• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Zasilanie - diorama

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
Rozumiem. Czy masa minus w takim razie laczy sie ze środkowym wejsciem jak na obrazku?
Zobacz załącznik 411959
Czy ten przełącznik ma trzy położenia? Rozumiem, że środkowe położenie nie jest wykorzystywane, tzn. nic się nie dzieje. Jeżeli chcemy przestawić iglicę to przełącznik musi być w położeniach skrajnych. Domyślam się, że w skrajnym położeniu może być, gdyż silnik ma wyłącznik krańcowy? Czyli zatem przestawiając iglicę trzeba "przeskoczyć" położenie środkowe przełącznika? Czy tak to ma funkcjonować?
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
To zależy jaki kupisz, może mieć 3 położenia ale chwilowe i sam będzie wracał do środkowego położenia, albo możesz kupić taki który po przełączeniu będzie zostawał w swojej pozycji.

Czy ten przełącznik ma trzy położenia? Rozumiem, że środkowe położenie nie jest wykorzystywane, tzn. nic się nie dzieje.
Tak, nawet w obu opcjach o których pisałem wyżej.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
316 1 0
Przełącznik on-off-on czyli trójpozycyjny ze środkowym położeniem neutralnym był konieczny przy napędach bez wyłączników krańcowych - improwizacje z siłowników do centralnego zamka, niektóre napędy elektromagnetyczne (solenoidy).
Przy współczesnych napędach silnikowych nie jest konieczny, może być z powodzeniem użyty przełącznik on-on czyli dwupozycyny.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
Przełącznik on-off-on czyli trójpozycyjny ze środkowym położeniem neutralnym był konieczny przy napędach bez wyłączników krańcowych - improwizacje z siłowników do centralnego zamka, niektóre napędy elektromagnetyczne (solenoidy).
Przy współczesnych napędach silnikowych nie jest konieczny, może być z powodzeniem użyty przełącznik on-on czyli dwupozycyny.
Ok, czyli jeżeli napęd ma wyłącznik krańcowy, to pomimo ustawienia w jednym z położeń dźwigni w przełączniku on-on, napęd wyłączy się sam po wykonaniu przełożenia iglicy? Rozumiem, że przełącznik on-on jest zawsze "włączony" albo w jednym albo w drugim położeniu.

Przymierzam się do przełącznika SPDT (3-pinowy) on-on dla napędów MTB MP1 lub MP5. Rozumiem, że będzie ok?

W międzyczasie w sieci znalazłem modelarzy, którzy podłączają MTB do DPDT (6 pin) i zmieniają polaryzację i obrót silnika. Wobec powyższego to nie jest konieczne?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
czyli jeżeli napęd ma wyłącznik krańcowy, to pomimo ustawienia w jednym z położeń dźwigni w przełączniku on-on, napęd wyłączy się sam po wykonaniu przełożenia iglicy? Rozumiem, że przełącznik on-on jest zawsze "włączony" albo w jednym albo w drugim położeniu.
Tak.
Rozumiem, że chwilowy przełącznik, trzeba przytrzymać do czasu całkowitego przerzucenia iglicy i wyłączenia się napędu?
Tak, z tym, że jeżeli napęd nie ma wyłączników krańcowych, to po przestawieniu się napęd sam się nie wyłączy. Dlatego właśnie do takich napędów (bez wyłączników krańcowych) konieczne jest stosowanie przełączników chwilowych.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
Witam, kupuję właśnie przewody na elektrykę i chciałbym potwierdzić, czy kupuję dobry przewód. Chodzi o przewód z napędu MTB MP1 do przełącznika. To jest linka, siedem drutów o średnicy 0,2mm, 1.4A. Przekrój całego przewodu to 0,2mm2. Czy nie za cienki albo za gruby? Czy do krzyżownicy może być zastosowany przewód o tym samym przekroju czy grubszy? Dziękuję z góry.
 
Reakcje
145 30 0
Czy nie za cienki albo za gruby?
Nie znając długości przewodu, napięcia zasilania i minimalnego napięcia dopuszczalnego przez MTB nia da się dobrze odpowiedzieć na to pytanie bo jest ono podobne do "Czy 20 litrów paliwa wystarczy do przejechania 100km samochodem xx, który spala 10l/100". Nie znając trasy (droga piaszczysta, asfaltowa, autostrada czy przez "korki", nie wiadomo, może starczy, może dużo za mało/
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
Nie znając długości przewodu, napięcia zasilania i minimalnego napięcia dopuszczalnego przez MTB nia da się dobrze odpowiedzieć na to pytanie.
W instrukcji jest napisane, że 150mA potrzebuje do poruszania. Jeśli chodzi o długość, to tak max do 2,5m będzie oddalony przełącznik od napędu. Rozumiem, że pytanie dotyczy strat na długości? Jak to wykalkulować - przepraszam, nie jestem elektrykiem.
 
Reakcje
145 30 0
Aha, jasne zapomniam, że chcę zasilać 16V zmiennym.
Pewnie przemiennym sinus. Lubisz utrudniać. 16V przemiennego to jakby 11,3V stałego? - liczę w pamięci.
Z tego wynika, że impedancja cewki w MTP to 82R w czasie pracy, w nasyceniu dużo mniejsza pewnie 20R dlatego omomierzem nie sprawdzisz.
Do jeszcze rezystancja tego kabla potrzebna bo te 1,4A mówi jaki max prąd może popłynąć aby przewód nie przekroczył dopuszczalnej temperatury, która jest różna zależnie czy jest pod tynkiem, czy lezy luzem, itp.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
Lubisz utrudniać 16V przemiennego to jakby 11,3V stałego?
Nie rozumiem z tym utrudnianiem?

Do jeszcze rezystancja tego kabla potrzebna bo te 1,4A mówi jaki max prąd może popłynąć aby przewód nie przekroczył dopuszczalnej temperatury, która jest różna zależnie czy jest pod tynkiem, czy lezy luzem, itp.
To jaki wniosek?
 

Podobne wątki