza i zwalnia. Utrzymanie względnie niskich wartość dla obu ma na celu powolne ruszanie i hamowanie modelu. Jak dla mnie, wartości 10/15 najlepiej odzwierciedlają tak pożądaną "rzeczywistość" i jest to przyjemne dla oka.
- zmiejszenie prędkości średnej CV6, powoduje, że model dłużej się rozpędza i dłużej hamuje, tyle. Wartość około 100 także wydaje mi się całkiem rozsądna. Gdzieś czytałem, że rekomendowane jest 2/3 Vmax. Może i ma to ręce i nogi. ja preferuję wartość z zakresu pomiędzy (1/2;2/3).
- CV2 ma zakres od 0 do 127 i jest opisane jako minimana prędkość (albo - napięcie startowe). Zwiększenie tego parametru powoduje, że zadanie modelowi minimalnej prędkości, model od ZERA wystartuje do tego minimum. Róźnicy w wartości 0 i 1 - nie widzę. Ale jak ustawie 120, to ustawienie 2km/h na manipulatorze spowoduje że lokomotywy minimalna prędkość będzie baaaardzo wysoka. Niech CV2=1.
- manewrowe CV61 i 62 muszą być niezerowe. Tu, także dla odwzorowania niskiego przyśpieszania i zwalniania. Co ciekawe, wartość 1 pozwala dokładnie sprawdzić jak model potrafi z tym dekoderem ruszać i zatrzymywać się - vide - jak dekoder steruje silnikiem. Wartość "0" nie powinna być tu przyjmowana przez dekoder (IMVHO).

Przy okazji, odkąd głośnik ZIMO jest na pokładzie, dźwięki są głośne i zdecydowałem się je nieco obniżyć CV204=50 (gdzie rekomendowaną wartością jest 64). Ten głośnik na pewno w tym modelu zostaje. Ta kombinacja na moje ucho jest najlepsza. ZIMO nagrywałem w podobnych warunkach - ale jak AI smartpona sobie to wszystko zbalansowana tego nie wiem. Na poziomy głośności nagrania nie miałem wpływu.

Dekoder ma jeszcze CV 58, 59 oraz 60. Tych nie podejmuje sie zmieniać w tym modelu - a może właśnie tu udałoby się uzyskać płynne ruszanie/abstrakcyjnie płynną minimalną prędkość (taką jaką widzę w innych modelach).
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 38 1
#45
Hej.
Ok, trochę dziwne...
A napisz proszę, czy te wszystkie ustawienia o których pisałem wprowadziłeś jednocześnie,
czy wprowadzałeś po kolei i następnie powracałeś do poprzedniego ustawienia.
Każde z tych ustawień oddziałuje wzajemnie na siebie.
Skutek tych ustawień powinien być widoczny dopiero po wprowadzeniu wszystkich tych parametrów do dekodera.
Jeśli tak nie było, to zacznij od CV2=1 , później CV6 (jedna trzecia wartości wpisanej w CV5) i dostosuj CV3 i CV4
(im większa wartość, tym wolniej się rozpędza i zwalnia). Eksperymentalnie koryguj.
Tak mówi standard NMRA.
Jeśli dekoder nie reaguje prawidłowo na wprowadzane ustawienia, to może jest z nim coś nie halo.:niepewny:
CV58.9,60 nie ma co ruszać. Back EMF zostaw na wartościach domyślnych podanych w instrukcji.
Te cefałki wpływają na silnik podczas obciążenia uciągu lokomotywy.
Stabilizują ruch lokomotywy przy dużej ilości wagonów, czy na wzniesieniach.
 
OP
OP
void-tech

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
1.019 38 1
#46
@melonowy ustawienia wprowadzałem jedno po drugim, osiągając raczej stan sugerowany. A po drodze eksperymentowałem.
Niestety, to co sugerujesz, że im większe CV3,4, tym model wolniej się rozpędza i hamuje - z RailBoxem nie będzie tak działać - bo manual do dekodera mówi odwrotnie:
Screenshot 2024-01-21 at 19.04.21.png

Tu nic nie ugramy.

I jeśli poprawnie rozumiem wspomnianą normę:
Screenshot 2024-01-21 at 19.19.04.png

To oprogramowanie dekodera ma tę funkcję zaimplementowaną poprawnie. Ale jeśli się mylę - to jesteśmy na forum dyskusyjnym ;-)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 38 1
#47
No właśnie. Z przytoczonej normy wynika, że im większa wartość, tym wolniej.
Jeśli "0", to "no momentum", czyli bez opóźnienia (na ostro). To jeśli wartości wyższe niż "0" np. CV3=2
to 0,064s opóźnienia na krok przy 28 krokach prędkości. Czyli im wyższa liczba, tym większe opóźnienie.
We wszystkich znanych mi dekoderach tak jest.
Nie zauważyłem, że w instrukcji @railbox CV3 i CV4 jest jakoś inaczej.
Do głowy by mi nie przyszło sprawdzać. Dziwne to to... Podejrzewam błąd w zaprogramowaniu dekodera.
EDIT.
To ustaw CV3 i CV4 na jeszcze niższą wartość. Zobacz co będzie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
void-tech

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
1.019 38 1
#48
@melonowy - @railbox dla RB2300 sugeruje CV3=30 i CV4=40 - dla mnie obie są za wysokie.
Dlatego preferuję odpowienio 10 i 15.
Poza tym momentum to rozpęd, rozmach, impet - a więc jeśli jest jego wartość jest wyższa, tym większe przyśpieszenie. Norma tu wyraźnie mówi o rate a nie o delay (opóźnienie).

Sprawdziłem moją Stonkę z ESU na pokładzie - faktycznie zwiększenie CV3 z dft=60 do np. 160 - powoduje, że wolniej rusza (przyśpieszenie się zmiejsza).
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 38 1
#49
Większa wartość przyśpieszenie/opóźnienie znaczy, że im wyższa ta wartość,
tym opóźnienie przyspieszania i zwalniania jest większe.
Nie ustawiasz tu przyspieszenia i zwalniania, tylko opóźnienie w realizacji tychże.
Im większa liczba w CV3 - ustawione opóźnienie, tym wolniej przyśpiesza i zwalnia.
Z normy CV3* 0.896. Jeśli:
CV3=1 to przy 28 krokach prędkości: 0,896:28=0,032*1=0,032
CV3=2 to przy 28 krokach prędkości: 0,896:28=0,032*2=0,064
CV3=10 to przy 28 krokach prędkości: 0,896:28=0,032*10=0,32
CV3=20 to przy 28 krokach prędkości: 0,896:28=0,032*20=0,64
Mam nadzieję, że teraz jest dość jasno.:)
Tak powinno być wg. normy NMRA. Dlaczego w RB jest inaczej?
Tylko @railbox wie. Jak pisałem podejrzewam pomyłkę, bo nie sądzę, żeby celowo nie trzymał normy DCC.
 
Reakcje
19 1 0
#52
Ja od siebie dodam że mam ten dekoder w EU07 Captrain i przy poniższych ustawieniach mam liczenie podkładów:
Cv2 -15
Cv3-10
Cv4- 40
Cv5- 180
Cv6- 100
Cv50- 40
Cv51-60
Cv61- 100
Cv62- 100
Jedyne z czym mam problem to że lok rusza z sekundowym opóźnieniem i nie wiem jak to zmienić żeby ruszał po zadaniu prędkości
 
Reakcje
19 1 0
#56
Cv63 po zmianie na zero dalej powoduje opóźnienie startu. Nie wiem czy to jeszcze ta fabryczna funkcja logiczna nie powoduje.
CV 2 poniżej 15 powoduje szarpanie u mnie. Dopiero taka wartość daje 100% płynnej jazdy nawet na 1% prędkości
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 38 1
#59
No to coś innego musi powodować taki stan rzeczy.:niepewny:
Ustaw jeszcze CV6=60. Bezpośrednio pewnie nie pomoże za dużo, ale kto wie...
Różne rzeczy już widziałem i o różnych słyszałem.
Opis cefałek od 50 do 57 jest dla mnie niezrozumiały. Diabli wiedzą czego dotyczą. Może one powodują "skakanie"
Ustaw je wszystkie na =0 i zobacz, czy wówczas przy ustawieniu CV2=1 dalej "skacze".
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki