Dodam zdjęcia już publikowane na forum ze str.Cyryl'a.
Warto zwrócić uwagę, iż na tym zdjęciu wagony stoją tak, że widać oba boki pudła oraz różnice między nimi.
Ale ja dzisiaj nie o tym.
Zainwestowawszy nadmiar zbędnych środków płatniczych na znanym portalu aukcyjnym stałem się dumnym posiadaczem oryginału kopii zdjęcia portowego. W związku z tym mogę odpowiedzieć na poniższe pytanie
A co do fotki z portu, czy ktoś wie z którego roku jest to zdjęcie? Nigdzie nie znalazłem takiej informacji, a myślę że bardzo by pomogła w określaniu typów wagonów.
Pocztówka została wydana na jesieni 1963 roku na podstawie zamówienia z marca tego samego roku. Można więc przyjąć, że mniej więcej w tym czasie powstało samo zdjęcie. Teraz to co widać po zeskanowaniu:
"Berlin" w powiększeniu
najciekawsza w tej chwili ostatnia chłodnia (wygląda na to, że to nie 501L ani żadna z polskich dwusetek)
Na koniec zostawiłem sobie wagon maszynownię
Z układu stopni wejściowych widać, że jest to zdjęcie tego samego boku wagonu co na zdjęciu nr 1 w tym wątku zaprezentowanym przez Krzysztofa Młodzikowskiego. Znaczne zmiany nastąpiły natomiast w wyglądzie samej ściany bocznej wagonu. Skrócono niektóre słupki i pojawiły się dodatkowe stężenia poziome. Wygląda to tak, jakby pod nimi umieszczono klapy rewizyjne do agregatów wewnątrz wagonu. Natomiast chłodnie typu "Berlin" są jeszcze przed modernizacją (brak dodatkowych słupków z ceownika).
I na koniec dla Grzeja.
Dzięki uprzejmości Krzysztofa Młodzikowskiego można stwierdzić jeszcze jedną cechę tych maszynowni. O ile z dołączonego kiedyś planu wynika, że ściana czołowa przy przedziale załogowym została przebudowana na stałą, o tyle dzięki temu pierwszemu zdjęciu z wątku w powiększeniu wyraźnie widać, iż z drugiej strony - od przedziału maszynowego - pozostawiono ścianę otwieraną:
Pozdrawiam