• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zespoły chłodnicze, wagony do przewozu żywych ryb

A

AJ

Gość
To znowu ja ;).
Dziecko skończyło rok szkolny, to człowiek ma czas i siedzi, i kombinuje.
Tak patrzę na rysunek wagonu do przewozu ryb wstawiony przez Krzysztofa tutaj

Kolej w Poznaniu i okolicach

i per analogia wychodzi mi na to, że pomimo iż przedsionek umieszczono w innym miejscu wagonu, to jednak zachował szerokość z "maszynowni" (czyli miejsca po oryginalnych drzwiach ładunkowych). Jest on również wydzielony zarówno od przedziału załogi jak i od przedziału ładunkowego, z drzwiami wejściowymi do wagonu "na przestrzał", a nie po przekątnej. Chyba takiego samego rozwiązania (zgodnie z moim wcześniejszym schematem) doszukiwałbym się i w wagonie maszynowym.
W załączeniu wstawię rysunek o którym mowa poniżej, żeby było wiadomo o co mi chodzi. Mam nadzieję, że Krzysztof się nie obrazi, a rysunek z tematem i tak jest związany to się w tym miejscu przyda.

WR-B a1.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
Mam nadzieję, że Krzysztof się nie obrazi
A na co mam się obrażać ? ;)

Otrzymałem obiecane przez Sebastiana zdjęcia "wagonów do rybek" - więc zamieszczam. Fotki wykonane na terenie ostrowskiego PREFABET-u w 1992 roku. Przydział wagonów do stacji Ustka (prawdopodobnie, bo pamięć zawodzi ;) ). Mam obiecane numery wagonów oraz potwierdzenie przydziału - jak otrzymam dane, to zamieszczę.

I jeszcze kwestia pobytu wagonów na terenie wspomnianej firmy. Okazało się, że w bezpośredniej bliskości PREFABET-u była Centrala Rybna (ja zawsze kojarzyłem CR ze sklepem na Rynku ;) ) i obie firmy korzystały ze wspólnej bocznicy.
No i tak sobie myślę, jaki z człeka "miernota" - nawet "w swoim ogródku", nie wie co rośnie.
 

Załączniki

A

AJ

Gość
I jeszcze kwestia pobytu wagonów na terenie wspomnianej firmy. Okazało się, że w bezpośredniej bliskości PREFABET-u była Centrala Rybna (ja zawsze kojarzyłem CR ze sklepem na Rynku ;) ) i obie firmy korzystały ze wspólnej bocznicy.
No i tak sobie myślę, jaki z człeka "miernota" - nawet "w swoim ogródku", nie wie co rośnie.
Wydaje mi się, że w przypadku tych wagonów to uczymy się wszyscy od zera. I to jest fajne, bo po raz któryś potwierdza się, że człowiek uczy się całe życie z wyjątkiem lat szkolnych ;). Ale ja nie o tym. Dzięki zdjęciom Sebastiana moją uwagę przykuł jak zwykle "detal", a w zasadzie to kilka.
Po pierwsze wentylacja wagonu. Według rysunku zestawieniowego (dwa posty wyżej) fabrycznie miały one postać "kominków"

rybrys.jpg

co poniekąd potwierdza fotografia fabryczna na której wyglądają bardzo podobnie

ryboryg.jpg


Na fotografiach Sebastiana uzyskały już nowy kształt

ryb.jpg


ryb1.jpg


Co więcej, dzięki temu, że na fotkach Sebastiana wagony są obrócone względem siebie o 180 stopni, widać że wywietrzniki umieszczone są w jednej linii osi podłużnej wagonu. Ciekawe że wcale ich nie widać na moich zdjęciach z Gdyni. Być może bardziej ostry kąt widzenia spowodował ich "zniknięcie".
Druga rzecz która mnie zaciekawiła, wyszła jak zacząłem się przyglądać zdjęciu wagonu wykonanego przez Grzeja (swoją drogą to od jego wykonania minęło pięć lat, może byś się Grzeju pochwalił czy coś się zmieniło?)

rybgrzej.jpg

Według dokumentacji rysunkowej (przynajmniej tak jak ja ją odczytuję) pomosty dachowe nie były przewidziane, a niejako w ich miejsce umieszczono wentylację grawitacyjną. Na zdjęciu "fabrycznym" oraz tym z Poznania z kolei są. To kiedy tak naprawdę ich się pozbyto?
I ostatnia rzecz która wyszła na zdjęciach Sebastiana to umieszczenie sprzęgów elektrycznych zarówno od strony pomostu jak i od strony "bezpomostowej".
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
Andrzeju, tak sobie myślę, że Opatrzność "zsyłając" Cię tu - wiedziała co robi :) Tak dociekliwego Gościa - dawno tu nie było. Dzięki temu, wiele nieistotnych z pozoru detali - układa się w całość i wiemy coraz więcej.
Tak trzymaj ! :)
 
A

AJ

Gość
No ja bym tu chyba Opatrzności nie tykał. Za to Gościu (z wielkiej litery) kojarzy mi się nierozerwalnie z Big Lebovskym i to już umiałbym kupić :).
A tak na poważnie to przecież nie robię nic poza "czytaniem" zdjęć bądź planów które podsuwasz na tacy ;).

Tym razem zaciekawił mnie rysunek wstawiony jakiś czas temu przez Krzysztofa, a który przeszedł bez echa. Dwuosiowy wagon do przewozu żywych ryb opracowany w Ostrowskim ZNTK-u

w.ryby 2os - 2.jpg

Na moje pytanie czy powstał on na bazie "Dresden'a" nie doczekałem się odpowiedzi, więc jak zwykle przeprowadziłem swoje śledztwo. Wymiarów wielu do porównania nie ma, ale choćby rozstaw osi jak i ogólna budowa wagonu wskazują "podejrzanego"

100-016-gltmhs46-vierfluegel.jpg


Wygląda na to, że podobnie jak w przypadku "Brombergów" również tutaj zadecydowały otwierane ściany czołowe. Ponieważ na załączonym rysunku jest nieczytelna data powstania, nie bardzo wiadomo kiedy wagony mogły by powstać. W "Charakterystykach" Rakowskiego/Żmijewskiego z 1960 roku nie ma śladu takiego wagonu, co sugeruje również że wszelkie wcześniejsze (przedwojenne) podobne konstrukcje zostały do tego czasu wycofane. W wykazie z 1971 roku wstawionym kiedyś przez Krzysztofa z kolei taki wagon już istnieje

wykaz chl dd.jpg

ale za żadne skarby nie umiem zrozumieć czemu miałby wozić piwo ? Co prawda pewnie w kadziach dało by się je przetransportować, tylko ten "posmaczek" :confused:.
Również w "Normalnotorowych wagonach PKP" Janiaka/Kalinkowskiego z 1974 roku ślad tego wagonu istnieje. Pamiętając, że w wykazach ZNTK-owskich w 1979 roku już te wagony nie figurują można przyjąć, że (o ile powstały) ich okres eksploatacji zamknął się w okresie lat 1960-78 (może Krzysztofie dałbyś radę odczytać datę wykreślenia tego planu?).
Ciekawostką tego planu jest również to, że na przekroju przedstawia niezupełnie to samo co na rzucie bocznym. Według przekroju poziomego wokół otworu ładunkowego powinny być słupki z ceownika z obu jego stron - na rzucie bocznym jakby tego brakowało.

Niejako przy okazji wpadło mi w oko jeszcze coś

wykaz chl cc.jpg

Czyżby wagon z pozycji 16 tego wykazu to był "słynny" 401L? Pozwolę sobie załączyć rysunek z "Trakcji i Wagonów"

401L.jpg

No i na koniec kwestia, która mnie ciągle męczy. Zarówno w wykazie z 1971 roku jak i tym z 1974 roku zespoły chłodnicze są wykazywane po prostu jako zespół w jednym zakresie numerowym. O ile wykaz z 1971 roku rozszerza tą informację że dotyczy dwuosiowych chłodni wchodzących w skład zespołów, o tyle wykaz z 1974 już tego nie rozbija. Powrócę w związku z tym do pytania, które już kiedyś zadałem. Czy numeracja dotyczyła całego zespołu? Czy też może każdy wagon w zespole dostawał kolejny numer z zakresu? A jak wtedy były numerowane maszynownie - jako kolejny wagon, czy też odrębnie? Jednak czasami brak serii literowej wprowadza niezły chaos ;).
 
A

AJ

Gość
Czyżby wagon z pozycji 16 tego wykazu to był "słynny" 401L?
Cholipka... Tak teraz czytam co sam napisałem i się zastanawiam (n). Przecież 401L był chłodzony lodem, to do licha jakie wagony czteroosiowe chłodzone agregatem były używane w Polsce przed 1971 rokiem?
A może pozycja 16 wykazu to wagon-maszynownia z zespołów chłodniczych? Poratuje ktoś?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
wagony to nie moja szajba , - ale mam takie coś może wam się to przyda , mam nadzieję ,że nie dubluję materiałów


rysunki z albumu "Charakterystyka wagonów towarowych budowanych w latach od 1920 do 1945"

 
A

AJ

Gość

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
- chłodni nie ma zresztą jak masz moze kod wagonu to podaj ja przejrzę dla upewnienia ,że jednak na pewno nic z chłodni nie ma w tym albumie - w ogóle ten album wyglada na pojedyncza publikacje dla rynku użytku wewnetrznego a jak ma moje oko sporo typów i serii brak
a tu dwa zestawy rysunkow wagonow tego kodu , który podałeś







- -a tu z rucianego http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?t=1386 , kiedyś pewien forumowicz wrzucił taki temat samemu nie będac pewnym co do tego co widac na zdjęcie wklejonym przez niego - zabrałem "głos" w wyniku braków innych głosów na ten temat
-a tu jak w sam raz
 
Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
Bardzo dziękuję, oba wyglądają na ex. "Dresdeny", w zależności od wytwórcy różnią się tylko sposobem wykonania (i otwierania) ścian czołowych oraz rozmieszczeniem otworów ładunkowych/wentylacyjnych w ścianach bocznych. Bardzo fajna rzecz.
Z chłodni najbardziej interesowałyby nas w tym temacie wszelkie oznaczone Slr, ale jakby zaplątała się Slm to też nie pogardzimy ;).
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
... -a to z rucianego co podlinkowałem http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?t=1386 to znasz?- znane jest zainteresowanym?
No właśnie - Hoart mnie ubiegł, bo zamierzałem poruszyć ten temat ale w wątku II-go epokowym - wie ktoś co to za wagon? Ze swojej strony pozwolę sobie przekleić zdjęcia z forum WMTMK i te które ja znalazłem:
1. WMTMK: chlodnia.jpg
2. NAC - na drugim planie: t_chlodnia_174.png
3. forum Odkrywcy (ściana czołowa od strony budki): s5_copy13.jpg
Pierwsze pytanie czy na wszystkich zdjęciach jest ten sam typ wagonu ale przede wszystkim co za wagon?

Czy Hoart w wątku WMTMK idzie dobrym tropem wiążąc go z chłodniami Sokołowskiego - zbudowanymi w Cegielskim - było tego raptem chyba 5 sztuk?
145505_5328_zps42086121.jpg
 
A

AJ

Gość
wydaje mi się, że o ile na zdjęciach 1,2 i 3 jest wagon co najmniej podobnego konstrukcyjnie typu, o tyle ciężko mi go powiązać ze zdjęciem nr 4. Nie wydaje mi się, aby wagon zbudowany przez Cegielskiego wymagał przeprowadzenia jeszcze w dwudziestoleciu tak sporej rekonstrukcji.
Ponieważ zdjęcie z NAC-u jest raczej mikroskopijne to pozwolę sobie wstawić w celach porównawczych zdjęcie zassane z Fotopolski

Fotopolska_444120.jpg
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
wydaje mi się, że o ile na zdjęciach 1,2 i 3 jest wagon co najmniej podobnego konstrukcyjnie typu, o tyle ciężko mi go powiązać ze zdjęciem nr 4. Nie wydaje mi się, aby wagon zbudowany przez Cegielskiego wymagał przeprowadzenia jeszcze w dwudziestoleciu tak sporej rekonstrukcji.
Ponieważ zdjęcie z NAC-u jest raczej mikroskopijne to pozwolę sobie wstawić w celach porównawczych zdjęcie zassane z Fotopolski
Faktycznie to zdjęcie z NAC to nie za duże jest.
Wracając do podobieństwa wagonów, na początku też wydało mi się, że gdzie Rzym a gdzie Krym a jednak jest kilka cech wspólnych:
- kształt dachu (chodzi mi o profil zaokrąglenia bo w wagonach Sokołowskiego dochodzi prostokątna "nadbudowa")
- podest i poręcz wzdłuż całej burty bocznej
- podobne drzwi załadunkowe boczne
- cztery "przęsła" od krawędzi wagonu do drzwi załadunkowych

Pamiętam również artykuł Zintela w ŚK o przewozach towarów spożywczych w wagonach chłodniach w II RP i jest tam krótki ustęp poświęcony chłodniom inż. Sokołowskiego. A były to chłodnie w których wykorzystano agregaty umieszczone pod dachem - stąd jego kształt. Jednak Zintel napisał, że z uwagi na kłopotliwą obsługę i bodajże opracowanie w tym czasie chłodzenia suchym lodem w chłodniach 1L, zrezygnowano z wykorzystania tych chłodni (tj. Sokołowskiego). To z kolei budzi pytanie: co się stało z tymi wagonami? Czy jeździły w służbie liniowej tak jak je zbudowano, czy w ogóle ich nie przyjęto na stan (na fotkach z Archiwum Postępu widać na nich oznaczenie - wagon prywatny), a może po prostu je przebudowano właśnie na chłodzenie suchym lodem. Wówczas nie potrzebna byłaby ta nadbudowa dachu z uwagi na rezygnację z agregatu, musiałyby dojść włazy do wsypywania lodu na dachu, drabinki aby się na niego dostać i osłona termiczna dachu tak jak na lodowniach 1L.
To oczywiście takie moje przemyślenia - artykułem z ŚK wspieram się zaś z pamięci bo w chwili obecnej jestem poza domem.
Przypomniało mi się, jeszcze że przy budowie chłodni inż. Sokołowskiego wykorzystano konstrukcję wagonu krytego CV (lub CIV - nie pamiętam dokładnie).
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
Kurde, parę dni przerwy - a tu takie zmiany ... ;)

Andrzej - rysunek dwuosiowego wagonu "do rybek" datowany jest na 16.6.1955 rok. Co do Twojego pytania o "bazę" przebudowy dwuosiowych wagonów "do rybek" - nie wiem czy to były Dresdeny, dlatego nie wypowiadam się w tym temacie. Jednak wiele wskazuje na to (tak jak sugerujesz) - że jednak były :) W załączeniu fotki niemieckich rysunków dwóch wersji - z otwieraną ścianą czołową i stałą (może się przydadzą w celach porównawczych).
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
drobiazg , -a to z rucianego co podlinkowałem http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?t=1386 to znasz?- znane jest zainteresowanym?
Rysunek tego wagonu jest na 4 stronie tego wątku (ale zamieszczę go ponownie ;)). Jak dla mnie - to ten sam wagon. Różni się szczegółami, ale jak "znając życie" - w trakcie budowy, eksploatacji i upływu czasu, pojawiały się najróżniejsze przeróbki.

Razem z tym rysunkiem, zamieszczony jest jeszcze jeden. O tyle ciekawy, bo ukazuje dziwną nadbudowę wagonu o przekroju przypominającym trapez. Ta "nadbudowa" mieści zbiorniki na lód, który jest ładowany z poziomu dachu wagonu.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
Krzychu! Daj żyć! Są wakacje, upały, a Ty zmuszasz do myślenia ;).
Widzisz, podajesz wszystko na tacy, a my nie umiemy skorzystać. Jeśli to faktycznie on, to wygląda na to że "podałeś" również jego powojenne zdjęcie (jeśli się nie mylę)

ZNTK wag rem bb.jpg

Troszkę nieostre, ale widać że po wojnie "pozbył" się uchwytów i podestów wzdłuż ścian oraz tropiku na dachu.
Czy wagony te były budowane przez "Wagon"? Z rysunku nie umiem tego jednoznacznie odczytać.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
Krzychu! Daj żyć! Są wakacje, upały, a Ty zmuszasz do myślenia ;).
Widzisz, podajesz wszystko na tacy, a my nie umiemy skorzystać. Jeśli to faktycznie on, to wygląda na to że "podałeś" również jego powojenne zdjęcie (jeśli się nie mylę)

Zobacz załącznik 310045
Troszkę nieostre, ale widać że po wojnie "pozbył" się uchwytów i podestów wzdłuż ścian oraz tropiku na dachu.
Czy wagony te były budowane przez "Wagon"? Z rysunku nie umiem tego jednoznacznie odczytać.
Faktycznie - dzisiaj nie da się normalnie funkcjonować :)

Andrzej - patrzyłem na fotkę i też miałem takie pierwsze skojarzenia. Ponieważ fota jest "ruszona" - nie widać charakterystycznych dla wagonu detali.
Czy te wagony były budowane w "Wagonie" - nie wiem. Nie posiadam zestawień z tamtego okresu, a na nielicznych fotkach oprócz jednej chłodni - innych nie widać. Rysunek wykonany w Ostrowie (na kalce technicznej) datowany jest na 29.10.1923 roku. W przeciwieństwie do innych archiwalnych kalek z okresu SA FW Wagon - dodatkowo jest opisany: Ministerstwo Kolei Żelaznych, Wagon Serja Sl (pisownia oryginalna) oraz, że dotyczy pisma M.K.Ż. z dnia 17.VII Nr.VI/7313/26/23. Jest jeszcze adnotacja: Wagon Nr.120 210.
Szkoda, że na archiwalnej fotce nie widać numeru wagonu. Ale zgadza się chociaż rozstaw osi - 6 m.

Wiem, że to wszystko widać na fotce. Przytaczam opis dla tych użytkowników, którzy tak jak ja widzą coraz mniej ;)
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 24
Koleje w Polsce 62

Podobne wątki