• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zdjecia historycznych lokomotyw w USA.

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Lekkie parowozy typu Atlantic 4-4-2
Nazwa wziela sie od pierwszej lokomotywy tego typu zbudowanej dla kolei Atlantic Coast Line. Prawie wszystkie byly budowane w latach 1895-1914. Pozniej budowano je bardzo rzadko. Lokomotywy obslugiwaly lekkie pociagi pasazerskie. Do innej pracy sie nie nadawaly.

Najbardziej znanymi parowozami tego typu byly 4 oplywowe jednostki typu A zbudowane dla Milwaukee Road w 1935 roku przez ALCO-Schenectady. Owczesnie byly to najszybsze parowozy w USA bedace w stanie osiagnac 200km/h. Obslugiwaly pociag ekspresowy Hiawatha na trasie Chicago-Minneapolis/St.Paul. Sylwetke tych lokomotyw zaprojektowal projektant przemyslowy Otto Kuhler. Lokomotywy opalano mazutem. Pod koniec lat 30-tych zwiekszono mase pociagow i obsluge Hiawathy przejely Hudsony F-7.
W 1951 roku ostatni Atlantic serii A zostal wycofany ze sluzby. Szkoda, ze zadnej nie zachowano.
1-2. Zdjecie parowozu serii A Milwaukee Road zaraz po zbudowaniu w 1935 roku i rysunek techniczny.
3. A-10 kolei Southern Pacific. Seria zbudowana w firmie Burnham, Williams and Co. (taka nazwe nosil Baldwin w latach 1896-1909) w 1902 roku (15 sztuk).
4. Parowoz serii I10F kolei New York Central. Zdjecie z listopada 1915 roku.
5. Parowoz A2a kolei Milwaukee Road. Seria zbudowana w firmie Burnham, Williams and Co. (taka nazwe nosil Baldwin w latach 1896-1909) w 1902 roku (15 sztuk).
6. Parowoz A1 kolei nMilwaukee Road. Seria zbudowana w firmie Burnham, Wiliams and Co. (taka nazwe nosil Baldwin w latach 1896-1909) w 1896 roku (14 sztuk).
 

Załączniki

E

e-lektryk

Gość
Dariusz napisał(a):
Zdjecie z roku 1868 roku. Przedstawia wczesny typ camelback. Lokomotywe projektowal amerykanski inzynier i wynalazca Ronn Winans. Opalany drzewem.
Jak palacz wrzucał to drewno do kotła , biegał za lokomotywą czy doczepiano jakiś tender?
 
OP
OP
D

Dariusz

Gość
e-lektryk napisał(a):
Jak palacz wrzucał to drewno do kotła , biegał za lokomotywą czy doczepiano jakiś tender?
Byl tender ale nie mam zdjecia. To jedyne zdjecie tej lokomotywy jakim dysponuje. Jest troche zdjec z tamtego okresu ale nie za duzo.
W XIX wieku produkowano bardzo ciekawe pojazdy. Slyszales kiedys o parowozie sypialnym?
Zaraz za budka maszynisty byl przedzial sypialny.
 
OP
OP
D

Dariusz

Gość
Tu jest rysunek podobnej lokomotywy projektowanej przez tego samego inzyniera. Obie lokomotywy eksploatowala Pennsy. Przepraszam za pomylke imienia projektanta.

Ponizej unikalne zdjecie eksperymentalnego parowozu Horatio Allen spolki Delaware & Hudson. Mam jeszcze plany ale za duze by je zeskanowac.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
1. W zlotych latach kolei parowozy prowadzace pociagi prestizowe musialy lsnic. Zdjecie z kwietnia 1937 roku zrobione w Chicago. Parowoz serii A przygotowywany do wyruszenia na szlak.

2. Parowoz H-7a kolei C&O. Zdjecie zostalo zrobione w 1926 roku przez fotografa fabrycznego.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Jeszcze jedno zdjecia Atlantica klasy A Milwaukee Road tym razem w kolorze. Zdjecie zrobione w Milwaukee 17 wrzesnia 1939 roku. Autorem zdjecia jest Richard Kindig - znany fotograf kolejowy.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Parowozy typu Pacific 4-6-2
To jest temat rzeka. W USA i Kanadzie jezdzilo tego cos okolo 6800 sztuk (nawet nie wiem ile bylo wszystkich serii ale na pewno kilkadziesiat) . Byly eksploatowane przez ponad 75 towarzystw kolejowych. Budowano je w latach 1902 do 1937. Juz przed II wojna wielcy producenci (Lima, Baldwin, ALCO) zaprzestaly ich produkcji na rzecz mocniejszych lokomotyw typu Mountain, Hudson czy Northern. Najwiecej tych lokomotyw bylo eksploatowanych przez Pennsylvania Railroad i ta kolej eksploatowala najlepsze maszyny tego typu (seria K-4s zbudowana w ilosci 425 sztuk).

1-4. Pennsylvania Railroad. Przedstawiciele serii K-4s. Lokomotywy tej serii budowano w latach 1914-28. 75 sztuk zbudowal Baldwin a 350 Juniata Shops nalezaca do Pennsy. K-4s byly w stanie ciagnac ciezkie sklady pasazerskie. O ile wiem to nasze Pm do tego zupelnie sie nie nadawaly.
5. Boston & Maine. Parowoz serii P-4. Zbudowano go w zakladach Lima w 1934 roku. Seria liczyla 10 sztuk. Zdjecie z 1937 roku
6-7. Philadelphia & Reading Railroad seria G-3. Te lokomotywy z paleniskiem Woottena w 1948 roku w ilosci 10 sztuk. Producentem byla kolej Reading. Bazowano na wczesniejszych seriach dostarczonych przez Baldwina. Obie fotografie pochodza z roku 1953.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Kolej Erie miala sporo Pacifikow ale byly to konstrukcje starsze.
1-2. Parowozy K-1. Zbudowano je w 1905 roku w ilosci 59 sztuk przez 3 roznych producentow (Rogers, ALCO i Baldwin). W latach 1912-1915 poddano je unowoczesnieniu. Zdjecia z lat 30-tych
3. K-4a. Zudowane przez Baldwina w ilosci 10 sztuk w 1923 roku.
4. K-5. Te parowozy zostaly zbudowane przez Baldwina i ALCO w 1919 roku w ilosci 20 sztuk.
5. K-5b Zbudowano tylko jedna lokomotywa. Od poprzedniej serii roznila sie typem tendra.

Byly jeszcze inne serrie na Erie.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
1. Oplywowy Pacific kolei St. Louis-San Francisco serii 1018. Oryginalnie seria liczyla 25 sztuk, zbudowal te parowozy Baldwin w 1910 roku a w 1939 roku 3 sztuki przebudowano na oplywowe. Obslugiwaly pociag Firefly miedzy Kansas City a Oklahoma City do 1950 roku. Parowozy byly malowane na niebiesko z bialym pasem po bokach. Zdjecie z 6 czerwca 1939 roku.
2. Kolej Chicago & Northwestern miala tylko 2 oplywowe parowozy typu Pacific serii ES. Byly to stare lokomotywy z duzej serii E liczacej 186 sztuk (rok budowy 1909). W 1941 roku 2 sztuki otrzymaly otuline oplywowa. Wycofano je w 1956 roku. Zdjecie zrobione jeszcze przed zmiana numeracji w 1952 roku ale dokladnej daty nie znam.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Inny oplywowy Pacific #2906 kolei Union Pacific. Byla tylko jedna sztuka przebudowana w 1937 roku z parowozu P-13 zbudowanego przez Baldwina w 1920 roku. Zdjecie jest z 1941 roku. Ten parowoz w otulinie oplywowej istnial tylko nieco ponad 4 lata. Po przystapieniu USA to wojny otuline zdemontowano. Parowoz posiada malowanie charakterystyczne dla oplywowych lokomotyw UP z lat 30-tych (zolty z brazowym). Juz w latach 40-tych kolor brazowy ustapil miejsca szaremu.
 

Załączniki

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
Dariusz - czy potrafiłbyś wskazać jakąś publikację czy też źródło on-line dotyczące lokomotyw US przesłanych do Francji w roku 1944 na użytek linii zaopatrzeniowych Aliantów i opisujące ewentualnie ich późniejszą dystrybucję po Europie via UNRRA?

Mam sporo przyczynkowych informacji, ale nic całościowego...

Tomek
 
OP
OP
D

Dariusz

Gość
Tomek. Obawiam sie, ze nie. Mam calosciowe dane dotyczace lokomotyw zbudowanych w Limie dla Francji i wszystkich zbudowanych w Limie na potrzeby Amerykanskiego Departamentu Wojny (ale ile i jakie jezdzily w poszczegolnych krajach to nie wiem i takich danych nie mam). Co do ALCO i Baldwin to mam tylko liczby i rodzaje. Nie mam zadnego calosciowego opracowania na ten temat.
Gdzie to moze byc? Na pewno w archiwach dotyczacych Zarzadu Produkcji Wojennej z czasow II wojny (The War Production Board).
Sprawa jest o tyle trudna, ze producenci budowali te lokomotywy na zamowienia rzadowe a gdzie on pozniej jezdzily to nikogo w fabrykach nie interesowalo. Ja mysle, ze poszczegolne zarzady kolejowe w krajach europejskich powinny miec takie dane.

Dane z Limy moge Ci wyslac.
 
OP
OP
D

Dariusz

Gość
H-7 i H-7a zostaly wypozyczone do Union Pacific. Wypozyczono 30 sztuk. UP zmienil tylko numeracje. Lokomotywy w calosci trafily pozniej na zlom. To zdjecie przedstawia maszyne wycofana juz z eksploatacji.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Zdjecie najstarszej lokomotywy jakie mam w kolekcji. Nie ma daty ale przypuszczam ze sa to lata 50-te XIX wieku. Zdjecie przedstawia parowoz zbudowany przez Roberta Stephensona i sprowadzony do USA we wczesnych latach 30-tych XIX wieku. Jest to jedna z pierwszych lokomotyw, ktorych inspekcje przeprowadzal Mathias Baldwin zanim zaczal budowac parowozy.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
1. Jeszcze jedno ciekawe zdjecie Atlantic'a serii A. Zrobiono je 1 czerwca 1938 roku na dworcu Union Station w Chicago. Na tym dworcu sa charakterystyczne perony. Jest ich bardzo duzo po obydwu stronach (polnocnej i poludniowej) ale sa bardzo waskie.
2-3. Lokomotywy serii F-7 typu Hudson przejely obsluge pociagow Hiawatha jeszcze przed II wojna swiatowa. Zbudowano 6 sztuk (numeracja 100-105) w zakladach ALCO w drugiej polowie 1938 roku. Stylistyke opracowal Otto Kuhler. Zdjecia z lat 39-40.
4. Hudson E-4 #4002. Pokazywalem zdjecie tej maszyny ale z prawej strony. Tu z lewej. Fotografia z czerwca 1939 roku.
5. Kanadyjski Royal Hudson H-1d #2852. Seria liczyla 10 sztuk. Zbudowano ja w 1938 roku w zakladach Montreal Locomotive Works. Byla jeszcze wczesniejsza seria H-1c i pozniejsza H-1e (opalana olejem opalowym, poprzednie serie byly weglowe). W sumie bylo ich 45 wszystkich sztuk. Niektorzy zaliczaja jeszcze do nich 20 maszyn serii H-1a i H-1b (numeracja 2800-2819) ale to byly starsze lokomotywy pozbawione otuliny pol-oplywowej.
6. Parowoz Hudson serii K-5a Canadian National. Seria liczyla tylko 5 sztuk. Zbudowano je w zakladach Montreal Locomotive Works w 1930 roku. Zdjecie zrobione przez fotografa kolejowego. Data nieznana.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Pol-oplywowe parowozy Selkirk typu Texas 2-10-4 spolki Canadian Pacific.
1. T-1b numeracja 5920-5929 (10 sztuk). Zbudowano je w roku 1938 w zakladach Montreal Locomotive Works.
2. T-1c numeracja 5930-5935 (15 sztuk. Ten sam producent ale lata budowy 1948-49. T-1c byly troche lzejsze od poprzednich.
We wszystkich spolkach amerykanskich Texas'y obslugiwaly tylko pociagi towarowe ale w Kanadzie bylo inaczej. Przeznaczono je zarowno do ruchu towarowego jak i pasazerskiego. Jedna T-1c zachowano.

Bylo jeszcze 20 sztuk nieoplywowych lokomotyw T-1a zbudowanych w 1928 roku i jeden eksperymentalny T-4a zbudowany w 1931 (roznil sie znacznie sylwetka i byl duzo ciezszy od wszystkich pozostalych)
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
2 czlonowa lokomotywa M-10005 pociagu City of Denver. Zbudowano je w lipcu 1936 roku (2 zestawy) w zakladach Pullmana razem z calymi skladami pociagow skladajacymi sie z 10 wagonow kazdy. Pociag City of Denver obslugiwal liczaca 1048 mil trase z Chicago do Denver. Pokonywal ja dokladnie w 16 godzin zatrzymujac sie po drodze 8 razy.
Zdjecie wykonano 24 listopada 1940 roku. Autor Richard Kindig.
 

Załączniki

Podobne wątki