• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Baza mieszanych składów cystern i ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#61
Jacek765, aż muszę zapytać z ciekawości, co Cię tak zraziło w tym modelu, że nawet chcesz się go pozbyć? Te cysterny GATX są przecież bardzo popularne w Polsce.
Model Brawy bardzo mi się podoba i dlatego go nabyłem, jednak nie lubię firmy GATX bo uważam że jej miejsce jest za oceanem ;) jak choćby na tym przykładzie z mojej kolekcji.
20220617_102933(1).jpg

Szczególnie po przejęciu DEC nabrałem niechęci do tej firmy i jakoś nie przypadł mi do gustu nowy widok cystern z rodziny 406R, Jt600 czy tez Rt500 w oznaczeniach nowego właściciela. Chyba bardziej do zaakceptowania dla mnie by były w malowaniu VTG. Ale z wydarzeniami historycznymi się nie dyskutuje po prostu są to fakty dokonane. Ale to jest mój kaprys który nie ma swojego logicznego uzasadnienia.
Inna rzecz to ja akurat preferuję w moim zbieractwie epoki IV i III co mi nie przeszkadza że czasem do kolekcji wpadnie coś z epoki V czy nawet VI jak mi się spodoba. Mam nawet plany na nabycie od firmy Piko cysterny termosa (tej z błyszczącym zbiornikiem a raczej jego otuliną) oraz silosa do przewozu granulatów. Ale myślę o wersjach w oznaczeniach VTG.
A wspomniana cysterna Brawy jak najbardziej sprawia mi przyjemność swoim istnieniem aczkolwiek więcej tej przyjemności bym miał z wersji DR z epoki IV lub VTG bo modele tej firmy zbieram.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#62
Współczesne cysterny GATXa zostały omówione, wagony z lat '90 '00 są problematyczne dla mnie w opracowaniu, dlatego teraz przedstawimy stare cysterny paliwowe w ich flocie.



Zaczniemy od zaprezentowanego już w modelu cysterny 85m³ Société Franco-Belge Raismes.

Wagony te pierwotnie powstały w 1975-'76 dla kolei DR i o trzymał tam wewnętrzne oznaczenie: Dok.Nr.8105
W GATXie jest to typ 1085. Jako, że jest to wagon sprzed '80, pierwotna seria: Uahs, po '80: Zas.

Wagon jest bardzo charakterystyczny ze względu na długi prosty zbiornik podparty na całej swojej długości do ramy.
Wagony mogą się różnić położeniem tablicy opisowej (ponad hakiem promowym, lub na prawo), oraz obecnością
po jednej stronie rury łączącej górne zawory z dolnymi (?). Wózki to Y25Ls.
Długość wagonu to ←16,31→, a pojemność 85 150hl.

Współcześnie wagon można spotkać pod banderą GATX w kolorystykach:
-ciemnoszarej (ten sam kolor co nowe cysterny)
-jasnoszarej
-jasnoszarej z czarną ramą
-niebieskiej (dawne malowanie Fazeni)

Po kolei przedstawiono poniżej: (aczkolwiek patyna skutecznie próbuje uczynić by wszystkie wyglądały jednakowo...)

image_11a.png

image_11b.png


+ także jako wagon VTG, Ermewy lub Wascosy, gdzie mogą nosić mniej ujednoliconą kolorystykę (więcej łat).

wagony występują (w Polsce) w zakresach:
33 80 7956 D-GATXD / D-VTG / D-ERMWD /
33 80 7957 D-GATXD / D-WASCO
33 81 7856 A-GATXA

Model tego wagonu ze stajni Brawy został już omówiony, przez Gagara, zwrócę jeszcze uwagę,
że także można nabyć niebieski model nr. 48769 i zamalować prostokątami napisy na beczce, tak jak na zdjęciu powyżej.
(+ ewentualnie patyna i świeższa data rewizji)

Jak już się chwalimy, to ja też się pochwalę, mam 7 takich cystern, od Herisa, oczywiście to w TT, bo ja nie Ha-Zerkowy. Żółty Minol, to oczywiście fikcja.
image_10.png

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Oprócz cysterny 85m³ istnieje jeszcze druga bardzo podobna cysterna 83m³ (GATX typ: 1083).
Nie udało mi się do tej pory ustalić dokładnych szczegółów, niemniej podejrzewam, że pochodzi od tego samego producenta
i być może jest odrobinę starsza.

Długość wagonu to ←15,98→, a pojemność 83 400hl.
Poza długością główne różnice dotyczą technologii wykonania narożników podparć i profili bocznych ramy.
Co wyszczególnia grafika poniżej:

image_12.png


Tych wagonów jest trochę mniej, niż typu 85m³.
83m³ można spotkać w tych samych zakresach numerowych jak ich większego brata, oraz w tych samych malaturach.
Zwykle gdy pojawiają się w większych ilościach w składzie, to obecne są obydwa typy.

image_13.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#64
Jacek765 no to moja ciekawość została zaspokojona:D.

fictorque o różnicach tych dwóch typów 1085 i 1083 (Brawa) tez ogólnie wspominałem, ciekawe porównanie tych szczegółów na zdjęciach. Ja jednak przyznam, że jakoś trudno mi dostrzec te różnice co do narożników podparć, jeśli już to raczej minimalne. Ale to tak nawiasem mówiąc:). A swoją drogą fajna kolekcja, i całkiem spora, tych modeli GATX-a.

DieselPower jeżeli chodzi Ci o typ cysterny, to jak najbardziej ten sam. Wydaje się również, że rzeczywiście jest to niebieskie malowanie Ermewa, podobnie jak model Brawy, tyle że na rzeczywistym wagonie jest już dosyć wyblakły a na modelu pewnie trochę za ciemny.

Od razu powiem, że troszkę krucho w tej chwili z czasem i dzisiaj już pewnie nie zdążę nic nowego omówić. Więc tak w między czasie, może dla jakiejś inspiracji, coś z mojego domowego podwórka. Niestety nie mam obecnie warunków żeby zestawić i pokazać jakiś dłuższy skład modeli, dlatego robię sobie taką małą "dekorację" na półce, którą zmieniam od czasu do czasu. Ostatnio ustawiłem taki mini składzik 3-ch cystern, który całkiem przypadkowo pasuje do ostatnio omawianych tu modeli (nie zwracajcie specjalnej uwagi na lokomotywę, stała tu już wcześniej i tak zostało, zresztą tło też mało:LOL:kolejowe).

P1050333_edited.jpg P1050387.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#65
Pora na stosunkowo nowego producenta na rynku, czyli:

Igra Model
Igra Model wprowadziła na rynek modele nowoczesnych cystern łamanych: z czterema pierścieniami wzmacniającymi oraz z sześcioma pierścieniami wzmacniającymi zbiornik. Cysterny te mają jedną wspólną cechę, wyróżniającą je spośród innych cystern, tj. charakterystyczne wykonanie wsporników zbiornika składających się z dwóch rozstawionych względem siebie mniejszych elementów z blachy zamiast jednego długiego profilu. Zwraca uwagę dość finezyjne ich wykonanie (design).

Modele tych cystern posiadają również dwa rodzaje podestów zbiornika, „klasyczny” długi kończący się drabinką na końcu zbiornika oraz krótki na środku zbiornika z bardzo krótką „szczątkową” drabinką schodzącą na jego bok, i kończącą się już na poziomie górnej części zbiornika - takie wykonanie jest w innych typach cystern bardzo rzadko spotykane (tylko w nowszych konstrukcjach).

Trudno tak do końca ocenić czy wszystkie modele Igry są modelami w pełni realnymi, przypuszczalnie takie cysterny rzeczywiście istnieją (chociaż mam pewne wątpliwości) ale tylko niektóre z nich jeżdżą w Polsce.

No to do rzeczy - modele cystern z czterema pierścieniami wzmacniającymi o dł. 15,00 m.

1. Modele Igra Model, RTI Wagon, nr kat. 96210001, SK-RTIW, Zacns, wydany pojedynczo:
igra-model-kolekcjonerski-wagon-cysterna-zacns-88-rti-niebieska-b-iext97237412.jpg
oraz RTI Wagon, nr kat. 96210015, SK-RTIW, Zacns, zestaw 2-ch cystern:
96210015 Igra Screenshot 2022-05-06 at 14-50-34 Cysterny Zacns 88 RTI Jet A1 zestaw Igra Model...png

Modele w pełni realne i w mojej ocenie bardzo dobrze odwzorowane (jak zawsze, różnice mogą dotyczyć szczegółów oznaczeń, co wydaje się oczywiste). Było tu wspomniane o krzywych pomostach w modelach cystern GATX, jak widać w tych modelach są proste (zaznaczam, że nie posiadam takich modeli i w kwestii samego wykonania opieram się tylko na zdjęciach).

Zdjęcia cystern (jeszcze świeże z przedostatniej soboty, pochodzące z interesującego składu, który trafiłem na stacji Kraków Mydlniki):
P1050093.JPG P1050248.JPG P1050191.JPG P1050188.JPG


2. Model Igra Model, GATX, nr kat. 96210013, D-GATXD, Zacns, zestaw 2-ch cystern:

igra96210013a.jpg igra-model-model-kolekcjonerski-zestaw-cystern-zacns-gatx-b-iext97232381.jpg

To drugi realny (w Polsce) model Igry odwzorowujący ten sam typ cysterny, pasujący do naszej rzeczywistości, czyli z małym logo GATX.
Jest tu jednak pewna różnica w stosunku do cystern, które miałem okazję zaobserwować - posiadają one dodatkowo na boku zbiornika okapnik z rurą odpływową, czego nie ma w modelach. Moim zdaniem jest to jednak element nie wpływający generalnie na cechy konstrukcyjne cysterny.

Zdjęcia tych cystern - pochodzą z tego samego składu w Mydlnikach:
P1050081.JPG P1050255.JPG P1050166.JPG P1050199.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#66
Ciąg dalszy modeli Igra Model.

Teraz model tylko pod względem konstrukcji prawidłowy, ale z uwagi na bardzo popularne u nas malowanie GATX, również trzeba o nim parę słów:

3. Model Igra Model, GATX, nr kat. 96110030, NL-GATXD, Zacns, zestaw 2-ch cystern:

Igra 96110030.jpg

Modele tej samej konstrukcji (typu) jak wyżej prezentowane modele Igry, w Polsce jednak nie są modelami realnymi, gdyż cysterny te nie występują u nas w malowaniu z dużym napisem GATX.

Dla porównania i pokazania różnic, poniżej poglądowe zdjęcie podobnych i dobrze już znanych cystern w tym samym malowaniu (z dużym napisem GATX), typu (wg. gatx.eu) 1687, często występujących na naszych szlakach, różniących się przede wszystkim wykonaniem podpór zbiornika i o 13 cm dłuższych (wcześniej pisał też o tym fictorque).

P1050182_edited.jpg


4. Modele Igra Model, Ermewa, nr kat. 96110018, CZ-ERSA, Zacns, zestaw 2-ch cystern:

Igra 96110018.jpg

Zestaw modeli, zasadniczo tej samej konstrukcji co poprzednie modele Igry, ale w dwóch wersjach wykonania podestów zbiornika a także różnej wielkości logo „ermewa”, co odpowiada rzeczywistości.
Modele, jak się okazuje realne, chociaż jak wynika z moich obserwacji, występujące na naszych szlakach bardzo sporadycznie. Osobiście (tzn. na filmach) każdą z nich widziałem tylko raz, po jednej w dwóch różnych składach. Ale skoro w jakimś składzie pojawiła się jedna to jest wielce prawdopodobne, że można spotkać więcej takich cystern w „polskich” składach, więc ewentualnie i te modele mogą się znaleźć w kręgu naszych zainteresowań.

Przykładowo jeden filmik, gdzie występuje ta pierwsza (górna) cysterna (2:25 min.):
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#68
Kiedyś gdzieś się natknąłem na wyjaśnienie, co te pasy oznaczają, ale teraz niestety nie mogę za cholerę:oops: tego odnaleźć. Rozumiem oczywiście, że chodzi o te białe pionowe pasy a przerwa to raczej takie "V".
Może ktoś z kolegów potrafi to wyjaśnić.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#69
Kończąc teraz temat modeli Igra Model.
Omówione dotąd modele w wersji z 4-ma pierścieniami wzmacniającym zbiornik to w zasadzie wszystko w tej wersji, na co chciałem zwrócić uwagę.
Choć jest jeszcze jeden model cysterny (Atir Rail), którą możliwe, że już gdzieś widziałem ale pewności żadnej teraz nie mam. Wstawię więc tylko jej zdjęcie:

igra-model-model-kolekcjonerski-wagon-cysterna-zacns-88-atir-rail-b-iext97237329.jpg


Druga wersja modeli Igry to, można powiedzieć, bliźniacza konstrukcja - z tą różnicą, że są to modele dłuższej cysterny z 6-ma pierścieniami wzmacniającym zbiornik.
W tym wypadku miałem pewne wątpliwości, które jednak zostały rozwiane. Mogę z całą pewnością stwierdzić, że są to rzeczywiste cysterny i jak się zorientowałem występujące również u nas, chociaż raczej sporadycznie i nie w każdym malowaniu jakie wydała Igra.

5. Model Igra Model, Wascossa, nr kat. 96110013, CZ-WASCO, Zacns, zestaw 2-ch cystern:
Screenshot 2022-06-24 at 10-44-59 Zestaw 2 Cystern Zacns 99 Wascosa Igra Model H0.png

Modele w pełni realne. Można je zobaczyć na filmiku "Kolejowy piątek na szlaku", który już wcześniej tu zamieściłem (post 42, od 9:00 min.). Gwoli ścisłości - znajdują się tam w jednym składzie dwa typy takich cystern Wascossy.


6. Model Igra Model, GATX, nr kat. 96110021, NL-GATXD, Zacns, zestaw 2-ch cystern:

Igra 96110021.jpg

Modele tej samej konstrukcji jak wyżej, w Polsce jednak nie są modelami realnymi, gdyż cysterny tego typu (według mojej wiedzy) nie występują u nas w malowaniu GATX, tak z dużym jak i małym napisem GATX.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#70
Tak w nawiązaniu do prezentowanych wcześniej modeli Igra Model, mała prezentacja składu na który trafiłem dwa tygodnie temu na stacji Kraków Mydlniki a złożonego niemal w całości z nowoczesnych cystern, w tym pasujących do modeli ww. producenta. Znalazło się tu również kilka polskich cystern typu 452R i 437R, dzięki czemu taki skład robi się ciekawszy.
Chociaż sam nie przepadam za tymi nowoczesnymi cysternami, do tego jeszcze różnokolorowymi, to kiedy zobaczyłem ten skład coś mnie ruszyło:cool:. Muszę przyznać, że taki zestaw cystern robi naprawdę fajne wrażenie, choć składa się prawie w całości z wagonów niemal takiej samej konstrukcji (długości 15,00 m i 15,13 m). W tym przypadku to chyba był akurat plus(y).

P1050084.JPG P1050196.JPG P1050199.JPG P1050182_edited.jpg P1050216.JPG
P1050290.JPG P1050295.JPG P1050297.JPG P1050304.JPG P1050317.JPG P1050321.JPG
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.656 37 1
#72
Nie jestem pewny na 100% czy o to chodzi , ale na wagonach cysternach do przewozu paliw zarejestrowanych na kolei DB od końca lat 70tych maluje się biały pasek, który oznacza, że wagon ma zawór spustowy sprzężony z zaworem odpowietrzającym. To rozwiązanie zapobiega zassaniu beczki i jej deformacji w przypadku nie odkręcenie zaworu odpowietrzającego przy spuszczaniu zawartości z cysterny.
Chodzi o zapobieganiu takim przypadkom :
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#73
Rysiek, może rzeczywiście jest coś na rzeczy z tym odpowietrzaniem, tyle że dotyczyło by to różnych przewożonych materiałów a nie tylko paliw, gdyż te pasy znajdują się na cysternach do przewozu różnych materiałów (jak wynika z tablic ostrzegawczych).
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.127 149 7
#74
Przepraszam, jezeli to juz bylo tutaj na forum, ale czy model Igra 96210028 (jak ponizej) jest modelem rzeczywistym, zgodnym z oryginalem na polskich torach? Jezeli tak, to czy spotyka sie je ze skladami GATX?

1656522943479.png
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.406 23 0
#77
Kończąc teraz temat modeli Igra Model.
Omówione dotąd modele w wersji z 4-ma pierścieniami wzmacniającym zbiornik to w zasadzie wszystko w tej wersji, na co chciałem zwrócić uwagę.
Choć jest jeszcze jeden model cysterny (Atir Rail), którą możliwe, że już gdzieś widziałem ale pewności żadnej teraz nie mam. Wstawię więc tylko jej zdjęcie:

Zobacz załącznik 903155
Oryginał złapany w marcu tego roku w Poznaniu:

ALA_2022_21a.jpg


Zacns, 33 54 7846 982-8

Druga wersja modeli Igry to, można powiedzieć, bliźniacza konstrukcja - z tą różnicą, że są to modele dłuższej cysterny z 6-ma pierścieniami wzmacniającym zbiornik.
W tym wypadku miałem pewne wątpliwości, które jednak zostały rozwiane. Mogę z całą pewnością stwierdzić, że są to rzeczywiste cysterny i jak się zorientowałem występujące również u nas, chociaż raczej sporadycznie i nie w każdym malowaniu jakie wydała Igra.

5. Model Igra Model, Wascossa, nr kat. 96110013, CZ-WASCO, Zacns, zestaw 2-ch cystern:
Zobacz załącznik 903139
Jak wyżej:

ALA_2022_21b.jpg


Zacns, 33 54 7830 036-1
 
Reakcje
55 0 0
#78
1. Model Roco GATX nr kat. 77462, D-GATXA, Zans, wydany pojedynczo:
(...)

Zobacz załącznik 900795

oraz zdjęcie cysterny (moje, niestety zza ogrodzenia)
Zobacz załącznik 900796

więc dodatkowo zdjęcie zapożyczone z innego tematu forum: http://forum.modelarstwo.info/threads/cysterny-na-polskich-torach-po-2001-roku.20039/
Zobacz załącznik 900803


2. Model Roco ERMEWA nr kat. 77460, CZ-ERMW, Zacns, wydany pojedynczo:
Zobacz załącznik 900804
(...)
Trochę odkop, a trochę nie. Wszystkie te wagony to rumuńska konstrukcja, produkowana zarówno w Aradzie oraz Drobecie-Turnu Severin. Prawie cała pierwsza dekada XXI wieku się przewija - na tabliczkach widać zarówno producentów takich jak Astra Vagonae Arad, Trinity Rail czy Meva.

Wagony są dość charakterystyczne - zbiornik posiada 6 pierścieni, osadzony jest na długich płaskownikach wychodzących na 1 i 2/3 długości pierścienia, które to mają wycięcie pod pierwsze od czoła pierścienie.

Zbiornik 95m³, długość całkowita (- 17,00 -).

Nie wiem, ile dokładnie ich powstało, ale myślę, że jest to co najmniej 1000 sztuk, dla samych Niemiec (33 80 oraz 37 80) można je spotkać w zakresach, takich jak: 7836 - 7838, 7840 - 7841, 7843 - 7844.

Od siebie dodaje zdjęcia poglądowe od boku.
 

Załączniki

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
#79
Tak w nawiązaniu do prezentowanych wcześniej modeli Igra Model, mała prezentacja składu na który trafiłem dwa tygodnie temu na stacji Kraków Mydlniki a złożonego niemal w całości z nowoczesnych cystern, w tym pasujących do modeli ww. producenta. Znalazło się tu również kilka polskich cystern typu 452R i 437R, dzięki czemu taki skład robi się ciekawszy.
Chociaż sam nie przepadam za tymi nowoczesnymi cysternami, do tego jeszcze różnokolorowymi, to kiedy zobaczyłem ten skład coś mnie ruszyło:cool:. Muszę przyznać, że taki zestaw cystern robi naprawdę fajne wrażenie, choć składa się prawie w całości z wagonów niemal takiej samej konstrukcji (długości 15,00 m i 15,13 m). W tym przypadku to chyba był akurat plus(y).

Zobacz załącznik 903922 Zobacz załącznik 903923 Zobacz załącznik 903924 Zobacz załącznik 903934 Zobacz załącznik 903925
Zobacz załącznik 903927 Zobacz załącznik 903928 Zobacz załącznik 903929 Zobacz załącznik 903930 Zobacz załącznik 903931 Zobacz załącznik 903932
Lokomotywa którego przewoźnika byłą na czele? (o ile była?) Czy te wagony mogły być w składzie Lotosu?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 6
Tabor 7
Tabor 2
Tabor 5
Tabor 63

Podobne wątki