• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Baza mieszanych składów cystern i ich modele

OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#21
To są modele Piko wydawane od wielu lat. Według mojej wiedzy są to modele fikcyjne, tylko ogólnie podobne i udające te, o których mowa powyżej, czyli typ 1695. Niestety Piko widocznie nie widzi w tym problemu i wydaje je w malowaniu różnych przewoźników.

Sory, teraz zauważyłem że to nie PIko. Jednak to nie zmienia faktu, że Piko wydaje identyczne modele (być może z tej samej formy).
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.368 473 107
#24
No to jestem w szoku. Natknąłem się na nie na kanale naszego kolegi z forum. Na poniższym filmie wyglądają na jakieś ekskluzywne modele, a to..... zwyczajny pikolec :eek:

 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
#25
Wielkie dzięki. Już mnie oczy bolą od przeglądania filmów na YT w poszukiwaniu tego typu na polskich torach. Brawo (y)

A czy może ktoś się orientuje jaki typ przedstawiają te modele ?
https://digitalshop.be/en/tank-wagons/42-b-models-vb-81039-set-with-2-tankcars-gatx.html
Te cysterny nie odpowiadają żadnym z katalogu GATX. Są zbliżone do modelu Roco typu 1695, ale inny jest układ osprzętu pod ostoją. Do Piko też tylko podobne, bo chociazby zbiornik powietrza jest w innym miejscu i są różnice w osprzęcie. Zatem trudno okreslić co to dokładnie za typ.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#26
To może małe podsumowanie.
Przyjrzałem się nieco bliżej tym modelom i jedno jest pewne - żadna z cystern tych producentów, czyli Piko, B-Models i Van Biervliet nie są w pełni zgodne z realnymi cysternami typu 1695 jeżdżącymi po Polsce (jak i w Europie).
Najmniej realne są modele Piko, gdzie wiele elementów nie odpowiada rzeczywistości, np. cały podest na zbiorniku czy wspomniany już osprzęt pod ostoją. Cysterny B-Models i Van Biervliet mają na pewno lepiej odwzorowany podest zbiornika jak i osprzęt, w tym zbiornik powietrza (podobnie jak modele Roco). Tak, że są one jednak bliższe oryginałowi niż modele Piko.

Natomiast wszystkie te modele (oprócz Roco oczywiście) mają wspólny jeden szczegół - nieprawidłowo odwzorowane podpory zbiornika, które na końcach są jakby ucięte a powinny łagodnie zachodzić częściowo na dennice (wczoraj się tym zasugerowałem i pomyliłem modele B-Models z Piko). Również same zbiorniki w tych modelach cystern mają podobny kształt na styku walczaka z dennicami, taki trochę" kanciasty" (a powinien być bardziej zaokrąglony jak w Roco), dlatego wyglądają jak z jednej formy.

Jeszcze jedno spostrzeżenie odnośnie modeli B-Models i Van Biervliet. Na podstawie zdjęcia i filmu pokazanych przez Kolegów wydaje mi się z dużym prawdopodobieństwem, że to te same modele, tylko pod innym "szyldem". Nawet nr katalogowy B-Models zaczyna się od VB (VB-81039), nr katalogowy Van Biervliet to VB-81029.

Pozdrawiam
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#27
Coś na deser, tym razem ściśle związanego z tematem tego wątku, czyli modelem ACME Traxx-a DC3 Lotosu ciągnącego skład różnorodnych cystern, w tym typu 1695 (Roco) tyle, że z małym logo GATX.

 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
#28
Zastanawiam się czy Roco 76696 się nadaje. Niestety nie znam typu. Oznaczenie na modelu Zas. Na pewno nie jest to "polska" cysterna, choć na modelu jest nr z Polski.
A6501064-001.JPG
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#30
Faktycznie dobrze by było, aby powstał osobny temat dotyczący modeli cystern oraz oryginałów spotykanych na polskich torach.
Z miłą chęcią mogę pomóc w przedstawieniu typów cystern eksploatowanych na PLK (no, ograniczając się do ~20-30 najliczniej spotykanych typów cystern paliwowych, bo to i tak obszerny temat).

Niemniej brutalna rzeczywistość jest taka, że producenci modeli współczesnych cystern po opracowaniu modelu mogą go wydać w 3-5 rzeczywistych malowaniach, a reszta to przemalowanki imitujące zbliżone konstrukcyjnie cysterny. To zupełnie inna sytuacja niż z np: 406R dla których da się przygotować pewnie i ze 200+ różnych historycznych malowań, bo:
- wyprodukowano X0 000 egzemplarzy,
- są użytkowane już przez 60 lat
- miały wielu, często zmieniających się właścicieli
Nowe cysterny (których projekty współcześnie zmienia się dużo częściej i są produkowane w mniejszych partiach) nie mają tych czynników.

Do tego, mam poważne obawy, że niektóre modele cystern są luźną kompilacja kilku różnych typów cystern w model który wygląda bardzo przekonywująco, ale nie da się mu przypisać jednoznacznie pasującego oryginału.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#31
No dobrze, spróbuję się podzielić moją wiedzą w temacie modeli cystern występujących w składach mieszanych cystern jeżdżących po polskich szlakach. Zaznaczę przy tym, o czym wspominałem już na początku tematu, że nie jestem tu jakimś specem i opieram się głównie na własnej wiedzy praktycznej, obserwacji czy też dostępnych informacji z internetu. Zachęcam więc innych Kolegów mających swoją wiedzę w temacie do dzielenia się nią.
Na początek wstawię tu moją aktualną bazę mieszanych składów cystern (plik skompresowany w Zip), może komuś będzie pomocna.
Nawiasem mówiąc, przygotowanie do tematu jest dosyć czasochłonne, więc nie wiem czy uda mi się jeszcze dzisiaj ten temat rozwinąć. Jeśli nie, to dopiero po niedzieli.
 

Załączniki

OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#32
Ponieważ znalezienie odpowiednich zdjęć niektórych cystern okazuje się bardzo trudne, zastanawiam się czy zamieszczenie tutaj zrzutu z ekranu z jakiegoś filmu z youtuba z podaniem źródła nie będzie naruszało praw autora. Jak myślicie?

ps. na dzisiaj to chyba tyle, pozdrawiam.
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
#33
Ponieważ znalezienie odpowiednich zdjęć niektórych cystern okazuje się bardzo trudne, zastanawiam się czy zamieszczenie tutaj zrzutu z ekranu z jakiegoś filmu z youtuba z podaniem źródła nie będzie naruszało praw autora. Jak myślicie?

ps. na dzisiaj to chyba tyle, pozdrawiam.
Zrzut z podanym linkiem do filmu źródłowego i autora nie narusza praw autorskich. To jest prawo cytatu.

Z innej beczki: poprosiłem kolegę maszynistę o zrobienie zdjęć cystern GATX z pociagów, które prowadzi. Czekam na efekt. Mam nadzieję, że pomoga w identyfikacji poszczególnych typów cestern. Sam tez w miarę możliwości będę robić w płaskim rzucie.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
#34
Dzięki Piter75, może jak nie będzie lepszego wyjścia to wrzucić to co jest pod ręką, a ja mogę zapewnić, że takie cysterny widziałem w prawdziwych składach, zresztą mam jakieś swoje zdjęcia ale nie wszystkiego. Albo po prostu wrzucić cały filmik z YT.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#35
Dzięki Piter75, może jak nie będzie lepszego wyjścia to wrzucić to co jest pod ręką, a ja mogę zapewnić, że takie cysterny widziałem w prawdziwych składach, zresztą mam jakieś swoje zdjęcia ale nie wszystkiego. Albo po prostu wrzucić cały filmik z YT.
Polecam jeszcze dwa linki:
https://www.tosh-railways.com/Wagons
https://gingespotting.smugmug.com/browse

Tutaj znajdziesz zdjęcia 99% cystern co u nas jeździ
można zaklinować do konkretnego zdjęcia lub wrzucić na zasadach cytatu jak napisał Piter.
Jedynie, trzeba być w miarę biegłym w numerach wagonów, by się nie zgubić.

Ja postaram się opracować przez weekend temat cystern GATX (na początek tych relatywnie młodych), bo tu zdecydowanie jest co usystematyzować
i postaram się przedstawić to w jakiejś ładnej formie graficznej, aby działało to na zasadzie szybkiej ściągi do rozpoznawania.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#36
No dobra ruszamy z tematem, zanim się ściemni.

Muszę przyznać, że temat jest niesamowicie obszerny i człowiek nawet nie wie gdzie zacząć.
Dlatego ten pierwszy odcinek postaram się poświęcić cysterną do lekkich produktów naftowych
(benzyna, olej napędowy) konsorcjum GATX wyprodukowanych po 2010.


Więc na początek cofnijmy się do Rumuni do 2011, gdzie zbankrutowana firma Astra Vagoane Arad
wprowadza do produkcji nowy wzór cysterny, znacząco różniący się od dotychczas oferowanych typów.
(Należy zwrócić uwagę, że w 2011 firma ta zostaje kupiona za bezcen przez niemiecką firmę
i zostaje powołane konsorcjum Astra-Rail Industries skupiające 3 zakłady produkcji wagonów z Rumuni.
Całkiem możliwe, że projekt tej cysterny był wykonany poza Rumunią i był już częścią restrukturyzacji.)

Cechą charakterystyczną różniąca najbardziej te wagony (poza malowaniem) jest sposób podparcia
zbiornika na długich i niskich płaskownikach z wycięciem pod pierścień wzmacniający zbiornik.
Sztywność podłużną wagony dodatkowo zapewniają dwa szeroko rozstawione dwuteowniki.
Sam zbiornik jest w niewielki stopniu złamany w połowie i ma cztery pierścienie wzmacniające.

image1028.png


Nowy typ wagonów ma długość ←14,96→ oraz objętość 85,7m³ (~86m³). Wagony zostają zamówione przez GATX
i zostają wykonane w ilości 700 sztuk (?). Wagony są koloru białego z dużymi niebieskimi literami na zbiorniku.
Zwrócę tu uwagę, że dwa wagony z najniższymi numerami 001 i 002 zostały udokumentowane w ciemnoszarej
kolorystyce. Moje podejrzenie jest takie, że były to wagony "pokazowe" pierwotnie białe z dużymi napisem
Astra Rail Industries
, po przekazaniu odbiorcy przemalowane. Wózki typu Y25Lsd z klasyczną spawaną ramą
bez belek czołowych.

Wagony te są produkowane w 2011 i 2012, ich tabliczki znamionowe zawierają jeszcze starą nazwę producenta.
W GATX otrzymują oznaczenie wewnętrzne typu 1686. I zostają zarejestrowane w zakresie:
37 84 7836 001 - 37 84 7836 700 (?)
Wagony dostają w zależności od egzemplaża dwa różne VKMy: NL-GATXD lub NL-GATXA.

image_2.JPG

37 84 7836 410-2 NL-GATXD Zans; Kraków Prokocim Towarowy PrB; 01.05.19; ←14,96→ 86m³;

Na ile się orientuję to byłoby tyle jeśli chodzi o ten konkretny wzór i nie wyprodukowano więcej takich wagonów.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Płynnie z zakończeniem produkcji w Aradzie rusza produkcja nowego ulepszonego projektu wydłużonego o 17cm.
Nowe wagony mają długość ←15,13→ oraz objętość 87,3m³ (~87m³). Tabliczki znamionowe są już nowego typu
z napisem ASTRA-RAIL. Wagony otrzymały oznaczenie typu GATX 1687. Ich produkcja trwała od 2012 do 2017
i na potrzeby GATX wyprodukowano ~2723 egzemplarze. Wagony otrzymały numery:

W kolorze białym z niebieskimi napisami:

37 84 7836 NL-GATXA, numery od 701 (?)
37 84 7838 NL-GATXD, numery do 250 (?)

image_1.JPG

37 84 7838 025-6 NL-GATXD Zans; Kraków Prokocim Towarowy PrB; 01.05.19; ←15,13→ 87m³;

W kolorze ciemnoszarym z białymi napisami:

37 84 7838 NL-GATXD, numery od 250 (?)
37 84 7843 NL-GATXD
37 84 7846 NL-GATXD
37 84 7830 NL-GATXD
37 84 7829 NL-GATXD
image1135.png

37 84 7843 409-5 NL-GATXD Zans; Kraków Prokocim Towarowy PrB; 01.05.19; ←15,13→ 87m³;
+ rodzynek 7843 544-4 z małym logiem GATX; Kraków Nowa Huta NHa; 24.02.22; ←15,13→ 87m³;

Przy czym wszystkie wagony są oznaczone literowym oznaczeniem serii Zans, a tymczasem dla numerów serii:
7838, 7846, 7830 i 7829 przypisana jest seria Zacns (c - rozładunek pod ciśnieniem). Wagony na pewno są
błędnie oznaczone, ale nie umiem stwierdzić na pewno, czy błędne jest tylko oznaczenie literowe serii,
czy cały numer nadano błędnie. Może ktoś wie po czym rozpoznać wagon przystosowany do rozładunku pod ciśnieniem.

I małe posumowanie jak mniej więcej wyglądała produkcja (moja estymacja, może zawierać błędy):
image_4.png


Wagony tego typu, oprócz GATXa zamówiły także inne podmioty. Na polskich torach na pewno pojawiły się:

37 84 7840 NL-ATRR Zacns
37 84 7838 NL-WASCO Zacns
37 84 7929 NL-VTG Zacns
37 80 7840 D-VTG Zacns
(dat produkcji nie jestem wstanie ustalić) Na razie tylko tutaj wspomniane.
rect1123.png


W 2016 roku rozpoczyna się wcielenie Astra-Rail w struktury GREENBRIER EUROPE. Jednocześnie zakłady w Aradzie
wstrzymują produkcję cystern paliwowych i skupiają się na produkcji cystern termosów opartych na projekcie
powyżej przedstawionej cysterny i zastosowaniem tego samego podparcia zbiornika. (Jeszcze w 2015 Arad produkował
termosy według starego projektu). Niemniej opis tych wagonów w przyszłości (oby).

W tym miejscu mam jeszcze jeden zgryz, gdyż nie zgadza mi się kolejność wydarzeń. Rok wcześniej w 2015
w Greenbrier Wagony Świdnica rozpoczyna się produkcja cystern Z23A, które wyglądają na kopie wagonów rumuńskich.
37 84 7830 NL-NACCO Zacns
Jednak wtedy obydwoje producentów nie było jeszcze złączonych pod jednymi skrzydłami konsorcjum GREENBRIERa.
Być może (najprostszą odpowiedzią) w '14-'15 GREEN kupił projekt cysterny od Astry i ruszył z ich produkcją
w Świdnicy co było pierwszym etapem zacieśnienia współpracy.

image_3.JPG

37 84 7830 889-3 NL-NACCO Zacns; Ostrava hlavní nádraží; 19.09.15;

Jak widać z pewnością dobry model cysterny Arad 87m³ '12+ byłby bardzo ciekawą propozycją dla modelarzy
Europy środkowej. Prawie 3000 egzemplaży w ruchu i 9 różniących się malowań. Jest jedeną z najbardziej
reprezentatywnych współczesnych cystern na polskich szlakach.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

No i po paru latach przerwy w 2020 zakłady w Aradzie z powrotem ruszyły z produkcją cystern paliwowych
dla GATXa, tym razem według jeszcze bardziej wydłużonego projektu (tak zwane cysterny Jumbo).
Nowy typ wagonów ma długość ←16,69→ oraz objętość 97,6m³ (~97m³). Wagony w dalszym ciągu mają kolor
ciemnoszary i duże białe litery. Cysternę tą jednak łatwo rozróżnić po 6 pierścieniach wzmacniających i zauważalnie dłuższej konstrukcji.
zbiornika. Powstało 200 sztuk takich wagonów oznaczonych typem GATX: 1697:

37 80 7929 372 D-GATXD Zacns
do
37 80 7929 571

https://flic.kr/p/2kTFYUS
Jak na razie uchwyciłem tylko w biegu jedną taką cysternę w Dęblinie.

I na chwilę obecną, to wyczerpuję temat cystern GATX do transportu paliw produkcji zakładów Arad po 2010 roku,
jeżdżące po Polsce. Słownie 3 różne typy cysterny jednej rodziny i właściwie cały dzień z głowy.
Aczkolwiek celowo wziąłem najobszerniejszy temat na początek. Teraz powinno być z górki.

Następnym razem postaram się opisać pozostałe cysterny paliwowe GATX produkcji po ~2010 roku.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
#37
Niestety, są babole:

Errata:

było: Ich produkcja trwała od 2012 do 2016
powinno być: Ich produkcja trwała od 2012 do 2017

było: wyprodukowano ~2650 egzemplarzy
powinno być: wyprodukowano ~2723 egzemplarzy

Grafika do poprawy:
image_4.png
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.406 23 0
#40
... Wagony te są produkowane w 2011 i 2012, ich tabliczki znamionowe zawierają jeszcze starą nazwę producenta.
W GATX otrzymują oznaczenie wewnętrzne typu 1686. I zostają zarejestrowane w zakresie:
37 84 7836 001 - 37 84 7836 700 (?)
Nówka, złapana w lipcu 2012 roku, w Poznaniu:

ALA_2022_20a.jpg


Zans, NL-GATXD 37 84 7836 362-5

... Wagony otrzymały oznaczenie typu GATX 1687. Ich produkcja trwała od 2012 do 2017
i na potrzeby GATX wyprodukowano ~2723 egzemplarze. Wagony otrzymały numery:

W kolorze białym z niebieskimi napisami:

37 84 7836 NL-GATXA, numery od 701 (?)
37 84 7838 NL-GATXD, numery do 250 (?)
Nówka, złapana w lipcu 2013 roku, w Poznaniu:

ALA_2022_20b.jpg


Zans, NL-GATXD 37 84 7838 026-4

W kolorze ciemnoszarym z białymi napisami:

37 84 7838 NL-GATXD, numery od 250 (?)
37 84 7843 NL-GATXD
37 84 7846 NL-GATXD
37 84 7830 NL-GATXD
37 84 7829 NL-GATXD
Podobnie, jak wyżej:

ALA_2022_20c.jpg


Zans, NL-GATXD 37 84 7838 286-4
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 6
Tabor 7
Tabor 2
Tabor 5
Tabor 63

Podobne wątki