• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zespoły chłodnicze, wagony do przewozu żywych ryb

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.701 8 0
Andrzeju - jak dobrze, że z urlopu wróciłeś. Brakowało mi Twoich pytań i dociekań - jeszcze trochę i bym "zgnuśniał" do reszty :)

Więc po kolei:
Niestety - nie. Z Sebastianem rozmawiałem dwukrotnie i twierdzi, że "kajecika" znaleźć nie może.

... to w jaki sposób te ryby w tych basenach się znajdowały? "Ustczanie" twierdzą, że do wagonów ładowano całe baseny. O ile w przypadku wagonów dwuosiowych jeszcze umiałbym to "kupić", o tyle w przypadku "Brombergów" przy pojemności basenu ok. 25 000 litrów wody jest to mało prawdopodobne. W jaki więc sposób odbywał się zarówno za- jak i wyładunek żywych ryb? Odławiano je do mniejszych pojemników? Może macie jakieś swoje przemyślenia w tym temacie?
Wyciągnąłem rysunek i moim zdaniem, nie było szans na szybką zamianę basenów.
Powody:
1/ na szczytach wagonów zamontowane były dodatkowe baseny na ryby śnięte oraz butle ze sprężonym tlenem.
2/ baseny na ryby ustawiono bezpośrednio na podłodze wagonu (przylegały całą powierzchnią dna). Nie było żadnych prowadnic ułatwiających ich ewentualne wysuwanie i wsuwanie do wagonu.
3/ baseny posiadały specjalne urządzenia spustowe do wody, które na moje oko nie były demontowalne (rury spustowe przez całą grubość podłogi + drążek zaworu spustowego ponad lustro wody w basenie).
4/ na spodzie basenów była zamontowana instalacja rurowa napowietrzająca wodę, zaś nad basenami zamontowany na stałe pomost dla obsługi.

Ponadto:
1/ na załączonym fragmencie fotki (niestety nie mojej, stąd tylko jej fragment za który i tak mogę pozbyć się głowy) widać wyraźnie sposób w jaki wagon rozładowywano.
2/ patrząc na fotkę - pierwsze i trzecie okno służyło (wg dokumentacji) do ZAŁADUNKU (i wyładunku również) ryb, zaś drugie w kolejności (zasłonięte słupem) to okno WLEWO WSYPU (pisownia oryginalna). To okno było wyposażone w specjalne, uchylne koryto, zamontowane wewnątrz wagonu (żeby rybki trafiły wprost do basenu).

Reasumując:
Myślę, że masz rację przypuszczając, że przy rozładunku odławiano ryby podbierakami lub do mniejszych pojemników i specjalnym korytem opuszczały wagon.
Załadunek zapewne odbywał się odwrotnie - korytami przez "wlewo wsyp" wprost do basenów w wagonach.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
fragment za który i tak mogę pozbyć się głowy
Mam nadzieję, że jednak się jej nie pozbędziesz. Fotka faktycznie wiele wyjaśnia (czyżby była zrobiona gdzieś w byłym NRD?). Ja zacząłem już dopuszczać myśl, że być może do wagonu wstawiano z samochodów (kutrów) mniejsze baseny z których spuszczano rybę do basenu w wagonie, ale z powodu który podałeś
1/ na szczytach wagonów zamontowane były dodatkowe baseny na ryby śnięte oraz butle ze sprężonym tlenem.
trzeba i to wykluczyć. Wygląda więc na to, że za- i rozładunek musiały odbywać się wyłącznie tak jak na fotce, ewentualnie z większego trawlera przy pomocy brezentowych rękawów przez okno WLEWO/WSYPU.
Po raz kolejny okazuje się jak pamięć ludzka płata figle. Sam już niestety też nieraz się o tym przekonałem.
 
A

AJ

Gość
Z Sebastianem rozmawiałem dwukrotnie i twierdzi, że "kajecika" znaleźć nie może.
Szkoda. Niemniej jednak ja bym chyba Ustkę wykluczył jako przydział tych "Brombergów". Z tego co kiedyś szukałem o Centrali Rybnej, to kojarzę że było 16 bądź 17 oddziałów "wojewódzkich" i to raczej one były posiadaczami wagonów. Wskazywałyby na to również wszystkie znane zdjęcia z przydziałem do określonej Centrali, czyli: Gdynia, Warszawa, Poznań, Szczecin. Ktoś w którymś z tematów "brombergowych" wspominał też o przydziale do Bydgoszczy. Chyba w tej grupie miast doszukiwałbym się wagonów "ostrowskich".
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.701 8 0
Fotka faktycznie wiele wyjaśnia (czyżby była zrobiona gdzieś w byłym NRD?)
Ja sądzę, że była wykonana w Poznaniu :)
Szkoda. Niemniej jednak ja bym chyba Ustkę wykluczył jako przydział tych "Brombergów". Z tego co kiedyś szukałem o Centrali Rybnej, to kojarzę że było 16 bądź 17 oddziałów "wojewódzkich" i to raczej one były posiadaczami wagonów. Wskazywałyby na to również wszystkie znane zdjęcia z przydziałem do określonej Centrali, czyli: Gdynia, Warszawa, Poznań, Szczecin. Ktoś w którymś z tematów "brombergowych" wspominał też o przydziale do Bydgoszczy. Chyba w tej grupie miast doszukiwałbym się wagonów "ostrowskich".
Pewnie i tak było. Sebastian nie był pewien przydziału, stąd obietnica, że przydział potwierdzi. Może kiedyś "kajecik" odnajdzie, to się sprawa wyjaśni ;)
 
A

AJ

Gość
Andrzeju. Okno załadunkowe, otwarte do wsypu/wlewu najlepiej widać na twojej fotce odstawionych wagonów
Tak, tak pamiętam ;)

Ja sądzę, że była wykonana w Poznaniu :)
A widzisz, bo ja nie widzę całości fotki to pewnie umknął mi "kontekst" otoczenia. Zmyliły mnie zbiorniki (a zwłaszcza napisy) na ciężarówce i sama ciężarówka (jeśli dobrze kojarzę to Csepel), chociaż i u nas takie były używane. Tak jeszcze przy okazji "okienek" - na fragmencie wstawionym przez Krzysztofa widać, że przynajmniej jedno zostało w wagonie "szczecińskim" przerobione na funkcje typowo "doświetleniowe". Zamiast perforowanej płyty metalowej jest tam zwykłe zakratowane okno.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.701 8 0
Chyba jednak Krzysztofie chcesz mnie zrobić "w trąbę";). Tak jeszcze patrzę na to zdjęcie i wychodzi mi, że w tamtym czasie to białych tablic rejestracyjnych my jeszcze nie mieliśmy :niepewny:.
Wiesz co, chyba jednak masz rację. Fotki (bo są dwie) z której zamieściłem fragment - są miernej jakości, ale jak się dokładnie przyjrzy, to na zbiorniku samochodowym widać napisy w języku niemieckim. Druga fotka oprócz przetaczanego wagonu "rybnego", ukazuje zabudowania miejskie. Dałbym sobie rękę uciąć, że to Poznań.

Andrzeju - wychodzi więc na to, że moje przypuszczenia są warte tyle co "funt kłaków". Jednocześnie pragnę poinformować, że nie chciałem Cię "zrobić w trąbę" :) Zaistniała sytuacja - to wynik mojej ignorancji.
 
A

AJ

Gość
Andrzeju - wychodzi więc na to, że moje przypuszczenia są warte tyle co "funt kłaków".
Nie dramatyzuj Krzysztofie, po to tu jesteśmy żeby takie kwestie wyjaśniać. Ja nie widzę całości zdjęcia i moje dociekania też mogą być warte "funta kłaków", niemniej jednak moje pierwsze skojarzenie jak spojrzałem na fragment to było NRD.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.701 8 0
Nie dramatyzuję, tylko już któryś raz z kolei mam nauczkę, aby nie rozpowszechniać nie sprawdzonych informacji.

Zamieszczam jeszcze jeden fragment tej samej fotki - chodzi o kształt lamp ulicznych (zapewne nie polski). Przy okazji, zauważyłem lampkę sygnału Tb2. No i w celu odkupienia win, podam numer widocznego na fotce wagonu: 530 049 [P] :)
 

Załączniki

A

AJ

Gość
No na lampach to ja się nie znam... Ale z pewnością mógłbym oglądać więcej takich "miernej jakości" zdjęć. O odkupywaniu win nie ma co mówić, ale jeśli mają cię gnębić wyrzuty sumienia to wstawiaj kolejne fragmenty zdjęcia :LOL:. Jeżeli jednak to zdjęcie było by wykonane w którymś z niemieckich krajów, tłumaczyło by to obecność niemieckich napisów eksploatacyjnych na tych wagonach. Piszesz jeszcze, że na drugiej fotce wagon jest przetaczany - a co go przetacza?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.701 8 0
... ale jeśli mają cię gnębić wyrzuty sumienia to wstawiaj kolejne fragmenty zdjęcia :LOL:.
Pewnie na tym się skończy ... ;)
Ta fotka z której są te fragmenciki - jest w miarę czytelna (nawet można numer odczytać). Ta druga była wykonana z okna jadącego wagonu (tak sądzę, bo jest strasznie "rozmazana"), i tu już nic nie widać. Ale widać zabudowania - "poznańskie" ;)

Piszesz jeszcze, że na drugiej fotce wagon jest przetaczany - a co go przetacza?
Pewnie jakiś lok zaprzęgnięty do manewrów :)
Niestety Andrzeju - za "brombergiem" widać tylko wagon kryty, dwuosiowy z budką hamulcową wystającą ponad dach wagonu. Napisów z tego "dwuosiowca" - nie da się odczytać.
 
A

AJ

Gość
Ty to Krzychu jakiś zły duch jesteś :). Ile ja muszę "makulatury" przez Ciebie przerzucić (n). Na lampach to ja się nie znam, ale jedyne podobne znalazłem na zdjęciach z terenu byłego RFN-u. Ponieważ nie było jednoznacznych "trafień" poszedłem dalej tropem samochodu i okazuje się, że to co chciałem przypisać Madziarom to również wyrób z RFN-u. Jest to ciężarówka Henschel L28. Dla porównania kilka fotek ściągniętych na szybko przy użyciu wujka googla:

5327094.jpg maxresdefault.jpg 8143625811_6eb9e2a993_b.jpg

Tak więc jak dla mnie miejsce wykonania fotki przesunęło się jeszcze bardziej na zachód od Poznania niż sądziłem ;).
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
530 049 był wagonem browaru Okocim...
Być może tak było, ale... przed rokiem 1939, czyli na tzw. PKP(A) :).
A tutaj toczy się dyskusja o wagonach z lat 1960-1990.
Po roku 1945 zmieniły się zupełnie zakresy numerów wagonów towarowych PKP, a także zakresy numerów wagonów "prywatnych", włączonych na podstawie stosownych umów, do taboru PKP(B).
Dlatego też, wagon PKP [P] o numerze 530 049, z lat 60-tych, nie był wagonem należącym do Browaru Okocim, tylko do Centrali Rybnej, Oddział w Szczecinie...:)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.701 8 0
Ty to Krzychu jakiś zły duch jesteś :)
Andrzej, pogadaj z moją żoną - ma o mnie jeszcze gorsze zdanie :podstepny:

No Panowie - wersja niemiecka (ta zachodnia), jest wielce prawdopodobna. Niestety, nie mogę sobie przypomnieć kto podesłał mi te fotki. Ale jest wielce prawdopodobne, że otrzymałem je "hurtem" razem z fotkami PKP-owskich (ostrowskich) chłodni na terenie Dani. Autorem tych fotek (chłodni) jest Kjell Friberg i dokumentują okres od 1964 do 1967 roku.

Panowie - zerknijcie tu:
[DOUBLEPOST=1439586987,1439585664][/DOUBLEPOST]https://www.google.pl/search?q=Kjell Friberg&biw=1280&bih=909&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB8QsARqFQoTCPK78fe7qccCFcH8cgodBU4JPw&dpr=1#tbm=isch&tbs=rimg:Cd7ZMP_14NUSWIjAuaa9DgQzvhlY1irxst4S8BzlwF-zU1tRHXzjVk567DqtcLG4g6CiGPHxNDM39kjcqEgkuaa9DgQzvhhF_1dEPTSPh0zSoSCVY1irxst4S8EVvpZ23aZKvyKhIJBzlwF-zU1tQRdz_1BFRVoCUQqEglHXzjVk567DhF2ZupSr329eyoSCatcLG4g6CiGEfQlvVnfg5gXKhIJPHxNDM39kjcRUifqMMZ-LM4&q=Kjell Friberg&imgrc=FBRjrWr_EnMONM:
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
Krzysztof,
nie wiem jak inne izotermy, ale piwiarki dostawały 0708 XXX i 0716 XXX....
To prawda, ale dotyczy to tylko "piwiarek" będących własnością PKP i to z zastrzeżeniem, że pierwotnie (po roku 1945) były to generalnie numery 0716 XXX, natomiast numery 0708 XXX dotyczą głównie wagonów "wtórnie przekwalifikowanych" na wagony do przewozu piwa, z chłodni o innym pierwotnym przeznaczeniu.
Natomiast wszystkie wagony rodzaju S (specjalne) nienależące do PKP (czyli tzw. "prywatne"), niezależnie od przeznaczenia, w tym także "piwiarki", otrzymywały numery od 0530 000 do 0539 999 (a po roku 1955: od 530 000 do 539 999).
Tak więc, wagon do przewozu piwa, należący do Browaru "Okocim", mógłby teoretycznie nosić po roku 1945 numer PKP 0530 049 [P] (a następnie 530 049 [P]), ale... go nie nosił :).
Numery PKP dla wagonów "prywatnych" zaczęto bowiem po roku 1945 nadawać od nowa, kolejno w miarę podpisywanych umów o włączeniu wagonów do taboru PKP i bez względu na przeznaczenie (serię i typ) wagonu. Istotny był tylko rodzaj wagonu, w tym przypadku rodzaj "S".

Przytkład wagonu PKP 530 049 [P] pokazuje doskonale, czemu służyło umieszczenie cyfry "0" przed numerem inwentarzowym wagonu.
Umieszczanie cyfry "0" przed numerem PKP nadanym po roku 1945 stało się niepotrzebne dopiero w roku 1955, czyli po całkowitym "ustabilizowaniu" się sytuacji taborowej PKP, szczególnie w kwestii taboru obcego pozostałego na PKP po II WŚ i jego ostatecznego przenumerowania.
 
Reakcje
301 3 0
Z tego co ja znalazłem w aktach to numerację 0716 XXX dostawały także wagony piwiarki prywatne. Mam na to nawet zdjęcia stosownych dokumentów;-). Co do 0708 XXX, myślę, że prywatne piwiarki dostawały raczej omyłkowo w wyniku błędnej kwalifikacji przez osoby biorące udział w ich rewindykacji spoza Polski.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 24
Koleje w Polsce 62

Podobne wątki