Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Rysiek, a na jakiej podstawie tak twierdzisz (jakieś zdjęcie, film), bo ja nie jestem przekonany czy takie akurat cysterny (podobne owszem) występują u nas.
Tak na prawdę to ani jeden ani drugi. Oczywiście obydwa są podobne do modelu Roco, ale diabeł tkwi w szczegółach i to nawet dosyć widocznych.
Wprawdzie wagon, który wskazał Jerrrrychoma to samo oznaczenie serii co model (7968) ale wystarczy spojrzeć na zbiornik, który posiada 9 tych pionowych szwów czy spawów a model ma ich 10. Ponadto model nie ma na górze zbiornika obok pomostu tych dodatkowych elementów (odpowietrzania czy czegoś innego, tego już nie wiem).
Dodatkowo model posiada wygiętą górną część barierki pomostu dolnego a wagon ze zdjęcia ma tą barierkę prostą. I w tym elemencie jest jak najbardziej zgodny z wagonem, który wskazał właśnie Rysiek. I to właśnie do tego wagonu jest bardziej podobny model, zwłaszcza że również zbiornik wygląda na dokładnie taki sam, gdyż posiada 10 tych pionowych szwów czy spawów (tyle samo co model), co sprawia wrażenie łudząco podobnego do tego w modelu. Natomiast co do różnic, to widać że prawdziwy wagon posiada na górze zbiornika (podobnie jak ten drugi) obok pomostu te dodatkowe elementy, których nie ma model. No i jest dodatkowo różnica w oznaczeniu serii - 7378, model ma 7968, ale do tego już nie potrafię się odnieść.
Coś mi jednak nie pasuje ta 3-ka w tym oznaczeniu. Co prawda autor podał taki numer w opisie zdjęcia, ale to chyba nie powinno być 3 tylko 9. Przyjrzałem się jeszcze raz możliwie dokładnie zdjęciu i wydaje się, że jest to jednak właśnie 9, czyli numer 7978. To by wskazywało, że jest to zasadniczo ten sam typ wagonu co model Roco (7968) a różnica tkwi tylko w pewnych szczegółach konstrukcji (może właśnie chodzi o te dodatkowe elementy na górze zbiornika?).
Jeśli chodzi o model Roco to problem jest w tym że projekt formy odwzorowuje stan początkowy okresu eksploatacji.Tutaj trochę napisałem na temat tego wagonu. Jak widać na zdjęciach bardziej współczesnych wagony te przechodziły pewne modernizacje i zmiany w czasie eksploatacji czego siłą rzeczy w modelu nie uwzględniono. Co do zmian w wagonie wskazanym przez kolegę @Jerrrrycho to wygląda na to że może to być rzeczywiście wagon z serii produkcyjnej z późniejszych lat. Bo są widoczne także zmiany w konstrukcji ostoi co podejrzewam mogło być wprowadzone we wskazanym okresie produkcji z lat 1979-80. Są widoczne zmiany w otulinie termicznej bardziej zabudowane króćce ogrzewania parowego, jednak nie wiem czy było to wykonane fabrycznie czy w ramach napraw. Ilość szwów/łączeń pasów blachy otuliny może też się wiązać z naprawami okresowymi. Wystarczy przytoczyć jakie zmiany zachodziły w polskich cysternach serii 401R i 401Ra, bardzo niewiele tych wagonów zachowało swój oryginalny wygląd otuliny.
Oczywiście jeśli chodzi o prawdziwe wagony to tak jak piszesz, wszystko jest pewnie możliwe. Natomiast pytanie dotyczyło zgodności modelu Roco (takiego jaki jest) z realną cysterną i tu, jak widać na zdjęciach jest on bardzo podobny do tego, który wskazał kolega Rysiek a później ja.
Podział blach poszycia izolacji zbiornika, to coś co łatwo zmienić w trakcie naprawy cysterny.
Nie mówię, że nie masz tutaj racji, tylko że to ogólnie słaby argument bo to niekoniecznie jest cecha trwała
utrzymana przez cały czas życia cysterny (w przeciwieństwie do np: długości konstrukcji ostoi itp...).
*** - datę produkcji biorę z postu Jerryho, bo sam nie znam. @Jerrrrycho jak możesz potwierdź mi to info.
62800 litrów, 1979-80. Jeżeli zostały grupowo przerejestrowane, to powinno być ich trochę więcej oczek wyżej, partia 150 sztuk.
Do tego, Franco Belge z zakresu 33 80 7978 mają beczkę o pojemności 61400 litrów. Wagony nie wyglądają, jakby miały rekonstrukcję czy wymianę zbiornika, ANFy mają 9, Raismesy 10 pierścieni.
Podział blach poszycia izolacji zbiornika, to coś co łatwo zmienić w trakcie naprawy cysterny.
Nie mówię, że nie masz tutaj racji, tylko że to ogólnie słaby argument bo to niekoniecznie jest cecha trwała
utrzymana przez cały czas życia cysterny ....
Oczywiście jeśli chodzi o prawdziwe wagony to tak jak piszesz, wszystko jest pewnie możliwe. Natomiast pytanie dotyczyło zgodności modelu Roco (takiego jaki jest) z realną cysterną i tu, jak widać na zdjęciach jest on bardzo podobny do tego, który wskazał kolega Rysiek a później ja.
Dlatego niezależnie od tego czy w trakcie napraw coś zostało zmienione w konstrukcji danej cysterny (zbiornika) czy nie, to ja tylko starałem się zwrócić uwagę na różnice lub podobieństwa tego modelu Roco z realnymi cysternami, o takim wyglądzie jak na pokazanych zdjęciach.
Nie wiem czy moje podejście jest do końca słuszne, ale dla mnie, jeżeli jakiś model wygląda tak samo jak prawdziwy wagon, to jeżeli ten prawdziwy jest nawet po wielu przeróbkach (modyfikacjach) to taki model jest według mnie jak najbardziej realny, bo przedstawia realny wagon. Przynajmniej jeśli chodzi o cechy konstrukcyjne.
Ale ostatecznie każdy już sam musi zdecydować, czy dany model tak pod względem wyglądu jak oznaczeń jest dla niego "wystarczająco" realny i spełnia jego modelarskie oczekiwania. Pozdrawiam.
Kolejne pytanie. Czy Lotos miał/ma jakąś umowę z CTL na dzierżawe cystern? Znalazlem kadr na filmie, gdzie w skladzie Lotosu jedzie cysterna CTL typu 406R. Jak widać ma starsze oznaczenie. Teraz mają inaczej nanoszone. Ktoś coś wie? I czy cysterny Piko CTL można włączyć wobec tego do modelpwego składu Lotosu?
Podzielę się moimi wrażeniami z modelowych beczek. Zaznaczam, nie jestem znawcą oryginałów, więc o zgodności modeli z rzeczywistością nie mogę się wypowiadać. Jednak kilka słów o wyrobach Marklina, Roco i Igry powiedzieć mogę.
Pierwsze beczki w moim domu zawitały ze stajni Marklina. Z sporego display'a o przedziwnym numerze 00720. Dość długo nie wychodziły z pudełek, bo jak zobaczyłem MaTrixowe koła na żywo to po prostu zbladłem. W rzeczywistości wyglądały jeszcze gorzej niż na zdjęciach czy filmach. Zamawiałem w Internecie nowe koła pokusiłem się na ciut droższą wersję RP25. W wagonach, w których koła nie są mocno zabudowane, przez co dość widoczne, zamiana kół na takie z niskimi obręczami naprawdę zdecydowania polepsza optykę. Wagony wydają się "lżejsze".
W displayu było kilka cystern GATX, VTG, Wascosa i Millet, wszystkie tego samego typu budowy. Były to jedne z pierwszych znanych mi wagonów towarowych gdzie zastosowano trawione elementy - podesty na boku i dachu. To również dodaje filigranowości.
Cysterny Wascosa sobię wtedy odpuściłem.
Zimą tego roku dotarły nowości Roco: GATX, Ermewa. Dodam, że do nas dotarły koło końca lutego dopiero drugie edycje tych wagonów. Pierwsza edycja miała miejsce pod koniec grudnia 2021, ale wyprzedała się na pniu.
Wagony Roco są rewelacyjne. Roco wypuściło już 2 sety po 3 cysterny w barwach DHL (paliwo lotnicze przewożone w Ganzzugach złożonych wyłącznie z tych wagonów. Niestety złożyć cały skład będzie niezmiernie trudno (ja się poddałem). Pierwsza edycja jest nieosiągalna, druga zalega w sklepach zwłaszcza, że były jakieś szepty w necie, że Roco jednak całego, bodajże 12-sto wagonowego składu nie wypuści. O ile dobrze wiem zrobił to B-Models, ale dostępność ich modeli też jest nienajlepsza.
Parę miesięcy temu zdecydowałem się również na modele czeskiej firmy Igra Model
Modele są bardzo fajne, zwłaszcza, że odróżniają się pojemnością - 88 m3. Igra robi też już cysterny 98 m3, ale jeszcze takowych nie posiadam.
Poręcze i barierki trzeba dociskac i doginać, co jest irytujące, ale z uwagi na piękno tych modeli wybaczalne
Igra ma bardzo fajne rozwiązanie mocowania wózków do ramy.
Generalnie malowanie Wascosa nie jest w moim typie, ale Igra wypuściła już tyle wagonów Wascosy - 88 i 98 z granatywmi albo pomarańczowymi krańcami, że przytuliłbym wszystkie
qwertas, gratuluję całkiem bogatej kolekcji modeli cystern. Przypomnę tylko, o czym po części było tu pisane, że modele Igra Model, które tu pokazałeś, nie są w Polsce cysternami realnymi - ten typ nie występuje w malowaniu z dużym logo GATX, Wascosa i VTG (między innymi, inne podpory zbiornika).
Czytałem ten wątek od początku, ale jakoś umknęło to mojej uwadze. To spory cios, ale pozbieram się
Napisałeś jednak, cyt. "nie są w Polsce cysternami realnymi". A za granicami naszego kraju, dajmy na to w "Czeskim Raju" albo i gdzieś indziej.
Czy dotyczy to również beczek 98 m3?
I kolejne pytanie, czy cysterny Millet zarejestrowane aż we Francji jeżdżą na codzień po naszej części Europy?
Czytałem ten wątek od początku, ale jakoś umknęło to mojej uwadze. To spory cios, ale pozbieram się
Napisałeś jednak, cyt. "nie są w Polsce cysternami realnymi". A za granicami naszego kraju, dajmy na to w "Czeskim Raju" albo i gdzieś indziej.
Czy dotyczy to również beczek 98 m3?
Te konkretne twoje GATXy od Igry przedstawiają faktyczny typ cysterny Louny 88m użytkowany przez GATX w malowaniu innego typu, również użytkowanego przez GATX. Ale takie konkretne połączenie wagonu i malowania (numer i duży napis GATX) nie istnieje.
Krótkie (88m³) Wacosy w całości granatowe mnie dziwią, nie widzę takich. Są krótkie z pomarańczowymi dennicami i całe granatowe długie (98m³) lub innych typów, ale tych konkretnych nie widzę. Ale do sprawdzenia kwestia.
Natomiast VTG od Igry to przemalowanka. VTG nie kupowało cystern z Louny/Nymburk (które przedstawia model Igry).
Cysterny ROCO na ile się orientuje przedstawiają prawdziwe cysterny.
W zasadzie kolega Fictorque wszystko wyjaśnił. Natomiast polecam jeszcze raz zajrzeć na poprzednią stronę wątku (post: 69). Co do obecności tych cystern za granicą to niestety się nie wypowiem.
I tak, cysterny ROCO są jak najbardziej realne, podobnie jak pokazane modele Marklina (ten sam typ co ROCO).