• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Baza mieszanych składów cystern i ich modele

OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#41
Witam po małej przerwie.
Fictorque muszę przyznać, że jestem pod dużym wrażeniem Twojej sporej i szczegółowej wiedzy w temacie cystern. Ja natomiast chciałem się skupić nad, nazwijmy to, dopasowaniem wydanych do tej pory modeli do realnych cystern.

Moje założenie jest takie aby zamieszczać tu zdjęcia (wraz z podstawowymi informacjami) wydanych przez różnych producentów modeli, które są realnymi lub z takich czy innych względów w miarę realnymi modelami, odwzorowującymi różne typy cystern występujących w składach często spotykanych na naszych szlakach kolejowych. Do tego dołączyć jedno, dwa zdjęcia prawdziwych cystern przedstawionych w modelu.

Wbrew pozorom, znalezienie właściwych zdjęć niektórych cystern nie jest takie łatwe, po prostu w necie nie ma ich chyba wiele (chodzi oczywiście o zdjęcia z Polski). W swoich zbiorach na pewno coś znajdę ale nie wszystko, więc może trzeba będzie czasem zrobić zrzut z ekranu z jakiegoś filmiku … chociaż na naszym forum też można znaleźć coś odpowiedniego.
Natomiast źródło zdjęć modeli to głównie strony ich producentów, czasem inne.

Co do samych modeli (tych realnych), to trzeba mieć świadomość, że nie ma ich wiele w porównaniu z ilością typów czy konstrukcji cystern występujących w rzeczywistości. Ponadto po dokładniejszym przyjrzeniu się tym cysternom w realu (filmy youtuba), widzę że nawet cysterny pozornie wyglądające dokładnie tak samo, jednak różnią się pewnymi istotnymi szczegółami, np. często przywoływanymi tu podporami zbiornika, co wskazuje że nie są to jednak te same typy.

Wracając do modeli trzeba zaznaczyć, że większość tych modeli nie jest już dostępna w normalnej sprzedaży (w handlu), ewentualnie można próbować je zdobyć z drugiej ręki (Allegro itp.). Ale zapewne są też tacy szczęśliwcy, jak ja:D, którym udało się kiedyś kupić takie modele, co daje teraz większe szanse na stworzenie w miarę realistycznego składu.

Ale do rzeczy.
Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem będzie pogrupować modele według producentów, a na początek ten który niedawno wprowadził na rynek nowy model, czyli:

Roco
Do niedawna Roco nie posiadało w ofercie realnego modelu typu cystern występujących w „polskich” składach. Aż wreszcie w zeszłym roku wprowadzili nową, dla tego producenta, formę cysterny łamanej z 6-ma pierścieniami wzmacniającymi, typu (wg. gatx.eu) 1695, często widywanej w takich składach.
Modele realne (choć, jak już wspomniałem, w rzeczywistości mogą występować bardzo podobne typy różniące się pewnymi szczegółami):

1. Model Roco GATX nr kat. 77462, D-GATXA, Zans, wydany pojedynczo:

Roco 77462.jpg

oraz zdjęcie cysterny (moje, niestety zza ogrodzenia)
P1040665.1_edited.jpg

więc dodatkowo zdjęcie zapożyczone z innego tematu forum: http://forum.modelarstwo.info/threads/cysterny-na-polskich-torach-po-2001-roku.20039/
wroclaw-soltysowice-18-04-2014_4.jpg


2. Model Roco ERMEWA nr kat. 77460, CZ-ERMW, Zacns, wydany pojedynczo:
Roco 77460.jpg
tu nie znalazłem zdjęcia, więc wstawiam film ze składem z tymi właśnie cysternami Ermewy z rejestracją w Czechach (od 17:42 min.)

Cysterny Ermewy tego typu występują również w innych składach pod inny zarządem. Te rejestrowane w Czechach, które wydało Roco wyróżniają się rzucającym się w oczy żółtym trójkątem na środku zbiornika, tuż przy białym pionowym pasie.

Jeśli można, pochwalę się, że posiadam oba te modele:).
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#42
Ciąg dalszy modeli Roco.

3. Model Roco GATX nr kat. 76028, D-GATXD, Zans, zestaw 2-ch cystern:
Roco-76028.2.jpg
tu tez nie łatwo o zdjęcia, więc znów wspomogę się zdjęciem z forum
GATX oryginał.jpg

i jeszcze jedno (znalezione w internecie)
zans_7837_777.jpg
Te cysterny z dużym napisem GATX nie występują tak często jak te same z małym logo GATX, chociaż ostatnio widuje je częściej (oczywiście na filmach, bo w rzeczywistości niestety takie składy w moich okolicach trudno uświadczyć:().

4. Model Roco WASCOSA nr kat. 76027, D-WASCO, Zans, zestaw 2-ch cystern:
Roco-76027.jpg
tu nie znalazłem zdjęcia, więc wstawiam film ze składem z tymi cysternami Wascosy (od 9:00 min.)

I tu trzeba wzmóc uwagę, w składzie znajdują się trzy pozornie te same cysterny Wascosy, ale zgodna z typem wydanym przez Roco jest tylko jedna. Która, to zostawiam Waszej uwadze. Miłego szukania, wbrew pozorom to dosyć łatwe.
Jak wynika z mich obserwacji, te cysterny występują w "polskich" składach stosunkowo rzadko.


5. Model Roco MILLET nr kat. 77461, F-MISA, Zacns, wydany pojedynczo:
Roco-77461.jpg
Ten model pokazuję tu bardziej z kronikarskiego obowiązku. Nie wiem czy był dostępny w polskich sklepach, u producenta już nie jest. O ile dobrze kojarzę widziałem raz taką cysternę w składzie na filmie, ale teraz go nie znajdę.

Małe posumowanie - cysterny takiej konstrukcji, czyli długie ze zbiornikiem z 6-cioma pierścieniami wzmacniającymi występują często w wielu składach na polskich torach. Jednak jak się okazuje, o czym też się ostatnio przekonałem, nieraz łatwo można się pomylić. Obecnie takich podobnych cystern występuje kilka typów (zapewne różnych producentów) różniących się zasadniczo dwoma elementami - podporami zbiornika oraz pomostem na zbiorniku, ewentualnie jeszcze miejscem umieszczenia zbiornika powietrza.

To na razie wszystko w tym temacie, jeśli chodzi o Roco.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#43
Jak by ktoś był zainteresowany, na Allegro jest wystawiony zestaw 2 cystern Roco 76028 z dużym napisem GATX, tylko nie do końca wiadomo czy to jest pierwsza czy druga edycja. Cena to 499,00 zł. Co ciekawe, na stronie sklepu sprzedawcy, kolejowemodelarstwo.pl , jest ten zestaw w cenie 455,00 zł. (link: https://kolejowemodelarstwo.pl/skle...=product&dgwt_wcas=1&pa_producent-filter=roco).
Nawiasem mówiąc nie znałem wcześniej tego sklepu.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 51 6
#44
A może parę słów o modelach cystern GATX firmy Igra Model , których coraz więcej oststnio na rynku, np 96110021. Modele ładne, nie powiem, ale mają swoje wady, np. powyginane pomosty. Jak one się mają do rzeczywistości i występowania u nas.
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
#46
Jak by ktoś był zainteresowany, na Allegro jest wystawiony zestaw 2 cystern Roco 76028 z dużym napisem GATX, tylko nie do końca wiadomo czy to jest pierwsza czy druga edycja. Cena to 499,00 zł. Co ciekawe, na stronie sklepu sprzedawcy, kolejowemodelarstwo.pl , jest ten zestaw w cenie 455,00 zł. (link: https://kolejowemodelarstwo.pl/skle...=product&dgwt_wcas=1&pa_producent-filter=roco).
Nawiasem mówiąc nie znałem wcześniej tego sklepu.
Oba mają numery z literką B. To jest druga edycja.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#47
Czas na kolejnego z potentatów modelarskich, czyli:

Brawa
Brawa od dość długiego czasu produkuje realne modele jednego rodzaju cystern prostych z gładkim zbiornikiem typu (wg. gatx.eu) 1085, bardzo popularnych i często występujących w „polskich” składach, nieraz w dosyć sporej liczbie w jednym składzie. Jest jeszcze drugi typ 1083, bliźniaczo podobny (minimalnie krótszy) z inaczej wykonaną ramą (pełną zamiast ceownika) ale wg. mnie można uznać, że model Brawy reprezentuje obydwa typy.
Modele realne, choć mogą się różnić drobnymi szczegółami, raczej mało istotnymi, od prawdziwych.

1. Model Brawa GATX nr kat. 48773, D-GATXD, brak serii, w barwie ciemno szarej, wydany pojedynczo:
brawa-48773.jpg

oraz zdjęcia cysterny:
P1050148_edited.jpg P1060037_edited.jpg

2. Model Brawa GATX nr kat. 48765, DB, brak serii, w barwie jasno szarej, wydany pojedynczo:
B48765.jpg

oraz zdjęcie cysterny:
P1090558.JPG
Te cysterny w jasno szarej barwie występują w realu znacznie częściej niż te pierwsze w barwie ciemno szarej.

Pochwalę się, że posiadam oba te modele:).


3. Model Brawa KVG nr kat. 48752, DB ?, brak serii, w barwie jasno szarej, wydany pojedynczo:
B48752.jpg

oraz zdjęcia cysterny:
P1070020.JPG P1050142_edited.jpg

Dodam tylko, że wszystkie te modele nie są już od dłuższego czasu dostępne, ale może komuś udało się je kupić wcześniej (tak jak mnie, oprócz KVG).
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#48
Oba mają numery z literką B. To jest druga edycja.
Miałem powód żeby poddać to w wątpliwość, a mianowicie na aukcji Allegro są dwa zdjęcia. Jedno (to poglądowe) przedstawia zestaw z drugiej edycji, natomiast drugie przedstawia rzeczywiste modele w pudełkach, które pochodzą z pierwszej edycji. Widać to po miejscu naniesienia pomarańczowych tabliczek ostrzegawczych.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#49
No dobra, to teraz ja mam pytanie. Chodzi mi o prawidłową interpretację oznaczeń dotyczących rejestracji/właściciela wagonów.

Na poniższym przykładzie:
P1050224.JPG

Ja to odczytuję tak:
- NL to kraj rejestracji, czyli Holandia,
- GATXD to właściciel wagonu, w tym przypadku oddział/filia GATX w Niemczech, na zbiorniku jest nazwa GATX Rail Germany GmbH,
co oznacza, że GATX w Niemczech jako właściciel wynajął/wydzierżawił cysternę kolejom holenderskim.

Pytanie, czy dobrze "kombinuję"?
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#50
No dobra, to teraz ja mam pytanie. Chodzi mi o prawidłową interpretację oznaczeń dotyczących rejestracji/właściciela wagonów.

Na poniższym przykładzie:
Zobacz załącznik 901248

Ja to odczytuję tak:
- NL to kraj rejestracji, czyli Holandia,
- GATXD to właściciel wagonu, w tym przypadku oddział/filia GATX w Niemczech, na zbiorniku jest nazwa GATX Rail Germany GmbH,
co oznacza, że GATX w Niemczech jako właściciel wynajął/wydzierżawił cysternę kolejom holenderskim.

Pytanie, czy dobrze "kombinuję"?
Gagar, ogólnie szykuję uzupełnienia z mojej strony, z perspektywy świata rzeczywistego, więc możecie (wszyscy tu obecni) spodziewać się kilku obszernych nowych postów w tematach związanych z modelami omówionymi przez ciebie, niemniej to wszystko jest pracochłonne i mi zejdzie na to trochę czasu.

Natomiast na szybko odnośnie oznaczenia:
Najprawdopodobniej gdzieś w połowie zeszłej dekady coś powodowało, że było prościej lub taniej zarejestrować producentom (z Polski, Czech Rumuni...) nowe wagony w Holandii. (O ile kupujący nie zaznaczył jasno, że chce mieć wagony zarejestrowane w wskazanym przez siebie kraju)
I poza faktem, że procedurę rejestracji tam przeprowadzono, kod 84 NL nie oznacza nic ponadto.

Co więcej przy sprzedaży wagonów do innego kraju, nie przerejestrowuje się wagonu (jak to kiedyś robiono), gdyż ilość transakcji jest tak duża, że istniało zagrożenie skończenia się zakresów numerów dla wagonów towarowych (sic!).
Współcześnie kod kraju na wagonie towarowym niewiele znaczy. I zwykle wśród najnowszych wagonów, wskazuje na kraj producenta, lub pierwszego właściciela.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#51
Zastanawiam się czy Roco 76696 się nadaje. Niestety nie znam typu. Oznaczenie na modelu Zas. Na pewno nie jest to "polska" cysterna, choć na modelu jest nr z Polski.
Zobacz załącznik 899987
To jest model jak najbardziej rzeczywistego wagonu tylko że to są cysterny budowane dla firmy VTG chyba gdzieś na początku lat siedemdziesiątych o pojemności 88m3. W tym malowaniu ten typ wagonu nie występował i jest ono równie autentyczne co niegdyś wydana lokomotywa BR218 jako SU29 PKP. W rzeczywistym malowaniu był kiedyś sprzedawany pod numerem 46191.
Modele cystern firmy Brawa to wagony zakupione przez NRD we Francji w latach siedemdziesiątych.
Mam akurat jeden taki model w malowaniu GATX który kupiłem w okazyjnej cenie że grzechem było by nie kupić. Jest to mój jedyny i mam nadzieję że ostatni europejski wagon w malowaniu GATX (mam jeszcze cysterny amerykańskie).
20220615_160549_HDR_(1).jpg
20220615_160416_HDR_(1).jpg

W tym roku z Brawy mają wyjść dwie takie cysterny w malowaniu DR. Nie wykluczam możliwości wymiany mojego modelu na wersję DR.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#52
Witam po małej przerwie. Fictorque muszę przyznać, że jestem pod dużym wrażeniem Twojej sporej i szczegółowej wiedzy w temacie cystern. Ja natomiast chciałem się skupić nad, nazwijmy to, dopasowaniem wydanych do tej pory modeli do realnych cystern.
Ja doskonale zdaje sobie sprawę, że moje opisy są "overkillem" na potrzeby tego wątku, ale najnormalniej na świecie, opracowując taki temat prościej mi jest już opisać w jednym posiedzeniu, wszystko od A do Z co jestem wstanie ustalić, niż wracać za jakiś czas i ustalać inny zakres tematu na nowo.
Bo zapisane tutaj dane przydadzą się nie tylko kolegą przy doborze cystern H0, ale także innym zgłębiającym temat cystern w Polsce.
Małe posumowanie - cysterny takiej konstrukcji, czyli długie ze zbiornikiem z 6-cioma pierścieniami wzmacniającymi występują często w wielu składach na polskich torach. Jednak jak się okazuje, o czym też się ostatnio przekonałem, nieraz łatwo można się pomylić.
W mojej obecnej wiedzy model ten to cysterna Jumbo produkcji Aradu produkowana do 2011 roku (To jest ten starszy typ wagonu, o którym pisałem, że został zastąpiony). Ale to bardzo obszerny temat bo Arad podobne cysterny produkował już w '92 które stopniowo ulegały modyfikacją, oraz inni produceńci (np: Poprad) w tym samym okresie mieli bardzo podobne produkty, więc to jest temat wymagający głębszej analizy).

Natomiast dzisiaj omówimy sobie jeszcze dwie młodziutkie cysterny GATXa:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zacznę od jeszcze jednej cysterny Jumbo, 98m³ produkcji Tatra Vagonka Poprad z 2019 roku.

Wagon również ma 6 pierścieni, ciemnoszary kolor i duże białe litery, więc na pierwszy rzut oka łatwo go pomylić
z pozostałymi cysternami jumbo GATXu takimi jak wymienione wcześniej:

97m³ Arad'20
95m³ Arad(≤'11)


image_5.png


Zatem po czym rozpoznamy cysternę z Popradu?
-przegięte w połowie blaszane podparcie cysterny wraz z
-dwoma pionowymi żebrami oraz faktem, że
-cysterna jest samonośna (nie posiada żadnych belek nośnych pod środkową częścią zbiornika)

Te cechy są charakterystyczne dla najnowszych projektów cystern z Popradu, nie tylko tego typu.

image_7.png


Wagon jest oznaczony typem GATX: 1698.
Długość wagonu to ←16,40→

Zakres (100 sztuk):
37 84 7829 860-7 NL-GATXD Zans (powinno być Zacns)
37 84 7829 959-7

Ten typ wagonów jest powiązany z krótszą 88m³ wersją, która w zeszłym roku była zakupiona przez Tankwagon (33 51 7837 PL-TWG).

Na ile się orientuje nie było jeszcze żadnego modelu nowych cystern TVP w H0.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Drugim opisywanym typem jest cysterna 88m³ produkcji Legios LOCO Louny z 2019 roku.

image_6.png


Te cysterny są bardzo charakterystyczne ze względu na mały napis GATX i stosowanie kilku mniejszych podparć zbiornika.
Sztywność wagonu jest zapewniona dwoma belkami na szerokość jak w porównywalnych cysternach Aradu.

image_8.png


Te wagony są zarejestrowane na kraj Niemcy w przeciwieństwie do dotychczas zaprezentowanych.
Długość wagonu to ←15,00→

Zakres (87 sztuk):
33 80 7846 500-6 D-GATXD Zacns
33 80 7846 586-5

Problemem dla mnie jest ustalenie wewnętrznego oznaczenia typu GATX. Te cysterny powinny być zapewne 1688, ale nie zgadza się długość z kartą katalogową. Z kolei do danych w karcie pasują cysterny 88m³ produkcji Astra Rail, ale takich nie widziałem jeszcze w barwach GATX. Temat do wyjaśnienia.

Jeśli chodzi o producenta, to wygląda na to, że w 2019 roku zbankrutował po raz drugi i tym razem chyba na dobre. Natomiast produkcja wagonów jest kontynuowana w dawnym oddziale, teraz samodzielnej firmie Nymwag w Nymburku.

Ten typ wagonów widziałem w Polsce także w barwach:

33 56 7829 SK-SLWAG Zacns Louny'17
33 54 7840 CZ-RTIW Zacns Nymburk'21 (typ: 9-3108.0)

image_9.png




I teraz w tematyce modeli. (@garcia ramirez) Ten typ został przygotowany przez Igrę (a dokładnie zarówno normalny 88m³ jak i wydłużona wersja Jumbo 98m³). I edycja pod numerem 96210013 jest zgodna z powyższym typem, natomiast pozostałe edycje z dużymi literami GATX imitują cysterny produkcji Aradu i nie są poprawne. Resztę w tym temacie omówi zapewne Gagar.

Na razie to tyle. Koniecznie potrzebuję dodatkowych monitorów do pisania tych postów, bo alt-tabowanie jest strasznie męczące...
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#54
No to czas na kolejnego producenta, może mniej cenionego, czyli firmę:

TILLIG
Tillig również od dość dawna produkuje modele cystern, z których dwa (choć może należy tu rozróżnić trzy) typy są lub do niedawna były obecne na polskich szlakach. O ile jedne, jak w przypadku poprzednio prezentowanych producentów, to obce konstrukcje, tak drugie odwzorowywały cysterny polskiej konstrukcji.
Przede wszystkim chcę się skupić na tych pierwszych, które choć nie są licznymi cysternami występującymi w "polskich" składach i trudno określić ich typ, to zasługują na uwagę, gdyż ich modele są realne, mimo że mogą się różnić pewnymi szczegółami od prawdziwych.

1. Model Tillig VTG nr kat. 76570, D-VTGD, Zas, wydany pojedynczo:
Tillig 76570b.jpg
oraz zdjęcie cysterny (z forum):
vtg1.jpg
Cysterny VTG tego typu występują u nas raczej sporadycznie (widziałem je w paru składach) i jak widać różnią się w stosunku do modelu w zasadzie tylko pewnymi oznaczeniami. Natomiast model bardzo dobrze odwzorowuje te cysterny a różnice w wykonaniu mogą dotyczyć, moim zdaniem, tylko szczegółów elementów osprzętu pod zbiornikiem.
Dodam, że te cysterny spotykane są u nas również pod szyldem GATX (nawet częściej) czy KVG.

2 Model Tillig KVG nr kat. 76495, DB, brak serii, wydany pojedynczo:
Tillig 76495.jpg

oraz zdjęcia cysterny (pierwsze moje, drugie z forum):
P1060603_edited.jpg Obraz8.jpg
Te cysterny (KVG) są, ogólnie rzecz biorąc, konstrukcjami bliźniaczymi z tymi pierwszymi (VTG) a zasadnicza różnica jest widoczna w środkowej części zbiornika, gdzie jak widać w cysternie KVG zastosowano dwa pierścienie wzmacniające. Jednak cała konstrukcja, sposób mocowania zbiornika do ramy jest taka sama.
Druga różnica, może nie widoczna na pierwszy rzut oka, to trochę dłuższa środkowa część pomostu na zbiorniku i brak pewnego elementu/zaworu (być może bezpieczeństwa lub odpowietrzenia) znajdującego się obok tego pomostu.
I tutaj Tillig, jak sądzę, poszedł prawdopodobnie na swego rodzaju łatwiznę i w obu modelach zastosował ten sam pomost, co w przypadku modelu KVG jest błędem. Osobiście uważam jednak, iż jest on na tyle akceptowalny, że nie dyskwalifikuje tego modelu jako realnego, tyle że nie w 100 %.

Reasumując uważam, że powyższe modele warto mieć w swojej kolekcji, chociaż od dawna nie ma ich już w sprzedaży to może ktoś już je posiada. Ja posiadam obydwa. Nawiasem mówiąc jeden z nich (KVG) widziałem ostatnio na Allegro.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.906 111 11
#55
Super watek i fajna kopalnia (a raczej beczka) wiedzy!

Do tej pory patrzyłem na cysterny z daleka ale wczytując się opisy zaczynam się skłaniać do zestawienia malutkiego składu z linin podsudeckiej która obfituje w składy z cysternami.. jak choćby taki


Dociekliwi zauważą również ze na filmie jest ST44-1240 - ta którą wypuściło PIKO (niestety nie z beczkami!)
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.368 473 107
#56
Czas na kolejnego z potentatów modelarskich, czyli:

Brawa
Brawa od dość długiego czasu produkuje realne modele jednego rodzaju cystern prostych z gładkim zbiornikiem typu (wg. gatx.eu) 1085, bardzo popularnych i często występujących w „polskich” składach, nieraz w dosyć sporej liczbie w jednym składzie. Jest jeszcze drugi typ 1083, bliźniaczo podobny (minimalnie krótszy) z inaczej wykonaną ramą (pełną zamiast ceownika) ale wg. mnie można uznać, że model Brawy reprezentuje obydwa typy.
Modele realne, choć mogą się różnić drobnymi szczegółami, raczej mało istotnymi, od prawdziwych.

1. Model Brawa GATX nr kat. 48773, D-GATXD, brak serii, w barwie ciemno szarej, wydany pojedynczo:
Zobacz załącznik 901212

oraz zdjęcia cysterny:
Zobacz załącznik 901213 Zobacz załącznik 901214

2. Model Brawa GATX nr kat. 48765, DB, brak serii, w barwie jasno szarej, wydany pojedynczo:
Zobacz załącznik 901215

oraz zdjęcie cysterny:
Zobacz załącznik 901216
Te cysterny w jasno szarej barwie występują w realu znacznie częściej niż te pierwsze w barwie ciemno szarej.

Pochwalę się, że posiadam oba te modele:).


3. Model Brawa KVG nr kat. 48752, DB ?, brak serii, w barwie jasno szarej, wydany pojedynczo:
Zobacz załącznik 901224

oraz zdjęcia cysterny:
Zobacz załącznik 901225 Zobacz załącznik 901226

Dodam tylko, że wszystkie te modele nie są już od dłuższego czasu dostępne, ale może komuś udało się je kupić wcześniej (tak jak mnie, oprócz KVG).
W kwestii modeli to BRAWA obecnie posiada jako dostępny w sprzedaży wagon VTG. Pytanie tylko czy ten wariant u nas występował ?
https://www.brawa.de/en/products/h0/wagons/freight-cars/50567-tank-car-zas-vtg/
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.656 37 1
#57
a czemu miał nie wystepować ? Jesli wagon ma dopuszczenie międzynarowe to pojedzie do innego kraju tam gdzie trzeba zawieść towar. A ten typ ma takie.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#58
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#59
Myślę, że koledzy już odpowiedzieli, to ja załączę jeszcze dobry filmik, gdzie występuje kilka takich cystern VTG, z pewnością warto obejrzeć!
Natomiast faktycznie ten typ cystern pod szyldem VTG pojawia się bardzo rzadko. Poniżej wyjątek:

 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#60
Teraz mnie tchnęło, w nawiązaniu do ostatniego postu. Tak naprawdę to miałem ten model VTG również zaprezentować przy okazji omawiania tych modeli Brawy, ale przygotowanie materiałów jest mocno absorbujące i po prostu potem o tym zapomniałem.
To tak gwoli wyjaśnienia i pokajania się:X3:.

Edit:
Ciąg dalszy po niedzieli. Życzę miłego weekendu.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 6
Tabor 7
Tabor 2
Tabor 5
Tabor 63

Podobne wątki