Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
A wszystkim dla poznania pięknej polszczyzny, jakiej wtedy używano. Niezależnie od propagandowych treści ówczesnej prasy, jakość języka, jakim się wówczas posługiwano, zasługuje na uwagę i, co więcej, na naśladowanie dzisiaj. W tych dwóch krótkich tekstach można znaleźć sporo przykładów, jak się powinno pisać, w porównaniu do dzisiejszego języka. I nie chodzi tylko o styl, który, co oczywiste, zmienia się z czasem, ale o prawidłowe uzycie słów, ich odmianę itd. itp. ...
Tak jak wspominałem, to skan zdjęcia zamieszczonego w albumie. I tak należy się cieszyć, że "artysta - kronikarz" nie "upiększył" tej fotki cyferkami ze statystyk. Kolejna bowiem (a to nie jedyna) tego szczęścia już nie miała. I chociaż wagon ma niewiele wspólnego z tematem (oprócz tego, że jest biały ) - zamieszczę dla potencjalnych "modelarzy - taborowców", którzy "machną" sobie "browar Okocim" ...
Tak jak wspominałem, to skan zdjęcia zamieszczonego w albumie. I tak należy się cieszyć, że "artysta - kronikarz" nie "upiększył" tej fotki cyferkami ze statystyk. Kolejna bowiem (a to nie jedyna) tego szczęścia już nie miała. I chociaż wagon ma niewiele wspólnego z tematem (oprócz tego, że jest biały ) - zamieszczę dla potencjalnych "modelarzy - taborowców", którzy "machną" sobie "browar Okocim" ...
Dziękuję Krzysztofie, na Ciebie zawsze można liczyć .
Co prawda "cieniom" to niewiele pomogło, ale za to ładnie wyszła góra. Chyba mamy naszą "podejrzaną". Ponieważ posiada wiele oryginalnych szczegółów pewnie prędzej czy później uda się ją namierzyć. Ciekawe również, że na wagonie nie ma oznaczenia serii, ba, nawet nie pozostawiono miejsca na ewentualne późniejsze jej naniesienie.
jeśli kogoś interesują podobne dane (w rozbiciu na rodzaj naprawy oraz ilości w poszczególnych latach) dotyczące wagonów do przewozu żywych ryb lub chłodni "Dessau" - mogę podać.
No to "jedziemy"
Tak jak poprzednio, w układzie: naprawa główna/średnia/rewizja oraz PKP/obce.
Na początek wagony Ua - do przewozu żywych ryb w basenach:
1979 - 0/4/10 obce 1/0/4
1980 - 0/0/14 obce 0/0/7
1981 - 1/1/4 obce 0/0/8
1982 - 0/0/0 obce 0/0/17
1983 - 0/0/0 obce 2/0/4
1984 - 0/0/0 obce 3/0/7
1985 - 0/0/0 obce 1/0/6
1986 - 0/0/0 obce 0/0/9
1987 - 0/0/0 obce 0/0/5
1988 - 0/0/0 obce 2/0/6
1989 - 0/0/0 obce 0/0/2
1990 - 0/0/0 obce 1/0/4
Ia - chłodnie "Dessau" prod. NRD:
1979 - 0/0/2
1982 - 0/0/1
1983 - 0/0/1
1984 - 0/0/2
1985 - 0/0/1
1986 - 0/0/0 obce 0/0/2
1987 - 0/0/0 obce 0/0/1
1988 - 0/0/0 obce 0/0/2
1989 - 0/0/0 obce 0/0/4
1990 - 0/0/0 obce 0/0/2
I na koniec dwuosiowe wagony chłodnie - I. Niestety, wykaz nie ukazuje z osobna wagonów które były włączone do zespołów chłodniczych ani podziału na typy wagonów (w innym z kolei jest, ale wymaga analizy), podam więc wyłącznie wagony nie PKP (obce). Sądzę, że te "obce" - wchodziły w skład zespołów chłodniczych.
1979 - 0/0/3
1980 - 2/0/9
1981 - 0/0/2
1982 - 0/0/1
1983 - 1/0/4
1984 - 0/0/8
1985 - 1/0/10
1986 - 8/0/4
1987 - 4/0/0
1988 - 2/0/5
1989 - 0/0/8
1990 - 0/0/4
1991 - 0/0/4
Inaczej ma się sprawa z zestawami chłodniczymi. Pomimo że ten temat mnie żywo interesuje, to do tej pory nigdy nie widziałem zdjęcia z bliska wagonu "agregatowego". Choćby schemat urządzeń i pomieszczeń... choćby układ drzwi i okien na wagonie... z kilku fotek całych zestawów nic się nie da wywnioskować.
Coś tam wyszperałem, ale to pewnie "nic" w stosunku do Twoich oczekiwań ...
No i jeszcze jeden wątek wagonów do przewozu żywych ryb w basenach - wagony dwuosiowe. Też były w eksploatacji - ale tak jakoś w "cieniu większych braci" Poniżej, fotka rysunku z 1955 roku.
Ciekawe jest również to, że wagonów dwuosiowych nie ma w wykazie naprawianych wagonów (tym ostrowskim). Być może, do roku 1979 (bo od tego roku wykaz jest prowadzony), dwuosiowych wagonów w czynnej eksploatacji pozostało niewiele (a może wcale ?).
Wiem że to nie do mnie ale się odezwę . Czy to jest "nic" - to się bardzo nie zgodzę. Widać, że ściany czołowe zostały przerobione na stałe - i to pierwsza rzecz. Widać, że przedział dla obsługi był na skraju wagonu oraz jak rozmieszczono okna - to druga rzecz. W końcu widać, że korytarz wejściowy (oraz drzwi wejściowe) umieszczono w miejscu oryginalnych drzwi suwanych co potwierdza to co widać na dwóch zdjęciach z zewnątrz wagonu. Wydaje mi się, że to bardzo dużo. Dzięki wielki ode mnie, że niestrudzenie chce Ci się szperać w tych "papierzyskach".
Wagony dwuosiowe pozostały w cieniu, bo tych zapewne to już nikt nie widział . Czy one przypadkiem nie powstały na bazie "Drezdenów"?
Jeszcze jedno pytanie. Dałbyś radę zrobić zdjęcie tego "dwuosiowca" z lewej strony rysunku?
wpadł mi do głowy taki pomysł? może by się skontaktować z kimś przez Facebooka czy nasza klasa? z kimś co kończył w latach 80-tych zasadniczą szkołę zawodową w ZNTK Ostrów i posiada jakieś fotki? wagonów chłodni z zestawów chłodniczych
no chyba że wtedy nie można było robić zdjęć na zakładzie
Ja zaś zamieszczam fotkę wagonu dwuosiowego (chłodni, wagonu z zespołu ?). Jak to Bartek napisał - "mistrza drugiego planu" (myślałem, że to o mnie ), który to "załapał" się przy okazji sesji fotograficznej wagonu defektoskopowego. Andrzeju - możesz porównywać
On ci to, on ci . Chociaż tutaj w wersji klasycznej chłodni lodowej, a co za tym idzie nie z zespołu. Postaram się więcej na ten temat za parę dni - czekam na jedną przesyłkę .
I oczywiście bardzo dziękuję za uzupełniacze.
Jako uczeń Technikum Kolejowego odbywałem praktyki na terenie ZNTK Ostrów Wlkp., fografowanie w okresie 1981-1983 raczej nie wchodziło w rachubę. Szkoda bo było tam trochę ciekawych wagonów.
Spróbuję tym razem trochę opowiedzieć o chłodniach dopinanych do wagonów maszynowych. Oczywiście tylko według tego co "widzimisię" .
Po przeprowadzeniu krótkiego i pobieżnego śledztwa internetowego wydaje mi się mianowicie, że chłodnia o której jeszcze niedawno nic nie umiałem powiedzieć (to ta z tego zdjęcia)
to nic innego jak ta ze zdjęcia portowego
oraz ta ze zdjęcia Krzysztofa
Wszystkie te zdjęcia (oczywiście tylko według mojej opinii) przedstawiają dokładnie ten sam typ wagonu. Tajemnicze wzmocnienie u góry słupka narożnego okazało się niczym innym, jak pozostałością po mocowaniu klap do załadunku lodu (zresztą widać na pierwszym zdjęciu miejsce po ich zaślepieniu). Dodatkowy słupek wykonany z ceownika na zdjęciu Krzysztofa, który początkowo mocno mnie zmylił, pojawił się najprawdopodobniej w drugiej połowie lat sześćdziesiątych (być może przy okazji naprawy w trakcie której został uwieczniony) jako wzmocnienie ścian bocznych. W końcu nikt nie przewidywał mocowania na nich (znaczy ścianach) wężownic solankowych, co swoje musiało ważyć.
Ponieważ nie udało mi się znaleźć żadnego zdjęcia tego typu chłodni w barwach polskich zassałem z Obrotnicy w celach porównawczych takie coś:
Nie odważę się określać jaki to "gattung" lub inny typ, bo się na tym nie znam. Myślę, że są tu osoby, które mogą w tym pomóc. Natomiast na moje oko posiada on wszystkie poszukiwane cechy.
Jeśli to co "wydaje mi się" ma jakikolwiek sens to nasuwa się jeszcze jedno spostrzeżenie. Zdjęcie "portowe" sugeruje bowiem, że tak jak już kiedyś domniemywaliśmy, maszynownie na bazie "brombergów" zastąpiły starsze wagony tego typu, natomiast chłodnie pozostały te same. Nie powinno to w sumie dziwić, bo oprócz naturalnego zużycia agregatów chłodniczych ich obsługa na otwartej platformie musiała być koszmarem dla konwojentów, natomiast chłodnie były w miarę nowymi wagonami.
Mogło by to również oznaczać, iż powstały tylko cztery zespoły otoczone chłodniami typu 1L, a reszta nowych maszynowni (z 16 wykonanych) posłużyła tylko podmianom.
Ale to już tylko gdybanie.
Mam nadzieję, że polemika doprowadzi nas do rozstrzygnięcia przedstawionej mojej wizji na tak lub nie ponieważ sam jestem ciekawy czy się gdzieś nie "zapętliłem"
...wydaje mi się mianowicie, że chłodnia o której jeszcze niedawno nic nie umiałem powiedzieć (to ta z tego zdjęcia)
to nic innego jak ta ze zdjęcia portowego
oraz ta ze zdjęcia Krzysztofa
Wszystkie te zdjęcia (oczywiście tylko według mojej opinii) przedstawiają dokładnie ten sam typ wagonu.
Powyższe wagony to "Berlin". Przy czym wagon ze zdjęcia Krzysztofa jest po sporej przebudowie - poziome deskowanie, dodatkowy słupek. Szkoda, że jest zasłonięty.
Ja też jestem zdania że to "Berlin". Tylko że pod tą nazwą mogły być wpisane różne chłodnie dwuosiowe. Myli ta rozszerzana ostoja na końcach wagonu. Tu chyba trzeba by było określić konkretnego producenta, który opracował ten typ konstrukcji ?
na tym samym forum (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?108,5037352) są zdjęcia podobnego wagonu, niestety także bez oznaczeń, i bez tabliczki znamionowej (prawdopodobnie? jest z fabryki wagonów M.A.N który to produkował chłodnie typu "Berlin")
a na stronie: http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/zeichnung-t.html
znalazłem taki schemat z opisem:
(korzystałem z Google Translate) Przedwojenne konstrukcje spawane Gkhs Berlin, Berlin Tnhs, Tnhs 31, Ibcos 363 / Ics 373
Uniwersalne chłodnie.
Budowane od 1936 roku, wycofane w 1971.
załadunek o masie 16.000 kg.