• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Parowozy te pracowały na torze 1000 mm i były oryginalnymi maszynami zakupionymi dla Schroader Kreisbahn. Pierwszy z nich przed wybuchem I wojny światowej, a dwa następne ok. 1915 r. Na PKP miały oznaczenie od 1949 do 1961 r.: Tx9-3591, 3592, 3593. Czwarty z zakupionych ok. 1915 r. Malletów był maszyną normalnotorową. Parowóz Tx9-3592 został przemianowany w roku 1953 na Px14-3901, przypuszczalnie po przebudowie związanej z eksploatacją z tendrem doczepnym-to jedynie przypuszczenie. Dane te zgromadził M. Matuszewski i opublikował w broszurze pt. "Z dziejów Średzkiej Kolei Dojazdowej" wydanej przez PKMK w 1989 r., przy okazji trzeciego spotkania z cyklu "Nostalgia za parą" na kolejce średzkiej.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Ciekawe czy przebudowy tej dokonano jeszcze w warsztatach w Kobylepolu (regionalnie: "Kobylempolu" lub "Kobylimpolu"), czy już na kolejach pomorskich lub w którymś z ZNTK.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Dzięki kol. Dobrzyn za arcyciekawe zdjęcie! Ciekawy jestem oznaczenia/oznakowania tego parowozu, które widać na ścianie budki maszynisty. Czy książka "Koszalińska Kolej Wąskotorowa 1898-2016" jest wciąż dostępna na rynku?
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
Ciekawy jestem oznaczenia/oznakowania tego parowozu,
Oznakowanie wkleił Kolega Dobrzyn, a PKP oznaczyło ten parowóz jako Px14-3901. Później ten numer otrzymał przekuty Px48. Jego seria przed przebudową to Tx9-3592.
Na zdjęciu widać wąskotorowy parowóz systemu Malleta, najprawdopodobniej O&K
Na załączonym przez Ciebie zdjęciu widać w oddali jeden z trzech Malletów (1000mm) dostarczonych dla Kolei Średzkiej. Wszystkie trzy były produkcji O&K. Ten konkretny przebudowany miał numer fabryczny 7473 z 1917 roku, na tej kolei był to numer 11 i raczej to on jest na innym zdjęciu z albumu średzkiego, gdzie stoi ze składem wagonów.
Co ciekawe, na zdjęciu z książki widać, że ważniejsza była odznaka ZMP umieszczona na budce niż seria i numer PKP.
Oznaczenie PKP widać słabo na czołownicy i jest jedynie namalowane.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
Ciekawe czy przebudowy tej dokonano jeszcze w warsztatach w Kobylepolu (regionalnie: "Kobylempolu" lub "Kobylimpolu"), czy już na kolejach pomorskich lub w którymś z ZNTK.
Przebudowy dokonano przed 23 03 1953 w parowozowni Dobra Nowogardzka, chodziło o odciążenie parowozu. Parowóz po tej przebudowie nie spełnił pokładanych nadziei głównie z uwagi na dużą skłonność do poślizgu naprzemiennego i został skreślony z inwentarza w Dobrej Nowogardzkiej 05 06 1957.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Grzebiąc w zasobach wspomnianego już wiele stron wcześniej archiwum www.joka-video.de, natrafiłem na takie oto zdjecie:

Wzrok przykuwają głównie platformy na których ustawiono rolnicze "beczki". Klasa sama w sobie, tymczasem polecam zerknięcie na wiatę pod którą rzeczone beczki stoją :)
 

Podobne wątki