• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zespoły chłodnicze, wagony do przewozu żywych ryb

A

AJ

Gość
Jako cała grupa numerowa 530 XXX oczywiście to jest jasne ale mi chodziło o konkretny przedział

jako że i jeden i drugi wagon był "rybiarką" z HCP tego samego typu. A co było pomiędzy nimi? Jakoś nie chce mi się wierzyć że aż 74 wagony tej samej serii. Z kolei wszelkie publikacje rocznicowe HCP skrzętnie pomijają jakiekolwiek statystyki produkcyjne i stąd moje pytanie.
 
A

AJ

Gość
Dzięki za wyprostownie, we wrześniu wracam razem z "młodą" do szkoły i uczę się czytać (n).
[DOUBLEPOST=1436331582,1436330993][/DOUBLEPOST]Znalezione w NAC-u. http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/10672/h:414/ Niby okres okupacji, ale jednak dotyczy terenów Polski. Kolejna mutacja "Berlina", tym razem do przewozu ryb. Co prawda żadne napisy eksploatacyjne na to nie wskazują, ale wyraźna zabudowa przedziału konwojenta oraz rury przy ostoi i potężna spustowa zdają się to potwierdzać. Ciekawe, że wagon z centrali ichniego "GS-u" w Krakowie należał do RBD Opole.

PIC_2-7059.jpg
 

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
301 3 0
Dzięki za wyprostownie, we wrześniu wracam razem z "młodą" do szkoły i uczę się czytać (n).
To raczej moja wina :(/ Spieszyłem się, a powinienem zrobić dwa akapity.
[/quote]


[
Znalezione w NAC-u. http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/10672/h:414/ Niby okres okupacji, ale jednak dotyczy terenów Polski. Kolejna mutacja "Berlina", tym razem do przewozu ryb. Co prawda żadne napisy eksploatacyjne na to nie wskazują, ale wyraźna zabudowa przedziału konwojenta oraz rury przy ostoi i potężna spustowa zdają się to potwierdzać. Ciekawe, że wagon z centrali ichniego "GS-u" w Krakowie należał do RBD Opole.

Zobacz załącznik 310666
Numer zaś sugeruje przenumerowanie z prywatnej chłodni / lodowni o numerze PKP (A) 530 xxx :p.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.434 512 30
Byłbym ostrożny z komentarzami na temat tego wagonu. Całe zdjęcie jest mocno retuszowane, a już napis KRAKAU z prawie całkowitą pewnością został co najmniej poprawiony, jeżeli nie dopisany, na negatywie (lub odbitce).
 
A

AJ

Gość
Masz rację Andrzeju, napis "Krakau" ewidentnie został "nałożony" przez rysownika na potrzeby propagandy (byłem ciekaw kto to zauważy), ale nie mniej jednak:
- najprawdopodobniej jest konstrukcją przeznaczoną do przewozu żywych ryb
- jeśli nawet należał do "GS"-u w Opolu to i tak jest dla nas ciekawy
- jeśli przynależność do Krakowa została "wkopiowana" w rysunek tego konkretnego numeru wagonu i tak mogło być coś "na rzeczy"
- jego teoretyczne przenumerowanie z ex. PKP(A) dodaje dodatkowego posmaczku
- bardziej chodziło o prześledzenie rozwoju konstrukcji pewnego specyficznego rodzaju wagonów
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
A

AJ

Gość
Tak jeszcze wrócę na chwilę do rozważań o chłodni z dwudziestolecia

Parametry wagonu może się i zgadzają, ale układ słupków (ich rozstaw) już nie (pole z drzwiami stanowczo za szerokie).
Tak mnie tknęło i zrobiłem sobie takie coś:

dres.jpg


Na przykładzie "dresdena" i wagonu do rybek widać to samo zjawisko. O ile pierwsze trzy pola można uznać za takie same, o tyle w obrębie drzwi zmieniło się wszystko, łącznie z przeniesieniem drzwi w inne miejsce. Jak więc widać również dużo później stosowano znaczne korekty, aby dostosować wagon do nowej funkcji.

Andrzej - a temu drugiemu (widocznemu w głębi) się przyjrzałeś ? ;)
A co chciałeś zasugerować - bo jakiś nieogarnięty jestem.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.698 8 0
A co chciałeś zasugerować - bo jakiś nieogarnięty jestem.
Jeśli to faktycznie on, to wygląda na to że "podałeś" również jego powojenne zdjęcie (jeśli się nie mylę)
Tylko tyle, że jest podobny do tego z planu pierwszego :)

Co do "Dresdena" - tu chyba nie ma wątpliwości, że był "bazą" dla wagonu "do rybek". Mnie cały czas intryguje "baza" dla chłodni z Cegielskiego (o ile faktyczne wagon powstał na jakiejś "bazie" a nie od podstaw).
 
A

AJ

Gość
Co do "Dresdena" - tu chyba nie ma wątpliwości, że był "bazą" dla wagonu "do rybek".
Krzysiu, ale mnie to zestawienie posłużyło tylko do pokazania zakresu zmian w obrębie oryginalnego otworu ładunkowego na zasadzie analogii, nie chodziło o konkretny typ wagonu.
Co do bazy chłodni to chyba czas będzie zainwestować w Przeździeckiego :).
 
A

AJ

Gość
Chciałbym się jeszcze podzielić trzema spostrzeżeniami (bo przemyśleniami to ciężko nazwać).
Pierwsza sprawa. Od kiedy Krzysztof wstawił to zdjęcie zastanawiało mnie co to za "antyk" po prawej stronie

w-defekt-1-jpg.jpg


Okazuje się, że najprawdopodobniej dwa takie wagony załapały się w "pełnej krasie" na zdjęciu umieszczonym na buźkoksiążkowej stronie Muzeum Kolejnictwa i co najlepsze służyły do przewozu ryb (co prawda już śniętych i lekko zmrożonych - ale zawsze)

430536_309578829103959_156841394377704_832033_297347324_n.jpg

Sądząc po wyglądzie to musiały mieć jakieś południowe korzenie. Nie umiem tylko odczytać oznaczenia serii ze zdjęcia Krzysztofa (prawdopodobnie Slr).

Druga rzecz to ostatni wagon z zespołu chłodniczego (dla przypomnienia zdjęcie)

Untitled-9.JPG


Bardzo podobny wagon udało się znaleźć w archiwum Konstalu, a zdjęcie znalazło się na 65 stronie książki "Od warsztatów przetwórczych do Alstom Konstal SA"

Clipboard02.jpg

Okazuje się, że również Konstal (a w zasadzie to chyba wtedy Warsztaty Przetwórcze w Chorzowie) dokonywały po 1945 roku odbudowy wagonów chłodni dla PKP. Jak dla mnie jest to konstrukcja łudząco podobna do tej ze zdjęcia "portowego".

Na koniec o bałaganie w oznaczaniu taboru na PKP na przykładzie zdjęcia wygrzebanego w czeluściach PAP-u.

pap_19480301_0JX.jpg

Ponieważ za chińskiego boga nie potrafię tego zalinkować, pozostawiłem w nazwie pliku oryginalną sygnaturę, aby można było na stronie łatwiej znaleźć.
Według opisu ze strony PAP są to Główne Warsztaty Mechaniczne PKP w Poznaniu i zbudowany przez nie wagon chłodnia. Już na pierwszy rzut oka jest z tą chłodnią coś nie tak. Dzięki cechom konstrukcyjnym zdecydowanie bardziej przypomina wagon do przewozu ryb żywych. Wątpliwości nie rozwiewa niestety zdjęcie opisu tego wagonu

pap_19480301_0JY.jpg


Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności (i charakterystycznemu układowi zastrzałów) okazuje się, że przetrwało co najmniej jeszcze jedno zdjęcie tego wagonu (lub jego bliźniaka). Tym razem w archiwum byłej Śląskiej DOKP jako dokument ciężkiej pracy kolejarzy, a znalazło się na stronie 77 książki "Dzieje katowickiego okręgu kolejowego".

rybykat.JPG


Wagon co prawda dalej jest LODOWNIĄ ale obok drobnym druczkiem (jak dzisiaj w umowach) znalazł się napis 2 Baseny na wodę.
Być może dlatego tak trudno znaleźć dzisiaj te wagony w wykazach taboru. Patrząc na serię Slr w życiu bym nie pomyślał o wagonie z basenami do przewozu żywych ryb.
Wygląda więc na to, że dzięki archiwum PAP-u poznaliśmy kolejną konstrukcję interesujących nas tutaj wagonów.
 
A

AJ

Gość
Tytułem uzupełnienia (jeśli kogokolwiek ten temat wciąż interesuje ;)) - dzięki uprzejmości kolegi Grzegorza z Sanoka "Plan przewozu ryb morskich" z 1973 roku dla nadań z DOKP Gdańsk (późniejszej Północnej)

plan.jpg
plan1.jpg
plan2.jpg
plan3.jpg
plan4.jpg
plan5.jpg
plan6.jpg


Czego to kiedyś kolej nie woziła i w jakich relacjach. Z dzisiejszego punktu widzenia jest to wprost niewiarygodne.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.744 56 5
Zastanawiają mnie zwłaszcza relacje Hel - Kołobrzeg i Darłowo - Łeba.
Nie tyle może brakowało ryb w naszym morzu ,co może chodziło o skompletowanie przesyłek ,jak mieli taki wagon zapełnić makrelą to w jednym porcie mogło zabraknąć takiej ryby . Być może mogli przerzucać towar np.do wędzenia... Ale chyba ilości były tu podstawową przyczyną takowych relacji, 15 t dorsza w jeden dzień złowić to coś...,a jak "szły" dwa wagony ...gdzieś w Polskę.
 

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
301 3 0
Nie tyle może brakowało ryb w naszym morzu ,co może chodziło o skompletowanie przesyłek ,jak mieli taki wagon zapełnić makrelą to w jednym porcie mogło zabraknąć takiej ryby . Być może mogli przerzucać towar np.do wędzenia... Ale chyba ilości były tu podstawową przyczyną takowych relacji, 15 t dorsza w jeden dzień złowić to coś...,a jak "szły" dwa wagony ...gdzieś w Polskę.
Albo gdzieś nie było wystarczającej pojemności chłodni ;-).
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 24
Koleje w Polsce 62

Podobne wątki