• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Hmm... Pan Bogdan jest osobą, która na wąskich torach zjadła zęby. Jego zasługi w dokumentowaniu kolejek są niepodważalne i szczerze go za to podziwiam. Niestety, jest przy tym mało rzetelny, a rysunki taboru to dramat. Większość wygląda jak rysowana z pamięci i niestety taka jest...

W temacie spotu w Krośniewicach:

Rok 1975, stoją kolejno Px48, Px29, Pw9, Px48. Dwa tory na dole - splot 600/750mm. Źródło: http://mickpope.zenfolio.com/p615599162/h3c0723e5#h3c0723e5
 

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
Ponoć służył gdzieś w Polsce wąskotorowy parowóz typu U (taki, jaki produkuje Liliput). Czy ktoś z Kolegów mógłby podpowiedzieć jakiś trop? Z góry dziękuję.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Tak z ciekawości i bez żadnych złośliwości. :) Dlaczego?

Jasne, rozumiem. :)
Pan Bogdan jest jednym z prekursorów badających historię kolei wąskotorowych. Napisał pierwszą książkę o naszych kolejkach ("Koleje wąskotorowe PKP", Wyd. Komunikacji i Łączności). Jego kolejna książka pt. "Kolejka Marecka" jest znakomita. Niestety, w wielu następnych pracach nie ustrzegł się podstawowych błędów. Przykładem jest książka "Grójecka Kolej Wąskotorowa". Napisał tam, że na kolejach wąskotorowych były jedynie DWA rozjazdy angielskie. A tymczasem na kolejach górnośląskich było ich całkiem sporo, nie mówiąc już o kolei średzkiej (z czasów powiatówki i początków zarządu PKP przed przekuciem na 750mm) o tej samej szerokości toru jak grójecka, gdzie były co najmniej trzy: jeden na stacji Środa Przeładownia (dzisiaj Środa Wąsk.), kolejny na stacji Środa Wlkp. Miasto (dzisiaj Środa Miasto) i jeden na stacji Poznań Kobylepole. Dokumentują to historyczne zdjęcia (są one opublikowane np. pracy R. Kromy i Innych pt. "Poznański Węzeł Kolejowy"). Są jeszcze inne przykłady niezbyt porządnej pracy dokumentacyjnej p. Bogdana. Autorami o bardzo dobrym warsztacie historycznym są pp. Andrzej Tajchert, Tadeusz Suchorolski, Zbigniew Tucholski oraz inni Autorzy np. prac zbiorowych - przykładem jest książka pt. Wrocławska Kolej Wąskotorowa (gdzie współautorem jest jeden z naszych znanych Kolegów z forum), a która może być przykładem historycznej publikacji naukowej.
 
Ostatnio edytowane:

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
Bardzo dziękuję! Idąc tym tropem znalazłem trzy maszyny Kraussa (Linz an der Donau) o numerach 3653/1897, 3654/1897 i 4063/1899 i oznaczeniach kolejno: U17, U18 i U19 przeznaczone na szlak Łupków - Cisna 760mm. Układ osi: C1n2t, więc wszystko się zgadza. Według podanej wikipedii zostały skasowane po przebudowie toru na 750 mm. O zdjęciach więc pewno nawet nie można marzyć.

Raz jeszcze dziękuję :)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
W którymś ze "światów Kolei", z roku 2001 lub 2002, nie pamiętam dokładnie, jest zamieszczony dość obszerny artykuł o kolejce przeworskiej i taborze tam eksploatowanym za czasów szerokości toru 760mm. Parowozy, które wtedy pracowały na tej kolejce były konstrukcyjnie zbliżone do typu U. Co ciekawe, na końcu tego numeru ŚK jest test modelu parowozu typu U firmy Liliput/Bachmann.
 

Tw53-2566

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 1 0
Bardzo dziękuję! Idąc tym tropem znalazłem trzy maszyny Kraussa (Linz an der Donau) o numerach 3653/1897, 3654/1897 i 4063/1899 i oznaczeniach kolejno: U17, U18 i U19 przeznaczone na szlak Łupków - Cisna 760mm. Układ osi: C1n2t, więc wszystko się zgadza. Według podanej wikipedii zostały skasowane po przebudowie toru na 750 mm. O zdjęciach więc pewno nawet nie można marzyć.

Raz jeszcze dziękuję :)
Proszę bardzo!
 
A

AJ

Gość
Roku zeszłego ukazał się staraniem Stowarzyszenia Promocji i Rozwoju Regionu Dynowskiego, Towarzystwa Przyjaciół Dynowa oraz Urzędu Gminy Dynów drugi numer Rocznika Historycznego Dynoviana w 2/3 poświęcony kolejom z okolic Dynowa. Co prawda eksploatowano tam pokrewną serię Uv (4 sztuki), ale są zdjęcia. Artykuły m.in. Andrzeja Bożka, Bogdana Pokropińskiego i innych autorów. W sumie około 250 stron poświęconych w większości różnym aspektom Kolei Przeworsk-Dynów. Co prawda nie podano namiarów kontaktowych, ale może warto poszukać. Całkiem niedawno mojemu przyjacielowi udało się jeszcze dla mnie kupić egzemplarz, w tej chwili chyba najszerszej pracy o kolei Dynowskiej. Cena wynosiła bodaj 50 zł.

Clipboard05.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Pamiętam tę kolejkę z września roku 1979. Wymieniano wtedy szyny od Hadli Szklarskich w stronę Dynowa dlatego zostaliśmy na peronie w Przeworsku i tylko pomachaliśmy kolejce. Pociąg roboczy prowadził któryś z Px49. Na pewno bardzo ciekawa publikacja. Z podziękowaniem za informację.
 

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
W którymś ze "światów Kolei", z roku 2001 lub 2002, nie pamiętam dokładnie, jest zamieszczony dość obszerny artykuł o kolejce przeworskiej i taborze tam eksploatowanym za czasów szerokości toru 760mm. Parowozy, które wtedy pracowały na tej kolejce były konstrukcyjnie zbliżone do typu U. Co ciekawe, na końcu tego numeru ŚK jest test modelu parowozu typu U firmy Liliput/Bachmann.
Dziękuję za informację, sprawdziłem, to nr 12/2001.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
Parowóz i pytanie. :)

Py4-741, Żnin
Źr. eBay | Autor mi nieznany

Py4 Znin (1).JPG


Py4 Znin (3).JPG


Py4 Znin (2).jpg


Ostatnio rozmawialiśmy o Pw53.
Ja mam pytanie o równie nietypowy parowóz, o którym dowiedziałem się z książki "Kujawskie Koleje Dojazdowe".
Czy jest ktoś w posiadaniu jakiś zdjęć (równie fabrycznych) bądź rysunków parowozu Pw8-1831?
W opracowaniu napisano, że był to Eh2 Orenstein & Koppel 13360/1940, Lutermoller.

Czy konstrukcja ostoi była podobna do tej?

https://www.flickr.com/photos/markcarter/17305744412/in/album-72157666336481863/

"One of the largest locomotives to be used on any of the Indonesian narrow gauge sugar cane railways was this 700mm gauge Orenstein & Koppel 0-10-0T+T 'Luttermoller (built in 1923) in use as the yard shunter at the Pagottan mill during August 1978.
The 'Lutermoller' systems sees the two outer axles internally geared to the drive off the middle three axles."

6339422476_2cd61b83b9_b.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
To był parowóz zbudowany prawdopodobnie dla Argentyny. Pracował na KKD do połowy lat 60tych. Ciekawe do jakiej parowozowni był przydzielony. Jego zdjęcie jest zamieszczone na ostatniej stronie okładki książki p. Bogdana.

Nawiązując do Górnośląskich tematów Tw53-13953 w Hucie Kosciuszko w 1991 lub 1992 roku
Zobacz załącznik 414323
I zdjęcie towarzyskie -jacy byliśmy młodzi
Zobacz załącznik 414324

To chyba ostatni jazda parowozu Pw53 po górnośląskich torach, chyba w Hucie Kościuszko. Jeśli się nie mylę, rok 1991. Zastąpił on tego dnia planową zakładową Lxd2. Wydarzenie to relacjonował swego czasu "Parowozik".
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
To był parowóz zbudowany prawdopodobnie dla Argentyny. Pracował na KKD do połowy lat 60tych. Ciekawe do jakiej parowozowni był przydzielony. Jego zdjęcie jest zamieszczone na ostatniej stronie okładki książki p. Bogdana.
A to ja wiem. :) Według książki parowóz był w: '45 Krośniewice, '56 Zbiersk, + 1965.
Liczę na coś więcej, dlatego zapytałem. ;)
 

Podobne wątki