• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Panowie, udostępniam Wam za zgodą oczywiście nadawcy wiadomość do mnie od Piotrka Chorążego oraz trzy załączniki, dla mnie to hit, czas cofnął się do 1975 roku.
Miłej lektury.


Pora na bocznice!

Złociutki, na zamieszczonej przez Ciebie mapce pogmerałem troszkę i zaznaczyłem, co i jak.

Kolejno.

Zdjęcia zrobione w roku 1975 , tak sądzę po swoim wyglądzie. ;))

Kolorem czerwonym zaznaczyłem odcinek bocznicy do Anilany, na którym była mijanka. Na fotce nr 1 jestem ja, w wieku lat sześciu, mój brat, moje kuzynki i najważniejsze: WAGONY!! W tle widać wagony podstawione do odbioru przez zakład (Anilana), stojące właśnie na tej mijance!

Kolorem zielonym zaznaczyłem obszar ,na którym odgałęziały się kolejno cztery tory wchodzące na teren UNIDRO( Fotka nr 2, na której pozuję dumnie z misiem i moją Ciocią). Wszystkie te tory były zabezpieczone bramami wjazdowymi. Były cztery bramy, a ogrodzenie stanowił betonowy płot. Przez te bramy niemal codziennie wtaczały się składy po kilka węglarek z tłuczniem, we wszystkich możliwych frakcjach. Ja wówczas, jeśli tylko byłem w pobliżu, zaglądałem ciekawie, co też tam się dzieje. Żebym wtedy miał dzisiejszą świadomość! :)) Tory na zamkniętym terenie biegły, aż poza charakterystyczny budynek (kolor niebieski) widoczny w tle. Jeśli dobrze pamiętają świadkowie, przesłuchani przeze mnie na tę okoliczność, to mieściły się tam magazyny pod szyldem WPHW. To by tłumaczyło pojawianie się tam , wagonów krytych. Wówczas mnie to nie zastanawiało. Współczesne fotki tego budynku, wykonane w roku 2010-niestety od "tyłu", czyli od strony północnej, pokazują ogrom tej budowli i jej przeznaczenie. Na fotce nr 2 widać tor, który biegł najbliżej naszego domu (skrajny wschodni). Dosłownie pięć metrów od ściany budynku!! Pozostałe tory biegły na na zachód od niego. Mam nadzieję, że napisałem zrozumiale. :)

Póki co to tyle mój Kochanieńki, ale prace trwają i jeszcze kilka epizodów dołożę do Twojej sagi. :)

Pozdrawiam bocznicowo


5-crop.jpg


6.jpg


4.jpg


Gdybyż to więcej takich pasjonatów miała Łódź, jej historia, oczywiście kolejowa nie ginęła by w pomroce dziejów.

Dzięki Piotruś.(y)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
Paweł, popieram na 1000%! Rocznik 75! Innym, ciekawym tematem byłaby ul. Tuwima sprzed czasu wiaduktu w ciągu ul. Kopcińskiego. Znalazłem kiedyś, chyba w Fotopolsce, zdjęcie jak Tr21 pokonuje skrzyżowanie w poziomie z Kopciucha. To był chyba rok 72-73 lub coś w okolicy. W ogóle to ukłony dla Piotra!
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Jeśli tak dalej będzie szło, to zanudzę Was newsami o łódzkich bocznicach.

Kolejne uzupełnienie, oczywiście autorstwa Piotrka.

Resztki koziołków zapór na ulicy Niciarnianej.

7.jpg


10.jpg


Widok na przejazd przez ulice Niciarnianą od strony wjazdu w stronę Wifamy, godne uwagi są zabudowania widoczne w tle, po lewej stronie w głębi, podobne do chłodni kominowej i w lewym rogu prawie niewidoczne, to są zabudowania oddziału odlewni, w tamtych czasach bardzo nowoczesnej.
W jezdni są jeszcze tory.

8.jpg


Pierwszy rozjazd za ulica Niciarnianą, nie wiem po której stronie,ale się dowiem.

9.jpg


Kompleks magazynowy między ulica Niciarnianą a torami kolejowymi, łącznicy Łódź Widzew-Łódź Chojny, na terenie dawnego Unidro, z rozbudowanym układem torowym, zaznaczony na mapie na niebiesko.

11.jpg


12.jpg


Zdjęcia zrobione w 2004.
 
Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
Paweł! Nie zanudzisz nas. Prosimy o więcej. Widzew i okolice, to moje drugie "rejony" oprócz Fabrycznego, 3-go Maja i Retkini. Ścieżka od wiaduktu na Kopciucha do kładki w okolicach Niciarnianej należała do mojej głównej i kultowej trasy. Kontynuowałem tak w ogóle tradycję rodzinną, bo mój Stary też peregrynował z lubością te szlaki na rowerze marki "Sport"!
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
I dziś na zakończenie kilka zdjęć Piotrka z nastawni Zellgarn (Łódź Dąbrowa) zrobione 07.07.2004

1.jpg


2.jpg


3.jpg


W tamtym czasie, przebudowano układ torowy, na torze nr 2 dwa angliki zastąpiono zwykłym rozjazdem, ograniczając znacznie wyjazd z Dąbrowy Przemysłowej do jednego toru.

6.jpg


Archiwa Piotrka, wiedza i pamięć są nieocenione.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Ktoś się myli, Ty lub Piotrek, spróbujemy to wyjaśnić, ale dziękuję za zdjęcie,kolejna zagadka do wyjaśnienia, rozumiem że wykonałeś je osobiście i nie ma mowy o pomyłce.
Pamięć jest zawodna ale wydaje mi się że cztery lata temu już nastawni nie było.
Zresztą po wczorajszej wycieczce z Piotrkiem, wertowaniu starych cudem odnalezionych zdjęć i archaicznej mapy satelitarnej, wyszły na jaw nowe fakty, rzucające nowe światło na zagadnienie bocznic Wifamy, i choć z grubsza pokrywają się z tym co widziałem w terenie, to zdają się o wiele bogatsze niż przypuszczałem.
Ot praca " Historyka" nie jest łatwym kawałkiem chleba, ale efekty z pewnością czytających ten wątek zaskoczą.
Reasumując wiem o tej części łódzkich bocznic od wczoraj trzy razy więcej, ale tak to jest jak się ma takiego cicerone jak Piter, obawiam się tylko że nie znajdę, tyle materiału o pozostałych bocznicach, ale się nie będę martwił na zapas.

Kolego Przemkol, masz może więcej zdjęć.
 
Ostatnio edytowane:

przemcol

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
Zdjęcia wykonałem osobiście. Nastawnie zlikwidowano, z tego co pamiętam, latem 2012 r.
Na zdjęciu wykonanym też 03-06-2012 r. widoczne szyny przygotowane do remontu toru (za anglikiem) i likwidacji rozjazdu.
DSC04993.JPG

Wjazd na bocznice w przeciwną stronę też jeszcze istniał. Widoczne były też ślady wykolejenia się pociągu osobowego.

DSC04982.JPG

Mam nadzieję że rozwiałem trochę wątpliwości.
Przemek
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Przemku miałeś rację, wszystko się wyjaśniło, Twoje zdjęcia są super.

A tu jako wyjaśnienie zagadki kolejny list Piotrka do mnie, który oczywiście publikuję za jego zgodą,prawdziwy mężczyzna nie boi się przyznać do błędów, tak trzymać.


Cześć Kapitanie!

Oczywiście w ferworze walki dałem dupy! anglik zniknął dużo później, bo sam znalazłem kolejne zdjęcia to potwierdzające!!

Na moim zdjęciu, to akcja operatora bocznicy (Dalkia) , który we własnym zakresie coś tam naprawiał! Sam znalazłem następne zdjęcia, na dowód jego istnienia po 2004.

Anglik zniknął pewnie dopiero przy odbudowie toru nr 2, czyli około 2013-tego roku. Choć nie jest to wcale takie oczywiste, ale spokojnie dojdziemy do tego.

Inna sprawa, że rozjazd z toru nr 1, został częściowo zdemontowany w roku 2006, przy remoncie został odtworzony, by znów zniknąć! Kiedy ?? 2013? 2014?

W każdym razie, trzeba to dokładnie zbadać!! nie sądziłem, że to takie skomplikowane!!

Z chronologią takich sytuacji, jest jak ze spóźniającym się okresem ! niby wszystko wyliczone, a i tak przybędzie po swojemu!! ;)

Pozdrawiam skruszony.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
Do łódzkich, a właściwie podłódzkich bocznic można zaliczyć bocznicę tramwajową w Emilii http://mkmlodz.webd.pl/info/info001.htm
W sierpniu 88 r. odbyłem swoją pierwszą (dlaczego tak późno?) wyprawę tramwajową do Ozorkowa. Startowałem z ul. Narutowicza tramwajem linii 22 (805Na, "murzyn") i po przesiadce na 46 (klasyczna 5N już z drzwiami od 102NaW) pojechaliśmy w siną dal. W podróży tramwajem zaciekawiły mnie dwie rzeczy: bocznica w Zgierzu, tuż za wiaduktem kolei kaliskiej i następna w Emilii. Powiem tylko, że rozjazd w głównym torze tramwajowym był jeszcze obecny, z kompletnie rozjeżdżoną krzyżownicą "na wprost", a tor bocznicy urywał się po przecięciu drogi. W samym Zgierzu, tuż przy stacji, mniej więcej prostopadle do tej bocznicy tramwajowej z bramy wystawał tor wąski, coś około 600mm. Jakie było przeznaczenie tej kolejki nie wiem. W 1994 r. tor jeszcze kikutami wystawał za płot. Kończąc ten wątek, po przesiadce na stacji Ozorków Miasto (jeszcze była czynna, do końca sierpnia 88) na kolejkę, której skład prowadził mocno zdezelowany Px48-1919 dojechałem do Sierpowa. Tam następna bocznica do Leśmierza ... Parowóz obleciał skład, w międzyczasie przybył MBxd2 z Krośniewic (zaraz wracał na stację macierzystą) i wróciłem tym samym składem do Ozorkowa. Tu czekał tramwaj 803Na. To wszystko jest w głowie. Nie zrobiłem bowiem ani jednego zdjęcia.
 

Wojtek`61

Aktywny użytkownik
Reakcje
49 7 3
Bocznica tramwajowa w Zgierzu, kończyła się prawie przy przejździe kolejowym w bliskości nastawni dysponującej. MPK., służyła ona do odbioru szyn tramwajowych, które dostarczane były koleją. W Emilii, bocznica prowadziła bezpośrednio do kopalni piasku.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
138 1 0
Link podany na tej stronie prowadzi do artykułu na temat zupełnie innego zakładu przemysłowego - Niciarnia to nie Anilana.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Wracam jak czek bez pokrycia, tym razem wrócimy do wjazdy na teren Wifamy, po długim spacerze i studiowaniu starych map, udało nam się razem z Piotrkiem Ch, ustalić nieomal pewny przebieg torów, cóż popełniłem błąd, zdając się tylko na to co wiem i widzę.
Będziemy ten wątek kontynuować razem i Piotrkiem.

Na chwilę powracam do wjazdu z głównego szlaku Chojny -Widzew, wydawało się że był jeden tor, ale były dwa, cóż na usprawiedliwienie mam tylko to że minęło trochę czasu i na skutek działalności człowieka i przyrody, zmieniło się tu otoczenie diametralnie.

skanowanie0006.jpg


Między tą łącznicą a ulicą Niciarnianą tory rozgałęziały się kilkukrotnie, aby wyjść na teren Wifamy w liczbie trzech, i do magazynów WPHW w liczbie ośmiu (co najmniej), te do magazynów zamykały w widełkach razem z łącznicą Ch-W dom w którym się wychowywał Piotrek, cóż mogło z niego wyrosnąć innego niż miłośnik kolei.
Na zamieszczonej mapce te widełki oznaczone są kolorem zielonym, a tak dziś wygląda rodzinny dom naszego kolegi.

P1230094.JPG


Trzy tory o których wspomniałem przechodziły przez ulicę Niciarnianą, oczywiscie osłaniane zaporami po których dziś nie ma śladu, i biegły tu.

DSC_0872.JPG


Lewy prowadził do zakładów Hydrauliki Siłowej i kończył się na terenie kozłem oporowym, czy była tam bardziej rozbudowany układ torowy, nikt tego nie wiem.

108_0809.JPG


Środkowy biegł prosto i mijając tereny fabryczne prowadził do Uniontex-u, o czym już wspominałem.
Tor po prawej przynajmniej dwa razy się rozgałęział, wchodząc na teren Wifamy do różnych oddziałów, jedno z takich odgałęzień było pod rurą obok słupa widocznego na zdjęciu.

P1230089.JPG


Prawdę mówiąc gdyby nie mój przewodnik, nie zauważyłbym tego, mimo że chodzę tamtędy przynajmniej raz w tygodniu.
Jesteśmy w trakcie ustalania dalszego przebiegu tych torów.
Ponieważ będąc cały czas na terenie kombinatu, składającego się z różnych oddziałów, zachodziła potrzeba uregulowania ruchu kołowego i kolejowego, odlewnie którą prezentowałem już na zdjęciu z innym odziałem( dziś na jego terenie jest szpital) łączyła droga zakładowa, ochraniana a jakże zaporami i sygnalizacją świetlną, gdybyśmy mieli wątpliwości co od ilości torów, to co napisałem potwierdza Krzyż św.Andrzeja który widać po prawej, punktem orientacyjnym jest rura w paski na ul.Niciarnianej.

skanowanie0001.jpg


Trochę inne ujęcie.

skanowanie0004.jpg


My śle że takich przejazdów było więcej, na razie staram się o plany Wifamy, zobaczymy czy jeszcze istnieją.

Zapory, ale nie do końca jesteśmy pewni czy te z drogi wewnętrznej czy od ul.Niciarnianej.

skanowanie0003.jpg


Trochę nam się to wszystko rozjaśniło, wróćmy na chwilę do bocznicy równoległej do łącznicy ŁCh-ŁW, byłem przekonany że był jeden tor, ślady co prawda wskazywały na dwa, ale podczas remontu tej linii wszystko zmieniło trochę wygląd i przebieg.

DSC_0876.JPG


Te wątpliwości rozwiało znalezione zdjęcie, na którym wyraźnie widać dwa tory i rozjazd, do jeszcze jednego toru, nie wiadomo czy był "ślepy" czy łączył się z tymi dwoma,na tym torze stały wagony na zdjęciu rodzinnym Piotrka.
Bardzo długo nas nurtował fakt że stoją blisko płotu, a nie ma tam toru, teraz mamy dowód że był.

skanowanie0005.jpg


To tyle na dziś, trochę się to wszystko pogmatwało, przez moją niewiedzę , ale myśle że teraz będzie z górki, choć Piter znalazł mapy z dawnych lat z zupełnie innym przebiegiem bocznicy Scheiblerowskiej, czas pokaże.

Muszę się Wam przyznać że takie poszukiwania mogą być niezwykle ekscytujące, gorąco namawiam Was do tworzeni podobnych wątków z Waszych miast, to jedyny sposób na ocalenie choćby w części tego co znika bezpowrotnie.

Niebawem Wifama i magazyny WPHW.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Powoli kończymy temat Wifamy, chyba że znów się coś odnajdzie i trzeba będzie wszystko uzupełniać.
Na mapce zamieszczonej na początku tej strony , idąc od ulicy Niciarnianej torem po prawej, mijamy pierwsze odgałęzienie, pod rurami, pokazywałem już to miejsce, potem jeszcze jedno na rozwidleniu dróg które w chodzi na teren jakiejś firmy, widać tam wyraźną rampę.

DSC_0884.JPG


Oprócz tory który biegł przy rampie i potem skręcał w prawo, były jeszcze dwa przecinające ulicę i biegnące w stronę nieczynnej już remizy Zakładowej Straży Pożarnej.

DSC_0883.JPG


Informacja dla nie pamiętających dawnych czasów, w tamtych czasach prawie każdy zakład przemysłowy miał swoją Straż Pożarną, przynajmniej w Łodzi.

Da widoczne tory mijają remizę po prawej, trzeci który nie wiem gdzie brał swój początek biegł po jej lewej stronie, do tego wrócimy niebawem.
Wspomniane biegły łukiem przecinając wewnątrz zakładowe drogi, szukałem nieciągłości w ich strukturze, znalazłem dwa miejsca gdzie najprawdopodobniej te tory biegły, oraz bramę wjazdową, oczywiście mogę się mylić, ale ustalenie prawdy jest bardzo trudne, kogokolwiek bym spytał, każdy pracuje niedawno lub nie pamięta.

DSC_0880.JPG


DSC_0881.JPG


Tor znów się pojawia po kilkuset metrach obok hotelu, wchodząc w mur budynku, tyle razy robiłem zdjęci tego przejazdu a dziś nie mogę ich znaleźć, jutro wrzucę to zdjęcie dziś zadowolicie się jak mniemam opisem.

W następnej uliczce na wprost wchodzących w budynek torów znalazłem ślad, ostatni po tym odgałęzieniu,tam myślę, choć prawdopodobne jest to że zasugerowałem się śladami w jezdni.
Może to ślady po szynach, a może nie.

DSC_0011.JPG


Wracamy w okolice remizy, mijamy ją po lewej stronie, po torowisku ani śladu, na jego miejscu nowo wybudowany zakład, a za nim pierwszy dowód na istnienie tej odnogi.
Zwróćcie uwagę na płyty wzmacniające tory na przejeździe.

DSC_0878.JPG


I widok w stronę z której przyszedłem.

DSC_0879.JPG


Na terenie następnego zakładu torów już nie ma, ale pozostały jeszcze na przejazdach.

DSC_0877.JPG


Na widocznym zdjęciu ogrodzenie stoi w śladzie bocznicy, po której wzdłuż tego są doskonale zachowane ślady po podkładach.

DSC_0876.JPG


Następny przejazd.

DSC_0875.JPG


Tor niknie, przechodzę obok opustoszałego budynku, niemego świadka dawnej potęgi przemysłowej Łodzi, ogniwa w kombinacie zatrudniającym tysiące pracowników, dziś rozpadającej się ruiny.

DSC_0874.JPG


Za budynkiem na placu ślad po torowisku.

DSC_0873.JPG


I jeszcze jeden.

DSC_0872.JPG


Znów pustka, a za nią magazyn, czy przeczucie mnie nie myli.

DSC_0871.JPG


Ale o tym za chwilę.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Nie pomyliłem się, magazyn rampa i tory.

DSC_0870.JPG


DSC_0869.JPG


Tory wchodzą na niegdyś teren zamknięty.

DSC_0866.JPG


Za tą bramą przechowywane były przez pewien czas lokomotywa z Widzewa wagon towarowy oraz lokomotywka spalinowa, rozmawialiśmy w jakim wątku na ten temat.
Dziś za bramą są tylko nikłe ślady po torowisku.

DSC_0867.JPG


Widok w stronę bramy, oraz poniżej na teren za nią.

DSC_0868.JPG


Muszę tam wejść dalej, aby odnaleźć ślady po układzie torowym który widać na dawnym zdjęciu, zrobionym teleobiektywem, przez szczelinę w zamkniętej bramie.
Dziś niestety nie miałem stosownego obuwia.

skanowanie0001 (2).jpg


Wracamy i podążamy za prawym torem,który po minięciu rampy musiał się rozwidlać, powstało wiele nowych budynków, ogrodzeń, stare zburzono, pierwszy przejazd.

DSC_0885.JPG



DSC_0886.JPG


Za płotem widać rampę przy której być może biegł tor, w oddali stoi budynek, którego w tamtych czasach nie było.

DSC_0887.JPG


Po kilkuset metrach tor znów się pojawia.

DSC_0818.JPG


Wchodzi do budynku który jako żywo mógł być małą szopą, lub warsztatem.
Drugi biegnie dalej kończąc się na niedawno zbudowanym magazynie.

DSC_0819.JPG


W tym miejscu z dwóch zrobiły się trzy tory, jeden wchodzi do dużej hali.

DSC_0012.JPG


Obok po prawej widać betonowy płot za którym biegły tory, od magazynu na na jednym z poprzednich zdjęć.

DSC_0820.JPG


I to już koniec bocznic Wifamy, pozostała jeszcze końcówka bocznicy w Anilanie i teren za bramą (oraz zdjęcie obok hotelu), na zakończenie znalazłem dwa smaczki przypominające czasy świetności zakładu.

DSC_0013.JPG


DSC_0014.JPG


Dziękuję za uwagę.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki