Pewnie można by, ale nie byłoby przy tym tyle radochy
To prawda! Nie ma to, jak tematy, w których nie wiadomo wszystkiego do końca
.
Gdyby np. tutaj wyjaśnić wszystko na temat interesujących nas wagonów, pojawiłyby się może (?) dwie oceny "doceniam", jedna "super" i trzy "wartościowa informacja"
, po czym... temat umarłby "śmiercią naturalną" i nikt już nigdy nie zainteresowałby się tymi wagonami. A tak, temat będzie wciąż żywy i stopniowo uda się zapewne wyjaśnić pewne sprawy (ale oczywiście nie do końca
!).
ad.1)2)3) - czyli wiadomo że nic nie wiadomo - przerabiałem to już przy okazji trolejbusów w okresie powojennym.
Trolejbusy w Polsce, w okresie powojennym, to też bardzo ciekawy temat, ale mimo wszystko myślę, że w przypadku omawianych wagonów, jednak trochę konkretnych informacji mamy. Inaczej mówiąc, to nie jest tak, że nie wiemy na ten temat
NIC, ale że nie wiemy
WSZYSTKIEGO, a to jest jednak zasadnicza różnica !
Oczywiście powinniśmy się najpierw zdecydować o jakich wagonach mamy rozmawiać: czy o "Brombergach" w ogóle, czy o "Brombergach", które trafiły na PKP i były używane jako normalne wagony handlowe, czy o "Brombergach" przebudowanych przez PKP na wagony maszynowe do zespołów chłodniczych, czy o "Brombergach" przebudowanych na wagony do przewozu żywych ryb w basenach, czy o "Brombergach" przebudowanych na potrzeby wojskowe, itd ?
W przeciwnym wypadku, dyskusja ta nie doprowadzi do żadnych konstrukctywnych wniosków.
Tak więc, jeśli chodzi np. o wagony tego typu, przebudowane na wagony do przewozu żywych ryb w basenach, to mimo wszystko, wiemy o nich jednak dość sporo (przynajmniej w porównaniu z trolejbusami
), a mianowicie:
- znamy konkretne numery i oznaczenie serii 4-osiowych wagonów PKP do przewozu ryb (przed rokiem 1968), wiemy z jakiego typu wagonów były porzebudowane i wiemy jak pierwotnie wyglądały;
- znamy wybrane numery i oznaczenie serii wagonów tego typu (przed rokiem 1968), nienależących do PKP i włączonych do taboru PKP na podstawie odpowiednich umów (czyli tzw. wagonów "prywatnych");
- znamy konkretne numery i oznaczenie serii tych wagonów należących do PKP po roku 1968;
- znamy zakres numerów i oznaczenie serii wagonów tego rodzaju, nienależącyh do PKP (czyli tzw. "prywatnych") po roku 1968;
- wiemy, że wagony te (przynajmniej te "prywatne") zostały ostatecznie wyposażone w latach 70-tych, w wózki typu 1XTa;
- znamy oznaczenie serii i zakres numerów tych wagonów (zarówno PKP, jak i "prywatnych") od roku 1980;
Czy to mało ? Oczywiście, to nie wszystko, ale nie można mówić, że nie wiemy na ten temat NIC !
Wiemy na ten temat na tyle dużo, żeby np. wykonać całkiem dobry i prawdziwie oznakowany model takiego wagonu i to zarówno z w oznaczeniach z epoki IIIc, jak i IVa, IVb oraz IVc, a to już jest coś
!
A teraz zadam najbardziej lamerskie pytanie na forum - trudno.
Na czym polegało to rozgraniczenie. Nie znam się kompletnie na specyfice wagonowej - ale nie były to te same wagony - tzn. obce włączone do parku PKP?
Zastanawia mnie to o tyle, że nie znam przypadku wagonów do przewozu żywych ryb, które nie należałyby do Centrali Rybnej. Wydaje się, że to samo dotyczy zespołów chłodniczych, które jak wynika choćby z wcześniej cytowanych notatek prasowych albo powstawały, albo były sprowadzane na potrzeby właśnie CR.
Fakt, że wagony (4-osiowe) do przewozy żywych ryb były zarówno wagonami "prywatnymi" (czyli należącymi do "CR"), jak i należącymi do PKP, nie może budzić żadnych wątpliwości, skoro w dokumetach mamy do czynienia z dwoma różnymi zakesami numerów tych wagonów (czyli zarówno tzw. "prywatnych", jak i należących do PKP), a to, że ich nie widzieliśmy, nie ma najmniejszego znaczenia. Wśród ponad 150 000 wagonów towarowych PKP, zauważenie kilku, lub kilkunastu wagonów (kursujących tylko w określonych relacjach) graniczyłoby przecież z cudem... Tak więc, brak osobistych "wspomnień", ani też brak zdjęć z tamtych lat, absolutnie nie dowodzi, ze nie było wagonów tego typu należących do PKP. Mogę jedynie przypuszczać, że wagony te (będace własnością PKP) mogły być wynajęte (wydzierżawione) innym przedsiębiorstwom z tej branży.