• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
Według mojej wiedzy w Bedoniu nie było posterunku odgałęźnego, ponieważ obie linie (17 i 25) nie łączyły się w tym miejscu. Przejście pomiędzy nimi było dopiero w Gałkówku.
Przy okazji przypomniałem sobie o pewnym zdjęciu. Zapewne słabe dokumentacyjnie, ale za to z ciekawej perspektywy. ;)
03. 07. 2004 r. Bedoń z parowozu Pm36-2.
2004_0703_153908.JPG
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
653 1 3
Dziękuję panowie za odpowiedzi. Ostatnie zdjęcie super dokumentacyjnie bo ja jeszcze nie widziałem tej nastawni na innych fotkach.
Dla mnie nadal nie jest jasne, że skoro linie w Bedoniu były rozdzielone to co robiła tam nastawnia PODG?
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
Jak zawsze odpowiedź nie jest taka prosta, ale postaram się to rozjaśnić wedle mojej wiedzy. Budynek widoczny na zdjęciu, pierwotnie pełnił rolę posterunku odgałęźnego, od czasu wybudowania w czasie okupacji linii ze stacji Łódź Olechów. W Bedoniu szlaki z Widzewa i Olechowa, łączy się z liniami do Koluszek i Słotwin, ale ile było torów i jaki był ich układ, niestety nie posiadam wiedzy.
Już w latach powojennych ( pięćdziesiątych?) poprawiono przepustowość, dobudowując dodatkowe tory na odcinku Bedoń- Gałkówek. W ten sposób linie zostały fizycznie rozdzielone, a posterunek w Bedoniu stał się odstępowym i taką rolę pełnił do czasu likwidacji w latach dwutysięcznych. Moja styczność z tym miejscem datuje się na lata siedemdziesiąte i wówczas już Bedoń pełnił właśnie rolę posterunku odstępowego.
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
653 1 3
Jak zawsze odpowiedź nie jest taka prosta, ale postaram się to rozjaśnić wedle mojej wiedzy. Budynek widoczny na zdjęciu, pierwotnie pełnił rolę posterunku odgałęźnego, od czasu wybudowania w czasie okupacji linii ze stacji Łódź Olechów. W Bedoniu szlaki z Widzewa i Olechowa, łączy się z liniami do Koluszek i Słotwin, ale ile było torów i jaki był ich układ, niestety nie posiadam wiedzy.
Dziękuję za wyjaśnienie. Miałem dokładnie takie same podejrzenia. Jeszcze nie dotarłem choćby do jakichś dokładniejszych map, na których widać by było połączenie obu linii.
Szukam jakiegoś obiektu do odwzorowania posterunku odgałęźnego najbliżej Widzewa ;) Dlatego padło na Bedoń.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
To będzie trochę problematyczne, bo nie bardzo jest się o co zaczepić. Jedynym przychodzącym mi do głowy przypadkiem, mógłby być posterunek Łódź Dąbrowa ( Zellgarn).
Stacja Widzew jako węzeł, spełniała swoje funkcje i nie było w pobliżu konieczności tworzenia dodatkowych posterunków - z wyjątkiem, właśnie wspomnianej.
Swoją drogą, w okresie do połowy lat siedemdziesiątych, było to niezwykle ciekawe miejsce. W ciągu ul. Przybyszewskiego był przejazd w poziomie torów, a po stronie południowo -zachodniej zlokalizowana była krańcówka tramwajowa, tak więc posterunek spełniał kilka funkcji, działając jako nastawnia, posterunek odgałęźny i strażnica przejazdowa. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych wybudowano okazały wiadukt i tory tramwajowe dotarły bezkolizyjnie, na drugą stronę kolei obwodowej.
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
653 1 3
Wiem, o której nastawni piszesz. Do niedawna stała kilkadziesiąt metrów od wiaduktu. Obecnie chyba już rozebrana.
Nastawnia tego typu jest chyba "standardowa". Niemal identyczne nastawnie miał Widzew od zachodu i przy górce rozrządowej.
Tę przy górce już udało mi się odtworzyć
IMG_20191110_161842.jpg
ale nie mam kandydata na posterunek odgałęźny (a mam taki na makiecie). Ten domek z Bedonia będzie idealny. Nie zrobię w 100% identycznego, ale zdjęcie historyczne pozwoli mówić, że taki (albo podobny, zależy jak wyjdzie) budynek stał na linii z Widzewa ;)

Przejazd na Przybyszewskiego pamiętam osobiście. Jak przez mgłę, ale pamiętam. Nastawnia ta stała w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Przed torami była krańcówka trójki.
Dzięki za wszelkie informacje i przepraszam, że zrobił się offtop w temacie bocznic. Nie śmiecę już a gdyby ktoś miał jeszcze jakiekolwiek zdjęcie nastawni w Bedoniu - proszę o info (może lepiej na PW).
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Jak już pisałem tu http://forum.modelarstwo.info/threa...lejowe-peregrynacje.32705/page-60#post-844155 dzień był piękny i całkiem wysoko stało słońce, szkoda było tracić takiej okazji.

Zaczęliśmy od górki rozrządowej, a w zasadzie od przejścia w okolicach kozła oporowego na żeberku ochronnym, oczywiście w miejscu niedozwolonym, ale podczas remontu całej linii, zlikwidowano przejazdy tak że mieszkający po drugiej stronie spory kawała mieliby do przejścia, więc nielegalne stało się najczęściej uczęszczanym przejściem w okolicy, były szumne zapowiedzi kładki dla pieszych, ale w głowie się nie mieści że mając wszystko rozgrzebane bez ruchu kolejowego, nie powstało podziemne przejście lub wiadukt na którejś z ulic, i to nie decyzja obecnych władz, co irytuje jeszcze bardziej mieszkańców "czerwonego" Widzewa.
Zanim przeszliśmy przejechał pociąg IC "Słowacki" z W-y do Wrocławia prowadzony EP 07-1040

DSC_0491-crop.JPG


Wspomniany koziołek.

DSC_0494.JPG


Stare niewyraźne zdjęcie satelitarne z roku 2007 ukazujące przebieg toru na górkę rozrządową.

R3.JPG


Poruszamy się od punktu A do B jak to najczęściej jest w zwyczaju.
Na razie hyc i jesteśmy po drugiej stronie, tu kiedyś biegły tory.

DSC_0495.JPG


W głębi nasyp wśród drzew, u jego podnóża droga tymczasowo zamieniona w ciek wodny.

DSC_0496.JPG


Jesteśmy na nasypie.

DSC_0497.JPG


W śladzie tej drogi kiedyś leżały tory.

Idziemy sobie jak w niedzielę po parku.

DSC_0498.JPG


DSC_0499.JPG


Schodki z poziomu ulicy na poziom górki, dokąd, a do nastawni po której pozostał tylko fundament.

DSC_0500.JPG


DSC_0502.JPG


Mniej lub bardziej zarośnięty ślad po torach.

DSC_0507.JPG


DSC_0511.JPG


EN57-1044

DSC_0514.JPG


Pozostałości po semaforze.

DSC_0515.JPG


DSC_0516.JPG


Puszka złącza elektrycznego.

DSC_0517.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Coraz bardziej zarośnięte, ale można spokojnie przejść.

DSC_0519.JPG


DSC_0520.JPG


Mijamy po prawej pozostałości po dawnej wagonowni Łódź Widzew-Janów, nie ma już hali, nie ma szyn, pozostał dość współczesny piętrowy budynek i jedyny pamiętający dawne czasy, którego przeznaczenia nie znam.

DSC_0521.JPG


DSC_0530.JPG


Powoli kończy się nasz spacer, widać wzniesienie kończące górkę i krawężniki coś wydzielające.

DSC_0522.JPG


DSC_0524.JPG


Blok betonowy, być może tymczasowe zakończenie torów, być może cokół kozła oporowego.

DSC_0525.JPG


DSC_0526.JPG


DSC_0527.JPG


Widok w stronę z której przyszliśmy.

DSC_0528.JPG


Tu kiedyś była hala remontowa, pełna wagonów, ludzi, marzeń, pragnień, nadziei, pozostał pusty smętny plac.

DSC_0529.JPG


Wracamy, Piotrek zwraca mi uwagę na dwa słupy energetyczne, podobno stare, robię zdjęcie, jeśli tak jest za chwilę ich już nie będzie.

DSC_0531.JPG


Ostatnie spojrzenie na pławiący się nasyp w zachodzącym słońcu i przechodzimy na stronę budynku stacyjnego.

DSC_0532.JPG


Chwila odpoczynku i dalej w drogę choć to droga nie tak daleka.

Bocznica do Rolmaszu, na mapie poniżej zielonej literki A i na starym zdjęciu satelitarnym.

S1.JPG


R2.JPG


Ten spacer z powodu nikłych śladów w terenie zaczniemy od budynków dawnego Rolmaszu w punkcie C.
Jedna z bram na teren zakładu.

DSC_0536.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Idziemy w stronę stacji, torów brak, jest tylko miejsce po nich.

DSC_0537.JPG


Wszystko na to wskazuje a Piotrek jako świadek naoczny istnienia tejże bocznicy potwierdza iż w płocie po lewej stronie była jeszcze jedna brama.

Cichy i pusty lasek, zmierzcha.

DSC_0538.JPG


DSC_0539.JPG


Coraz wyraźniejszy ślad po torowisku.


DSC_0540.JPG


Widok w stronę stacji, jedyny zachowany fragment torów, Piotrek dojrzał na zakopanej szynie coś, po odkopaniu okazało się że jest to cecha, stara z polskiej huty, nie wiem jak on to dojrzał w gasnącym świetle.

DSC_0541.JPG


W tle widać betonową podstawę słupa, tam biegł tor, punkt B

DSC_0547.JPG


Szyna z cechą.

DSC_0546.JPG


Tędy biegł prawdopodobnie tor który wchodził w okolicach betonowego płotu, pokazanego wcześniej.

DSC_0548.JPG


Studzienka energetyczna pamiętam takie z młodości, czy teraz tez są takie nie wiem.

DSC_0549.JPG


W tym miejscu na końcu "łąki" bocznica miała początek, punkt A.

DSC_0550.JPG


Po tej stornie było kilka torów odstawczych, żeberko, nic nie pozostało, całkiem przyjemne takie odkrywanie przeszłości, jesteśmy jak taki Indiana Jones na miarę oczywiście naszych możliwości.

Pozostał na w tm miejscu jeszcze trójkąt nawrotny w okolicach wagonowni, oraz bocznica do "Energetyki" czyli miejsca gdzie prąd rozdzielają z grubszego na drobniejszy, jako zwiastun dwa zdjęcia trójkąta, do miejsca A doszliśmy na górce i bocznicy.

R4.JPG


R5.JPG


Dziękuję za uwagę i do następnego.
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
653 1 3
Intryguje mnie ta nastawnia. Co to jest i gdzie to jest? Nie jest to nastawnia, przy górce,
101_0178.JPG
bo ta już nie istnieje a tej z postu w ogóle nie kojarzę :(
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
Wspomniany przez Pawła w poprzednim wpisie fundament nastawni, to rzeczywiście prawda, z tym, że to pozostałość po nastawni kierującej rucham na górce rozrządowej. Nastawnia wykonawcza ŁW1, znajdowała się troszkę na zachód i poniżej. Sytuację wyjaśni zdjęcie z wiosny 1998 roku, kiedy jeszcze widzewska nastawnia była czynna, ale górka już nie funkcjonowała.
96810019 AK.jpg

Udało mi się jeszcze odnaleźć zdjęcie, które lepiej obrazuje usytuowanie omawianych budynków.
16. 05. 2004 r. Łódź Widzew
2004_0516_153412.JPG
 
Ostatnio edytowane:

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
653 1 3
Napisałem: "Co to jest i gdzie to jest? Nie jest to nastawnia, przy górce, /foto/ bo ta już nie istnieje a tej z postu w ogóle nie kojarzę"

Ta nastawnia z Twojego postu wygląda na coś zlokalizowanego bliżej zakładu naprawczego, ale czemu ona miałby tam służyć?

A nawiązując do nastawni ŁW1, to znajdowała się ona w lokalizacji (A). Obok w (B) znajdował się budynek manewrowych. Bardziej na wschód znajdował się przejazd z zaporami (C) (za mojej pamięci nieczynny i wiecznie zamknięty).
Bez nazwy2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
Napisałem: "Co to jest i gdzie to jest? Nie jest to nastawnia, przy górce, /foto/ bo ta już nie istnieje a tej z postu w ogóle nie kojarzę"

Ta nastawnia z Twojego postu wygląda na coś zlokalizowanego bliżej zakładu naprawczego, ale czemu ona miałby tam służyć?

A nawiązując do nastawni ŁW1, to znajdowała się ona w lokalizacji (A). Obok w (B) znajdował się budynek manewrowych. Bardziej na wschód znajdował się przejazd z zaporami (C) (za mojej pamięci nieczynny i wiecznie zamknięty).
Zobacz załącznik 707300
Wszystko co napisałeś jest prawdą i dokładnie zlokalizowałeś to na mapce. Budynki A i B można zobaczyć na moich zdjęciach, zamieszczonych kilka postów wcześniej, ale przejazdu już nie zdążyłem uwiecznić.
Co do budynku z czerwonej cegły, to jest to chyba ostatni, historyczny budynek kompleksu dawnej parowozowni Janów, późniejszej wagonowni.
Co do jego przeznaczenia, to możemy tylko domniemywać, ale brak większych okien może wykluczać rolę nastawni, czy innego obiektu związanego z kierowaniem ruchem. Być może był to jakiś magazyn podręczny, może lampiarnia? Architektura wskazuje na pochodzenie wojenne, gdyż formą przypomina strażnice budowane w okresie okupacji.
17. 04. 2005 r. Łódź Janów
2005_0417_180408.JPG
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki