Współczesne cysterny GATXa zostały omówione, wagony z lat '90 '00 są problematyczne dla mnie w opracowaniu, dlatego teraz przedstawimy stare cysterny paliwowe w ich flocie.
Zaczniemy od zaprezentowanego już w modelu cysterny
85m³ Société Franco-Belge Raismes.
Wagony te pierwotnie powstały w 1975-'76 dla kolei DR i o trzymał tam wewnętrzne oznaczenie:
Dok.Nr.8105
W GATXie jest to
typ 1085. Jako, że jest to wagon sprzed '80, pierwotna seria: Uahs, po '80: Zas.
Wagon jest bardzo charakterystyczny ze względu na długi prosty zbiornik podparty na całej swojej długości do ramy.
Wagony mogą się różnić położeniem tablicy opisowej (ponad hakiem promowym, lub na prawo), oraz obecnością
po jednej stronie rury łączącej górne zawory z dolnymi (?). Wózki to Y25Ls.
Długość wagonu to ←16,31→, a pojemność 85 150hl.
Współcześnie wagon można spotkać pod banderą GATX w kolorystykach:
-ciemnoszarej (ten sam kolor co nowe cysterny)
-jasnoszarej
-jasnoszarej z czarną ramą
-niebieskiej (
dawne malowanie Fazeni)
Po kolei przedstawiono poniżej: (aczkolwiek patyna skutecznie próbuje uczynić by wszystkie wyglądały jednakowo...)
+ także jako wagon VTG, Ermewy lub Wascosy, gdzie mogą nosić mniej ujednoliconą kolorystykę (więcej łat).
wagony występują (w Polsce) w zakresach:
33 80 7956 D-GATXD / D-VTG / D-ERMWD /
33 80 7957 D-GATXD / D-WASCO
33 81 7856 A-GATXA
Model tego wagonu ze stajni Brawy został już omówiony, przez Gagara, zwrócę jeszcze uwagę,
że także można nabyć niebieski model nr. 48769 i zamalować prostokątami napisy na beczce, tak jak na zdjęciu powyżej.
(+ ewentualnie patyna i świeższa data rewizji)
Jak już się chwalimy, to ja też się pochwalę, mam 7 takich cystern, od Herisa, oczywiście to w TT, bo ja nie Ha-Zerkowy. Żółty Minol, to oczywiście fikcja.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Oprócz cysterny 85m³ istnieje jeszcze druga bardzo podobna cysterna 83m³ (GATX typ: 1083).
Nie udało mi się do tej pory ustalić dokładnych szczegółów, niemniej podejrzewam, że pochodzi od tego samego producenta
i być może jest odrobinę starsza.
Długość wagonu to ←15,98→, a pojemność 83 400hl.
Poza długością główne różnice dotyczą technologii wykonania narożników podparć i profili bocznych ramy.
Co wyszczególnia grafika poniżej:
Tych wagonów jest trochę mniej, niż typu 85m³.
83m³ można spotkać w tych samych zakresach numerowych jak ich większego brata, oraz w tych samych malaturach.
Zwykle gdy pojawiają się w większych ilościach w składzie, to obecne są obydwa typy.