• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Pogadaliśmy sobie a teraz do roboty.
Aczkolwiek efekt naszej pracy, mojej i Piotrka może Wam się wydać mizerny, spędziliśmy kilka godzin na studiowaniu map satelitarnych, rozmowach z ludźmi i wycieczkach w terenie.

Gdzieś tor przychodzący od ulicy Niciarnianej wchodził na teren Anilany, ale gdzie, nikt tego nie pamiętał, po ponad czterech godzinach łażenia po cmentarzysku Anilany w ubiegłą środę, doszliśmy do wniosku że mógł tylko wchodzić między drewnianą chłodnią kominową, a kominem ? nie wiemy jakiego przeznaczenia.
Żaden z właścicieli budynków usytuowanych w śladzie toru nie pamiętał takowego, choć oba były zbudowane od podstaw, albo nie zwracali uwagi albo tor nie istniej od ponad piętnastu lat.

Dla łatwiejszej orientacji zamieszczam mapkę z naniesionymi przez Piotrka ważnymi punktami oraz po lewej zieloną linią zaznaczony przebieg początku bocznicy Scheiblerowskiej z okresu przed II wojną, o tym powiemy w przyszłości, dodatkowo nieudolnie narysowałem mapkę która tez może okazać się pomocna, w orientacji.

M1.jpg


skanowanie0002.jpg


Wejście tory, dziś hurtownia dzianin.

A.JPG


Idziemy jak nam się wydaje po miejscu przebiegu torów, niestety płoty, i nadmiernie wybujała roślinność nam to uniemożliwia.


DSC_0873.JPG


Ani śladu szyn, wracamy na drogę, mijamy rozległy plac porośnięty drzewkami ponad dwumetrowej wysokości, w trawie dostrzegamy pozostałości posadzki z cegieł, tu pytanie jak zidentyfikować producenta cegieł, nie udało mi się niczego na ten temat znaleźć, a szkoda informacja ta mogła by dać pojęcie o czasie powstania zburzonych budynków.

DSC_0875.JPG


Wychodzimy na ulicę i w przejeździe znajdujemy ślady aż dwóch torów, miał być jeden, a może był a my źle interpretujemy ślady w terenie.

DSC_0874.JPG


Obok stoi coś co z daleka wziąłem za tajemniczą budowlę a to latarnia, nigdy takiej nie widziałem.

DSC_0877.JPG


Budynek z konstrukcją stalową , najprawdopodobniej suwnicą na trasie przebiegu odgałęzienia torów.

DSC_0878.JPG


Przedzieramy się przez zarośla, co jakiś czas znajdując kawałek fundamentu, może bramy, oraz betonowe podkłady.

DSC_0820.JPG


DSC_0881.JPG


Wchodzimy na teren na którym przez pewien czas nowy właściciel przechowywał parowóz zabrany z Widzewa, dziś w towarzystwie Piotrka jestem odważniejszy, znajdujemy ślady szutru pokrytego rdzą z pewnością nie są to kamienie z Marsa, dla przypomnienia jak wyglądał ten teren przed laty.

skanowanie0001 (2).jpg


DSC_0880.JPG


Nie znajdujemy miejsca gdzie tory przechodziły z Anilany na teren Widzewskiej Manufaktury zwanej Wima.
Idziemy odnalezioną drogą wyłożoną trylinką, droga zakręca i obniża się, wiodąc wokół niecki która była ? najprawdopodobniej osadnikiem ścieków, lub miał zgoła inne przeznaczenie, dziś króluje tu roślinność.

DSC_0879.JPG


Droga się kończy przechodząc w ledwo widoczną ścieżynkę, jak przystało na odkrywców niestrudzenie nią podążamy, wychodząc po chwili w Parku Nad Jasieniem, ukrytym wejściem-wyjściem, którego długo szukałem ale od tamtej strony, po wyjściu z krzaków na wprost mamy ulicę Zbiorczą do której na planie dochodził tor kolejowy.
Piotrek jako że mieszka na Widzewie pamięta tor wychodzący z Anilany na teren parku, ogrodzony siatką i zakończony kozłem oporowym, w jakim celu, to nurtujące nas pytanie za kilka chwil znajdzie odpowiedź.

Udajemy się na ulicę Piłsudskiego i wchodzimy na teren Wimy wejściem zapasowy (patrz moja mapa), po kilkudziesięciu metrach znajdujemy pierwsze tory w ulicy, oznaczone numerem 1, obok magazyn z rampą biegnący lekko po łuku.

DSC_0814.JPG


Dla porównania kiedyś magazyn wyglądał tak.

B6ar6v2IEAAUcLf.jpg large.jpg


Podobno ten tor kończył się w miejscu ucięcia szyn, kozłem oporowym, wiemy o tym z bezpośredniej relacji byłego pracownika Wimy, niestety pewien drobny szczegół jego opowieści każe nam podchodzić do niej ostrożnie.

O tym za chwilę.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Chwilę poświęcimy magazynowi, zachowały się stare wrota, dziś już nikt nie nituje kształtowników, zachowały się także stare napisy informacyjne oraz dzwonki przeciwpożarowe.

DSC_0888.JPG


DSC_0889.JPG


DSC_0893.JPG


DSC_0890.JPG


Widok wzdłuż magazynu w stronę Wifamy, o czy świadczy komin w oddali.

DSC_0892.JPG


Szyny wzdłuż magazynu mają rowek i współcześnie naspawane na główkę drutu, chyba ułatwiające-zwiększające, przyczepność opon, samochodów obsługujących magazyn.

DSC_0886.JPG


DSC_0887.JPG


Dalej tor niknie na terenie jakiejś firmy zasypany piachem i trocinami, wracamy na główną ulicę kilka kroków i znajdujemy kolejne szyny, oznaczone na mapie numerem 2.

DSC_0816.JPG


Stojąc tyłem do ulicy Piłsudskiego o lewej mamy dalszy ciąg torów, był tu kiedyś rozjazd, o czy świadczy przebieg torów. Numery 4 i 5.
Dalej już jeden tor zanika, pozostały nieliczne odcinki lub ślady po szynach, dochodzi do ogrodzenia i zmierza w stronę rampy przy głównym budynku Wimy.

DSC_0902.JPG


DSC_0903.JPG


DSC_0906.JPG


DSC_0817.JPG


DSC_0818.JPG


Obchodzimy z Piotrkiem ogrodzenie i zostajemy zatrzymani przez sympatycznego starszego Pana , który jak się okazuje jest Prezesem Wimy,c,oż dzięki wrodzonemu urokowi i elokwencji udaje nam się uniknąć posądzenia o wtargnięcie na teren prywatny, po wytłumaczeniu naszej obecności, Pan Prezes odpręża się,i nawet zatrzymuje przejeżdżającego pracownika aby nam opowiedział o przebiegu torów na jego terenie, w zasadzie większość się zgadza z nasza wiedzą i obserwacjami, i choć to trochę dziwne, słuchamy z zainteresowaniem, jedynym szczegółem w tej fascynującej opowieści jest stwierdzenia Pana że wagony na bocznicę wpychał elektrowóz, hm to nie możliwe, bo nie ma sieci trakcyjnej, ale nie przerywamy, bo każdy ma prawo powiedzieć o tym o czym pamięta.Tu rada dla innych w sytuacjach, w jakiej znaleźliśmy się nie po raz pierwszy , należy być grzecznym , w prosty sposób nie koniecznie zgodny z prawdą opowiedzieć o motywach swej wizyty, zapewniam że w 99,9 % kończy się to miłą pogawędką.
Na tej rampie podobno kończyły się tory, ale po co rampa czołowa, i jak miały być wyładowywane surowce, z prawej strony nie ma żadnych wrót są oryginalne okna, rampa wygląd jak dobudowana, i to miało by sens gdybyśmy mogli sprawdzić co jest za nią, niestety nie dostaliśmy pozwolenia, spróbujemy ponownie za jakiś czas.
Kończymy naszą wizytę w tym miejscu udając się do ważnego punku jakim jest Park Na Jasieniem, ale jako ciekawostkę kilka smaczków z fabrycznej Łodzi.

Oryginalna szczelina przeciwlotnicza, napisy na drzwiach przywołujące wspomnienia, pierwsza praca w podobnym zakładzie już nieistniejącym.

DSC_0904.JPG


DSC_0905.JPG


Dalszy ciąg za chwilę.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Partia dbała o lud pracujący miast i wsi, co przejawiało sie w tworzeniu miejsc w których robotnik mógł odpocząć, podyskutować o wytycznych KC, zapalić Sporta.

DSC_0813.JPG


Ale też była sroga, aby rozbrykana klasa pracująca wiedział kto rządzi naprawdę.

DSC_0819.JPG


Wracamy do podwójnego torowiska, idziemy i nagle jest, miejsce gdzie tory z Anilany przechodziły do Wimy na moim planie to miejsce numer 3, niestety nie ma drugiego toru, który doskonale widać na Google Map jak się na osi czasu cofnie do roku 2009, widziałem to podczas dzisiejszych konsultacji u Piotrka, ja niestety jeszcze sobie nie zainstalowałem tej aplikacji.

DSC_0896.JPG


A tu ich dalszy ciąg, Piotrek nie zdążył odskoczyć i trochę go widać.

DSC_0897.JPG


Jak widać w śladzie już stoi budynek, dalej biegł w miejscu sadzawki którą słabo widać na trawniku, na wprost komina.

DSC_0898.JPG


Tu z drugiej strony, należy patrzeć na hydrant przeciwpożarowy, to właściwy kierunek.

DSC_0899.JPG


O słuszności naszych przypuszczeń świadczy znaleziony w trawie podkład, chyba podrozjezdnica bo na zwykły jest trochę przydługi, ale mogę się mylić.

DSC_0900.JPG


Tu urywają się wszystkie ślady po układzie torowym, reszta to wiara a ta podobno czyni cuda, choć jest jeszcze jeden, ale musimy obejść teren dookoła aby znów znaleźć się w parku, przejście przez płot nie wchodzi w rachubę, Piotrek ma pancerz ortopedyczny na nodze a ja marnie przemieszczam siew pionie, ostatnio.
Teren Wimy okala płot oryginalny, w miejscu w którym według relacji Piotrka, Pana Prezesa i zwolennika elektrycznych lokomotyw był tor, brakuje kilku przęseł dziś zastąpionych siatką, na słupkach ogrodzenia widać ślady po montażu wygrodzenia końcówki bocznicy, swoją drogą musiało to dziwnie wyglądać.

DSC_0821.JPG


DSC_0822.JPG


A tu kończyła się bocznica, w głębi wspomniana ulica Zbiorcza.

DSC_0824.JPG


Jak wyglądały manewry każdy może sobie wyobrazić patrząc na moja mapkę, dziwnie ale widocznie inaczej nie można było, choć istnieją pewne przesłanki mówiące o istnieniu innego wyjazdu z Wimy, ale żeby to sprawdzić musi porozmawiać z Panem Prezesem, na spokojnie.
Nie mówię że to koniec, może coś się odnajdzie, zdjęcia, plany lub cokolwiek i znów trzeba będzie zmieniać co nieco.

Po krótkiej przerwie, kilka fotek zrobionych w czasie poszukiwań, niestety są przygnębiające.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Cała ta pisanina to nie tylko moja zasługa, olbrzymi wkład w to powodzenie tego przedsięwzięcia ma Piotrek Chorąży, a w następnych odcinkach będzie ich głównym autorem, za co mu bardzo dziękuję, znamy się od lat i niejedno już przeszliśmy.

Mój ulubiony budynek na Anilanie, tzw.strzelnica w którym była na prawdę strzelnica, ale od kilkunastu lat, bo ta prawdziwa jest na Wifamie, raz ją widziałem i było to tak dawno że za cholerę nie mogę jej odnaleźć.

DSC_0876.JPG


Reszta obrazuje upadek przemysłu w Łodzi, myśle że w innych miastach znajdują się podobne miejsca, najciekawsze jest to że mało kto wie że tu są takie rzeczy, w środku miasta taka enklawa.

DSC_0794.JPG


DSC_0795.JPG


DSC_0796.JPG



DSC_0868.JPG


DSC_0869.JPG


DSC_0870.JPG


DSC_0871.JPG


DSC_0872.JPG


I ku pokrzepieniu serc zwieńczenie głównej bramy wejściowej do Wimy.

DSC_0812.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Np. w Tomaszowie Mazowieckim - teren po bywszych zakładach WISTOM. Klimaty podobne, tzn.ruina. Też był tam system bocznic.
Byłem tam w czasach gdy było dużo więcej zachowanego wyposażenia, teraz podobno pilnują ochroniarze, jednak skupiamy się na Łodzi, czeka nas kilka lat poszukiwań, obyśmy zdążyli.
 
A

AJ

Gość
Tak Pawle naginasz z tymi postami, że człowiek nie zdąży się zorientować ;)

Budynek z konstrukcją stalową , najprawdopodobniej suwnicą
To nie tyle suwnica, co pozostałość po wewnątrzzakładowym transporcie. Kiedyś przed upowszechnieniem wózków akumulatorowych takie systemy podwieszanych kolejek transportowych występowały w wielu większych zakładach o stałym procesie technologicznym. Jeśli się nie mylę to takie coś pozostało również w Norblinie.

Piotrek nie zdążył odskoczyć i trochę go widać.
I bardzo dobrze. Czasy kiedy "element ludzki" na zdjęciach był niepożądany chyba spokojnie możemy uznać za dawno minione :)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Tak Pawle naginasz z tymi postami, że człowiek nie zdąży się zorientować ;)



To nie tyle suwnica, co pozostałość po wewnątrzzakładowym transporcie. Kiedyś przed upowszechnieniem wózków akumulatorowych takie systemy podwieszanych kolejek transportowych występowały w wielu większych zakładach o stałym procesie technologicznym. Jeśli się nie mylę to takie coś pozostało również w Norblinie.



I bardzo dobrze. Czasy kiedy "element ludzki" na zdjęciach był niepożądany chyba spokojnie możemy uznać za dawno minione :)

Może uda mi się dostać do środka, obejrzę sobie to coś dokładniej.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Piękna pogoda sprzyja spacerom, mój dzisiejszy zaczął się na ulicy Niciarnianej w magazynach WPHW , a skończył się w Krośniewicach, ale ten pierwszy etap jest ważniejszy, ponieważ pozwala nam zakończyć temat bocznic Wifamy-Anilany-Uniontex-u.
Pozwolę sobie pokazać jeszcze raz mapkę sporządzoną przez Piotrka.

5-crop.jpg


Zielonym kolorem zaznaczony jest teren posiadłości rodziców Piotrka, tam nasz przyjaciel dorastał, tam został na zawsze zarażony miłością do kolei, co wszystkim wychodzi na dobre.
Dowiedliśmy już że na ten teren wchodziły dwa tory, teraz czas na dowód że z dwóch rozgałęziały się aż do ośmiu, wszystkie biegły po lewej stronie zielonego trójkąta.
W swoich poprzednich wędrówkach zauważyłem ślad drugiego nasypu, ale zlekceważyłem ten fakt, będąc pewny istnienia tylko jednego toru, myliłem się, podczas wycieczki z Piotrkiem gdy pokazał mi ruiny domu i miejsca gdzie biegły tory, rozjaśniło mi się w łepetynie, niestety przyroda skutecznie zatarła wszelkie ślady po rozgałęzieniach torów.
Wędrując samotnie w poszukiwaniu prawdy, człowiek ulega złudzeniu słusznego kierunku swej wędrówki, jakże często się myli, dopiero obecność drugiej osoby, pozwala wrócić obiektywnemu spojrzeniu.

Wokół domu Piotrka sporo starych podkładów, i szczątków ogrodzenia, bram, lub innych budowli.

P1230092.JPG


P1230093.JPG


P1230094.JPG


Po ominięciu domu Piotrka tory wchodziły pod lekkim kątem przez cztery bramy w betonowym płocie, po którym nie ma śladu, dziś współczesnym płotem ogrodzony jest teren na którym w ciągu niespełna pół roku powstały magazyny jakich w Polsce mnóstwo.
Tu prawdopodobnie były wjazdy.

DSC_0817.JPG


P1230087.JPG


Według relacji PCh. tory przechodziły obok budynku piętrowego którego przeznaczenia nie znamy, dziś nie istniej, w jego miejscu najprawdopodobniej jest stróżówka zajmowa an przez firmę chroniącą budynek, do której przedstawiciela udałem się dziś przed wejściem aby go powiadomić o moich niecnych zamiarach, z początku nie chciał mnie wpuścić, przekonały go zdjęcia które mu pokazałem, zrobione podczas pierwszego rekonesansu, jak miło, obyło się bez awantur.
Budynek prezentuje się imponująco, nawet dziś gdy czasy jego świetności dawno minęły.

DSC_0810.JPG


Na zdjęciu pierwsza para torów, taka sama była po drugiej stronie, ślady wskazują na to że były to dwa tory w kształcie mijanki zakończone kozłami oporowymi.

DSC_0819.JPG


DSC_0820.JPG


Tu był kozioł oporowy.

DSC_0822.JPG


W połowie budynku zbudowano dwa "portale" z rampami, tory biegły na drugą stronę, w środku jest przestrzeń przypominająca podwórko.

DSC_0813.JPG


DSC_0815.JPG


Gdyby ktoś miał wątpliwości czy był tu tor.

DSC_0816.JPG


Drugi "portal" .

DSC_0818.JPG


Idę śladem torów, bramy, dziwne numerowane dzwonki, jak mniemam p-poż.
Galeryjki na piętrze, roślinność powoli zwyciężająca.

DSC_0824.JPG


DSC_0825.JPG


Czas na przerwę technologiczną.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Paweł, powinieneś pomyśleć o zorganizowaniu normalnych wycieczek weekendowych, bo klimaty, które pokazujesz są arcyciekawe w sensie architektonicznym i urbanistycznym. Osobiście chętnie wsiadłbym do pociągu i przyjechał coby obfotografować pozostałości przemysłowej świetności Łodzi, która jak dla mnie była od zawsze stolicą przemysłu lekkiego. Być może byłoby więcej chętnych. W sumie z lokalesem łatwiej się nie zgubić i nie trzeba mieć mapy wiecznie przed nosem.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
W dalszym ciągu jestem na wewnętrznym dziedzińcu.

DSC_0826.JPG


DSC_0830.JPG


P1230077.JPG



Wszędzie pełno archaicznych tablic ostrzegawczych, trzeba będzie się tam wybrać i pozyskać do klubu, zanim miejscowy skup złomu się o nie wzbogaci.

DSC_0831.JPG


P1230080.JPG


P1230085.JPG


Jeszcze kilka zdjęć magazynu, torów ginących pod stertami makulatury, śladów po torach.

DSC_0821.JPG


P1230071.JPG


P1230072.JPG


P1230075.JPG


Sklepienia "portali" są wykonane z żelbetu, solidna konstrukcja.

DSC_0827.JPG


I to tyle na dziś, mam nadzieję że wszystkie "tajemnice" wspomnianych bocznic udało na m się z Piotrkiem rozwiązać, a może nie.
Pusto wszak to sobota większość firm mających swe siedziby na terenie, już zakończyła pracę, stoję chwilę w ciszy, słucham śpiewu ptaków i próbuję sobie wyobrazić to miejsce trzydzieści lat wcześniej.
Żegnany przez Pana ochroniarza skinieniem ręki, opuszczam to magiczne miejsce.
[DOUBLEPOST=1465666468][/DOUBLEPOST]
Paweł, powinieneś pomyśleć o zorganizowaniu normalnych wycieczek weekendowych, bo klimaty, które pokazujesz są arcyciekawe w sensie architektonicznym i urbanistycznym. Osobiście chętnie wsiadłbym do pociągu i przyjechał coby obfotografować pozostałości przemysłowej świetności Łodzi, która jak dla mnie była od zawsze stolicą przemysłu lekkiego. Być może byłoby więcej chętnych. W sumie z lokalesem łatwiej się nie zgubić i nie trzeba mieć mapy wiecznie przed nosem.
Jestem do dyspozycji w Lipcu, Piotrek też chętnie weźmie udział w takiej "imprezie" możemy się też spotkać po wakacjach.
Gdyby do takiej doszło, dogadamy się z Prezesem Wimy, zobaczymy zakład w środku,połazimy po Wifamie, a i klub nasz z bogato wyposażoną lodówką niedaleko.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Mały dodatek do relacji z bocznicy Uniontex-u.

Na terenie zakładów między ul.Tymienieckiego a Fabryczną.

23.jpg


24.jpg


Przy ulicy Kilińskiego, gdzie dziś jest boisko.

22.jpg


Malutki ale zawsze obraz Wifamy w okresie świetności, duży budynek obok portierni dawniejszy biurowiec, dzisiaj siedziba sądu dla Dzielnicy Łódź Widzew.

25.jpg


Szkoda że nie jest bardziej rozbudowany z prawo , zobaczylibyśmy chłodnię kominową, komin elektrowni, i w dół, gdzie zobaczylibyśmy tory kolejowe bocznicy Anilany .

Autorem zdjęć jest Robert Wolski, obraz znaleziony w sieci a na zakończenie ostatnie miejsce pobytu parowozu z Widzewa w Łodzi, inne ujęcie od już prezentowanego, ze strony Urbexów.

img31.jpg
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki