• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Co do Kolegi Pasażera J.B i propozycji skakania przez płot i bramy, cóż szczerze mówiąc ostatnimi czasy odczuwam nadchodzącą starość, organizm przez lata eksploatowany w sposób co najmniej idiotyczny, zaczyna się buntować, dając mi wyraźnie do zrozumienia że ma dość moich pomysłów.
Niezbyt imponujący wzrost i dość duża waga też mi w skakaniu nie pomagają, tak że pozostawię jemu i innym bardziej mobilnym tego rodzaju eksplorację, mam nadzieję iż młody narybek eksploratorów stanie na wysokości zadania przeskoczy tam gdzie trzeba a nawet gdzie nie wolno i ucieszy nasze oczy zdjęciami których nikt nie posiada.

Ja zadowolę się aktywnością w dwóch płaszczyznach.

Północna część bocznic Żabieńca, są pewne nieścisłości które będę musiał w jakiś sposób na razie mi nie znany wyjaśnić, mianowicie w swojej publikacji Pan Michał Jerczyński wspomina o trzech bocznicach, na wszystkich planach i mapach jakimi dysponuję są tylko dwie, w terenie być może trafiłem na ślad trzeciej, ale jest nikły i pewności nie mam.

W minioną sobotę tradycyjnie wyruszam z Chojen, robię zdjęcie tego samego od trzech tygodni składu i wsiadam do pociągu ŁKA.

DSC_0700-crop.JPG


Na Kaliskiej jakieś zamieszanie wymieniają tory lub przygotowują do ułożenia, jedziemy, przez niestety brudne okno robię zdjęcie spotkanej ongiś na Lublinku lokomotywy TEM2-204, zdjęcie kiepskie bo i światła się też odbijały w oknie.

DSC_0702-crop.JPG

Kilka minut po jedenastej wysiadam z pociągu, pokazuję się obsłudze nastawni, robię zdjęcia taboru który aktualnie tam przebywa i zbieram się do drogi.

Słowacka Skoda 183 031-4 wraz z SM42-2214

DSC_0788-crop.JPG


DSC_0789-crop.JPG


Idę tą samą drogą co poprzednio, w dalszej części torów odstawczych, pod semaforem, czeka skład węglarek z ET22-1217

DSC_0708.JPG


I to na razie koniec taboru w tej okolicy.

Dla przypomnienia mapka.

Ż1.JPG


Początek grupy torów w punkcie A, pokazywany już.

DSC_0709.JPG


Dotychczas skręcałem w lewo dziś muszę iść prawą stroną.

DSC_0710.JPG


DSC_0711.JPG


Dwie nitki bocznicy które widać na mapce na samej górze jeszcze się nie zaczęły, tu była chyba kolejna grupa torów odstawczych, zresztą słabo widocznych w trawie.

DSC_0713.JPG


Tor widoczny po lewej stronie być może był odgałęzieniem do pierwszej bocznicy której nie ma na planie, a powinna według książki być poniżej dwóch górnych i prowadzić do Przedsiębiorstwa Budownictwa Ogólnego "Północ"

DSC_0715.JPG


DSC_0716.JPG

DSC_0714.JPG


Zarośla są gęste i uniemożliwiają przejście, wydeptana ścieżka prowadzi do małego placyku ze śladami biwakowania.

DSC_0717.JPG


Byś może tor do tych zakładów biegł po lewej stronie na lekkim nasypie, dziś pozostały tam resztki słupów z ogrodzenia, być może.

DSC_0721.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
825 2 0
Skąd znasz większość nazw nieistniejących od dziesięcioleci przedsiębiorstw? Pamiętasz że starych czasów? Z jakiś map, dokumentów?
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Po przeciwnej stronie torów budynek najprawdopodobniej wagi wagonowej, niebawem tak pójdziemy.

DSC_0720.JPG


ŁKA jedzie pod górkę, nie to mnie znów nawalił żyroskop.

DSC_0719.JPG


Tor bocznicy który nas interesuje to drugi od nas obok semafora, ze względu na to że jest tam nastawnia i jeszcze jakiś budynek kolejowy, nie podchodzę , jestem absolutnie negatywnie nastawiony tego dnia do rodzaju ludzkiego, ale będę musiał tam wrócić nawet za cenę zatrzymania przez SOK.

DSC_0726.JPG


Tymczasem idę sobie obok dochodzę do końca torów, da piękne kozły oporowe ubrane ja na święta, na jednym cecha a bez szału.

DSC_0725.JPG


DSC_0722.JPG


Huta Pokój 1950, lub 60-ty

DSC_0724.JPG


Dalej już jest tylko pole i połamane betonowe słupy latarń.

DSC_0727.JPG


Po prawej wspomniana nastawnia za nią górka i resztki płotu z podkładów okalający coś, ale co.

DSC_0728.JPG


Tor "naszej " bocznicy do ten za nastawnią czyli ten od naszej strony.

DSC_0729.JPG


Idę dalej i po chwili wśród drzew znajduję tor, to mogłoby odbicie do Gazów Technicznych, idę jego śladem.

DSC_0730.JPG


Wszędzie jest brudno, gatunek ludzki sam siebie zniszczy, ale nikt w to nie wierzy czekając na zagładę z kosmosu.
Czyżby improwizowany kozioł oporowy.

DSC_0731.JPG


Ślady torów w przejeździe.

DSC_0732.JPG


Idę starotorzem jak mi się wydaje, dochodzę do płotu z blachy, tu kiedyś był wjazd na nitkę bocznic do GT.

DSC_0734.JPG


DSC_0735.JPG


Na tym zdjęciu widać wyraźnie obie bocznice.

Ż4-crop.jpg


A tu doskonale widoczny wjazd i ślad po torach.

Ż3-crop.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Skąd znasz większość nazw nieistniejących od dziesięcioleci przedsiębiorstw? Pamiętasz że starych czasów? Z jakiś map, dokumentów?

"Koleją przez Łódź, Łódzkie Stacje Kolejowe" Michał Jerczyński wydawnictwo "Księży Młyn" oraz internet.
Gdy te przedsiebiorstwa istniały ja interesowałem się zupełnie czym innym, natomiast trochę później byłem oblatany w zakładach włókienniczych, z racji miejsca pracy.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Mimo iż nie ma dziś już torów do Gazów technicznych na terenie pozostały jeszcze ślady, czynię starania oczywiście po znajomosci, aby wejść na teren zakładów, czy się uda zobaczymy, nie robię sobie wielkich nadziei.

Ż5-crop.jpg


Wchodzę już bezpiecznie na ostatnią nitkę, czyli na bocznicę do Przedsiębiorstwa Produkcji Prefabrykatów czyli "fabryki domów" jak to się za komuny zwykło mawiać lub "wielkopłytówki".

DSC_0733.JPG


Początkowo wspina się na nasyp w prawo, najlepiej na tym odcinku jest widoczna z pociągu jadącego w stronę Kutna, potem lekko zakręca w lewo i z nasypu schodzi na płaski teren aby w końcowej fazie biec w niskim przekopie między w przeważającej części, ogródkami działkowymi.
Zdjęć będzie kilka z 48 z tego odcinka, wszystkie uśpiły by Was błyskawicznie.

DSC_0736.JPG


DSC_0739.JPG


DSC_0744.JPG


DSC_0748.JPG


Po porannych opadach marznącego deszczu i temperaturze oscylującej w okolicy zera, idzie się bardzo ciężko, podkłady są śliskie, trawa tez , szuter nie lepszy, tego dnia "zmachałem" się odrobinę choć dystans był normalny.
Ale iść trzeba.

DSC_0751.JPG


Czasami spod "runa" wystaje szyna, wszystkie jakie udało mi się znaleźć są z Huty Katowice z 1987 roku.

DSC_0749-crop.JPG


DSC_0754-crop.JPG


Wiatrołomy, i konstrukcja wsporcza do rurociągu, pewnie kiedyś w czasach świetności był to rurociąg z para technologiczną lub gorącą wodą.

DSC_0756.JPG


DSC_0757.JPG


Ulica Traktorowa z daleka.

DSC_0758.JPG


Stąd przyszedłem.

DSC_0761.JPG


I z bliska z moim nowym kolegą, nie szczekał nie warczał, przyglądał się a potem poszedł za mną, chyba był trochę nieszczęśliwy bo zjadł łapczywie całą kanapkę z serkiem topionym i jeszcze się oblizywał, dostał kawałek czekolady, choć wiem że nie powinno się jej dawać psu, poszedł kawałek za mną ale odpadł na ostrych kamieniach.

DSC_0759.JPG


Dawno nic tędy nie jechało.

DSC_0764.JPG


Fundamenty dział p-panc, nie no żartuję nie wiem jakie jest przeznaczenie tych studzienek.

DSC_0762.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
W dawnych czasach porządek musiał być, żadnych mrugających światełek, były solidne rogatki, nie znalazłem śladów po strażnicy przejazdowej, ale może źle szukałem.
Resztki mechanizmów rogatek.

DSC_0760.JPG


DSC_0763.JPG


Po drugiej stronie, lekko w lewo.

DSC_0765.JPG


Potem w prawo.

DSC_0766.JPG


DSC_0768.JPG


Tłuczeń wygląda na nie taki stary.

DSC_0769.JPG


Jeszcze w prawo, dość długi jest n odcinek, nie spodziewałem się tego choć mapę mam w ręku.

DSC_0770.JPG


DSC_0771.JPG


Za zakrętem bram, otwarta, hura nie muszę przeskakiwać.

DSC_0772.JPG


Znów Huta Katowice.

DSC_0774.JPG


A za winklem, ho ho Panie Pawle aleś Pan znalazł cuda.

DSC_0773.JPG


DSC_0775.JPG


DSC_0776.JPG


No torów za bramą się nie spodziewałem, a jeszcze czegoś na nich, w życiu, już nie mży, już leje, a ślisko w dalszym ciągu, ani razu nie miałem z matką ziemią kontaktu, tfu, na psa urok.
Nieudolne zdjęcie pod bramą, te współczesne mają gęste oczka nijak się nie daje wsadzić obiektywu.

DSC_0779-crop.JPG


Jednak znalazłem szparkę.

DSC_0781.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.628 45 1
No Druhu! Toś się doczłapał do samej bramy ABB - dawnej "Elty" ? To jest najdłuższa bocznica Żabieńca. :gwizd:
Znam Twoje możliwości, ale i tak - Respect! (y)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
A obok płotu góry piachu, wlazłem na jedną dzięki czemu mogłem zobaczyć trochę co jest w środku.

DSC_0782.JPG


DSC_0783-crop.JPG


Koziołem oporowy a nad nim wspomniane górki piachu.

DSC_0777.JPG


Na jednej szynie tylko napis PKP.

DSC_0784.JPG


Pora wracać pożegnalna fotka rozjazdu i zwrotnika.

DSC_0785.JPG


DSC_0786.JPG


Dochodzę do Traktorowej, idę w stronę Aleksandrowskiej przyglądam się czy gdzieś w płotach nie mam szyn, ale wszystko nowe piękne, nieciekawe, w Linde Gaz podchodzę do płotu, próbuję dostrzec czy nie widać szyn, kamera na słupie obraca się w moja stronę, uśmiecham się i kiwam do niej, mogą sobie popatrzeć, dochodzę podjeżdża tramwaj, jadę na Żabieniec sprawdzam o której mam pociąg , za pięćdziesiąt minut, idę jeszcze raz w stronę nastawni i dostrzegam na torze po którym mam jechać coś takiego.

DSC_0793.JPG


Idę znów na nastawnię zasięgnąć języka, oczywiście pada pytanie "Panie co się Pan tak dzisiaj tu kręci" no to grzecznie wyjaśniam, zero zdziwienia, uśmiech, no coś takiego, tor zamkniętym, komunikacja zastępcza autobus za godzinę, hm, łapię manewrująca w oddali "stonkę" SM42-1308 6Dg i idę na plac Dmowskiego na przystanek MPK.

DSC_0792-crop.JPG


Droga do domu pociągiem zajmuje mi 16 minut, komunikacją miejską z dwoma przesiadkami jechałem 57 minut, kolej to potęga, jednak.

Lewą stronę Żabieńca mam zaliczoną, oczywiście jeszcze raz aby wyjaśnić wątpliwości, teraz dalszy ciąg już rozpoczętej prawej strony, której eksploracja bolesną będzie bo, blisko nastawni, ale mam nadzieję że jak będzie ten Pan lub inny "normalny" to się obejdzie bez gonitwy z władzą, drugi problem że wszystkie miejsca gdzie dojeżdżały tory, czyi dawne zakłady produkcyjne, magazyny, hurtownie itp. mające siedzibę od ul.Brukowej są dziś uzbrojone w portiernie, a wiadomo że Panowie strzegący tych tajemnic nie należą do najbardziej wyrozumiałych, ale się zobaczy.

Nie wiem kiedy będę miał czas aby tam znów zajrzeć, myślę że w lutym o ile zima będzie łaskawa, ale już dziś zapraszam chętnych do towarzyszenia mi, możemy nawet przejść wszystkie jeszcze raz, taki amatorski eksperyment socjologiczny, wymagany wygodny strój, wytrzymałe buty i optymistyczne nastawienie.

Dziękuję za uwagę i komentarze na PW, nie krępujecie się nie jestem żadnym mądralą ani burasem, czasami nawet sam siebie lubię.;)
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.628 45 1
Tak, czy siak, muszę się tam z Tobą wybrać! Bocznice po stronie Teofilowa, to dla mnie zupełna niewiadoma. Zawsze było mi tam zbyt daleko, a teraz to niewiele pozostało. Zresztą po przeciwnej stronie -o czym wspominasz- też jest już mało torów, ale buty dobre mam, a nastrój to wtórna sprawa! ;)
 

Adam 69

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
Witam Was.Czytam wasze publikacje od dłuższego czasu.mam 50 lat nie dawno skończone Łodzkimi bocznicami interesuję się od dawna tak samo jak historią łodzkich tramwajów W dawnych Łodzkich Zakładach Papierniczych pracowałem w latach 1986-1991>Były tam 3 tory przy 2 rampach. Waonami przywożono ciężkie bele do produkcji torebek papierowych,opakowań do różnych produktów oraz zabierano gotowe wyroby.W okresie gdy pracowałem były 2 zakładowe lokomotywy.SM 30 -158 to jedna a drugiej nie pamiętam. Ponoć przed wielkimpozarem zakładów były tam 4 lokomotywy.Na terenie zakładu była tez 2 stanowiskowa szopa dla fifek.Tak sie nazywało tam lokomotywy W Linde gaz group dawnym POWOGAZ pracowałem z 3 lata temu na ciągniku jezdziłem przy odsnieżaniu i koszeniu trawy.Mam troche zdjęć na swoim FB tylko są rożne i pomieszane z tramwajowymi Tu link https://www.facebook.com/groups/158672807913020/?ref=group_header
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Mnie wyskakuje informacja że mam się zalogować, co czyni ten link bezużytecznym dla mnie i wielu innych.
Szkoda bo może coś ciekawego można tam znaleźć.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
A swoją drogą pięciu ludzi z tego samego miasta , i każdy się interesuje bocznicami, normalnie armia jakaś.
Co do Gazów Technicznych, Pan który był ważny stał się jeszcze ważniejszy i nie widzi możliwości wejścia na teren zakładów:( i robienia zdjęć, poradził aby iść od strony działek i przez płot sobie zrobić fotki, też podobno dobrze widać.(y)
 

Adam 69

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
Mam kolegę w Linde Gaz na Traktorowej ,ktory jest na ochronie.Pogadam z nim to może coś wyjdzie. Tam po za kawałkiem toru przybramie i budyneczku lokomotywowni nic nie zostało.Zdjęcia z FB postaram się tu wrzucić .
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki