Taka mała zajawka z czasów PKP(A). Zdjęcie opublikowane w lipcu 1931 w jednej z gazet.
Jak na złość, co jest chyba standardem, numerów nie widać .
Na zdjęciu na "pierwszym planie" mniej popularni przedstawiciele wagonów-lodowni PKP.
Wagon budowy Gdańskiej Fabryki Wagonów (jak niżej cytowane). Jako drugi, lodownia konstrukcji południowych sąsiadów.
Nie wiadomo, czy z repartycji, czy jedna z nielicznych zbudowanych przez LRL w 1921 r.
Panie Krzysztofie, wiem że sporo czasu już minęło od Pańskiego wpisu, ale może uda się wrócić do sprawy?
(1) Czy ilość wagonów z GFW z poszczególnych lat kształtowała się następująco? 1919 - max 8, 1920 - max 10, 1921 - max 40?
Czy wagony serii Slr pochodziły z jednego roku, czy z różnych lat? I czy była zachowana chronologia w numerach?
Czy w wagonach serii Sl była ciągłość numerów (wnioskuję, że nie)?
(2) Jak w powyższym osadzone są lodownie zbudowane w 1921 roku przez Lilpopa? Teoretycznie 4 sztuki serii Sl i 5 sztuk serii Slm?
(3) Jakie w 1928 były najwyższe numery wagonów-lodowni w poszczególnych grupach? (Sl - 720; Slm - 725, Slr - 730).
(4) Czy żródłem, jest może "Zeszyt XI"?
Jak na złość, co jest chyba standardem, numerów nie widać .
Na zdjęciu na "pierwszym planie" mniej popularni przedstawiciele wagonów-lodowni PKP.
Wagon budowy Gdańskiej Fabryki Wagonów (jak niżej cytowane). Jako drugi, lodownia konstrukcji południowych sąsiadów.
Nie wiadomo, czy z repartycji, czy jedna z nielicznych zbudowanych przez LRL w 1921 r.
Dla mnie, jak swego czasu natrafiłem na tą notatkę, najciekawsza była informacja o produkcji przed rokiem 1922 w Zakładach LRL wagonów lodowni. To zapewne były te "pierwsze polskie" wagony chłodnicze, które uchowały się na kilku zdjęciach z zasobów NAC-u i Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Moim zdaniem, wagony lodownie przedstawione na powyższych zdjęciach z NAC, nie są wagonami zbudowanymi (odbudowanymi) przez Zakłady L,R&L, chociaż logicznie rzecz biorąc można było przypuszczać, że tak właśnie jest...
Wagony lodownie zbudowane (odbudowane) w tych latach przez Zakłady L,R&L, były prawdobodobnie wagonami pochodzenia austriackiego, na co wskazuje charakterystyczny rozstaw osi 3,8 m.
Otóż moim zdaniem, przedstawione na powyższych zdjęciach wagony, są to wagony lodownie, ówczesnych serii Sl oraz Slr, zbudowane dla PKP przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Waggonfabik Danzig), W.M. Gdańsk, w latach 1919-21.
Co więcej uważam, że właśnie te wagony, zbudowane dla PKP przez Waggonfabrik Danzig, stały się później "bazą" dla wagonów lodowni systemu inż. Sokołowskiego, przebudowanych przez HCP.
Wagony lodownie zbudowane (odbudowane) w tych latach przez Zakłady L,R&L, były prawdobodobnie wagonami pochodzenia austriackiego, na co wskazuje charakterystyczny rozstaw osi 3,8 m.
Otóż moim zdaniem, przedstawione na powyższych zdjęciach wagony, są to wagony lodownie, ówczesnych serii Sl oraz Slr, zbudowane dla PKP przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Waggonfabik Danzig), W.M. Gdańsk, w latach 1919-21.
Co więcej uważam, że właśnie te wagony, zbudowane dla PKP przez Waggonfabrik Danzig, stały się później "bazą" dla wagonów lodowni systemu inż. Sokołowskiego, przebudowanych przez HCP.
W roku 1928, na inwentarzu PKP znajdowały się 43 wagony serii Sl oraz 10 wagonów serii Slr, zbudowanych przez Gdańską Fabrykę Wagonów, w latach 1919-21.
Biorąc pod uwagę przebudowy, a także ewentualne skreślenia z inwentarza (do roku 1928) - myślę, że GFW dostarczyła Polskim Kolejom Państwowym ogółem 60 wagonów lodowni tego typu.
Są to jednak wyłącznie moje przypuszczenia...
Biorąc pod uwagę przebudowy, a także ewentualne skreślenia z inwentarza (do roku 1928) - myślę, że GFW dostarczyła Polskim Kolejom Państwowym ogółem 60 wagonów lodowni tego typu.
Są to jednak wyłącznie moje przypuszczenia...
(1) Czy ilość wagonów z GFW z poszczególnych lat kształtowała się następująco? 1919 - max 8, 1920 - max 10, 1921 - max 40?
Czy wagony serii Slr pochodziły z jednego roku, czy z różnych lat? I czy była zachowana chronologia w numerach?
Czy w wagonach serii Sl była ciągłość numerów (wnioskuję, że nie)?
(2) Jak w powyższym osadzone są lodownie zbudowane w 1921 roku przez Lilpopa? Teoretycznie 4 sztuki serii Sl i 5 sztuk serii Slm?
(3) Jakie w 1928 były najwyższe numery wagonów-lodowni w poszczególnych grupach? (Sl - 720; Slm - 725, Slr - 730).
(4) Czy żródłem, jest może "Zeszyt XI"?