• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.514 119 86
Mam nastepny wagon byc moze z ciekawa historia i zastanawiam sie czy nie zalozyc nowego watku: ' Polska' waskotorowka za granica . 'Polska' - specjalnie w cudzyslowie bo przeciez MBxd2 nie byl polskiej produkcji. Przy okazji poszukiwan czeskich wagonow Balm/u z Crișcior natrafilem na taka akcje z 2008 roku:
'Krnovská firma Olpas získala úzkorozchodné vagony od polských kolegů.'
http://bruntalsky.denik.cz/zpravy_region/zachranuji-vagony-z-polska-pro-osoblazskou-uzkokol.html


Niestety nic nie znalazlem na temat tego wagonu 1Aw. Firma Olpas z Krnovská chyba juz nie istnieje. W kazdym razie adres www ich strony nie dziala: http://www.olpasmoravia.cz/
Domene mozna zarejestrowac bo jest wolna: https://www.nic.cz/whois/object/olpasmoravia.cz/)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.514 119 86
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.657 78 6
Pingwinie Rico, skoro już wskazałeś kilka zdjęć tyczących się Mławskiej KD dorzucę swe trzy grosze...
Otóż na MKD w czasach 600mm kursowały jeśli dobrze pamiętam dwa parowozy (mam nadzieję, że czegoś nie pokręcę) En2t.
Jeden z nich
http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/en2t/171.html
Drugiego niestety nie jestem w stanie podać na chwilę obecną (podlinkować).

A Pw53 jeśli dobrze pamiętam na MKD był eksploatowany w ramach obserwacji. Niestety z powodu przeniesienia skrzyń wodnych na tender w trakcie przeróbki z Tw53 stracił na przyczepności i dość często rolował, co skreśliło tą serię.

Pozdrawiam z MMz:)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
To i ja sięgnę do skarbonki.
Na kolei mławskiej były dwie pięcioosiowe haefki - 591 i 592. Obie pracowały tam do 1957 r. a następnie pierwsza została przekazana do Stadniny Koni a druga do Cukrowni Mała Wieś.
Oprócz wymienionego Pw53-1980 była tam też druga przeróbka ... tym razem z Tw9-2464, oznaczona po przebudowie Pw9-1971.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Na mnie wielkie wrażenie zrobiło zdjęcie klasycznej HFki, wykonane w Młynowie przez p. Tomasza Roszaka. Na tylnej ścianie budki torba z drugim śniadaniem, na torach piesek, rozjazd i tory tonące w gruncie, a w tle wagony i buraki.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.401 442 99
Kawał maszyny jak na wąskotorowy parowóz. Do tej pory myślałem, że Pw53 to tylko na kolejach górnośląskich były, bo w wikipedii piszą iż łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic.

Na stronie "wciąż pod parą" można znaleźć jeszcze taką fotke Tomasza Wacha (zrobione w Mławie) z roku 1978 http://tomi.holdys.pl/parowozy/pw53-1980-tw1.jpg z tym parowozem - jak ciagnie pociąg towarowy (wagony normalnotorowe na platformach wąskotorowych).

Tam piszą ("wciąż pod parą") iż Pw53-1980 w dniu 01.06.1978 został skreślony z inwentarza i przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Na GKW były pięcioosiowe parowozy Tw9, Tw47, Tw53 i były na 785mm (nie licząc jednego Tw53 dla KWK Bielszowice na 1000mm). Parowozy Pw9 i Pw53 powstały przez przebudowę odnośnych Tw, tj usunięcie skrzyń wodnych, węglowej i przystosowanie do pracy z tendrem. Oba były na 750mm. Dużo później powstał jeszcze "popielowóz" Pw53-02, będący hybrydą Tw53 oraz części z Px48 (tender, części budki). Jak napisali przedmówcy, ze względu na zmianę rozkładu mas parowozy nie były udane. Uff :)
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
Jak napisali przedmówcy, ze względu na zmianę rozkładu mas parowozy nie były udane.
Powiem tak. Według najnowszych informacji (Bogdan Pokropiński, "Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej" 2016) parowóz Pw53-1980 zaraz po przebudowie w ZNTK Nowy Sącz trafił na Kujawskie Koleje Dojazdowe, do WMD Sompolno, gdzieś w kwietniu 1971 roku.
Z racji problemów z użytkowaniem, podobno (bo nie podaje konkretów) doszło do wypadku w 1972 roku. Po tym incydencie parowóz znowu trafił do ZNTK na przebudowę, a dopiero - po niej - pojechał do Mławy, gdzie pracował do 1978 roku, kiedy ustała "ważność eksploatacji kotła".
Jako że w tym czasie dogodnie było można kupić lokomotywę Lxd2, zrezygnowano z naprawy parowozu.
Ja tam się tego będę trzymał. ;) Bo u mnie wąskotorówki to tylko kujawskie oraz z Piotrkowa Tryb. :rolleyes: ;)
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Ale na początku zaraz po przebudowie na 750mm jeździł jeszcze jako Tw53 potem go dopiero pocieli
Skąd ta rewelacja? Pocięli rozumiesz przez przebudowali na Pw?
Według najnowszych informacji (Bogdan Pokropiński, "Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej" 2016)
B. Pokropiński jest raczej mało wiarygodnym źródłem. Inne źródła podają, że w 1971 roku trafił do Mławy, w 1972 do Sompolna i w 1975 znów do Mławy.
Jako że w tym czasie dogodnie było można kupić lokomotywę Lxd2
Z tą dogodnością bym nie przesadzał. Po prostu trwały masowe dostawy Lxd2, parowozy wycofywano, zwłaszcza te nietypowe. A Pw były nietypowe, w dodatku nieudane

Dla rozluźnienia:

Parowóz T3-1043 w warsztatach w Krośniewicach, rok 1968, źródło http://fotopolska.eu/Krosniewice/b6335,Stacja_kolejowa_Krosniewice.html. Warto zwrócić uwagę na tor na pierwszym planie. To splot 600/750mm. Nie mam pojęcia gdzie, ale widziałem schemat torów na terenie warsztatów wraz ze splotami na ich terenie. Nie mogę go znaleźć, ktoś pomoże?
 

Podobne wątki