• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
#82
Ale dość gadania, ponieważ pierdołami kapuśniaku się nie okrasi.
Pierwsza odsłona czwartej części, ostatniego odcinka bocznicy Uniontexu.

Doszliśmy do ulicy Przędzalnianej, w której jezdni zachowały się szyny oraz kawałek za przejazdem, mam wrażenie że rogatki nie są oryginalne, jak większość z otoczenia, po rewitalizacji kompleksu Księży Młyn.

1.JPG


Widok z przed lat od strony ul.Przędzalnianej

7.jpg


Nigdy tu nie było torów w bruku.

2.JPG


Które i tak się kończą, na dziedzińcu wyremontowanym ku uciesze autochtonów.
Dochodzimy do płotu, w okolicy którego była kiedyś brama.


3.JPG


4.JPG


Dawniej, tor i wspomniana brama.

5.jpg


6.jpg


Odrobinę się cofamy ponieważ tu już nie ma śladów po torach i odgałęzienia do innej fabryki Scheiblera po drugiej stronie ul.Fabrycznej.
Dziś tam jest Park Żródliska II , jedynym śladem po dawnej świetności jest ta brama i ruiny zabudowań fabrycznych.

8.JPG


Tak to dziś wygląda w środku.

9.JPG


Po drugiej stronie ulicy.

10.JPG


Tuż przy ulicy Fabrycznej mieścił się kompleks magazynów,z upływem czasu przestały spełniać swe zadanie, stały się miejscem romantycznych spotkań miejscowej fauny i floru, część została zburzona część zaadoptowana na jakiś tam Park, jakich w naszym kraju mnóstwo powstało, kilka pozostały w stanie dziewiczym.

DSCF2974.JPG


DSCF2975.JPG


DSCF2977.JPG


DSCF2985 - Kopia.JPG


Na każdy magazynie była tabliczka z numerem, byc może przypisanym do ulicy Magazynowej biegnącej prostopadle do Fabrycznej, być może tyle ich było, razem z moim synem (miał wtedy około 12 lat) podczas wycieczki rowerowej, dokonaliśmy obywatelskiego zabezpieczenia śladów, bezpowrotnie ginącej historii Łodzi.

DSCF2983.JPG


P1230059.JPG


Za chwilę dalszy ciąg.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
#84
Dzisiaj na terenie Parku (pewnie technologicznego lub innowacyjnego) w bruku umieszczono nieudolną replikę toru, znikającego za płotem, skrywającym prawdziwe oblicze upadłych fabryk.

11.JPG


Za płotem.

12.JPG


A tak było.

13.jpg


Od ulicy Magazynowej kompleks magazynowy wygląda jako tako.

17.JPG


Wyjazd na ulicę Tymienieckiego dawniej, od strony magazynów.

8a.JPG


A tak wygląda dziś, z ulicy.

DSC_0847.JPG


Jeszcze jedne ruiny, widok w stronę ul.Przędzalnianej.

DSC_0848.JPG


Tor przecina ulicę i znika na terenie ogrodzonym.

DSC_0849.JPG


W zasadzie na pewnym odcinku eksploracja jest niemożliwa, ze względu na zabudowania i brak jakichkolwiek śladów, może gdy uda mi się kiedyś wejść na tereny zamknięte, znajdę choćby ślad, dziś musimy się zadowolić tym co jest, wspominając to co było.

14.jpg


15.jpg


16.jpg


Ostatnie zdjęcia są z tzw.Pikniku Świętojańskiego, próby reaktywacji linii fabrycznej na potrzeby turystyki, szumne zapowiedzi i postępująca dewastacja, a w końcu fizyczna zagłada.
Impreza cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, pociągi jeździły cały dzień zapełnione do granic możliwości.
Tu przejeżdżają przez ulicę Tymienieckiego.

ld0710.jpg


ld0711.jpg


Idę wzdłuż ulicy Tymienieckiego, wydaję mi się że znalazłem miejsce gdzie tory zza zabudowań wychodziły na prostą aby pokonać ulicę Kilińskiego.

DSC_0851.JPG


Przerwa.
[DOUBLEPOST=1463759512][/DOUBLEPOST]
Słupki wyglądają na oryginalne, barierki są z pewnością zdekompletowane.
Słupki tak, rogatki to już radosna współczesna twórczość.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
#86
Kiedyś tory biegły wzdłuż ulicy Tymienieckiego, zdjęcie słabej jakości, takie były materiały, aparaty i nasze umiejętności.

skanowanie0013.jpg


Dziś po nich nie ma śladu, powiększyło się ich kosztem boisko dla piłkarzyków.
Zwróćcie uwagę na rurę po prawej stronie, tam wychodził tor.

DSC_0850.JPG


A tak dziś wygląda ten przejazd, od strony wjazdu na teren Uniontex-u.

DSC_0852.JPG


DSC_0853.JPG


A tak dawniej bywało.

skanowanie0012.jpg


Przejazdy z okazji pikniku.

ld0706.jpg


ld0707.jpg


ld0718.jpg


I absolutna ciekawostka, jedna z dwóch(o tylu wiem) ramp kolejowo-tramwajowych, służących do rozładunku nowych tramwajów.
Nie muszę wspominać że ani po rampie ani bocznicy nie ma śladu, są zdjęcia i pamięć.

120_2061_r1.jpg


Na dziś koniec, trzeba opracować zdjęcia, wejść tam gdzie nie wolno,znaleźć zdjęcia z tamtych lat.
Dziękuję za uwagę.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
138 1 0
#87
Zwróćcie uwagę na rurę po prawej stronie, tam wychodził tor.
Nawet widać to załamanie na archiwalnych zdjęciach :)

I absolutna ciekawostka, jedna z dwóch(o tylu wiem) ramp kolejowo-tramwajowych, służących do rozładunku nowych tramwajów.
Nie muszę wspominać że ani po rampie ani bocznicy nie ma śladu, są zdjęcia i pamięć.
Pamiętam kiedy dziecięciem będąc obserwowałem rozładunek świeżutkich 805-tek przywiezionych na ów rampę ...
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
#88
Po tych ostatnich fotkach padłem po raz drugi! Klimat piękny i na zawsze utracony niestety.
Pamiętam też fabrycznie nowe 805-tki stojące na platformach na stacji Łódź Widzew-rok chyba 1988.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
138 1 0
#89
Pamiętam też fabrycznie nowe 805-tki stojące na platformach na stacji Łódź Widzew-rok chyba 1988.
O, to już prawie końcówka dostaw. Moje wspomnienia dotyczą dostaw pierwszych, w zasadzie to były jeszcze chyba 105NW, w każdym razie miały te ekstraśne szybki w kabinach, przez które lokalni zboczeńcy zaglądali paniom motorniczym pod spódniczki :)
 
A

AJ

Gość
#90
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
#91
Piękne zdjęcia Andrzeju, pamiętam ten gąszcz, walczyliśmy wtedy o to żeby ktoś zabrał ten semafor, zanim się nim zaopiekują złomiarze, całe szczęście pozostał.
Dziękuję bardzo.
Nie mamy zdjęć skrzyżowania torów kolejowych z tramwajowymi na ulicy Kilińskiego, całe szczęście możemy sobie go przypomnieć.(y)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
#94
O, to już prawie końcówka dostaw. Moje wspomnienia dotyczą dostaw pierwszych, w zasadzie to były jeszcze chyba 105NW, w każdym razie miały te ekstraśne szybki w kabinach, przez które lokalni zboczeńcy zaglądali paniom motorniczym pod spódniczki :)
Ja zapamiętałem z kolei 105 NW na linii nr 13 (Radiostacja-Nowe Złotno). Miały jeszcze kremowe fartuchy. Pardon, że skręciłem z wątku bocznic.
[DOUBLEPOST=1463770379,1463769736][/DOUBLEPOST]Moja Mama pracowała onegdaj w COBRze na Piotrkowskiej. Ojciec zabierał mnie syrenką ze szkoły i jechaliśmy po Mamę. Niedaleko COBRu było kłębowisko bocznic kolei scheilblerowskiej (dobrze mówię?). Zapamiętałem te okolice z rutyny dnia uczniaka lat 80-tych. Za ten wątek i przedstawiony materiał aktualny i archiwalny należy się Pawłowi i Kolegom złoty medal. Szacunek Koledzy!
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
#95
Za ten wątek i przedstawiony materiał aktualny i archiwalny należy się Pawłowi i Kolegom złoty medal. Szacunek Koledzy!
Bez przesady.
Najgorsze że z materiałami zdjęciowymi na temat dalszego ciągu, a w zasadzie końcówki bocznicy Uniontex-u, nie będzie tak różowo.
Ale się zobaczy.
 

Wojtek`61

Aktywny użytkownik
Reakcje
49 7 3
#97
... Pod tym wiaduktem robilem pierwsze rowerowe ewolucje... i na nastawni był napis Zarzew.
Nie wiem, w którym roku robiłeś te ewolucje rowerowe, ale na pewno od roku 1977, do fizycznej likwidacji, nastawnia nie nosiła nazwy "Zarzew". Sprawdziłem również, w Służbowym Rozkładzie z 1981 roku, że na kilometrze 4,27 linii 540, figuruje Posterunek Odgałęźny Dąbrowa i taka nazwa powinna być umieszczona na budynku nastawni.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
#98
Ostatnia część historii bocznic Scheiblera, bardzo słabo udokumentowana zdjęciami, trzeba pamiętać że był to zakład produkcyjny gdzie do pewnego czasu był zakaz fotografowania.
Zanim pokonamy ostatni odcinek, kilka zdjęć.

SM42 wyjeżdża z Uniontexu z pustymi węglarkami, foto. Piotr Chorąży

23.jpg

Ten sam skład dojeżdża do ul.Przędzalnianej

25.jpg


I wyjeżdża z bocznicy Wifamy na szlak Widzew Chojny w okolicach u. Przybyszewskiego

24.jpg


Czasami wyjazd z bocznicy służył zupełnie do czego innego, jak w tym przypadku, gdzie odstawiono na jej tor nieuszkodzony wagon z pociągu który się wykoleił na rozjeździe .

26.jpg


Poprzednio dotarliśmy do ulicy Kilińskiego, przekraczamy ją aby znaleźć się przed resztkami zapór i bramy prowadzących do głównego kompleksu Uniontex-u

DSC_0853.JPG


Za bramą nie ma już śladu szyn, gęste krzaki szczelnie pokryły starotorze, ochroniarze nie chcą nawet rozmawiać, strzegąc miejsca uświęconego wizyta Papierza, jak gdyby to był fort Knox, tymczasem jest to totalna ruina, z roku na rok w gorszym stanie, palma na honorze władz miasta, ale cóż może ja się nie znam, może od kolei są ważniejsze rzeczy.

Idę ulicą Tymienieckiego wzdłuż płotu, w jednym miejscu wydaje mi się że dostrzegam ślady w gruncie mogące być kiedyś torowiskiem.

DSC_0854.JPG


Dalej jest tylko gorzej, z ulicy niczego dostrzec nie można, a na teren zakładów które tam są nie sposób wejść, ze względu na święto wszystko zamknięte.
Dochodzę do ul.Piotrkowskiej gdzie w okolicach bielnika Kopischa kończyły się tory.
Jesli kogoś interesuje historia łódzkich fabryk może sobie zerknąć do cioci Wikipedi.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bielnik_Kopischa

Dochodzę do Piotrkowskiej i idę w stronę Milionowej, po około 500-600 m , docieram do ogrodzenia dawnej elektrowni Uniontex-u, widok przez kraty, wyraźnie widzę ślady szyn.

DSC_0855.JPG


Nic więcej nie uda się zobaczyć, płot jest dużo dużo wyższy ode mnie, mogę sobie tylko cyknąć fotkę komina i fragmentu chłodni kominowej.

DSC_0856.JPG


A to zdjęcie zrobione przez Piotrka Ch w czasach świetności z drugiej strony ulicy, SM42 przywiozła węgiel.

skanowanie0008.jpg


Wzdłuż płotu docieram do ulicy Kilińskiego kończąc ten rozdział peregrynacji śladami łódzkich bocznic.
Na zakończenie zdjęcie znalezione w sieci, zrobione z katedry,w stronę ul.Kilińskiego, widok na cały kompleks zakładów, po dokładnym przyjrzeniu się , widać układ torowy zakładów.

r.jpg


Postaram się dotrzeć wszędzie tam gdzie na razie nie mogłem, aby odnaleźć jak najwięcej śladów minionej epoki, sporo pracy, ale jeszcze nie umieram.
Dalszy ciąg po długim weekendzie.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Andrzeju na pewno miał SM42-2466 i SM30-910, podobno też jakąś mniejszą manewrową ale tej nikt nie widział.
Wiele zakładów w Łodzi miało swoje lokomotywy, a nawet wagony.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki