• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.512 19 0
Nawiązując do zdjęcia Pana Tadeusza, przedstawiającego Wls40/50 na pomniku w Złocieńcu i zamieszczonego w dziale poświęconym lokomotywom stojący na pomnikach techniki, przedstawiam kadr z kolejki Zakładów Ceramik Budowlanej w Złocieńcu. Fotografia została wykonana 15.06.1998. Foto: Michał Izydorczak

19980615CZL011.jpg


To były czasy, kiedy kolejki cegielniane w Polsce już znikały, a ja cierpliwie wyszukiwałem takowe na podstawie map, dzwoniąc do każdej znalezionej w książce telefonicznej cegielni lub odwiedzając je osobiście i bazując na nielicznych informacjach od znajomych, kierowników innych zakładów itp. Tak, tak, żyło się kiedyś bez internetów ;). Tymczasem w Złocieńcu wciąż eksploatowano sporą sieć wąskotorówki w tutejszej kopalni gliny. W ruchu było na raz kilka lokomotyw, w szopie stały kolejne. Odkryłem ją zupełnie przypadkiem jadąc samochodem w pobliżu. Jakież było moje szczęście, gdy znalazłem to miejsce :). A dosłownie tuż obok, w Rzęsnicy był drugi zakład, z dużo krótszą kolejką.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Oczywiście, że tak - ja ustosunkowałem się tylko do obiektu zainteresowania Kolegi Zvolack.
Dla jeszcze większego uściślenia dodam, że nie tylko 3Aw miały malowanie kremowo-niebieskie.
Inne osobowe spełniające rolę doczep do wagonów motorowych, też takie malowanie posiadały.
A co by nie być gołosłownym, i aby słuszne stwierdzenie Kolegi Jarząbka nikt nie próbował kwestionować, to tak naprędce :

Zobacz załącznik 430561 MBd1-133 z pociągiem na trasie Sztutowo-Stegny 14.08.1968 fot.Lars Olaf Karlsson

No wiem ..., że kolory trzeba się domyślić ...

Nie tylko wagon ... zawsze młodszym Kolegom zwracam uwagę: spójrzcie na otoczenie ! - na torach nie ma trawy, place są wyżwirowane i zagrabione, krawężniki peronów pomalowane, kwietniki obsadzone, kwiatki podlane - a dzisiaj ???
- nie będę wymieniał ...
Szanowny Panie Tadeuszu, całkowicie się zgadzam. Nie dopisałem tego, bo moją uwagę przykuł sam skład pociągu osobowego. Stacje wyglądały wtedy jak cukierki. Przykładem może być Zaniemyśl-odchwaszczone torowisko, pobielona krawędź peronu, odmalowane tablice, maszt na flagę, i ... można wymieniać tak dalej. Udało mi się jeszcze przeżyć takie chwile. Na początku lat 90. również można było spotkać jeszcze stacje i tabor nienagannie utrzymane. Poniżej stacja Środa Miasto i Px48-1920. Zdjęcie zrobione wiosną 1992 roku.
To ja do tematu spotkań na stacji Nowy Dwór Gd. Wąsk. dorzucam swoją fotkę z 1992 roku, opublikowaną na dawno już nie aktualizowanej stronie internetowej:
Miałem wtedy 11 lat :).
Wrzesień 1992 roku na stacji Nowy Dwór Gdański Wąsk. Od lewej: MBxd2-213 z pociągiem do Sztutowa,MBxd2-212 z pociągiem do Malborka Kałdowo Wąsk., MBd1-133 z pociągiem do Lisewa Wąsk. Foto: Michał Izydorczak.
Michał, piękne i niezapomniane zdjęcie. Uwieczniłeś historię.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Stacja Sierpów w dniu 21 lipca 1994 roku. To było moje pożegnanie z linią Ozorków-Krośniewice. Zdjęcie zrobiłem z tylnego pomostu motorówki MBxd2-224. Widać, że stacja broni się resztkami sił przed degradacją. Budynek jest pobielony, główny teren odchwaszczony, a krawędź chodnika (peronu?) przy torze prowadzącym niegdyś do Leśmierza również jest pobielona. Napinacze pędni drutowych dla semaforów wjazdowych opuściły już swe dźwignie bezsilnie na dół. Po sygnale odjazd, motorówka przejechała kilka metrów i zatrzymała się na mostku nad dopływem Bzury (zapytuję o nazwę tej rzeczki). Maszynista otworzył wziernik w podłodze wagonu motorowego, wziął wiadro i napełnił wodą z rzeczki układ chłodzący silnika.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
Maszynista otworzył wziernik w podłodze wagonu motorowego, wziął wiadro i napełnił wodą z rzeczki układ chłodzący silnika.
Sama poezja ... :rolleyes:

Ale jak mniemam, wyszędł był nasamprzód z tej motorówki dzierżąc wiaderko i zaczerpnął nim wodę, po czem ...

- inakszej ręki by mu nie starczyło, by z poziomu podłogi tej motorówki ... itd. ;)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Dokładnie tak było :). Wytrzeszczyłem wtedy oczy ze zdumienia ale kierownik pociągu uspokoił nas, że dojedziemy do Ozorkowa. Te klimaty już nie wrócą. Bardzo żałuję, że podczas moich peregrynacji wąskotorowych w latach 80 nie robiłem zdjęć, a przynajmniej na kolejce średzkiej.
 
Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Nawiązując do postu Bartka D.... Warsztaty kolejkowe w Kruszwicy w trakcie burzenia...
Zobacz załącznik 430720
Bardzo wartościowe z historycznego punktu widzenia zdjęcie ale też bardzo smutne.
Poniżej Sochaczew w dniu 12 lipca 1994 roku i tabor zgromadzony "za płotem". Niebawem, aby zapobiec takim zdjęciom, płot został wyłożony blachą. Dostałem wtedy opeer od pani muzealniczki w mundurze kolejarskim. W ogóle zwiedzający traktowani byli wtedy jako dopust z nieba (i później również). Pardon za jakość zdjęcia. Może Koledzy pp. PrezesTS, Jarząbek lub Generał zidentyfikują zgromadzony tabor, a w szczególności parowozy-z podziękowaniem. Na pewno po prawej stronie na zdjęciu znajduje się MBd1. Czy ta dwuosiowa węglarka, to przypadkiem nie wagon z kolejki mareckiej (prod. Zakłady Ostrowieckie)?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
To zapewne Krośniewice, koniec lat 60. Wspaniałe zdjęcie! Jeśli Koledzy mieliby zdjęcia z kolejki wrzesińskiej byłbym bardzo wdzięczny. Tam jeszcze na początku lat 70 wagony 3Aw miały podobno malowanie niebiesko-kremowe. Ta kolejka również należy do moich rodzinnych wąskotorówek. Mam również "Przekrój" z roku 1968, a w nim "Reportaż z Pikutkowa". W artykule tym zamieszczone są dwa zdjęcia składu osobowego kolejki: Px48+brankard+wagon zrekonstruowany (przypomina wagon z kolejki koszalińskiej na tor 750mm)+3Aw (kremowo-niebieski). Pamiętają Panowie ten artykuł?
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Nawiązując do postu Bartka D.... Warsztaty kolejkowe w Kruszwicy w trakcie burzenia...
Lok.jpg



Skoro lokomotywy wydzielały przykrą woń to rozbiórka była uzasadniona. ;)
[DOUBLEPOST=1478175668,1478175062][/DOUBLEPOST]
To zapewne Krośniewice, koniec lat 60.
Tak, to Krośniewice.
Pamiętają Panowie ten artykuł?
Pamiętam jakiś artykuł z Przekroju, w którym było malutkie zdjęcie Rysia lub Riesy, no może Monty lub Fabii ;) ale to chyba było w roku 1970. Niestety, nie mam tego artykułu. Tego, o którym piszesz też nie. :(
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Może Koledzy pp. PrezesTS, Jarząbek lub Generał zidentyfikują zgromadzony tabor, a w szczególności parowozy-z podziękowaniem.MBd1.
Może??? ;) Ale i Wy poruszajcie główkami. :) Ja rozwiązałem ... do połowy, ;) jak to niektórzy mówią "większej połowy" ;). A teraz Wy dopasujcie numerki do zdjęć, ot taki rebusik.:)

Rozwiązanie.jpg



Pozdrawiam dziarsko i szaradziarsko.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Może??? ;) Ale i Wy poruszajcie główkami. :) Ja rozwiązałem ... do połowy, ;) jak to niektórzy mówią "większej połowy" ;). A teraz Wy dopasujcie numerki do zdjęć, ot taki rebusik.:)
Zobacz załącznik 430765
Pozdrawiam dziarsko i szaradziarsko.
Ten dwuosiowy parowóz wygląda na maszynę Cukrowni Tuczno lub Brześć Kujawski. A ten trzyosiowy to zapewne Ty6-3286 "Bocian" z kolejki grójeckiej.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Ale podpowiedź była znacząca. Ta węglarka dwuosiowa jest interesująca. Wygląda na ex-marecką lub jabłonowską.
Poniżej Px48-1771 w Sochaczewie dnia 12 lipca 1994 roku. Załączyłem to zdjęcie z uwagi na szczegóły godne uwagi takie jak tarczę zderzakową bez wycięć na sprzęg transporterowy, prowadnice trzonu tłoka (posiada je również Px48-1785 z parowozów serii o numerach zaczynających się od 17...), sprzęgi ogrzewania parowego i kątownik pełniący rolę zgarniacza. Mimo stacjonowania przez 10 lat pod sochaczewską chmurką parowóz był bardzo nasycony smarami (nie widać tego tak bardzo na zdjęciu).
 

Załączniki

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
A widzisz, ... zapomniałem o węglarce. Pamiętam taką węglarkę na Stalowej. To była węglarka z Karczewa, przekuta na 750 mm. Posiadała hamulec ręczny śrubowy. Służyła do przewozu węgla z Targówka na Stalową. Niestety nie znam jej dalszych losów, wiem tylko, ża nie otrzymała nowego, dwunastocyfrowego numeru.
 

Podobne wątki