• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy taki wagon jeździł w PKP...?

#2
Krzysztof Zintel w Świecie Kolei 4/95 napisał kilka słów na temat cystern nazywając je bodajże Arbel'a. Napisał, że widywał je również w latach 50-tych, czyli na pewno takowe były. Podkreślał w artykule, że co prawda widniały w wykazie wagonów z 1936 roku, ale nie było, żadnych innych szczegółów na ten temat i napisano, że są to wagony polskiej budowy.
Wzmianka na temat ilostanu tych wagonów w 1936 roku była też w Parowoziku 1/94 .
Pozdrawiam, Maciek
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#3
Takowe na pewno były, bo jeden egzemplarz jest zachowany w Kościerzynie i trafił tam z jednostki wojskowej. Najprawdopodobniej brak należytej dokumentacji spowodował, że cysterna ta nie ukazała się jako model Kleina wraz z innymi wagonami PKP tego producenta. :|
Jednak jest to tylko moja interpretacja.
 

Terebesz

Znany użytkownik
#4
Drobne wyjaśnienie: Tzw. cysterny Arbel'a (o których na pewno wiadomo, że były na stanie PKP, choć nie ma pewności co do tego, jak wyglądały), to amerykańska produkcja dla US Army w Europie w czasie I wojny światowej, kupowana później przez zarządy kolejowe jako okazja z demobilu. Historia powtórzyła się podczas II wojny, po której pozostały, głównie we Francji, ogromne ilości amerykańskiego taboru kolejowego - między innymi były to cysterny z postu archico i skansenu w Kościerzynie. Egzemplarz z Kościerzyny, z tego co mi wiadomo, był użytkowany w wojskowej bazie paliw wyłącznie do transportu wewnętrznego. Było ich na polskich torach więcej, z pomocy UNRRA właśnie, ale chyba żaden nie był na stanie PKP.
 

404W

Znany użytkownik
#5
Tak ale:
Tzw "cysterny Arbel" to akurat nie były wagony USTC'17.
Przedstawiona przez Achico cysterna to tzw UNRRA USTC z drugiej wojny światowej.
Były one po wojnie zakupione przez Polskę, ale w dużej części właścicielem było WP.
A i USTC'17 PKP też powinno mieć po 2 w. ś.
Cysterna Kleina, niestety nie ukazała się z powodu upadku tej firmy.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#6
Skoro są osoby które mają coś do powiedzenia w temacie wagonów cystern, to zapodam fotkę z pytaniem: co to takiego ?
Czy wagon ma "korzenie amerykańskie", a może go "sdiełano w CCCP" ? A może wygląd wagonu taki a nie inny - to efekt jego wielokrotnej przebudowy ?
 

Załączniki

#8
Szanowni Koledzy, widzę że trzeba uporządkować temat.
Cysterna przedstawiona przez "archico" to jest cysterna amerykańska z roku 1917. Typ 21, nitowany o pojemności 8 tys. galonów.
Model takiego wagonu w skali H0
produkowała/produkuje firma Life-Like Proto 2000 No.Kat.21750-8217.
Wagony te nazywane we Francji "Les citernes TP" sprowadzone zostały przez amerykański Korpus Ekspedycyjny w końcowym okresie I Wojny Światowej w ilości 1749 szt.
Jest wielce prawdopodobne że po zakończeniu wojny produkcja takich cystern została podjęta przez przemysł francuski i to mogły być tzw. cysterny "Arbela", które to cysterny zostały zakupione po odzyskaniu niepodległości przez polskę cyt: "..ze względów politycznych.."
Jest możliwe że w póżniejszych latach wszystkie cysterny tego typu określano potocznie jako "Cysterny Arbela".
ARBEL jest to francuska fabryka taboru kolejowego z siedzibą w Douai założona w 1856r. przez Luciena Arbela.
Natomiast jeżeli chodzi o wagon cysternę z Kościerzyny i model takiej cysterny produkowany kiedyś przez firmę "Kleinmodellbahn" w skali H0, jest to zupełnie inna konstrukcja prawdopodobnie z okresu II Wojny Światowej.
Fotografię takiego modelu No.Kat. 3609 z ep.IIIa US-ATC zamieszczam:
 

Załączniki

404W

Znany użytkownik
#10
Młodzikowski napisał(a):
Skoro są osoby które mają coś do powiedzenia w temacie wagonów cystern, to zapodam fotkę z pytaniem: co to takiego ?
Czy wagon ma "korzenie amerykańskie", a może go "sdiełano w CCCP" ? A może wygląd wagonu taki a nie inny - to efekt jego wielokrotnej przebudowy ?
Wózki faktycznie rosyjskie.

Co do wagonu archico zmyliły mnie wózki stosowane w czasie 2 w. ś. Tabor USTC'17 miał klasyczne diamondy. Nie wiem natomiast czy wszystkie cysterny US z 2 w. ś. miały 2 otwory, czy też były także z jednym. Rozwiązaniem są dokładne wymiary modelu.

A Arbele PKP a to napawdę było coś innego niż USTC'17.
 
#14
Troszkę offtopicznie, ale model w Hnul produkuje firma Makette
http://www.makette.de/makette_f/citernes_tp.html
Wracając do głównego tematu, właściwie od zawsze uważałem, że to to samo, ale jednak drobne różnice widać nawet na cysternach Makette vs zdjęcie Archico.
Dostępu do archiwalnych numerów "Inżyniera" niestety nie mam, ale znając życie drobne detale konstrukcji mogły się różnić. Pozdrawiam, M
 

Terebesz

Znany użytkownik
#15
Polemizując z wypowiedziami Kolegów zaryzykuję takie twierdzenie:
- francuska cysterna TP (zdjęcie oryginału w czerwieni oraz model robiony przez Makette) to USTC'17 - abstrahując od opisów nie sposób przeoczyć podobieństwa podwozia z innymi, bardziej popularnymi wagonami z tej rodziny.
- model archico, model śp. Kleinmodellbahn'a i oryginał z Kościerzyny to wersje cysterny USTC - UNRRA, czyli wagonu z II wojny światowej: ta sama linia ostoi, takie same wózki, identyczne mocowanie zbiornika. Różni je liczba kołpaków wlewowych i być może długość całkowita (warto sprawdzić), ale pokrewieństwo jest ewidentne.
- cysterna Arbela - ciekawy trop zapodał kol. Bydło, może jednak ktoś znajdzie jakieś materiały źródłowe?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#16
Cysterna z Kościerzyny ma zupełnie inną ostoję.
Na wysokości wózków ma ona szerokość wagonu, natomiast pod zbiornikiem zwęża się ona do kształtu podwójnej belki łączącej obie poszerzone ramy nad wózkami, zakończone czołownicami. Czyli odpowiadają one modelowi cysterny Kleinbahna zamieszczonemu przez Bydło.
I dla wyjaśnienia cysterna ta pochodzi z bazy paliw płynnych firmy Naftobaza w Gdyni Dębogórzu, gdzie takowych cystern jeszcze w początku lat 90 było około 20 sztuk. Wszystkie tego samego typu, tj. z dwoma kołpakami oraz z ostojami wg powyższego opisu.
Gdzieś mam foto tych cystern jak i tabliczki firmowej, ale teraz ich nie znajdę. Tabliczki były w każdym razie ogromne i przytwierdzone bardzo grubymi nitami do zwężonej części ostoi.
 
#17
Tomasz Czapik napisał(a):
Wiemy bo są szkice w literaturze oraz zdjęcia w czasopismach ["Inżynier kolejowy"].
W takim razie, jeżeli są szkice i zdjęcia to dlaczego nikt ich nigdy nie udostępnił?
Temat "cystern Arbela" funkcjonuje zupełnie tak jak słynny YETI i POTWÓR Z LOCH NESS podobno są, tylko nikt ich nie widział i nie zrobił zdjęcia.
Apeluję w takim razie do Szanownych Kolegów: jeżeli ktoś ma dobre materiały na temat cystern Arbela, bardzo proszę o udostępnienie ich na Forum!!!
Może zaowocuje to powstaniem modelu w malowaniu PKP?
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#18
BYDŁO napisał(a):
Apeluję w takim razie do Szanownych Kolegów: jeżeli ktoś ma dobre materiały na temat cystern Arbela, bardzo proszę o udostępnienie ich na Forum!!!
Może zaowocuje to powstaniem modelu w malowaniu PKP?
Właśnie o to mi chodzi, model tego wagonu w skali 0 na ebay'u jest do niedzieli (do jutra) do 12:00 dni, byłby w skali 0 na PKP, jeśli w ogóle istniał w PKP...(?)
 

Terebesz

Znany użytkownik
#19
Też gdzieś mam zdjęcia tego wagonu z Kościerzyny i chwilowo nie mogę ich znaleźć, ale kol. Bodek potwierdza to, co twierdziłem uparcie od początku.
Reasumując: Twój model, archico, to ani USTC'17, ani mityczny Arbel, tylko cysterna USTC z II wojny światowej, do Polski dostarczona w ramach pomocy UNRRA. Model warto kupić, bo jeździł po polskich torach. W barwy PKP przemalowywać nie warto, bo nigdy ich nie nosił. Było ich na kilkadziesiąt w gestii wojska i może jeszcze jakieś w przemyśle.
 

Podobne wątki