• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Obiecane zdjęcia cysterny USTC - UNRRA.
IMG_5816AA.jpg


Cenne znalezisko :D. Jeszcze cenniejsze biorąc pod uwagę, że pomimo upływu ponad 70 lat, na cysternie zachowały się w całkiem niezłym stanie oryginalne napisy. o_O
IMG_5819AA.jpg


9837 US. GALS.
USA 17439

IMG_5820AA.jpg


IMG_5822AA.jpg


IMG_5828AA.jpg


Ślady po taśmie mocującej cysternę.
IMG_5830AA.jpg


Pozostałości napisów z boku cysterny.
IMG_5831AA.jpg

Trochę informacji o tych cysternach można było znaleźć tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threads/czy-taki-wagon-jeździł-w-pkp.11706/

Po dłuższej przerwie związanej z oględzinami tej cysterny ruszyliśmy dalej. Widok w kierunku Wyszogóry. Browar po lewej. Agencja Rezerw Materiałowych na wprost. Ikea Industrie (i dawny tartak) po prawej.
IMG_5841AA.jpg

Co ciekawe każda z tych firm posiadała własną bocznicę. Browar miał ją poprowadzoną wzdłuż ogrodzenia na zewnątrz zakładu. Cysterny tankowano więc poza browarem. Ciekawe ile alkoholu wyparowywało podczas takiej operacji :ROFL:.

Wjazd do dawnego tartaku. Po prawej kierunek Resko Południowe. Betonowy murek to pozostałość starego ogrodzenia, czy też krawędź peronowa? Przejrzę zdjęcia z ostatniego przejazdu Ganza na tej linii. Może będzie widać coś więcej.
IMG_5847AA.jpg


IMG_5848AA.jpg


Szersza perspektywa.
IMG_5843AA.jpg


Widok w kierunku Wyszogrodu. Po prawej Agencja Rezerw Materiałowych. Dalszą wędrówkę sobie odpuściliśmy, bo przed nami pozostał jeszcze szmat drogi i kilka miejsc do zwiedzenia, a czas niestety nieubłaganie płynął. Wjazd do niej zlokalizujemy i obejrzymy może kiedyś przy kolejnej wyprawie w te rejony.
IMG_5844AA.jpg


C.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Lecimy dalej. Wróciliśmy na 420-tkę. Kolejnym punktem miał być przystanek Maćkowo. Dokonaliśmy eksploracji w terenie.
Peter mam złą wiadomość - nie w tym miejscu co trzeba :ROFL::ROFL::ROFL:.

Obrazuje to poniższa mapa.
mapa 9a.jpg

Do pomiarów wykorzystałem mapę: https://geoportal.gov.pl oraz odległości między stacjami znajdujące się na stronie https://www.bazakolejowa.pl .
My obejrzeliśmy starotorze w punkcie (27) natomiast wg wyliczeń Maćkowo powinno się znajdować bliżej Reska. Zmyliła nas stara droga do Sosnowa oraz ślady po starym przejeździe kolejowym. No cóż - trochę nam nie poszło.

Widok w kierunku Reska. Nadal leży tłuczeń.
IMG_5857AA.jpg


Kolejne znalezisko - porcelanki.
IMG_5858AA.jpg


Widok w kierunku Reska.
IMG_5859AA.jpg


Wspomniany przejazd kolejowy.
IMG_5861AA.jpg


Widok w kierunku Worowa.
IMG_5862AA.jpg


(28)
Obiecany wiadukt w pobliżu skrzyżowania drogi nr 152 z drogą do Sosnowa i Łagiewnik. W lewo Resko, w prawo Worowo. Na wprost Sosnowo.
Już kiedyś go miałem okazję obejrzeć. Bardzo mi się podoba.
IMG_5869AA.jpg


Ciekawe czemu zrobili podwójny łuk ceglany?
IMG_5870AA.jpg


Widok w kierunku Łagiewnik.W lewo Worowo, w prawo Resko.
IMG_5873AA.jpg


Starotorze. Widok z wiaduktu w kierunku Reska.
IMG_5874AA.jpg


Widok w kierunku Worowa.
IMG_5875AA.jpg


Widok z wiaduktu na drogę nr 152. Na wprost Sosnowo.
IMG_5877AA.jpg


(29)
Kolejnym punktem naszej wyprawy była stacja Starogard Łobeski. Widok od strony peronów. Resko w lewo, Worowo w prawo.
IMG_5888AA.jpg


Na stacji zachowały się elementy starej infrastruktury.
IMG_5883AA.jpg


IMG_5891AA.jpg


Droga do stacji. Budynek dworcowy znajduje się z tyłu.
IMG_5895AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Powoli zbliżamy się do końca naszej wycieczki.
mapa 8a.jpg


(30)
Ze Starogardu ruszyliśmy do Przemysławia, gdzie znaleźliśmy "brata bliźniaka" wiaduktu opisanego chwilę wcześniej.
W lewo Worowo, w prawo Resko.
IMG_5897AA.jpg


Widok z drugiej strony.
IMG_5900AA.jpg


IMG_5903AA.jpg


Widok z wiaduktu w stronę Reska.
IMG_5901AA.jpg


Widok w kierunku Worowa. Ktoś powycinał krzaki na wiadukcie.
IMG_5902AA.jpg


Niby "brat bliźniak" a jednak odkryliśmy na jego sklepieniu ciekawostkę, której ten drugi wiadukt nie ma.
Na tynku w kształcie cegieł wyryte zostały różne daty. Tutaj 22.10.35
IMG_5905AA.jpg


7.11.16
IMG_5906AA.jpg


11.11.13
IMG_5907AA.jpg


22.10.35
IMG_5908AA.jpg


29.10.35
IMG_5909AA.jpg


29.10.35
IMG_5910AA.jpg


4.11.16
IMG_5911AA.jpg


xx.11.16
IMG_5912AA.jpg


11.11.15
IMG_5913AA.jpg

Mam nadzieję, że zasnęliście ;). Pozwoliłem sobie zaprezentować wszystkie zachowane daty "dla potomnych" gdyż stwierdziłem, że biorąc pod uwagę brak remontów tego obiektu część z nich może za jakiś czas się wykruszyć.

Co one mogą oznaczać i po co ktoś zadał sobie tyle trudu, żeby je na tym wiadukcie umieścić? Może to są lata w których wykonywano naprawy tego obiektu? Ma ktoś jakiś inny pomysł?

Teraz dopiero zauważyłem. Ten wiadukt jest o jeden rząd kamieni niższy od tego drugiego.
C.d.n.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Małe uzupełnienie do stacji Starogard Łobeski (29). Zapomniałem o zdjęciu od frontu.
IMG_5896AA.jpg


Płyniemy dalej - do brzegu ;).
(31)
Przejazd kolejowy w Przemysławiu. W lewo Resko, w prawo Worowo.
IMG_5914AA.jpg


Widok w kierunku Reska.
IMG_5917AA.jpg


Widok w kierunku Worowa. Po prawej dawne obiekty kolejowe.

IMG_5916AA.jpg


Droga do dworca. Niestety budynek dworcowy nie dotrwał do naszych czasów. Za chwilę zaprezentuję w innych okolicznościach.

IMG_5918AA.jpg


(32)
Po krótkiej wizycie w Przemysławiu pojechaliśmy do Bełcznej. Tu spotkała nas kolejna niespodzianka. Przejazd kolejowy jest nadal oznakowany.
IMG_5923AA.jpg


IMG_5924AA.jpg


Tory znajdują się wyłącznie w drodze. Musimy mieć się na baczności, żeby jakiś zbłąkany pociąg nas nie zaskoczył :ROFL:.
IMG_5926AA.jpg


Peter oczywiście w pierwszej kolejności zabrał się za poszukiwanie cech. Jego skuteczność poraża, znowu coś znalazł ;).
IMG_5927AA.jpg


Bochumer Verein für Bergbau und Gußstahlfabrikation czyli Bochumskie Stowarzyszenie Górnictwa i Staliwa.
B.V.C. Bochum 1888 X
IMG_5925AA.jpg


Krupp 1894
IMG_5930AA.jpg


Widok w kierunku Reska.
IMG_5928AA.jpg


Widok w kierunku Worowa. Po prawej dawne zabudowania kolejowe.
IMG_5929AA.jpg


W lewo Worowo, w prawo Resko.
IMG_5931AA.jpg


Takiego zastosowania podkładów kolejowych nie widziałem ;).
IMG_5934AA.jpg


Droga do stacji. Co ciekawe, pewnie w celu minimalizacji kosztów wykorzystano taki sam projekt stacji i jej otoczenia jak w Przemysławiu.
IMG_5943AA.jpg

Budynki oczywiście zostały współcześnie trochę przebudowane, ale całość układu pozostała nie zmieniona.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Dworzec w Bełcznej. Zakładam biorąc pod uwagę układ budynków dodatkowych, że taki sam budynek stał w Przemysławiu.
IMG_5935AA.jpg


IMG_5937AA.jpg


Rampa
IMG_5941AA.jpg


Widok w kierunku Worowa.
IMG_5939AA.jpg


(33)
Kolejnym punktem wycieczki był Poradz. Niestety nic praktycznie się tutaj nie zachowało. Przejazd kolejowy.
IMG_5944AA.jpg


Widok w kierunku Reska.
IMG_5945AA.jpg


Widok w kierunku Worowa.
IMG_5946AA.jpg


Znowu PLK zapomniała po sobie posprzątać. (n)
IMG_5947AA.jpg


(34)
W końcu dotarliśmy do końca wycieczki - Worowa. Droga do stacji. Dworzec znajduje się za nami po prawej.
IMG_5953AA.jpg


Dworzec. Widok od frontu.
IMG_5952AA.jpg


Kolejna cecha. Szału nie ma. Ciekawe, czy za np. 20 lat też tak będę uważał ;).
IMG_5949AA.jpg


Budynek mieszkalny po pożarze. Sam budynek bardzo ciekawy, ładnie prezentowałby się na makiecie.
IMG_5955AA.jpg


Toalety.
IMG_5958AA.jpg


IMG_5957AA.jpg


Kolejowy klimacik. ;)
IMG_5956AA.jpg


Widok w kierunku Stargardu.
IMG_5948AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Widok w kierunku Stargardu.
IMG_5963AA.jpg


IMG_5964AA.jpg


Widok w kierunku Wysokiej Kamieńskiej (w prawo) i Koszalina (w lewo).
IMG_5961AA.jpg


IMG_5965AA.jpg


IMG_5966AA.jpg


Widok w kierunku Wysokiej Kamieńskiej.
IMG_5981AA.jpg


Widok na dworzec od strony peronów.
IMG_5962AA.jpg


IMG_5973AA.jpg


Tor 1 po modernizacji. Cechy współczesne.
IMG_5976AA.jpg


IMG_5977AA.jpg


Kolejną i ostatnią już ciekawostkę znaleźliśmy na torze 3 przy peronie 1. Praktyczny poradnik, jak wygląda szyna po doraźnej naprawie.
IMG_5978AA.jpg


IMG_5979AA.jpg


IMG_5980AA.jpg


Po pokonaniu ponad 60km i 8 godzinach w ten oto sposób dotarliśmy do końca naszej eskapady. Pozostało nam już tylko wrócić do domów, co jak widać udało nam się (bo skleciłem te kilka postów ;)). Wróciliśmy zadowoleni, ale pozostał pewien niedosyt (o tym za chwilę).

Z tego miejsca wielkie podziękowania dla Petera, który jak zwykle stanął na wysokości zadania i na hasło "jedziemy?" bez wahania odpowiedział "przecież wiesz..." ;). Podziękowania również dla wszystkich osób, które aktywnie włączyły się do redagowania i opiniowania tego tematu, jak również dla pozostałych czytelników, którzy dzielnie dotrwali do końca tej mojej opowieści.
Ale poszło wazeliny :ROFL:.
Do zobaczenia przy kolejnych naszych wyprawach...
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Obiecany epilog.

Wyprawa okazała się całkiem udana. Udało nam się przejechać śladem całej linii 420. Sfotografowaliśmy dużo obiektów kolejowych, kilka cech oraz co najważniejsze znaleźliśmy cysternę UNNRA. Czy wrócimy jeszcze na tę linię? Już dziś mogę powiedzieć, że tak. Zorganizowanie spontanicznej wyprawy z dnia na dzień jest fajne, lecz niestety posiada też swoje minusy. Zasadniczym jest brak czasu na dokładne zapoznanie się z linią. Uświadomiłem to sobie przygotowując materiały do powyższej relacji.

Niestety daliśmy z Peterem d**y w jednym miejscu. Ponadto podczas obróbki materiałów znalazłem miejsca, które uważam, że powinniśmy jeszcze spenetrować. O tym poniżej. Może zachęci to osoby z tych rejonów do wybrania się na wycieczkę i udokumentowanie tych miejsc.

Zaznaczyłem je na poniższej mapie na czerwono.
mapa 10a.jpg

Legenda:
niebieski - linia 420
błękitny - linia wąskotorowa Golczewo Wąskotorowe - Śniatowo


(35)
Golczewo - kierunek Wysoka Kamieńska. Analizując mapę znalazłem ślad starotorza dawnej linii wąskotorowej do Śniatowa. W tym miejscu linia wąskotorowa przecinała się z linią normalnotorową. Zakładam, że mógł tam być wybudowany wiadukt podobnie jak to mam miejsce na skrzyżowaniu linii 420 z linią wąskotorową do Gryfic znajdującym się po drugiej stronie stacji w Golczewie.

(36)
Most nad Niemicą, na linii 420 oraz przyczółki mostu linii wąskotorowej, biegnącej równolegle do tej linii.


(37)
Pozostałości przystanku Barnisławice (o ile coś z niego zostało) znajdujący się gdzieś między Golczewem Pomorskim, a Unibórzem.
mapa 11a.jpg


(38)
Brama wjazdowa do Agencji Rezerw Materiałowych w Resku. Właściwie to może warto byłoby wybrać się na eksplorację całej linii Wyszogóra - Resko Północne.
mapa 12a.jpg



(39)
Zlokalizować miejsce dawnego przystanku Maćkowo.
mapa 13a.jpg



mapa 14a.jpg


(40)
Tutaj daliśmy z Peterem ciała na całego - kolejny most na Redze. I to jaki...
bazakolejowa mariusz szypura.jpg

Źródło: https://www.bazakolejowa.pl/ Autor: Mariusz Szypura

(41)
Łącznica omijająca stację Worowo i pozwalająca na bezpośredni przejazd z Koszalina do Płot.


I to by było na tyle, w ramach uzupełnienia naszej relacji.
Do następnego razu.


KONIEC
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
ZKMK on tour 13.jpg


Mniej obostrzeń związanych z Covid-19 oraz piękny majowy weekend nastroił nas na kolejną wyprawę. Dylemat był jeden, a mianowicie gdzie jedziemy - wracamy na 410-tkę, czy też ruszamy na 411-tkę? Decyzja zapadła dwa dni przed wyjazdem - ruszamy na 411, następnie przeskakujemy na fragment 410, gdzie docieramy do 430 i wracamy 422. Trochę się tego nazbierało. Takie małe Tour de Zachodniopomorskie ;).

mapa 1.jpg

Tym razem zebrała się większa grupa: Ja, Drucik, Waldi, Peter, Tydział, Sakorius oraz Marlenka.
W dniu wyjazdu okazało się, że niestety Peter nie da rady - zatrzymały go obowiązki służbowe. No cóż przesądny nie jestem, ale 13 wyjazd... Peter miał pecha.

Wystartowaliśmy na dwa samochody. Wyprawę rozpoczęliśmy od Stargardu Osiedle i z premedytacją ominęliśmy Stargard (pomimo, że ostatnio dużo się tam dzieje).

Przystanek zarośnięty. Widok w kierunku Stargardu Kluczewo.
IMG_5991AA.jpg


Trochę się semafor przekrzywił :). Widok w kierunku Stargardu.
IMG_5992AA.jpg


Przystanek graniczy z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury.
IMG_5993AA.jpg


Powoli zbliżamy się do nastawni. Przystanek i nastawnia? Dokładnie tak, ale o tym za chwilę.
IMG_5996AA.jpg


"Świeży" podkład kolejowy.
IMG_6004AA.jpg


IMG_6005AA.jpg


Budynek nastawni.
IMG_6009AA.jpg


Widok w kierunku Stargardu.
IMG_6010AA.jpg


Pouszkadzane podkłady betonowe. Coś się kiedyś wykoleiło i narobiło szkód.
IMG_6012AA.jpg


Po tym nadal jeżdżą pociągi towarowe.
IMG_6014AA.jpg


SHP
IMG_6015AA.jpg


Dlaczego przystanek posiada nastawnię? Teoretycznie jest bez sensu. W tym przypadku może niekoniecznie.
Gdzieś kiedyś wyczytałem (niestety nie pamiętam gdzie), że w tym miejscu znajdowała się łącznica pozwalająca na przejazd z linii 411 na linię 351 w kierunku Poznania z pominięciem Stargardu. Stojąca na tym przystanku przy jednotorowej linii nastawnia zdaje się to potwierdzać.
Ukształtowanie terenu również. Pas zieleni rozdziela osiedle na dwie części.
mapa 4.jpg

Legenda:
1. Przystanek Stargard Osiedle
2. Zakład Naprawy Infrastruktury
3. Budynek nastawni (w szarym kwadracie)
czerwone linie - linie 411 i 351
szara linia - przebieg łącznicy.

C.d.n.