W tym temacie będziemy prezentować nasze wyjazdy klubowe i indywidualne - kolejowe, ale nie tylko. Co z tego wyjdzie, czy uda nam się organizować cykliczne wyjazdy w różne ciekawe miejsca, czy da się to czytać i oglądać - czas pokaże. W każdym razie zapraszam do lektury.
3,2,1 start...
Pomysł wyjazdu do Cedyni i przejazdu po śladzie dawnej linii do Bad Freienwalde (a konkretnie do Schiffmühle) kiełkował w mojej głowie już od jakiegoś czasu. W zeszłym tygodniu postanowiłem w końcu go zrealizować. Temat wrzuciłem chłopakom z klubu i się udało. Na nasz "prototypowy" wyjazd wybraliśmy się w składzie: niżej podpisany, Drucik, Peter47 oraz Waldi5 . W planie oprócz Cedyni były również Siekierki, Godków oraz Trzcińsko Zdrój. Co z tego udało się zobaczyć pokażę niżej.
Trochę historii (będzie nudno, ale krótko )
Linia 110h (411z) Bad Freienwalde – Zehden (Cedynia)
17 kilometrową linię do Cedyni udało się otworzyć 3 października 1930 roku. Ciekawym obiektem inżynieryjnym był wybudowany na tej linii most drogowo – kolejowy na Odrze między Osinowem Dolnym, a Hohenwutzen. Pierwszy most został zbudowany w 1904r., a więc w pierwszych latach eksploatacji musiał być wyłącznie mostem drogowym. Wraz z budową linii kolejowej jego pierwotne przeznaczenie zostało nieco zmodyfikowane. Most został wysadzony w 1945 roku przez wycofujące się wojska niemieckie. Nowy most – tylko drogowy powstał w 1955 r. Niestety do dnia dzisiejszego m.in. ze względu na wojnę oraz wielką powódź, która nawiedziła okolicę 22 marca 1940 roku zachowało się niewiele informacji dotyczących infrastruktury i ruchu pociągów. Po wojnie ruchu kolejowego po stronie polskiej nie wznowiono i linia na odcinku granica państwa – Cedynia została rozebrana w 1945 roku (chyba Ci ze wschodu nam pomogli ). Ostatni pociąg pasażerski do Hohenwutzen od strony niemieckiej dotarł w czerwcu 1965 r. Ruch towarowy zakończył się rok później. Oficjalna likwidacja linii nastąpiła w dniu 1 marca 1967r.
P.S. Jakbym coś pomieszał z faktów historycznych to proszę o korektę przez kolegów posiadających większą wiedzę od mojej. Z góry dziękuję.
Przebieg linii po stronie polskiej.
Pierwszym naszym punktem na wycieczce była Cedynia. Mieliśmy fragmenty starej mapy z zaznaczeniem przebiegu linii, układ torowy na samej stacji oraz współczesny fragment mapy przygotowanej przez wujka google.
Na mapie zaznaczyłem miejsca i kierunek wykonywanych zdjęć.
Ta to wygląda obecnie - na miejscu dawnej stacji znajduje się jakieś gospodarstwo rolne.
1.
2.
Po linii i stacji nie ma śladu. Jednak cywilizacja musi być gdzieś na wschodzie . My niezrażeni tym niepowodzeniem udaliśmy się na.... południowy - zachód w okolice pomnika orła na górze Czcibora.
3. Nasyp w kierunku Cedyni.
4. Stały punkt miejscowej drogówki. Ograniczenie do 50km/h i długa prosta.
5. Pomnik i mozaika upamiętniają dwie bitwy.
6. Wejście na górę sobie odpuściliśmy, bo nie ona była celem tej wyprawy. P.S. Kiedyś ta góra wydawała mi się większa.
7. Nasyp w kierunku Osinowa Dolnego.
8.
9. Podczas mojej i Waldiego "wizji lokalnej" pozostała część grupy zrobiła sobie przerwę na papierosa oraz zajęła się analizą zgromadzonej dokumentacji.
Ciąg dalszy nastąpi...
- 1
- 8
- Pokaż wszystkie