• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zespoły chłodnicze, wagony do przewozu żywych ryb

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.694 8 0
... gdyż zastanawiałem się, czy możliwe było iż wagony T-G PKP powstawały niejako wtórnie, po wycofaniu z eksploatacji wagonów maszynowni. Jak na przykład ten wagon spotkany w 1991 roku w Korszach - czy nie mogło być tak, że przeszedł z roli wagonu maszynowni/agregatu do roli wagonu maszynowego w pociągu ratunkowym PKP? Wiem - bez twardych danych wkroczyłem znowu w wodolejstwo - ale to już ostatni raz, obiecuję!

Zobacz załącznik 299042
A ja (aby trochę odświeżyć wątek) zamieszczą fotki rysunku przedstawiającego wagon-elektrownię. Wagon który przebudowano - to nasz poszukiwany "bromberg" i do złudzenia przypomina ten z fotografii Andrzeja.
Szkoda tylko, że to nie wagon maszynownia z zespołu chłodniczego, ale i tak to ciekawostka.

Rysunek znalazł Krzysiek Koj i również Jego są zdjęcia. Mam nadzieję, że "głowy mi nie urwie" ... ;)
 

Załączniki

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
139 13 0
Podejrzewam błąd w oznaczeniu - raczej powinno być "q" a nie "g". g w przypadku chłodni oznaczało chłodzenie mechaniczne. Oznaczenie Ibdqrs nosiły chłodnie 4L przystosowane do przewozu ryb.
 
A

AJ

Gość
Wagon lodownia typu E-I w oznakowaniu "przejściowym" - częściowo jeszcze po polsku, częściowo już po niemiecku, więc pewnie góra początek 1940 roku.

lodówka forum.jpg


Na drugim zdjęciu widać, że te wagony były wyposażane w sprzęg bezpieczeństwa

0077.jpg
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0
Takie małe pytanko. Co to za wagon obok E-I? Zakładam, że to "zabłąkany" obcy.
chlodnia.jpg
W książce "Geschichte der Eisenbahn-Bierwagen" znalazłem zdjęcie niemieckiej piwiarki, co prawda bez osłony termicznej na dachu i ze zdemontowaną budką ale wygląda na tego samego lub zbliżonego typu.
IMG_1003.JPG
 
A

AJ

Gość
Wiele razy gapiłem się na to zdjęcie i jak dla mnie jest to niemiecka konstrukcja z lat dwudziestych, budowana na podstawie rysunku Cq240 (cokolwiek to znaczy). Był to mniej więcej rówieśnik naszych E-I, budowany w sporych ilościach i do różnych przeznaczeń. Jak dla mnie pasuje do niego zarówno kształt dachu, jak i zastrzały wzmacniające na ścianach bocznych.

Clipboard01.jpg
 
A

AJ

Gość
Taki "nowy" właściciel wagonów do przewozu żywych ryb mi się "objawił" - ciekawe - może to do niego trafił wagon LR&L wystawiany na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki w Poznaniu w 1930 roku, bo jakoś do tej pory nie bardzo wiem do kogo go przyczepić

cgh 1939.01.19 nr15.jpg


Jedno z miejsc gdzie takie wagony ze swoim ładunkiem trafiały - może Łodziacy podpowiedzą gdzie to mogło być?

cgh 1939.05.16 nr111.jpg


Wycinek z "Głosu Lubelskiego" przedstawiający wnętrze takiego wagonu, jednak sądząc po długości i ilości basenów chodzi raczej o wagon czteroosiowy, a więc żaden polski nie wchodzi w grę. Niemniej wnętrze wagonu (-ów?) ostrowieckich poza długością musiało wyglądać podobnie.

Clipboard24.jpg


Dwie pierwsze notki pochodzą z 1939 roku.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Gdynia Port lata 50 - 60 XX w fragment filmu pt: Reportaż rybacki"
Ciekawa ta klatka z filmu, tylko po kiego grzyba było wprowadzać swoje datowanie, skoro na stronie źródłowej jest prawidłowe? Zdecydowanie są to lata trzydzieste.
Wagon pierwszy i trzeci wyglądają na ex. austriackie lodownie serii Gf (G?), przy czym pomimo jakości wydaje mi się że co najmniej pierwszy należał do parku PKP (A). Arcyciekawy jest natomiast drugi wagon. Z takim się jeszcze nie spotkałem, jeśli dobrze widzę, to drzwi ładunkowe były przy krawędziach ścian bocznych (nieudolnie spróbowałem to zaznaczyć)

Clipboard0100.jpg


Specyficzna konstrukcja, ciekawe czy też mogła należeć do parku wagonów PKP (A).

Żeby jednak było też coś o wagonach do przewozu żywych ryb - znalazł się kolejny - 530 170 należący do Związku Producentów Ryb w Warszawie

1927_1.jpg



1927_2.jpg


Wygląda na bliźniaka ostrowieckiego wagonu 530 224

Clipboard01.jpg


Ponieważ Zakłady Ostrowieckie wystawiały taki wagon na V Targach Wschodnich we Lwowie w 1925 roku, podejrzewam iż chodziło właśnie o wagon 530 170

1925.jpg


Jeszcze taka mała analiza na przykładzie trzech wagonów z Ostrowca przekształceń w formie oznakowania wagonów w tym czasie
- 1925 - czarny (?) orzeł, bez tarczy herbowej, seria wagonu SLR (!)

ozn1.jpg


- 1926 - biały orzeł na tarczy herbowej, seria Srz

ozn2.jpg


- 1926(7?) - biały orzeł na tarczy herbowej, seria wagonu SLrz

ozn3.jpg


Co wagon to inna bajka, a to raptem dwa lata różnicy pomiędzy skrajnymi konstrukcjami.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 24
Koleje w Polsce 62

Podobne wątki