• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Ale zanim tam wrócimy odbędę małą sentymentalną podróż w miejsce które Wam już pokazywałem, ale dziś połączymy je z opowieścią króciutka i dla bardziej wierzących w słowo pisane niż dla wzrokowców.
Ul.Tuwima przed laty obok wiaduktu w ciągu ulicy Kopcińskiego.

F3-crop.jpg


Wycieczki na "Fabrykę" zawsze zaczynały się w tym miejscu, był to teren kolejowy, a więc zamknięty dla zwiedzających;).W miejscu oznaczonym literką A wzdłuż muru dochodziło się do torów.

DSC_0564.JPG


Za budynkiem zakrzaczone bocznice z których dziś już nie zostało nic, jest za to ulica, jakaś tam, nawet nie zadaję sobie trudu żeby zapamiętac jej nazwę. B i C

DSC_0565.JPG


Budynek z cegły po lewej stronie to budynek kolejowy, nie pamiętam jaką pełnił funkcję, ale stoi przy ul.Tramwajowej.

DSC_0566.JPG


Patrząc z wiaduktu widzimy pusty plac na którym niegdyś była bocznica do rozładunku wagonów tramwajowych z kolejowych, tor skręcał w lewo i prowadził do zajezdni na tej ulicy.
Ja widać dziś nie pozostał nawet ślad po bocznicy i torach w ul.Tramwajowej.

DSC_0567.JPG


Zdjęcie z internetu, aby nie było że bezimienne podaję- adres https://fotopolska.eu/Lodz/u48398,ul_Tramwajowa.html?f=539909-foto
Na którym widać wyjazd z terenu bocznicy, na ul.Tramwajową a także tory idące w stronę ul.Tuwima skręcające w lewo aby zakończyć się za wiaduktem na dziś nie istniejącej krańcówce, skąd jeździł tramwaj numer 24 jadący na dworzec Łódź Kaliska.

T1.JPG


Idę w stronę ul.Wodnej, dzisiejszym celem jest bocznica do Gazowni Łódzkiej.

Mapa z przebiegiem bocznicy i stare zdjęcie satelitarne z czasów gdy Fabryczna była na powierzchni ziemi.

F1.JPG


M1-crop.jpg


Płot magazynu do magazynu idę od strony ul .Wodnej bo tu gdzie jestem było straszne błoto, nie chciałem się Żabci narazić wracając jak zwykle utytłany.

DSC_0568.JPG


Magazyn E i F.

DSC_0569.JPG


Szyny , ale bez cech, a może ja ich nie dostrzegłem.

DSC_0570.JPG


Wnętrze, ruina i ślady przebywania ludzi.

DSC_0571.JPG


Po drugiej stronie ul.Wodnej ogrodzony następny magazyn (pierwszy w łuku) nie ma śladów dawnej bocznicy.

DSC_0574.JPG


Ul. Wodną dochodzę do Tuwima i po chwili jestem w miejscu gdzie bocznica przecinała ul.Tuwima aby wejść na teren gazowni.
Na tym zdjęciu błędnie są opisane literki E i F ale jest inne poprawne.

G1-crop.jpg


Drugi magazyn w łuku tym razem w "odwrotnym" G.

DSC_0577.JPG


DSC_0578.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Mały szczegół dla modelarzy, co prawda nie najstarszy typ drewniany, ale też dość leciwa skrzynka p-poż z wężami.

DSC_0577 (2)-crop.JPG


W miejscu oznaczonym literka H tory przecinały ul.Tuwima, aby po drugiej stronie wejść na teren gazowni.

DSC_0575.JPG


Za bramą wszystko już nowoczesne.

DSC_0576-crop.JPG


A dawniej wyglądało to tak.

G2-crop.jpg


Korzystając z tego że jestem w tych okolicach idę zobaczyć co pozostało z układu bocznic na Fabrycznej, choć wiem że torów już nie ma.
Dawniej był dość rozbudowany jak na stację czołowo-końcową.

F2-crop.jpg


Rewitalizacja EC1 i budowa a raczej zagrzebanie Fabrycznej pod ziemię skutecznie usunęła wszelkie ślady po układzie torowym jedynie w punkcie 1 i 2 od idąc od ulicy Kilińskiego przez chwilę idziemy obok "drogi" która kiedyś była torem wchodzącym do Zakładu Energetycznego, dziś to ciągle plac budowy.

DSC_0585.JPG


DSC_0586.JPG


Dalej wejście jest niemożliwe, zresztą bezcelowe, za późno już.

Tu kilka zdjęć z ul. Węglowej i śladów tego co minęło.

https://fotopolska.eu/Stacja_kolejowa_Lodz_Fabryczna_Bocznica_kolejowa_do_ul._Skladowe?f=852317-foto

https://poznan.fotopolska.eu/284829,foto.html?o=b69212

Dziękuję za uwagę i przepraszam za zamieszanie z oznaczeniami.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Wszystko ma swoją przyczynę, nic odkrywczego, podczas ostatniej wycieczki rozmawialiśmy z Piotrkiem o łódzkich bocznicach, ja twierdze iż już prawie wszystkie zostały opisane, Piotrek zaś utrzymywał ze jest jeszcze ich mnóstwo, cóż nie zgadzam się z nim, jednak rozmowa ta byłą pewnym bodźcem do ponownego przyjrzenia się mapie, dziś dwie bocznice, istniejąca i już nie, to pierwszy powód że dziś zdecydowałem się na mały rekonesans w terenie, drugim jest prognoza pogody którą usłyszałem w radiu, dziś słonecznie a potem kicha.


Dziś obchodzę mały nieokrągły jubileusz, choć liczba też imponująca jest, otóż minęło rano trzydzieści dziewięć lat mojej pracy zawodowej, dziś poczułem niesamowite zmęczenie i zniechęcenie, a nawet znudzenie, nie wiem jak sobie z tym poradzę, bo do emerytury jeszcze jak dobrze pójdzie sześć lat, zgroza, tak mnie to zdołowało że wyszedłem wcześniej i pojechałem na Widzew, aby zająć się krótką bocznicą do siedziby drogowców i być może Energetyki bo tez jest na tym terenie, ale nie wiem czy korzystają z bocznicy.

Zdjęcia mogą być słabszej jakości, w pray mam dyżurny aparat, starego Panasonica, mam nadzieję iż wybaczycie.

Na mapie wygląda to tak i moja ulubiona mapa zawiera błąd, jest na niej tylko jeden tor.
Nad ulica Maszynową, prosty odcinek odchodzący od torów głównych po prawej stronie, choć z drugiej strony mapa jest z 1987 roku.

W5.JPG


Dziś to wygląda trochę inaczej, tor odchodzi po prawej stronie na dole mapy.

W6-crop.jpg


Idę w stronę początku bocznicy, po drodze żeberko ochronne i resztki bardzo starego kozła oporowego który już pokazywaliśmy z Piotrkiem dawniej.

P1270060.JPG


P1270064.JPG


Tu jest początek bocznicy, między słupami i z drugiej strony.

P1270066.JPG


P1270080-crop.JPG


Dziś specjalnie się nie zmęczyłem, to może dwieście metrów do bramy.
Zanim ruszyłem dalej wychyliłem się przez pot żeby zrobić fotkę WM-ki, Pan wychylony z niej coś tam krzyczał, ale ja nie mam już takiego słuchu jak za młodych lat.

P1270061.JPG


Idę w stronę bramy.

P1270067.JPG


Słoneczko gdy jest rozgrzewa stare kości, gdy zasłaniają je chmury, jest jak w listopadzie, ciemno i ponuro.

P1270068.JPG


Gdy dochodziłem do celu, WM-ka sobie pojechała.

P1270069.JPG


Tor został niedawno wyremontowany na styku nowego i starego takie coś.

P1270070.JPG


Brama i w dodatku otwarta, no prawie jak zaproszenie.

P1270074.JPG


Z poziomu gruntu niewiele widać.

P1270072.JPG


P1270073.JPG


Ale z kosmosu widać lepiej.

W7-crop.jpg


I przyszedł Pan w kamizelce i pruje ryja (przepraszam, ale inaczej tego nie można nazwać) ze to teren zamknięty itd.
Na wszelki wypadek nic nie mówiłem, ale chyba go to jeszcze bardziej zezłościło, coś jest nie tak, ostatnio byle siurek myśli sobie że może tak pokrzykiwać na mnie, poprosiłem o nazwisko i zapowietrzył się, zapytałem czy jest tablica informująca o zakazie wstępu.
Poszedłem pod budynek LCS-u żeby cyknąć lokomotywę, EP07-1045 stojącą tam jako rezerwa w razie kataklizmu na Fabrycznej.

P1270076.JPG


Gość przyleciał za mną, ale go zlałem jak to mówią młodzi, poszedłem na peron bo 0 14.33 miałem pociąg do stacji Radegast dawniej dziś Marysin, jadę tam aby zobaczyć może ślady po bocznicy która tam była.

Za chwilę ciąg dalszy.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Na peronie siedziałem ponad dwadzieścia minut, ostatnio to chyba mój życiowy rekord pozostawania w bezruchu, słońce świeciło, pociągi mnie mijały, ludzie obserwowali mnie przez okna a ja oderwałem się od wszystkiego.
Gy nadszedł czas podreptałem do pociągu, jeszcze przed odjazdem cyknąłem EN57AL-1770 wsiadłem w pociąg ŁKA i po sześciu minutach byłem na miejscu.

P1270081.JPG


I znów mapa jest odrobinę niedokładna jest na niej tylko jeden tor, a były co najmniej trzy, dochodzący do budynku stacji od drugiej strony patrząc od torów i dwa dochodzące do magazynów WPHS Konsumy dalej magazyn Centrali Ogrodniczej.

M4.JPG


Wygląd okolicy w miarę współczesny.

M1.jpg


I z 2007 roku, beznadziejna jakość ale widać niektóre z torów.

M3.jpg


Po przeciwnej stronie do miejsca gdzie widać koparkę był nastawnia, pomyliłem się i zrobiłem zdjęcie tej strony, ale po tamtej nie ma nawet śladu.

P1270082.JPG


Trwa ciągle budowa mijanki, wszystko w koło zryte jest przez samochody i sprzęt budowlany, tu gdzieś w tym miejscu odchodziły tory bocznicy.

P1270083.JPG


Po pokonaniu tego toru przeszkód wchodzę w zarośla, moje ulubione i znajduję mnóstwo śladów po torach.

P1270084.JPG


P1270085.JPG


Resztki chyba fundamentu, być może budynku ub magazynu.

P1270086.JPG


Po drugiej stronie coś dziwnego, wygląda jak przejście podziemne, ale tu takiego nie było, tak mi się przynajmniej wydaje.

P1270087.JPG


P1270089.JPG


Pod nogami wyraźnie wyczuwa się szuter, widać podkłady.

P1270090.JPG


P1270093.JPG


Mijam po lewej budynek stacji i dochodzę do końca magazynów, nie poszedłem dalej, zwiedzała muzeum duża wycieczka nie chciałem im przeszkadzać.

P1270094.JPG


Tu dochodził dawniej tor, tak myślę.

P1270106.JPG


Z tej strony przybyłem.

P1270109.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Wracam dookoła, ostatni rzut oka na teren z "wieży" czyli schodo-windy na peron z poziomu ulicy.

P1270112.JPG


Kilka fotek ekspozycji plenerowej.

Ty2-702 z Karsznic dawny 52-6340 oraz trzy wagony typu A2 zakupione z cukrowni Leśmierz.
Na niedziałającej stronie ŁKMK, była relacja z Widzewa z momentu transportu parowozu na stację Radegast, szkoda że przepadła.

P1270098.JPG


P1270102.JPG


P1270104.JPG


P1270097.JPG


To miejsce zabiera oddech, dusi, przytłacza, jak setki innych w naszym kraju, ja nie mogę byc w takich miejscach, być może to wina mojej chorej jaźni, ale słyszę to wszystko, czuję strach, cierpienie, uciekam, jestem tchórzem, dlatego też nie odważyłem się jechać nigdy do Oświęcimia, wstyd.

Dla ciekawych kilka słów.

https://muzeumtradycji.pl/oddzial-stacja-radegast

W czasie wojny do stacji Radegast dojeżdżał tramwaj.

https://fotopolska.eu/Tramwaje_w_Lodzi_Linia_tramwajowa_do_stacji_Radegast

Dziękuję za uwagę.
 

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
799 2 0
W tym miejscu warto dodać tą fotkę z którą ja z młodym rozkminiałem bocznice na Marysinie.
16665212_1432144776829576_997537339121929350_o.jpg

Jako ciekawostkę można dodać, że budynek widoczny na pierwszym planie grał w jednym z odcinków serialu "Stawka Większa niż Życie".

16602210_1432149403495780_5006822695287891321_o.jpg

Autor pierwszego zdjęcia Tomasz Owczarek.
 

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
799 2 0
To jeszcze pozwolę sobie w wątku Pawła wrzucić kilka zdjęć stacji Marysin/Radegast z okresu drugiej wojny światowej. Z licznych zdjęć Geneweina wybrałem te pokazujące choć we fragmencie tory. Natomiast zdjęcia towarowych tramwajów pochodzą z instytutu Jad Waszem.
Wprawdzie w całym układzie stacji ciężko się zorientować ale pewne wnioski można wyciągnąć np. że przy istniejącym do dziś budynku magazynowego z jednej strony była bocznica kolejowa a z drugiej tramwajowa.
Na terenie obecnie zajmowanym przez magazyny w czasie wojny na polecenie Niemców stworzono fabrykę prefabrykowanych domków, które miały zapewnić schronienie ofiarą alianckich nalotów. Na zdjęciach widać, że funkcjonowały tam tory wąskotorowe.
25398154_1755775667799817_5830855265491396873_o.jpg
25398233_1755775484466502_2561876982738577446_o.jpg
25438793_1755775637799820_3158152353905613857_o.jpg
25440087_1755775547799829_8593543721401217853_o.jpg
25440157_1755775621133155_2575483202300730125_o.jpg
25586858_1755775427799841_7006772809939246128_o.jpg
59301093_1511411915666935_8696822395123531776_n.jpg
59644329_1511410655667061_652083937996177408_n.jpg
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
653 1 3
Jeszcze w nawiązaniu do bocznicy scheiblerowskiej, znalazłem w internetach takie oto perełki.
Zdjęcia pochodzą z artykułu w Świecie Kolei, co zaznaczono na pierwszym zdjęciu. Opisy wskazują źródła oryginałów.
Przed wojną bocznicę obsługiwały 3 parowozy Karol, Emil i Feliks. Czy ktoś rozpoznaje typy tych parowozów?
sch1.jpg sch0.jpg sch2.jpg sch3.jpg sch4.jpg sch5.jpg sch6.jpg sch7.jpg sch8.jpg sch9.jpg sch10.jpg sch11.jpg sch12.jpg
 

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
799 2 0
Korzystając, ze temat dyskusji odbiegł już od Marysina pozwolę sobie wrzucić kilka fotek z agonii bocznicy zakładów Poznańskiego. Mam nadzieję, że Paweł się nie obrazi o taką wrzutę oderwaną od tematu.
Autorem pierwszego zdjęcia jest Edwin Dekker, reszty Andrzej Zareba.
26232633_2219185164773563_601647682795584699_o.jpg
60402112_2405404709511316_8154536439896342528_o.jpg
60450980_2405405839511203_3422203527403929600_o.jpg
60574650_2405403639511423_4872755133068345344_o.jpg
60641338_2405404346178019_3791918491246788608_o.jpg
60718563_2405403336178120_3870774421513830400_o.jpg
60725433_2405401756178278_111608994384052224_o.jpg
60789570_2405405519511235_884680992877445120_o.jpg
60837104_2405403996178054_9001356583094976512_o.jpg
60869757_2405402919511495_1023923974347685888_o.jpg
60924797_2405402649511522_3842853053870899200_o.jpg
61035116_2405405082844612_3665603769359400960_o.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Pośpieszyłeś się i teraz te zdjęcia znikną ponieważ za kilka chwil będzie relacja z Widzewa a bocznice do zakładów Poznańskiego i do zakładów wzdłuż ulicy Legionów dawniej Obrońców Stalingradu, zostawiłem na koniec, moje/naszej bocznicowej działalności.
To się nazywa brak współdziałania, szkoda.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
Ale zdjęcia genialne! Fantastyczne, pod każdym względem!
Myślę Paweł, że trzeba się będzie także nimi posłużyć, przy najbliższej wycieczce w tamte okolice. Kilka miejsc jest na tyle charakterystycznych, że da się zrobić ujęcia w stylu "dawniej i dziś". :cool:
Gratuluję koledze takich archiwaliów. (y)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Poszliśmy z Piotrkiem dziś na Janów.
Mapa na której jest trójkąt nasz pierwszy cel i bocznice do Energetyki.

W1.JPG


To zdjęcie okolicy.

W2.JPG


Zaczęliśmy dziś nietypowo bo od ulicy Kosodrzewiny mniej więcej na lewo od punktu A.

ślady po kolei w postaci podkładów w płotach.

DSC_0014.JPG


Postument tarczy której resztki masztu pokazywaliśmy podczas eksploracji górki rozrządowej.

DSC_0015.JPG


Punkt ujęcia wody dla lokomotywowni Janów.

DSC_0018.JPG


DSC_0023.JPG


DSC_0024.JPG


Basen p-poż, zasypany, obok tajemnicza budowla.

DSC_0032.JPG


DSC_0033.JPG


Następny basen.

DSC_0034.JPG


Słupki w płocie z ceowników dawniej służących jako element konstrukcyjny wagonu, do niego dokręcano deskowanie wagonu.

DSC_0035.JPG


Skrzyżowanie lewej odnogi trójkąta z ulicą, widok w stronę Janowa.

DSC_0036.JPG


Idziemy w stronę wierzchołka trójkąta, do punktu C.

DSC_0037.JPG


DSC_0038.JPG


Z pewnością były tu tory.

DSC_0040.JPG


Tor był według relacji Piotra na dość wysokim nasypie, dziś jest odrobinę niższy.

DSC_0041.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Pozornie jest to opowieść dendrologiczna, elementy kolejowe jednak też się pojawiają.

DSC_0042.JPG


Widać kozioł oporowy, Piotrek jest szczerze zdziwiony faktem że się zachował w idealnym stanie.

DSC_0043.JPG


W całej krasie.

DSC_0044.JPG


I od tyłu.

DSC_0045.JPG


Dziwny typ kozła, wygląda na to że boczne ściany pełnią rolę prowadnic dla całej konstrukcji która mogła być ruchoma, ale to tylko domysły.
W wycięciu naszym zdaniem była mocowana na "jaskółczy ogon" belka drewniana lub betonowa ze zderzakami.

DSC_0046.JPG


Idziemy w stronę prawego odgałęzienia.

DSC_0047.JPG


DSC_0048.JPG


DSC_0051.JPG


Mimo iż jest wszystko zarośnięte krzakami, chwilami nie ma wątpliwości że tu biegł tor.

DSC_0051.JPG


DSC_0052.JPG


W głębi nasyp toru łączącego ramiona trójkąta z lokomotywownią.

DSC_0053.JPG


Zbliżamy się do ul.Transmisyjnej, ramię trójkąta ją przecinało.

DSC_0054.JPG


DSC_0056.JPG


Po pokonaniu ulicy, co przy intensywnym ruchu nie jest proste, idziemy w stronę punktu E choć to E wygląda dziwnie.

DSC_0058.JPG


Nie da się przejść bezboleśnie, idziemy bokiem.
W krzakach już chyba wiosna.

DSC_0057.JPG


Dochodzimy do miejsca gdzie był kozioł oporowy, dziś pozostały jego resztki, sterta elementów betonowych i wszechobecne śmieci.



DSC_0059.JPG
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Zwabieni odgłosem sygnału ostrzegawczego na przejeździe wychodzimy z krzaków, dość rzadki widok na Widzewie lokomotywa z tradycyjnymi wagonami.
EP07-1030

DSC_0066-crop.JPG


Wracamy w chaszcze oglądamy dokładnie stertę betonu.
Ciekawy fundament, chyba dość stary biorąc pod uwagę sposób mocowania konstrukcji do niego.

DSC_0067.JPG


DSC_0068.JPG


Znajdujemy podkładkę pod szynę z trzypunktowym mocowaniem.

DSC_0071.JPG


Wracamy, stojąc przy ulicy Transmisyjnej, widać wyraźnie przebieg obu torów, po prawej ramię trójkąta, po lewej łącznik biegnący w stronę pierwszego ramienia.

DSC_0072-crop.JPG


Przechodzimy i już na początku znajdujemy ślady torów.

DSC_0075.JPG


DSC_0076.JPG


DSC_0077.JPG


Idziemy.

DSC_0078.JPG


DSC_0079.JPG


Piotrek twierdzi że około trzech lat temu były tu jeszcze tory, cóż trzeba było przyjść tu dawniej, sami sobie jesteśmy winni.
Na chwilkę powrócimy do zdjęcia satelitarnego.

W2.JPG


Doszliśmy do punktu G, gdzie łącznik rozdziela się na tor do lewego ramienia trójkąta i na tor biegnący do parowozowni.

DSC_0080.JPG


CDN.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki